Franken1967 Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Går man ned lika mycket i vikt oberonde av hur mycket Fakirkost (mindre än 5-10 gram kolhydrater/dag) man äter? Vad jag menar är att: Säg att jag äter 6 ägg och 6 stora pannbiffar per dag och ingenting annat. Går jag ner lika mycket i vikt om jag istället äter 12 ägg och 12 stora pannbiffar per dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Intar man för mycket protein så omvandlas överskottet till fettlagring. Mer om det, kolla Peter Attias föreläsningar/intervjuer på youtube. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Du kommer antagligen att gå ner i vikt klart långsammare om du dubblar intaget av mat. Men vissa kan äta förvånansvärt stora mängder strikt lchf-mat och ändå gå ner i vikt under tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Min erfarenhet om min egen viktnedgång är att om jag uteslutit det som jag inte tål och bromsar samt håller koll på proteinerna, så går jag ner mest genom att "nolla" kolhydraterna. Alltså, så nära noll som möjligt inkl.alla dolda kolisar. Som mest har vikten vandrat neråt ca. 1,5 kg i veckan. Höijer jag kolhydraterna till 10 gram saktar farten ner ordentligt. Viktnedgången kan halveras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franken1967 Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Hej Limp, hur ser din dagliga/vecko kost ut (på ett ungefär) och i vilka mängder? Min erfarenhet om min egen viktnedgång är att om jag uteslutit det som jag inte tål och bromsar samt håller koll på proteinerna, så går jag ner mest genom att "nolla" kolhydraterna. Alltså, så nära noll som möjligt inkl.alla dolda kolisar. Som mest har vikten vandrat neråt ca. 1,5 kg i veckan. Höijer jag kolhydraterna till 10 gram saktar farten ner ordentligt. Viktnedgången kan halveras. Med vänlig hälsning Frank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag äter varm tillagad mat tre dagar i veckan och resten av veckan kallskuret. Jag äter två gånger om dagen.. frukost och middag. När det handlar om kallskuret, handlar det om stundens inlevelse. Varmmaten hemma är närmare en stardardmåltid. Jag är mycket på resande fot och äter därför litet udda,Mina frukostar kan t.ex se ut som följer:a) ca. 150 gram bacon och 2 ägg lagad på olika sätt, Vatten som dryck'b) 120 gram ölkorv med en till två koppar grön te med kokosfett ic) 125 gram keso med 120 gram ölkorv. Vatten som dryckd) ca. 150 gram egen "andanfallerpå"-komposition av olika livsmedelskedjors salladsbarer. Ena dagen räkor och tonfisk, en annan dag skinka mm. och två ägg. vatten som drycke) 2 ägg, 80-90 gram brieost och 140 gram chorizokorvar med hög kötthalt. Vatten som dryck- inga grönsaker till frukost...inte ens från salladsbarenMiddagarna kan se ut som följer:a) 200 gram fläskkarre eller annan typ av fläsk, ca. 20-25 gram paprika av olika färger, 50-60 gram skryddsmör, 30-40 gram gurka. Vatten som dryck'b) 180 gram blandfärssbiff, ca 60-70 gram kryddsmör, 30-40 gram gurka ibland även 20-30 gram tomat. Vatten som dryckc) 150 gram skinka med 120 gram smältost eller 120 gram prästost eller dylikt. vatten som dryckd) 150 gram salami och 120 gram smältost. Vatten som drycke) från salladsbaren som till frukost fast utan ägg. Vatten som dryckÄter jag lunch i personalmatsalen från buffe eller blir bjuden, hoppar jag över en av de andra måltiderna. Summan av mina måltider är alltid två. Choklad, nötter eller LCHF-efterrätter eller -måltider enligt recept befafttar mig överhuvudtaget inte med.Jag gör matplanering efter frukosten. Jag registrera frukostmaten och beräknar hur mycket jag kan äta till middag för att hålla mina fasta mål för kalorier, kolhydrater, proteiner och fett, Beräkningen ger mig också info om hur mycket fett jag måste fylla på med under dagen för att leva upp till mina dagliga kvoter. Det fettet intar jag sedan som mellanmål och handlar om kokosfett i grön te.Kaffe dricker jag endast om det finns ingen te att tillgå.Jag har haft en nästan oavbruten viktnedgång sedan maj och närmar nu 40 kg i vikttapp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franken1967 Posted December 29, 2012 Author Share Posted December 29, 2012 Hej Limp, tack för dina matförslag. Imponerande viktnedgång. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts