Jump to content

Tål inte ägg - hur äter jag då LCHF-kost?

Vera

Recommended Posts

Efter att ha ätit LCHF-kost i flera år och mått väldigt bra och gått ner i vikt började jag efterhand att må mer och mer illa och gick till slut dubbelvikt av illamående. Insåg då att det var äggen som var boven i dramat. Utan ägg blev denna kost lite svårare att genomföra. Man blir inte lika mätt med andra livsmedel som just ägg.

Ge mig ett råd om hur jag ska äta nu? Äter idag väldigt kolhydratsnålt - nästan inget bröd, potatis osv, äter mycket rotfrukter, grönsaker, frukt, fisk, en del kött, men vill gärna ha tips ändå!

Vera

Goda biffar utan ägg: Blanda 500 gr färs med en halv deciliter Ajvar Relish, en halv decilier grädde (kokosgrädde om du inte äter mejeri) samt pressad vitlök. Blanda och stek i smör.

Goda biffar utan ägg: Blanda 500 gr färs med en halv deciliter Ajvar Relish, en halv decilier grädde (kokosgrädde om du inte äter mejeri) samt pressad vitlök. Blanda och stek i smör.

Ska testas ;) Själv gör jag mina biffar vanligtvis utan något annat i än kryddor. Fungerar bra.

"äter mycket rotfrukter, grönsaker, frukt"

Det är inte LCHF att äta mycket av ovanstående (speciellt inte rotfrukter och frukt).

För att få upp fettmängden i din kost kan du testa med kokossmör/olja i Kaffe/Tee som många här rekommenderar :). Det borde hjälpa dig till mättnadskänsla. I övrigt äter du ju bra och varierat..förutom frukten (det är i princip samma sak som att äta godis). Om du skippar frukten kommer dina blodsockervärden sannolikt bli mindre svängande...det i sig gör att du undviker att känna dig hungrig. Någon av experterna kan gärna rätta mig om jag har fel.  ;) 

• Like 1

Tack för alla svar!Jag har en känsla av att jag äter för lite av kött/fisk/skaldjur, så där får jag öka en hel del. Sen har jag inte testat kokosoljan, men har den hemma nu. Jag skrev nog lite fel om mitt intag av frukt och rotsaker: 1/2 frukt/dag, morötter lite då och då, ibland några rotsaker i ugn, men inga mängder av dem samt naturligtvis mycket broccoli, blomkål osv.

Nu ska jag testa att hoppa över frukter/rotsaker helt, öka kött/fiskdelen och använda mera kokosolja samt sist men inte minst prova biffarna som lät väldigt goda!

Bör jag göra något mera?

• 2 weeks later...

Jag tycker inte det låter som om du äter "väldigt" kolhydrat snålt när du skriver att du nästan inte äter något bröd och potatis. Bröd och potatis är saker som bör uteslutas helt (potatis kan väl vara ok ibland om man inte ska gå ner i vikt), samt frukt är inte heller så lyckat. Ett tips för att du ska hålla dig mätt är att äka fettet istället för köttet. Det är fettet som gör dig mätt. 

Normalt har man ett proteinbehov på ca 0.8 g/kg, utgå från det så ser du hur mycket fett du behöver lägga till. Lycka till! 

• Like 3

Normalt har man ett proteinbehov på ca 0.8 g/kg, utgå från det så ser du hur mycket fett du behöver lägga till. Lycka till! 

Om man äter väldigt lite kolhydrater kan det vara en bra idé att lägga på ca 30 g extra protein för glukoneogenesens skull. De flesta äter kanske iofs tillräckligt mycket protein utan att väga och mäta. Kroppen har dessutom en förmåga att slösa eller hushålla med protein beroende på hur mycket man äter, så att kroppen får det den behöver i möjligaste mån.

• Like 2

Om man äter väldigt lite kolhydrater kan det vara en bra idé att lägga på ca 30 g extra protein för glukoneogenesens skull. De flesta äter kanske iofs tillräckligt mycket protein utan att väga och mäta. Kroppen har dessutom en förmåga att slösa eller hushålla med protein beroende på hur mycket man äter, så att kroppen får det den behöver i möjligaste mån.

Eftersom proteinbehovet egentligen gäller för "lean body mass" (hej svengelska), så bör 0.8 g per kg kroppsvikt vara mer en tillräckligt, om man inte tränar hårt. Dessutom tror jag inte att de flesta har problem med att nå upp till sina proteinbehov i alla fall, inte om man äter kött! Det viktigaste - och min poäng i det hela är att meningen med LCHF är att kolhydraterna ska ersättas med fett, inte proteiner.  

Eftersom proteinbehovet egentligen gäller för "lean body mass" (hej svengelska), så bör 0.8 g per kg kroppsvikt vara mer en tillräckligt, om man inte tränar hårt. Dessutom tror jag inte att de flesta har problem med att nå upp till sina proteinbehov i alla fall, inte om man äter kött! Det viktigaste - och min poäng i det hela är att meningen med LCHF är att kolhydraterna ska ersättas med fett, inte proteiner.  

Näe det där gäller för nuvarande vikt, och är minimibehovet för en inaktiv person som inte äter ketogent,

Det är betydligt mer gram för fettfri vikt.. vilket det inte finns så många studier på överhuvudtaget.. mest på elitidrotsmän.

• Like 1

Näe det där gäller för nuvarande vikt, och är minimibehovet för en inaktiv person som inte äter ketogent,

Det är betydligt mer gram för fettfri vikt.. vilket det inte finns så många studier på överhuvudtaget.. mest på elitidrotsmän.

Jag har hört att det gäller för LBM eftersom fettcellerna inte behöver eller kan utnyttja speciellt mycket protein, samt att de som då är överviktiga riskerar att äta onödigt mycket protein eftersom de inte har samma behov. Jag kan dock ha fel, måste försöka ta reda på vart jag har läst detta imorgon.

Tack för upplysningen i vilket fall, nu har jag ju suttit och räknat galet i alla år. :D (inte för att proteinbrist brukar vara sådär jättevanligt på LCHF....) 

Man kan räkna om grammen genom att dra bort ens fettprocent om man vill.. men det blir bara matematik iallafall.

Grejen är att total vikt stämmer jävligt dåligt på en bodybuilder, de måste räkna annorlunda.. speciellt om de är deffade.

De pratar om 3-3,5 gram/kilo.. med tanke på dels muskelmassa, dels aminosyraöverskott för att stimulera proteinsyntesen, dels för sin höga aktivitetsnivå.

Sen så har vi den andra ytterligheten.. de kraftigt obesa, de har som regel mer fettväv som inte kräver exakt lika mycket protein, som en som ligger närmare normalvikt.

Men.. det är fortfarande viktigare att äta tillräckligt med protein.. viktigare än om man äter för lite!

Man kan räkna om grammen genom att dra bort ens fettprocent om man vill.. men det blir bara matematik iallafall.

Grejen är att total vikt stämmer jävligt dåligt på en bodybuilder, de måste räkna annorlunda.. speciellt om de är deffade.

De pratar om 3-3,5 gram/kilo.. med tanke på dels muskelmassa, dels aminosyraöverskott för att stimulera proteinsyntesen, dels för sin höga aktivitetsnivå.

Sen så har vi den andra ytterligheten.. de kraftigt obesa, de har som regel mer fettväv som inte kräver exakt lika mycket protein, som en som ligger närmare normalvikt.

Men.. det är fortfarande viktigare att äta tillräckligt med protein.. viktigare än om man äter för lite!

Jo, fast studier på bodybuilders har ju visat att de inte behöver mer än 1.8-2 g protein /kg i alla fall för att kroppen inte kan tillgodogöra sig mer, oavsett om de var på "nybörjarnivå" eller riktigt deffade. De some hade hållt på ett tag och inte bygger muskler i samma takt längre behövde ju till och med mindre än de som var "nybörjare". 

Fast det är ju ganska off topic  :D

Min poäng egentligen, trotts some side tracking, är att räkna ut proteinbehovet först, sätt ett tak för kolhydrater (10-20-30 gram) och fyll sedan på resterade med fett tills kroppen känner sig mätt och belåten.

Ett överdrivet proteinintag gör i alla fall mig hungrig, men jag råkar ju vara en av dem som verkligen inte har problem med att nå upp till mitt protein intag.

Ja, nu har jag insett så lite man kan! Efter att ha ökat fettmängden, mest smör och kokosolja och grädde, till varje mål jämfört med tidigare, slutat helt med frukt och väljer grönsaker i liten mängd, så har jag fått en väldigt bra mättnad. Sen gäller det väl att ha koll på proteinintaget, för alltför mycket av den varan kan på sikt ge njurproblem? Jag har som så många andra haft svårt för att äta mycket fett och det är där det stora felet har legat, tror jag nu.

Efter att ha ätit LCHF med ägg i flera år, mått väldigt bra på det tills äggätandet ledde till ständigt magont, slutade jag med den kosten och åt vanlig mat, vilket gjorde att jag gick upp i vikt direkt. Varför jag åt både lite frukt och rotsaker trots att jag börjat med LCHF igen, var att jag var kvar i den vanliga kosten lite grann. Jag har trott att det var mest äggen som gav mättnad, blev lite fixerad vid dem för att jag inte fick äta dem och det var ju helt fel.

Tack igen för alla goda råd! Nu känns det som att jag är på rätt väg. Handflatemängd av kött, fisk, skaldjur samt bra och mera fett till varje mål med lätt påfyllnad av ovanjordsgrönsaker känns rätt.

• Like 1

Jo, fast studier på bodybuilders har ju visat att de inte behöver mer än 1.8-2 g protein /kg i alla fall för att kroppen inte kan tillgodogöra sig mer, oavsett om de var på "nybörjarnivå" eller riktigt deffade. De some hade hållt på ett tag och inte bygger muskler i samma takt längre behövde ju till och med mindre än de som var "nybörjare". 

Fast det är ju ganska off topic  :D

Lite mer off topic då... :) De flesta studier som rör proteinrekommendation utgår från kroppsvikt och inte LBM. Detta har nog mest praktiska skäl eftersom det är en praktisk mardröm att hantera LBM istället för vikt. Det råder ju fortfarande rätt mycket svaj vad gäller kroppsfettmätningar så man vill nog inte i onödan införa mer felkällor än nödvändigt.

Så är man en "lean and mean machine" så kan man i regel kosta på sig att ligga i överkant på proteinrekommendationerna. Om man dessutom ligger på negativ energibalans så kan det där behovet behöva justeras ytterligare i nordlig riktning. En tumregel som, oftare än inte i dessa sammanhang, brukar stämma bra är 300 gram/dag. Men som med allt annat så är detta generella rekommendationer så i slutändan är det individuellt experimenterande det kokar ned till. Dock bättre att starta något över rekommendationerna än under.

Slut på off topic. (?!) :)

Min poäng egentligen, trotts some side tracking, är att räkna ut proteinbehovet först, sätt ett tak för kolhydrater (10-20-30 gram) och fyll sedan på resterade med fett tills kroppen känner sig mätt och belåten.

Instämmer!

Lite mer off topic då... :) De flesta studier som rör proteinrekommendation utgår från kroppsvikt och inte LBM. Detta har nog mest praktiska skäl eftersom det är en praktisk mardröm att hantera LBM istället för vikt. Det råder ju fortfarande rätt mycket svaj vad gäller kroppsfettmätningar så man vill nog inte i onödan införa mer felkällor än nödvändigt.

Så är man en "lean and mean machine" så kan man i regel kosta på sig att ligga i överkant på proteinrekommendationerna. Om man dessutom ligger på negativ energibalans så kan det där behovet behöva justeras ytterligare i nordlig riktning. En tumregel som, oftare än inte i dessa sammanhang, brukar stämma bra är 300 gram/dag. Men som med allt annat så är detta generella rekommendationer så i slutändan är det individuellt experimenterande det kokar ned till. Dock bättre att starta något över rekommendationerna än under.

Slut på off topic. (?!) :)

Nej, men 300g dag kan aldrig stämma för något mer än stora män hur man än räknar. 300g protein skulle ge 1200 kalorier, vilket skulle utgöra 50% av mitt dagliga intag, vilket i sin tur skulle leda till att jag skulle behöva gå hungrig. Då är jag  ändå lång och äter mycket jämfört med vad de flesta andra kvinnor behöver äta.

Så 300g dag skulle nog i alla fall jag ta med en nypa salt ;)   

• Like 1

Hej,

Om du söker på lchf recept frukost på internet så lär du få några träffar.

Själv äter jag inte frukost längre som jag gjorde förut (+2 år med LCHF) utan jag äter brunch och gärna gårdagens middag då. Äter ungefär 2 ggr per dag plus något litet mellanmål om hungern infinner sig på kvällen.