HelgeK

Det går framåt för lågkolhydrat forskningen!

Recommended Posts

5 timmar sedan, HelgeK sade:

Att höra dessa suveränt kunniga och pedagogiska föredragshållare i ett sammanang, rekommenderas alla som brukar dra sig för att lyssna på föredrag i videoform - ta er tid!

För den som säger sig sakna tid, bör observeras att ingen tid behöver offras för resor och uppehälle på plats. Dessutom är till stor fördel i dessa videor att grafer och textsammandrag som föredragshållare projicerar på sin skärm hela tiden bifogas i stor skala till höger om föredragshållaren. Detta gör att videotittaren t.o.m. bättre än de verkliga kongressdeltagarna på närhåll kan följa föredragshållarens visuella stödbilder.

Många av de stora kanonerna på området lågkolhydratkost och ketos finns med. På diabetessidan bl.a. den oförbränneliga Sarah Hallberg, som presenterar de senaste studierna, som bör ta musten ur statliga och kommunala företrädare för den konventionella, meningslösa, medicinska standardvården av de 50 % amerikaner som nu är diabetiker eller prediabetiker (den ännu större andelen feta inte att förglömma).

Intressant är att alltfler forskare ansluter sig till lågkolhydratledet och vår gemensamma förhoppning är naturligtvis att de förhoppningar som du HelgeK  genom din rubrik antyder skall kunna realiseras. Som Skarfläcka påpekade: Tureborgaren inte att förgömma.

Tyvärr måste vi dock räkna med de oerhörda ekonomiska resurser som finns bakom motståndarleden (läkemedelsföretag, livsmedelsproducenter, sockerföretag, läskedrycks och ölbryggerier etc.) och att de under en längre tid ostraffat fortsatt  kommer att kunna köpa sig vetenskapsmän, som hellre låter penningen tala än samvetet inför vetenskapliga fakta.

NÄR KOMMER DE ANSVARIGA FÖRETRÄDARNA I DE STÖRRE LÄNDERNA ATT BÖRJA TA SITT ANSVAR. Som Sarah Hallberg tydligt påpekar - motståndarlägret kan inte längre hålla fast vid påståendet att det skulle saknas studiematerial som talar ett tydligt språk runt lågkolhydratskostens fördelar. Nedan ser vi skaran föredragshållare - att verkligen rekommendera! 

Kanse kan Tim Noakes, genom att med sådan humor och öppenhet visa sig ha haft fel under mer än 20 år, bidra ytterligare till att skynda på utvecklingen. Problemet för de stora bluffmakarna, vi ser exempel på även i Sverige, är att de skulle komma att djupstuderas efter liknande erkännanden som Noakes demonstrerat. Då skulle tydligare avslöjas vilka knytningar de haft med kapitalet. Bara efter att pensionsåldern uppnåtts hos en del, kommer vi att se viss ökning av antalet erkännanden (fast Rössner med sina "hallonbåtar" som medel mot fetma och professor Marcus som inte tror på lågkolhydratkost kommer nog att förbli ett undantag, Mai-Lis Hellénius med sin fettskräck ej att förglömma) ;).  

1075310834_ScreenHunter_1605Nov_0612_32.thumb.jpg.9115815c136265b3c305fa02d7e04df6.jpg

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Japp, och Tureborgaren är snabbast 😁 

Så bra att Både Tureborgaren och jag har lagt upp trådar till de här många föreläsningarna,då är det mindre risk att några missar dessa  föreläsningar! Men hade jag sett att Tureborgaren hade lagt upp en tråd, så hade jag skrivit i den tråden. Min favorit hitintills är  Stephen Phinneiys föreläsningar. Han är bl. a. inne på att begreppet "binjuretrötthet" inte är annat än natriumbrist. I boken "Inflammation"  så skriver de om "binjuretrötthet" , som om det är en speciell åkomma. Jag undrar om det inte är  Stephen Phinneiy som har rätt? Frågan bör klaras ut tycker jag. Jag gillar både Ralf Sundberg, och hans bok om forskningsfusket är mycket bra om det fusk  och manipulationer som finns i både läkemedelsindustrin och livsmedelsindustrin.Martina Johansson som är en av redaktörerna för LCHF-tidnngen. Natuligtvis  gillar jag också henne, då hon skriver om många olika ämnen, och är väldigt produktiv. Så kanske LCHF-tidningen skriver en  artikel,  om natriumbrist orsakar det, som en del kallar "binjuretrötthet"?  Annars borde de som använder det begreppet leverera en vettig definition av "binjuretrötthet". 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, HelgeK sade:

Stephen Phinneiys föreläsningar. Han är bl. a. inne på att begreppet "binjuretrötthet" inte är annat än natriumbrist.

Saltbristen stressar kroppen och ökar kortisolproduktionen. Samtidigt ökar pulsen mellan 10-20 slag per minut. Phinney brukar dagligen ge sig själv en dos salt som han har på sig i små förpackningar. Själv känner jag saltbristen på lätta susningar i öronen. Det slår aldrig fel att pulsen visar sig ha ökat när jag då tar blodtrycket. En halv tesked havssalt är idealet, som ganska direkt sänker pulsen (OBS! Blodtrycket brukar vara något förändrat). Det systoliska förhöjt. Det beror på att varje kroppscell pumpar sämre med mer kalium på insidan än natrium på utsidan. När balansen återställs minskar puls och tryck. Hjärtat balanserar saltbristen genom att öka artärtrycket.

Jo, Phinney har rätt som vanligt.

I andra fall än vid saltbrist, när pulsen ökar, kan blodtrycket vara oförändrat.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit med om att när jag varit ute och gått med pulsband (maffat), har pulsen helt plötsligt rusat och ökat med ca 50 slag/min, utan att jag ökat ansträngningen.

Den gick inte ned fastän jag minskade farten till extremt låg och till och med stannade i perioder.

När jag kom hem tog jag typ en kvarts tesked salt, och inom några minuter var förhöjningen borta.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, nokenok sade:

har pulsen helt plötsligt rusat och ökat med ca 50 slag/min, utan att jag ökat ansträngningen.

Detta visar just kroppens fantastiska regleringsförmåga som anpassar artärtrycket efter behovet på cellnivå. Om saltbalansen på den enskilda cellens in- och utsida (kalium/natrium) rubbas, fungerar cellens pumpsystem (som ser till att förse cellen med näring) sämre. Hjärtat måste då hjälpa cellen genom att öka medelartärtrycket för att upprätthålla näringstillflödet. Mängden av liknande anpassningsfunktioner som kompenserar för alla dumheter som människan och naturen kan utsätta kroppen för (sommarhetta, utmattning, mediciner, olämplig föda, gifter, vätskebrist etc.) är beundransvärd.

Mot bakgrunden ovan inses lätt att felaktig kost ger sjukvården incitament till "normalisering" av bloddata. Dock motverkar flertalet medicinska preparat t.ex. blodtryckssänkande mediciner kroppens förmåga att anpassa sig för olika behov. För egen del del har LCHF och därefter utsättningen bl.a. av blodtryckssänkande medicin normaliserat mitt blodtryck - en suverän förändring till kroppens bästa. Utsättning av statiner och diabetesmedicin har dessutom gjort mig helt oberoende av medicinska preparat. Nu kan jag, trots att jag sedan några år passerat 80-strecket, enbart genom kosten låta kroppen sköta sig som naturen programmerat den till.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, nokenok sade:

Jag har varit med om att när jag varit ute och gått med pulsband (maffat), har pulsen helt plötsligt rusat och ökat med ca 50 slag/min, utan att jag ökat ansträngningen.

Jag har också haft sådana hopp i pulsen. Hm... kanske ska ha med salt på rundorna..? Brukar ta saltshot innan, speciellt om jag tränar före frukost.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, MariaF sade:

kanske ska ha med salt på rundorna

Gör som Phinney, ha med dig små paket med havssalt, så får du över nittio salter av andra mineraler i tillskott. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går framåt för lågkolhydratforskningen, men inga ändringar i kostråden - genant !

1099243424_ScreenHunter_1610Nov_1001_56.thumb.jpg.78de9ebe9705215726964e238225e713.jpg

Föredragshållaren har tidigare förekommit på TV med liknande intryck av att helt sakna kunskap om den aktuella situationen på kostområdet (ev. medvetet förnekat sådan kunskap). Alltså en typisk representant för den inställning som också Sveriges dietister visar upp. Vad ovan framgår om fett och oljor är närmast kriminellt.

https://www.youtube.com/watch?v=0mZpmpDk8YY

• Gilla 1
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingrid Larssons slutsats i sitt föredrag (OBS! 2018) blir:

yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy.thumb.png.5360c02efb0c0402778fe71cb0d3196b.png

Ett sorgligt facit - att säga sig ha belägg i vetenskaplig forskning, när man istället hänvisar till dokumenterat felaktiga kostråd. Vad man  istället borde hänvisa till, är den moderna forskning som visar sanningen.

Dagens "experter" har fram till sin pension uppenbarligen avsevärda svårigheter att erkänna sig haft fel under tiden för sin professionella yrkesutövning. Varför har vi ingen "Tim Noakes" i Sverige, någon som med samma glimt i ögat som han,  kunnat visa sin storhet som vetenskapsman - dvs. inse skillnaden mellan att envist hålla fast vid att ha rätt och att i sin vetenskap söka det som är rätt.

Näringsfysiologer (professorer eller ej) i Sverige (Marcus, Hellenius, Larsson, Rothenberg etc.) kan ju lungt, bekvämt luta sig tillbaka på rader av felaktig information, som tidigare generation profeter hamrat in (Rössner etc.). Dock kanske man inte, som den senare, tror hallonbåtar eller att gå på händerna i bantningssammanhang fungera lika bra som att tillämpa rätt kost (t.ex. LCHF). Trots det är dagens "experter" inte långt från Rössner, när man hänvisar till de på punkt efter punkt bevisat felaktiga kostråden:

• Austrailian Dietary Guidelines 2013
  • Nordiska näringsrekommendationer 2012
  • Bekräftade genom Dietary Guidelines för Americans 2015 - 2020

De senare fastlagda att gälla till år 2020.

Någon hänsyn tas inte till den seriösa forskning som går tvärt emot serien lågkvalitetsstudier (oftast obsrvationsstudier) som genomförts efter Ansel Keys genombrott på 1960-talet.

Frågan är hur många avhopp som kommer att göras från de gamla kostråden, efter att dagens kostrådgivande "experter" gått i pension. Hålla fast vid tidigare felaktiga kostråd eller acceptera de konkreta fakta, som demonstrerats under senaste decennium med rötter i forskningen också under tidigare år???

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyssna av Zoe Harcombe och du behöver aldrig tvivla på hennes övertygelse och humor och har nästan ingen möjlighet att tvivla på hennes budskap - uttryckt på kristallklar engelska, med en betoning som gör att ingen kan missa någon viktig detalj. Bl.a. visade hon med önsvärd tydlighet det löjeväckande i att hänvisa till kött som farligt eftersom det innehåller så mycket mättat fett (4,1 %) medan dessert på spannmål har 5.8 % och smör 2,9 % !!!  Det bör dock observeras att det senare refererar till USA liksom övriga angivelser från detta fettskräckland. I Sverige brukar innehållet mättat fett i smör vara ungefär 10 %.

ddddddddddddddddddddddddd.jpg.812f046b763a88c5cb0c7aa06ca39fa5.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Swedish nutrition foundation är en samarbetsorganisation. som är en svensk version av ILSI- Se: https://www.sourcewatch.org/index.php/International_Life_Sciences_Institute  Här är en länk som visar vilka företag som är medlemar. De vill få folk att äta det de vill sälja.

Swedish nutrition foundation vill sälja det som är mest lönsamt. Om folk inte köper det de vill sälja i den utsträckning de vill sälja det , så försöker SNF ändra folks uppfattningar med propaganda mot seriös vetenskap. De är som Donald Trump och kallar fakta för Fake News. Folkhälsa är oviktigt för dem. Det är deras försäljning som skall komma först. Här är några länkar där man kan läsa om deras verksamhet. Den här länken visar vilka företag som är medlemmar. http://snf.ideon.se/medlemmar/ Deras målsättning gör dem till motståndare mot folkhälsa. De skapar istället ohälsa, när folk följer deras råd, och påstår att det är folks eget fel, fastän det är deras kostråd de följer.

Nedan kan du läsa lite om den propaganda SNF sprider.

http://nutritionsfakta.se/2018/07/02/alternativa-fakta-ar-inget-alternativ/

http://www.dagensdiabetes.info/index.php/alla-senaste-nyheter/2778-fake-news-behoever-ersaettas-av-reell-kunskap-om-mat-och-haelsa-rapport-fran-seminarium-i-lund-26-4-ingrid-larsson

https://www.livsmedelsforetagen.se/livsmedelsforetagens-livsviktiga-guide-till-almedalen/

• Gilla 1
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 hours ago, Nils Engström said:

I Sverige brukar innehållet mättat fett i smör vara ungefär 10 %.

ddddddddddddddddddddddddd.jpg.812f046b763a88c5cb0c7aa06ca39fa5.jpg

Det förefaller som om detta diagram inte handlar om mättat fett i specifika födoämnen. Om man lägger ihop alla matkategorierna inklusive "all other food categories" så blir det hundra procent. Kanske diagrammet försöker visa varifrån amerikanerna (som äter SAD) får sitt mättade fett?

• Gilla 1
  • Tack! 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan, HelgeK sade:

Swedish nutrition foundation vill sälja det som är mest lönsamt, och om folk inte köper det de vill sälja i den utsträckning de vill sälja det ,så försöker SNF ändra folks uppfattningar med propaganda mot seriös vetenskap.

Tack HelgeK för dina insatser genom din fortsatta strävan, efter att med en rad blänkare göra forumets medlemmar uppmärksamma på de krafter, som vill sprida falsk information om seriös forskning med spjutspetsen riktad mot LCHF.

Ingen där ute kan bättre än Annika Dahlqvist förklara sin syn på saken:

SNF:s nya informationssajt

8 augusti, 2018 By Annika Dahlqvist

SNF (Swedish Nutrition Foundation, den svenska lobbyorganisationen för Livsmedels- och läkemedelsindustrin. Det svenska etablissemanget i övrigt är också med där) är desperata i sin kamp mot LCHF-rörelsen. De har nu startat en ny informationssajt, nutritionsfakta.se, för att bekämpa LCHF. Rubriken är:

"Alternativa fakta är inget alternativ".

Det finns alltså inget alternativ till etablissemangets kostläror. Tusentals eller miljontals vittnesmål om hälsoförbättringar av LCHF utdöms som irrläror.

LCHF:are läs vad HelgeK och Annika Dahlqvist tipsat om, ingen av oss skall behöva vara okunnig om vad företagskollektivet (Livsmedels- och läkemedelsindustrin) är berett att satsa resurser på:

http://nutritionsfakta.se/2018/07/02/alternativa-fakta-ar-inget-alternativ/

Altt vi svenskar, som brukar betecknas som sanningssökare och öppna för nya fakta, i modern tid skall behöva uppleva sådant kvalificerat bakåtsträvande dravel som SNF ligger bakom. Man skäms för att som svensk behöva uppleva detta.

Vad SNF inte tycks ha förstått är att deras tongivande personligheter, utan att själva vara medvetna om det, med alla medel förlöjligar sig själva och den organisation de tror sig stödja.

Med tanke  på att allt fler tunga belägg för lågkolhydratkosten och dess sjukdomsbekämpande egenskaper nu visar sig, kommer SNF ganska snart att bli till offentligt åtlöje, alltså även bland människor som inte är särskilt insatta i de faktorer av metabolisk art som valet av rätt kost bygger på.  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Borje sade:

Det förefaller som om detta diagram inte handlar om mättat fett i specifika födoämnen

Zoe Harcombes föredrag framgick just att det rörde andelen mättat fett i de enskilda födoämnena. Det som talar för att du kan ha rätt, vid sidan av din sammanräkning, är de 24,5 % mättat fett som anges finnas i övriga kategorier födoämnen. Likväl har hon en rad poänger med att visa varifrån det mättade fettet tas och att rädslan för mättat fett (även om Ansel Keys skulle haft rätt) är synnerligen överdriven. En av  Zoe Harcombes käpphästar är ju att visa andelen mättat fett i livsmedel vara så liten att hänvisningen enbart till det mättade fettets farlighet blir meningslös.

P.S.

Ur https://www.healthyfoodguide.com.au/articles/2012/september/how-much-saturated-fat-meat

Australiska data som kunde styrka  Zoe Harcombes hänvisning vara riktig. Omräkning till gram (=%) av 100 g råvara,

* 1 tsk = 4 g mättat fett

Rumpstek
1,8 g mättat fett per 100 g råstek
= 0,5 tesked mättat fett

Vanlig köttkorv
12,2 g mättat fett per 100 g rå (2 korv)
= 3 teskedar mättat fett

Mager köttkorv
3 g mättat fett per 100 g rå (2 korv)
= 0,7 tesked mättat fett

Deli skivad skinka
1,4 g mättat fett per 100 g portion (3 skivor)
0,4 tesked mättat fett

Fläskfilé
0.8 g mättat fett per 100 g rå
= 0,2 tesked mättat fett

Skinnfritt kycklingbröst
1,7 g mättat fett per 100 g rå
= 0,5 tesked mättat fett

Normal bacon (med fett på)
10,6 g mättat fett per 100 g rå (3 fettränders)
= 2,7 tesked mättat fett

Premium (hjärtsmart) köttfärs (mindre än 5% fett)
2,3 g mättat fett per 100 g rå (ca 1/2 kopp)
= 0,6 tesked mättat fett

Devon
7,0 g mättat fett per 100 g portion (3 skivor)
= 1,7 teskedar mättat fett

Känguru biff
0,5 g mättat fett per 100 g rå
= 0,1 tesked mättat fett

Salami
12,4 g mättat fett per 100 g portiom (4 skivor)
= 3,1 teskedar mättat fett

Lammben (trimmat)
2,9 g mättat fett per 100 g rå
0,7 tesked mättat fett

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-11-11 at 12:02, HelgeK sade:

Swedish nutrition foundation är en samarbetsorganisation

som är inställd på samverkan - det känns väl betryggande att få de positiva tankarna bekräftade om detta. Här är några klipp som bektäftar detta och visar att:

• SNF avses utgöra en bro mellan nutritionsforskningen och andra aktörer i samhället, verksamma inom mat-hälsaområdet, inte minst livsmedelsbranschen.
  • SNF har ett unikt nätverk av ledande forskare inom nutritionsområdet, som gör att SNF kan erbjuda en verksamhet med mycket hög kvalitet och trovärdighet.
  • Verksamheten är opartisk i relation till såväl kommersiella intressen som forskningsinriktningar. Styrelsen har fastställt riktlinjer för verksamheten, för att säkerställa neutralitet och vetenskaplig objektivitet.

att också insamlingen av verkliga fakta på kostområdet effektivt skall ske genom en separat organisation. Man beskriver att:

• nutritionsfakta.se lanserades av SNF  2016, med stöd av statliga Formas.
  • nutritionsfakta.se i första hand riktar sig till personer med viss grundläggande kunskap inom nutritionsområdet.
  • nutritionsfakta.se sammanfattar aktuellt kunskapsläge inom nutritionsområdet.
  • sätter nya rön i sitt sammanhang och erbjuder ett forum för vetenskapligt baserad information och diskussion om aktuella nutritionsfrågor.
  • nutritionsfakta.se är partsneutral i förhållande till forskningsinriktningar och kommersiella intressen.

att man avser att sprida objektiv information via ett särskilt organ som beskrivs som:

• Nordisk Nutrition: En informationstidskrift med målsättning att på vetenskaplig grund informera om kunskapsläget avseende aktuella frågor inom nutritionsområdet.
  • Food & Nutrition Research (FNR) är en vetenskaplig tidskrift inom nutritionsområdet med ”open access”, vilket innebär att alla artiklar som publiceras i Food & Nutrition Research är fritt tillgängliga på tidskriftens hemsida. SNF publicerar FNR i samarbete med Open Academia.

Vad kan vi mer begära:

Med SNF som en bro mellan forskning och livsmedelsbranschen och att detta garanteras ske med hög kvalitet och trovärdighet. Dessutom att allt, enligt SNF-styrelsens riktlinjer, kommer att ske opartiskt i relation till såväl kommersiella intressen som till olika forskningsinriktningar. Man avser att sätta nya rön i sitt sammanhang och erbjuder samtidigt ett forum för vetenskapligt baserad information.

När man dessutom förstått att en särskild organisatiom har i uppdrag att  partsneutralt sammanfatta och förmedla aktuellt kunskapsläge inom nutritionsområdet utan inblandning av kommersiella intressen kan man ju vara lugn för att allt sker på ett sätt som uppfyller alla krav på korrekt faktaförmedleng. Det innebär att livsmedelsförsäljningen, efter kontakter med LCHF-expertisen, snart kommer att följa SMF:s krav på LCHF-livsmedel i svenska butiker. 😇

P.S.

Min förhoppning är att ingen missat satilen!

Redigerad av Nils Engström
SATIREN!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lade upp en tråd 18-08-07(den hittade jag inte igår, när jag skrev inlägget ovanför) om SNFs offensiv mot LCHF, om  starten av "Nutritions fakta":https://forum.kostdoktorn.se/topic/11719-självutnämnda-experter-i-kostfrågan/                                                                  

Den tråden kan vara intressant för de som inte läste den då.    

Men då lät SNF ännu inte som Donald  Trump, och talade om "fake news". Men de talade om att de skulle satsa 35 miljoner. Ett citat ur första inlägget i tråden:

"    Ja, SNF har till och med skapat en ny portal, för att bemöta de alternativa fakta som  "självutnämnda experter" sprider. Den heter nutritionsfakta. Se:  http://nutritionsfakta.se/2018/07/02/alternativa-fakta-ar-inget-alternativ/ 

"– Samverkan är enda vägen, sade Christel Larsson, professor i kostvetenskap vid Göteborgs universitet och tillträdande vetenskaplig rådgivare för SNF."

En nationell kommitté' för forskning skall skapas.         "Tio år och 35 miljoner per år som mål

Konkret arbetar kommittén nu med att utforma en nationell strategisk forskningsagenda, som förväntas vara klar under 2018. Agendan kommer att lägga grunden för det nationella forskningsprogrammet."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-11-10 at 19:43, Nils Engström sade:

Det bör dock observeras att det senare refererar till USA liksom övriga angivelser från detta fettskräckland. I Sverige brukar innehållet mättat fett i smör vara ungefär 10 %.

Nils, det gick kanske litet för fort i din forskning?

Vill för riktighetens skull på peka att smör innehåller 81.9% fett. Varav 64,7% utgörs av det fina mättade fetter.  Kan också skrivas som 52,4g/100g smör.

Här finns information om näringsinnehållet i smör.      http://matkalkyl.se/se-smorextrasaltatfett80.php

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, HelgeK sade:

Konkret arbetar kommittén nu med att utforma en nationell strategisk forskningsagenda, som förväntas vara klar under 2018. Agendan kommer att lägga grunden för det nationella forskningsprogrammet."

Kan detta komma att innebära insmalnade kriterier för att få forskningsanslag till studier om kost o hälsa? Dvs man får inga bidrag till forskning som inte passar i den "nationella strategiska forskningsagendan". - "...strategisk forskningsagenda(n)", ett bekymmersamt uttryck. - Strategisk agenda - för olika livsmedelsföretag, svenska och utländska?  Deras agenda är att tjäna pengar till sina ägare.

Dessa tankegångar som kokas ihop av ledande nutritionister/dietister samt livsmedelsindustrin, stämmer illa med principen om oberoende forskning. Man vill ha all forskning i sina ledband. - Kostfonden kommer att behöva stort oberoende stöd!    https://www.kostfonden.se/

• Gilla 3
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se

1 timme sedan, kickilotta sade:

Kan detta komma att innebära insmalnade kriterier för att få forskningsanslag till studier om kost o hälsa? Dvs man får inga bidrag till forskning som inte passar i den "nationella strategiska forskningsagendan".  - "...strategisk forskningsagenda(n)", ett bekymmersamt uttryck. - Strategisk agenda - för olika livsmedelsföretag, svenska och utländska?  Deras agenda är att tjäna pengar till sina ägare.

Dessa tankegångar som kokas ihop av ledande nutritionister/dietister samt livsmedelsindustrin, stämmer illa med principen om oberoende forskning. Man vill ha all forskning i sina ledband. - Kostfonden kommer att behöva stort oberoende stöd!    https://www.kostfonden.se/

SNF har knutit till sig många nutritionsforskare. Se:

http://snf.ideon.se/verksamhetom-snf/forskningsnamnd/

Se också:

Maj-Lis Helenius i Aftonblads artikeln är sambo med Tommy Cederholm i SNFs forskningsnämnd.....

Kickilotta du skrev "Kan detta komma att innebära insmalnade kriterier för att få forskningsanslag till studier om kost o hälsa? Dvs man får inga bidrag till forskning som inte passar i den "nationella strategiska forskningsagendan".

Formellt är det SNF som skall skapa en nationell strategisk forskningsagenda. Men det är ingen tvekan om att de vill ha det som på Ancel Keys tid, när forskare som ville vara oberoende inte fick forskningsanslag.

Men vi får inte glömma det som tråden handlar om,  Det går framåt för lågkolhydrat forskningen!

Det visar alla länkar till föreläsningar i trådens första inlägg. Kostråden skulle göra folk friskare och smalare. Men verkligheten visar, att det blev tvärtom. Det är allt svårare att dölja!

SLV och folkhälsomyndigheten måste i praktiken bli oberoende från SNF(Även andra statliga institutioner). Livsmedels företagen måste stå för sina egna reklamkostnader, och SLV, folkhälsomyndigheten måste endast anställa/anlita oberoende forskare. Annars kommer folk att bli ännu fetare och sjukare.För inget talar för att SNF frivilligt ändrar sin agenda, så det gäller att arbeta för att folkhälsan går före BIG FOODs expansions- planer. Om inte annat får vi starta ett nytt politiskt parti för folkhälsa! 

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att SNF är en samarbetsorganisation med industriintressen verkar helt klart. De stöttar också en del forskningsprojekt men verkar ha relativt begränsat med medel (deras mål är 35 miljoner per år i 10 år). Forskningsprojekt som beviljats medel 2017: http://snf.ideon.se/utdelade-forskningsanslag-2017/

Den organisation som i Sverige har mest pengar att fördela är statliga Vetenskapsrådet och de styrs inte direkt av något dokument som SNF tar fram.

Vetenskapsrådet verkar för tillfället ha en egen fight med regeringskansliet.

Regeringskansliet har inrättat ett Life Science-kontor vilket har satt upp en ”gemensam färdplan” med tre prioriterade områden: 

• nyttiggörande av digitala hälso- och vårddata 
  • precisionsmedicin —framtidens diagnostik, behandling och bot 
  • framtidens vård och omsorg —integrering av forskning och innovation.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/06/gemensam-fardplan-ska-vassa-sverige-som-ledande-life-science-nation/

Vetenskapsrådet har reagerat kraftigt på det här och generaldirektören har skickat ett fyra sidor långt brev till Life Science-kontoret. https://www.vr.se/download/18.7f26360d16642e3af99cff/1540197959325/VR Förslag till en svensk life science strategi Dnr 5.2-2018-5642.pdf 

Citat från brevet: 

”Det är Vetenskapsrådets uppfattning att bra forskning skall stödjas, inte styras. Tidigare erfarenheter visar att stora genombrott inom life science svårligen kan planeras, och att det är klokast att satsa på nyfikenhetsdriven grundforskning av hög kvalitet. Årets Nobelpris i fysiologi och medicin illustrerar detta på ett tydligt sätt. För att säkerställa att svensk forskning inom life science framgent förmår generera vetenskapliga genombrott och innovationer som leder till långsiktig nytta för samhället på nationell och internationell nivå är det avgörande att identifiera och stödja originalitet samt hög kvalitet inom forskningen oavsett inriktning. Såväl grundforskningen som den kliniska forskningens innehåll bör vara forskarinitierad för att på bästa sätt fånga upp och adressera patienternas, samhällets och vårdens behov. Därför bör en nationell life science-strategi inte identifiera ett begränsat antal fokusområden för omedelbara prioriteringar utan istället styra att nödvändiga förutsättningar och resurser finns tillgängliga för att stärka hela sektorn och att bygga upp starka kompetenser och en ökad kapacitet.”  

Vetenskapsrådet beviljade i år forskningsbidrag inom medicin och hälsa på 1,2 miljarder (för 2018-2023, det är årliga ansökningstillfällen så nästa utdelning är 2019 för 2019-2024 etc). 

https://www.vr.se/utlysningar-och-beslut/beslut-om-bidrag/beslut/2018-09-06-medicin-och-halsa.html 

Beviljandegraden för ansökningar är i snitt 23% så de som inte har en chans att få pengar från Vetenskapsrådet (pga att de inte har de allra bästa meriterna eller de mest intressanta projekten) söker sig naturligtvis till andra finansiären som SNF men de har betydligt mindre pengar att dela ut. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu