kendra

Vad bryter autofagin?

Recommended Posts

Välkommen till forumet. 

Bra fråga, misstänker att det inte finns ett entydigt svar. Dr Valter Longo forskar på fasta och han fokuserar mycket på att man äter rätt saker när man bryter fastan. Se t.ex. den här intervjun av Rhonda Patrick. https://youtu.be/evGFWRXEzz8  

För övrigt så förespråkar Valter Longo en diet som är vegansk + lite fisk, dvs en lågproteindiet. https://valterlongo.com/daily-longevity-diet/

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack!

Ja, det verkar som att den stängs av vid minsta lilla. Tillochmed svart kaffe kan påverka :/

Så det blir 100% vattenfasta nästa gång:)

  • Gilla 4
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir himla sugen att prova denna omtalade process! Men skulle nog aldrig klara av 3+ dagars fasta helt ärligt. Jag kan inte somna om jag är vrålhungrig och utan sömn blir det totalkaos.

Inget kaffe heller? Jösses! Gud vad imponerad jag blir av folk som pallar att bara leva på vatten i flera dagar.

Angående frågan så tror jag nog ingen vet svaret med 100% säkerhet, eftersom forskningsområdet är så pass nytt. Tror nog inte ens japanen och forskaren som upptäckte processen kan säga helt säkert hur små mängder näring påverkar mekanismen individuellt. Sen finns naturligtvis en uppsjö av kostexperter främst på nätet, som har sina egna teorier. Men vill man vara på det säkra är det nog som du säger, bara vatten som gäller ☹️

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fung behandlar typ 2 diabetes med fasta. Däremot säger han att de han behandlar, och som förlorar mycket i vikt, inte har någon överskottshud kvar. Så autofagin måste fungera bra!

Tror att benbuljongen främst används som "stödhjul", dvs när "fastemuskeln" ska tränas upp och för att få i sig elektrolyter. Salt/mineraltillskott fungerar lika bra.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, kendra sade:

Tillochmed svart kaffe kan påverka 😕

Så här skriver Jason Fung i ett tidigare inlägg på Kostdoktorn (länk finns i Peter Bs länk ovan). Punkt 3 om kaffe verkar inte stämma med att kaffe skulle påverka...? Eller menar han viktminskning? Han brukar ju alltid prata om autofagi... Är det individuellt? Nu blev jag förvirrad. 

Mina åtta bästa tips för periodisk fasta

Drick vatten: Börja varje morgon med att dricka ett glas vatten.

Håll dig upptagen: Det kommer hjälpa dig att inte tänka på mat. Det är ofta bra om du väljer en upptagen dag för att fasta.

Drick kaffe: Kaffe är en mild aptitdämpare. Grönt te, svart te, och buljong kan också hjälpa.

Surfa på hungervågorna: Hunger kommer i vågor: det håller inte i sig. När det slår till, drick långsamt ett glas vatten eller en varm kopp kaffe. Det är vanligt att hungern har passerat när du är klar.

Säg inte till någon att du fastar: De flesta försöker få dig att inte fasta, eftersom de inte förstår fördelarna. Att ha en stödgrupp är ofta fördelaktigt, men att säga till alla är inte en bra idé.

Ge dig själv en månad: Det tar tid för din kropp att vänja sig vid fasta. De första gångerna du provar kan det vara svårt, så var förberedd. Bli inte avskräckt. Det blir lättare.

Ät näringsrik kost när du inte fastar: Periodisk fasta är inte en ursäkt för att äta vad du vill. Ät näringsrik lågkolhydratkost under dagar då du inte fastar.

Hetsät inte: Låtsas som att det aldrig hänt när du slutar fasta. Ät normalt, som om du inte fastat.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, MariaF sade:

periodisk fasta

Fasta varje dag känns bra för mig >16 timmar. Hur stor skillnad i effekt det kan bli fråga om jämfört den mer långdragna, har jag inte fått klart för mig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur Megan Ramos föreläsning om fasta från  Low Carb Houston: "Drick vatten, kaffe, te, benbuljong, om du inte fastar för autofagi, då bara vatten och salt."

https://www.dietdoctor.com/se/livestream-low-carb-houston

 

  • Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, kendra sade:

Hej på er!

Har sett denna fråga lite här och var, men inget riktigt svar.
Har kopierat frågan, den var så bra formulerad: Någon medlem eller någon på kostdoktorteamet som vet? Jag undrar om där det står att även en mkt liten del av en aminosyra kan stänga av autofagi. Innebär det att tex att dricka benbuljong, som ju innehåller lite fett och protein trots allt, under en fasta, skulle stänga av autofagi?

Eller är Fungs fasta mer för viktminskning, och inte "autofagisk" ?
Vill veta allt! :D javisst, läsa själv kan jag, men om nu någon råkar veta... ;)

Autofagin nedregleras om man tillför tillräckligt med protein, kolhydrater, fett, dvs kalorier!

"Gamla eller dysfunktionella delar av cellen, t.ex. organeller och proteiner men även lipider (lipopfagi) och andra molekyler återvinns för att användas som byggstenar eller producera energi. Det är en ständig process i cellen men ökar i omfattning under stress-situationer såsom svält."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Autofagi

Dvs det är en naturlig del i våra kroppar, processen påverkas utav vad vi äter.. hur mycket vi äter och hur ofta vi äter!

Våra gamla celler bryts ner hela tiden, Autofagi är en beskrivning av hur det fungerar!

Dvs vi äter till stora delar för att ersätta spillet i tex Autofagin, vi äter litta mindre för att öka på kroppens förmåga att minska på iallafall onödiga mängder fett, sk lipofagi.

Autofagin finns där hela tiden även om man äter för mycket, fett, kolhydrater eller protein, skillnaden är hur som helst om man äter för mycket så går man upp i vikt.

Dvs alla celler i din kropp har en bäst företid, sen bryts de ner/byts ut.. under tiden kan man om man vill antingen trots att Autofagin finns där hela tiden och bryter ner dina celler öka på nya celler, enklast är att bygga nya fettceller, det gör man främst genom att vräka i sig kalorier/hålla blodsocker och insulin högt.

iIallafall så har vi en metabol knirk, dvs vi har en begränsad förmåga att lagra glukos i form av glykogen, dvs man bör först göra av med en del glykogen innan man lassar på med mer glukos.

Det fixar man rätt lätt genom att springa i högt tempo minst två timmar varje dag/7 dar i veckan/365 dar om året.. grejen är att det skall vara "högt tempo" iomed att just det förbrukar mer glukos/glykogen!

Sååå.. glöm Autofagi den funkar hela tiden.. iallafall om du är frisk, det är på den andra ändan man bör reglera, typ äta riktig mat/inte mer än vad man behöver/inte oftare än vad man behöver.

Dvs Autofagi fungerar lite som de där självkörande bilarna, dvs så länge man håller händerna på ratten, dvs det funkar så länge som man kör på ett vettigt sätt!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, rylandes sade:

När matsmältningssystemet går på tomgång så finns det tid till andra processer. Så även om Autofagi alltid finns där så är det stor skillnad på frekvensen eller effekten om man är i fasta eller inte.

Angående semantik, du har rätt.. eller i fallet fasta/inte fasta, då kompliceras det hela på grund av anabolt och katabolt tillstånd.

Vilket i sin tur påverkar dels Autofagi, dels proteolys/proteinsyntes, lipolys/liposyntes/glykogenolys/glukogneogenes/glykolys/neoglukogenes/ketosis/apoptosis.. dvs det mesta regleras i våra kroppar i kaskad!

Dvs en j*vla massa word droppings.. ofta sådana som någon fått Nobelpris för att ha upptäckt.. eller något annat pris!

Så om jag begriper något som helst om just Autofagi, så är det främst en beskrivning på intracellulär nivå, anabolt/katabolt är på macronivå, lipolys/liposyntes/proteolys/proteinsyntes/glukoneogenes/glykogenolys/ketos är på ämnesomsättningsnivå.. apoptopis/necrosis är på imunförsvarsnivå!

Och då har jag lixom inte ens nämt den homestatiska regleringen.

Det var då den enkla beskrivningen av själva kaskadregleringen, dvs allt påverkar varandra.. på gott eller ont.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-11-08 at 20:00, rylandes sade:

Och du ville säga vad???:rolleyes::)

Är vi överens om att Autofagin går för fullt bara under fasta?

---

Prexis, vi kan vara överens om att Autofagi maximeras vid fasta, svält, näringsbrist/möjligen något annat oxå som jag inte har koll på!

Dvs det är lixom inget annat än en benämning för de mekanismer vi har för reparation och renovering!

Och vad påverkar då detta, jo alla andra metabola och biokemiska processer som pågår i kroppen.

Dvs alla dessa processer sker i kaskad.. och hur uppnår man då "Optimal Autofagi".. litta samma som vid "Optimal ketogen diet" faktiskt, men det finns förmodligen även andra vägar dit, utifall man fått för sig att "Optimal Autofagi", "Optimal ketos", optimalt liv/optimal lycka/välmående, osv lätt låter sig regleras.

Iallafall så är den metabola/kostdelen den lättaste att optimera.

En sak man kan göra är att iallafall undvika att ständigt befinna sig i anabolt tillstånd, ty det innebär att kroppen som regel har fullt upp att lagra vad som tillförs, via munnen.

En annan sak man kan göra/testa är att äta mat som gör att man blir ohungrig så länge att man går över i katabolt tillstånd mellan måltiderna?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-11-07 at 16:26, Elinor sade:

Blir himla sugen att prova denna omtalade process! Men skulle nog aldrig klara av 3+ dagars fasta helt ärligt. Jag kan inte somna om jag är vrålhungrig och utan sömn blir det totalkaos.

Inget kaffe heller? Jösses! Gud vad imponerad jag blir av folk som pallar att bara leva på vatten i flera dagar.

Angående frågan så tror jag nog ingen vet svaret med 100% säkerhet, eftersom forskningsområdet är så pass nytt. Tror nog inte ens japanen och forskaren som upptäckte processen kan säga helt säkert hur små mängder näring påverkar mekanismen individuellt. Sen finns naturligtvis en uppsjö av kostexperter främst på nätet, som har sina egna teorier. Men vill man vara på det säkra är det nog som du säger, bara vatten som gäller ☹️

Hej Elinor! 

Det roliga är ju att vid fasta så är det vanligt att man knappt blir hungrig:-) Jag är sockerberoende och äter jag överhuvudtaget så "retar" det delen i mig som vill äta godis. Klarar inte lchf heller:(

Men att inte äta alls? Lätt!! 

 

  • Gilla 2
  • Tack! 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu