Popular Post kendra Posted November 7, 2018 Popular Post Share Posted November 7, 2018 Hej på er!Har sett denna fråga lite här och var, men inget riktigt svar. Har kopierat frågan, den var så bra formulerad: Någon medlem eller någon på kostdoktorteamet som vet? Jag undrar om där det står att även en mkt liten del av en aminosyra kan stänga av autofagi. Innebär det att tex att dricka benbuljong, som ju innehåller lite fett och protein trots allt, under en fasta, skulle stänga av autofagi? Eller är Fungs fasta mer för viktminskning, och inte "autofagisk" ? Vill veta allt! javisst, läsa själv kan jag, men om nu någon råkar veta... 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 Välkommen till forumet. Bra fråga, misstänker att det inte finns ett entydigt svar. Dr Valter Longo forskar på fasta och han fokuserar mycket på att man äter rätt saker när man bryter fastan. Se t.ex. den här intervjun av Rhonda Patrick. https://youtu.be/evGFWRXEzz8 För övrigt så förespråkar Valter Longo en diet som är vegansk + lite fisk, dvs en lågproteindiet. https://valterlongo.com/daily-longevity-diet/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 Välkommen. Har du läst denna artikel? https://www.dietdoctor.com/se/hur-du-fornyar-din-kropp-fasta-och-autofagi Jag vet inte mycket om ämnet men jag skulle tolka det som att mycket små mängder av kolhydrater eller protein stänger av autofagi. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kendra Posted November 7, 2018 Author Share Posted November 7, 2018 Hej och tack! Ja, det verkar som att den stängs av vid minsta lilla. Tillochmed svart kaffe kan påverka :/ Så det blir 100% vattenfasta nästa gång:) 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 Blir himla sugen att prova denna omtalade process! Men skulle nog aldrig klara av 3+ dagars fasta helt ärligt. Jag kan inte somna om jag är vrålhungrig och utan sömn blir det totalkaos. Inget kaffe heller? Jösses! Gud vad imponerad jag blir av folk som pallar att bara leva på vatten i flera dagar. Angående frågan så tror jag nog ingen vet svaret med 100% säkerhet, eftersom forskningsområdet är så pass nytt. Tror nog inte ens japanen och forskaren som upptäckte processen kan säga helt säkert hur små mängder näring påverkar mekanismen individuellt. Sen finns naturligtvis en uppsjö av kostexperter främst på nätet, som har sina egna teorier. Men vill man vara på det säkra är det nog som du säger, bara vatten som gäller 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 Fung behandlar typ 2 diabetes med fasta. Däremot säger han att de han behandlar, och som förlorar mycket i vikt, inte har någon överskottshud kvar. Så autofagin måste fungera bra! Tror att benbuljongen främst används som "stödhjul", dvs när "fastemuskeln" ska tränas upp och för att få i sig elektrolyter. Salt/mineraltillskott fungerar lika bra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 35 minuter sedan, kendra sade: Tillochmed svart kaffe kan påverka Så här skriver Jason Fung i ett tidigare inlägg på Kostdoktorn (länk finns i Peter Bs länk ovan). Punkt 3 om kaffe verkar inte stämma med att kaffe skulle påverka...? Eller menar han viktminskning? Han brukar ju alltid prata om autofagi... Är det individuellt? Nu blev jag förvirrad. Mina åtta bästa tips för periodisk fasta Drick vatten: Börja varje morgon med att dricka ett glas vatten. Håll dig upptagen: Det kommer hjälpa dig att inte tänka på mat. Det är ofta bra om du väljer en upptagen dag för att fasta. Drick kaffe: Kaffe är en mild aptitdämpare. Grönt te, svart te, och buljong kan också hjälpa. Surfa på hungervågorna: Hunger kommer i vågor: det håller inte i sig. När det slår till, drick långsamt ett glas vatten eller en varm kopp kaffe. Det är vanligt att hungern har passerat när du är klar. Säg inte till någon att du fastar: De flesta försöker få dig att inte fasta, eftersom de inte förstår fördelarna. Att ha en stödgrupp är ofta fördelaktigt, men att säga till alla är inte en bra idé. Ge dig själv en månad: Det tar tid för din kropp att vänja sig vid fasta. De första gångerna du provar kan det vara svårt, så var förberedd. Bli inte avskräckt. Det blir lättare. Ät näringsrik kost när du inte fastar: Periodisk fasta är inte en ursäkt för att äta vad du vill. Ät näringsrik lågkolhydratkost under dagar då du inte fastar. Hetsät inte: Låtsas som att det aldrig hänt när du slutar fasta. Ät normalt, som om du inte fastat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 27 minuter sedan, MariaF sade: periodisk fasta Fasta varje dag känns bra för mig >16 timmar. Hur stor skillnad i effekt det kan bli fråga om jämfört den mer långdragna, har jag inte fått klart för mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Gladan Posted November 7, 2018 Popular Post Share Posted November 7, 2018 Jag befinner mig inne i en fasta och ör på dag 12 nu. Min personliga uppfattning är att allt annat än vatten stör leverns omställning till själva fasteprocessen. Autofagi handlar delvis om att ändra genuttryck. Och det händer inte om man tillför saker som levern måste ta hand om. Kaffe retar tarmen och vill du framkalla hungerkänslor, så drick kaffe! Släpp snuttefilten! För det är vad du verkar tänka. ”Hur mycket får jag fuska??” Jo, du kan fasta med buljong och juicer, du kommer att tappa vikt. Och är det det du vill är det ok. Vill du regenerera kroppen och ha nytta av ketosens anti aging effekt får du köra hardcore! 9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 Ur Megan Ramos föreläsning om fasta från Low Carb Houston: "Drick vatten, kaffe, te, benbuljong, om du inte fastar för autofagi, då bara vatten och salt." https://www.dietdoctor.com/se/livestream-low-carb-houston Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 9 timmar sedan, kendra sade: Hej på er!Har sett denna fråga lite här och var, men inget riktigt svar. Har kopierat frågan, den var så bra formulerad: Någon medlem eller någon på kostdoktorteamet som vet? Jag undrar om där det står att även en mkt liten del av en aminosyra kan stänga av autofagi. Innebär det att tex att dricka benbuljong, som ju innehåller lite fett och protein trots allt, under en fasta, skulle stänga av autofagi? Eller är Fungs fasta mer för viktminskning, och inte "autofagisk" ? Vill veta allt! javisst, läsa själv kan jag, men om nu någon råkar veta... Autofagin nedregleras om man tillför tillräckligt med protein, kolhydrater, fett, dvs kalorier! "Gamla eller dysfunktionella delar av cellen, t.ex. organeller och proteiner men även lipider (lipopfagi) och andra molekyler återvinns för att användas som byggstenar eller producera energi. Det är en ständig process i cellen men ökar i omfattning under stress-situationer såsom svält." https://sv.wikipedia.org/wiki/Autofagi Dvs det är en naturlig del i våra kroppar, processen påverkas utav vad vi äter.. hur mycket vi äter och hur ofta vi äter! Våra gamla celler bryts ner hela tiden, Autofagi är en beskrivning av hur det fungerar! Dvs vi äter till stora delar för att ersätta spillet i tex Autofagin, vi äter litta mindre för att öka på kroppens förmåga att minska på iallafall onödiga mängder fett, sk lipofagi. Autofagin finns där hela tiden även om man äter för mycket, fett, kolhydrater eller protein, skillnaden är hur som helst om man äter för mycket så går man upp i vikt. Dvs alla celler i din kropp har en bäst företid, sen bryts de ner/byts ut.. under tiden kan man om man vill antingen trots att Autofagin finns där hela tiden och bryter ner dina celler öka på nya celler, enklast är att bygga nya fettceller, det gör man främst genom att vräka i sig kalorier/hålla blodsocker och insulin högt. iIallafall så har vi en metabol knirk, dvs vi har en begränsad förmåga att lagra glukos i form av glykogen, dvs man bör först göra av med en del glykogen innan man lassar på med mer glukos. Det fixar man rätt lätt genom att springa i högt tempo minst två timmar varje dag/7 dar i veckan/365 dar om året.. grejen är att det skall vara "högt tempo" iomed att just det förbrukar mer glukos/glykogen! Sååå.. glöm Autofagi den funkar hela tiden.. iallafall om du är frisk, det är på den andra ändan man bör reglera, typ äta riktig mat/inte mer än vad man behöver/inte oftare än vad man behöver. Dvs Autofagi fungerar lite som de där självkörande bilarna, dvs så länge man håller händerna på ratten, dvs det funkar så länge som man kör på ett vettigt sätt! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post rylandes Posted November 8, 2018 Popular Post Share Posted November 8, 2018 Det är ju riktigt som Zepp säger att Autofagi aldrig går till noll. Men det är ju viktigt att inse att när vi med semantik försöker bringa klarhet med våra förklaringsmodeller av biologiska processer, så berör vi ju kanske bara några aspekter av en komplex helhet. Samtidigt kanske vi oavsiktligt döljer andra. Med det sagt vill jag peka på en annan syn på ovanstående: När matsmältningssystemet går på tomgång så finns det tid till andra processer. Så även om Autofagi alltid finns där så är det stor skillnad på frekvensen eller effekten om man är i fasta eller inte. --- 9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 8, 2018 Share Posted November 8, 2018 13 timmar sedan, rylandes sade: När matsmältningssystemet går på tomgång så finns det tid till andra processer. Så även om Autofagi alltid finns där så är det stor skillnad på frekvensen eller effekten om man är i fasta eller inte. Angående semantik, du har rätt.. eller i fallet fasta/inte fasta, då kompliceras det hela på grund av anabolt och katabolt tillstånd. Vilket i sin tur påverkar dels Autofagi, dels proteolys/proteinsyntes, lipolys/liposyntes/glykogenolys/glukogneogenes/glykolys/neoglukogenes/ketosis/apoptosis.. dvs det mesta regleras i våra kroppar i kaskad! Dvs en j*vla massa word droppings.. ofta sådana som någon fått Nobelpris för att ha upptäckt.. eller något annat pris! Så om jag begriper något som helst om just Autofagi, så är det främst en beskrivning på intracellulär nivå, anabolt/katabolt är på macronivå, lipolys/liposyntes/proteolys/proteinsyntes/glukoneogenes/glykogenolys/ketos är på ämnesomsättningsnivå.. apoptopis/necrosis är på imunförsvarsnivå! Och då har jag lixom inte ens nämt den homestatiska regleringen. Det var då den enkla beskrivningen av själva kaskadregleringen, dvs allt påverkar varandra.. på gott eller ont. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted November 8, 2018 Share Posted November 8, 2018 Och du ville säga vad??? Är vi överens om att Autofagin går för fullt bara under fasta? --- 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 On 2018-11-08 at 20:00, rylandes sade: Och du ville säga vad??? Är vi överens om att Autofagin går för fullt bara under fasta? --- Prexis, vi kan vara överens om att Autofagi maximeras vid fasta, svält, näringsbrist/möjligen något annat oxå som jag inte har koll på! Dvs det är lixom inget annat än en benämning för de mekanismer vi har för reparation och renovering! Och vad påverkar då detta, jo alla andra metabola och biokemiska processer som pågår i kroppen. Dvs alla dessa processer sker i kaskad.. och hur uppnår man då "Optimal Autofagi".. litta samma som vid "Optimal ketogen diet" faktiskt, men det finns förmodligen även andra vägar dit, utifall man fått för sig att "Optimal Autofagi", "Optimal ketos", optimalt liv/optimal lycka/välmående, osv lätt låter sig regleras. Iallafall så är den metabola/kostdelen den lättaste att optimera. En sak man kan göra är att iallafall undvika att ständigt befinna sig i anabolt tillstånd, ty det innebär att kroppen som regel har fullt upp att lagra vad som tillförs, via munnen. En annan sak man kan göra/testa är att äta mat som gör att man blir ohungrig så länge att man går över i katabolt tillstånd mellan måltiderna? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kendra Posted November 11, 2018 Author Share Posted November 11, 2018 On 2018-11-07 at 16:26, Elinor sade: Blir himla sugen att prova denna omtalade process! Men skulle nog aldrig klara av 3+ dagars fasta helt ärligt. Jag kan inte somna om jag är vrålhungrig och utan sömn blir det totalkaos. Inget kaffe heller? Jösses! Gud vad imponerad jag blir av folk som pallar att bara leva på vatten i flera dagar. Angående frågan så tror jag nog ingen vet svaret med 100% säkerhet, eftersom forskningsområdet är så pass nytt. Tror nog inte ens japanen och forskaren som upptäckte processen kan säga helt säkert hur små mängder näring påverkar mekanismen individuellt. Sen finns naturligtvis en uppsjö av kostexperter främst på nätet, som har sina egna teorier. Men vill man vara på det säkra är det nog som du säger, bara vatten som gäller Hej Elinor! Det roliga är ju att vid fasta så är det vanligt att man knappt blir hungrig:-) Jag är sockerberoende och äter jag överhuvudtaget så "retar" det delen i mig som vill äta godis. Klarar inte lchf heller Men att inte äta alls? Lätt!! 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shapeshifter Posted November 15, 2018 Share Posted November 15, 2018 On 2018-11-11 at 10:41, kendra sade: Hej Elinor! Det roliga är ju att vid fasta så är det vanligt att man knappt blir hungrig:-) Jag är sockerberoende och äter jag överhuvudtaget så "retar" det delen i mig som vill äta godis. Klarar inte lchf heller Men att inte äta alls? Lätt!! Håller med - vid patologisk fasta (eller var det pneumatisk?) ähh.. terapeutisk fasta var det nog så försvinner hungern efter några dagar. Troligen pga att man förbrukat sitt glykogen och uppnått ett stabilt fasteblodsocker - vilket varar livet ut ! (dvs om man dör under fastan. ) . Annars har man samma problem snart igen så fort man börjar äta - (äta bör man annars dör man - äter gör man ändå dör man. ) - man blir hungrig! Nu till min lilla undring. Varför blir man så hungrig på sena eftermiddagen och kvällen - mat smakar ju dubbelt så gott då!! - medan man på morgonen inte vill ha mat alls (då man efter ca 8 tim. fasta BORDE vilja ha mat)? 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 16, 2018 Share Posted November 16, 2018 10 timmar sedan, shapeshifter sade: Varför blir man så hungrig på sena eftermiddagen och kvällen - mat smakar ju dubbelt så gott då!! - medan man på morgonen inte vill ha mat alls (då man efter ca 8 tim. fasta BORDE vilja ha mat)? Menar du vad som händer rent fysiologiskt? Det vet jag inte men jag inbillar mig att hungern kommer när man varit igång och kroppen varit aktiv ett tag. Man använder ju både fett och glykogen under dagen och behöver fylla på (tycker kroppen). Kanske lite samma fenomen som kendra är inne på, att medan man fastar ligger kroppen lågt. Funkar inte så på oss alla men på många. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted November 16, 2018 Share Posted November 16, 2018 12 timmar sedan, shapeshifter sade: Nu till min lilla undring. Varför blir man så hungrig på sena eftermiddagen och kvällen - mat smakar ju dubbelt så gott då!! - medan man på morgonen inte vill ha mat alls (då man efter ca 8 tim. fasta BORDE vilja ha mat)? Det är nog individuellt. Jag vill väldigt gärna ha mat på morgonen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted November 16, 2018 Share Posted November 16, 2018 Det är en vanesak. Jag har flyttat runt den måltiden jag äter till olika tider på dagen. Det tar ett par dagar så har kroppen vant sig vid den nya tiden. Hur mycket den protesterar verkar vara beroende av aktivitetsnivån. Är man stillasittande protesteras det mycket. --- 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 16, 2018 Share Posted November 16, 2018 2 timmar sedan, MariaF sade: Funkar inte så på oss alla men på många. Varför skulle det inte funka på alla ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted November 16, 2018 Share Posted November 16, 2018 13 timmar sedan, shapeshifter sade: Håller med - vid patologisk fasta (eller var det pneumatisk?) ähh.. terapeutisk fasta var det nog så försvinner hungern efter några dagar. Troligen pga att man förbrukat sitt glykogen och uppnått ett stabilt fasteblodsocker - vilket varar livet ut ! (dvs om man dör under fastan. ) . Annars har man samma problem snart igen så fort man börjar äta - (äta bör man annars dör man - äter gör man ändå dör man. ) - man blir hungrig! Nu till min lilla undring. Varför blir man så hungrig på sena eftermiddagen och kvällen - mat smakar ju dubbelt så gott då!! - medan man på morgonen inte vill ha mat alls (då man efter ca 8 tim. fasta BORDE vilja ha mat)? Jag fastar nu, inne på den femte dagen som är också min sista eftersom jag bestämde mig att fasta söndag till fredag. Förra gången jag fastade 5 dagar tyckte jag att första dagen var lite jobbig men sedan försvann hungern. Den här gången var även den första dagen OK. Man förbereder sig mentalt och tänker igenom den kommande veckan, funderar på hur man ska hantera olika sociala aktiviteter som kan dyka upp. Hungern är borta så somna på kvällen är inget problem. Jag har även gått på lunch med kollegerna och hade med mig en termos med något varmt i. Jag hade kaffe, men man kan ju ha varmt vatten. De åt mat och tyckte antagligen att jag var väldigt konstig som inte åt något till lunch men jag ville inte ha deras mat alls. Jag var där för den sociala bitens skull. Jag tillhör också den skaran som inte är hungriga på morgonen. Jag tror att det beror på att man är i ketos på natten och när man vaknar på morgonen så fortsätter man vara i ketos. Jag har några fettdepåer att ta av så jag inbillar mig att kroppen är nöjd med att ta av vad som finns. Sedan på kvällen kan jag också äta hur mycket som helst känns det som. Jason Fang hade en bra förklaring varför att äta lite men ofta är ingen bra idé, framförallt just att äta lite. Han jämförde det med att kissa lite. Prova gå på toan när man är kissnödig, kissa bara lite grann och sedan gå därifrån. Vilken ansträngning det krävs! Om man är hungrig vill man väl äta tills man är mät. Det är väl det som händer på kvällen. Sedan kan ju vanor spela in. Om man är van att äta något litet/stort strax innan läggdax så kommer kroppen att påminna om det och man får väl bestämma sig för om man vill fortsätta med den vanan eller ej. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 17, 2018 Share Posted November 17, 2018 Den här jeppen påstår att svart kaffe boostar autofagi, t o m när man inte fastar. Stöttar sig på forskning: Cell Cycle - Coffee induces autophagy in vivo - https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.4161/cc.28929 + en studie till som jag inte hittar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted November 19, 2018 Share Posted November 19, 2018 Det där med kaffe ja... Kaffe och LCHF, kaffe och fasta, kaffe och forskning. Speciellt hattar man när det kommer till kaffe och forskning - ena veckan är kaffet nyttigt, andra veckan höjer det stresshormoner och hindrar viktnedgång. Jag misstänker att vi har psykologiska effekter som spelar roll här. Kaffet är som bekant beroendeframkallande. Så tankarna hos kaffeberoende kan gå så här: - om jag nu fokuserar hårt på att släppa drogen socker känns det övermäktigt att samtidigt släppa kaffet, - om jag nu gör så stor uppoffring och låter bli att äta (fastar i många timmar, flera dagar) så vill jag inte tänka på att jag måste släppa kaffet också. Från en experts sida kan tankarna gå så här: - den som fastar kan inte berövas alla snuttefiltar på en gång. Om de får den "hard-core"-versionen av fastan - vattenfasta - kommer de aldrig igång. De kommer inte att våga. Det finns en hög tröskel till fastan i den moderna samhället. Så låt de dricka kaffe, te, buljong medan de fastar så att de åtminstone kommer igång. Man kan justera detta senare. Om kaffet framkallar sug eller ej är nog individuellt. För min del som har alltid druckit kaffe med mjölk och socker innan LCHF och med grädde och kokosolja under LCHF åren verkar svart kaffe döva suget/hunger under fastan. Den absolut första gången jag försökte mig på hardcore vattenfasta fick jag huvudvärk på eftermiddagen. Då var jag på jobbet och hade inte tid att slösa på att ha ont. Jag har kopplat det till kaffebrist, drack kaffe och värken försvann om en stund. Jag misstänker att kaffet oftast hamnar i en slags kompromisshörna. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted December 18, 2018 Share Posted December 18, 2018 Ännu en jeppe som promotar kaffe under fastan... (Siim Land, biohacker, mm) Can You Drink Coffee During Fasting? http://siimland.com/can-you-drink-tea-and-coffee-during-fasting/ Coffee stimulates lipid metabolism through the autophagy-lysosomal pathway in mice. This will boost the body’s production of ketone bodies by increasing metabolic rate and burning fat. It’s also going to promote the cellular cleansing of autophagy. The consensus should then be that coffee while intermittent fasting is not only characteristic to a fasted state but also boosts the effectiveness of your fast through a magnitude of benefits. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 18, 2018 Share Posted December 18, 2018 Jag har svårt att tro att fasta med kaffe är bättre än fasta utan kaffe. Fascinerande att så många vekar vara mer kaffeberoende än matberoende... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted December 20, 2018 Share Posted December 20, 2018 On 2018-12-18 at 21:10, Skärfläcka sade: Fascinerande att så många vekar vara mer kaffeberoende än matberoende... Hrm, jag är nog båda delarna, är jag rädd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted September 22, 2019 Share Posted September 22, 2019 Dr Nadir Ali om autofagi genom fasta och träning. Han förordar 0 kalorier under fasta för autofagi, endast vatten och salt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts