Jump to content

Hälsoundersökning

LottaJ
 Share

Recommended Posts

Jag ska gå på hälsoundersökning via företaget jag jobbar på. Det ska bli mycket intressant då jag inte mätt mina blodfetter eller kolesterolvärden efter jag började med lchf (och knappt före heller). Det roliga var att jag skulle fylla i ett frågeformulär innan, bland annat svara på frågan om matvanor:

Har du regelbundna matvanor (frukost, luch, middag + 1-2 mellanmål per dag)?

Ha, ha, ha, jag svarade  JA, och tänkte, att en kopp kaffe är ju frukost, vid 10-tiden dricker jag en kaffe till (mellanmål), sedan lunchlåda på jobbet (kanske fisk med grädddig sås och kokta grönsaker), sedan lite kaffe på eftermiddagen (mellanmål, japp, där satt den, två mellanmål!!!) och sedan middag hemma (kanske kyckling i ngn gräddig sås och grönsaker).

Eller ljög jag när jag svarade ja....? Misstänker att frågeställaren och jag har lite olika syn på matvanor...

• Like 1

Jag ska gå på hälsoundersökning via företaget jag jobbar på. Det ska bli mycket intressant då jag inte mätt mina blodfetter eller kolesterolvärden efter jag började med lchf (och knappt före heller). Det roliga var att jag skulle fylla i ett frågeformulär innan, bland annat svara på frågan om matvanor:

Har du regelbundna matvanor (frukost, luch, middag + 1-2 mellanmål per dag)?

Ha, ha, ha, jag svarade  JA, och tänkte, att en kopp kaffe är ju frukost, vid 10-tiden dricker jag en kaffe till (mellanmål), sedan lunchlåda på jobbet (kanske fisk med grädddig sås och kokta grönsaker), sedan lite kaffe på eftermiddagen (mellanmål, japp, där satt den, två mellanmål!!!) och sedan middag hemma (kanske kyckling i ngn gräddig sås och grönsaker).

Eller ljög jag när jag svarade ja....? Misstänker att frågeställaren och jag har lite olika syn på matvanor...

Klart det inte var ljug! Så länge frågeställaren inte definierar begreppen, är du i din fulla rätt att räkna en kopp kaffe som frukost.  ;)

(Att utforma enkäter är något av det svåraste som finns. Det som kan missförstås, kommer att missförstås. Men som jag ser det är det inte den som svarar utan den som frågar som äger det problemet)

• Like 1

Frågan om man äter fettsnålt är kul :P Jag fick också kallelse häromdagen till hälsokontroll. Jag är nämligen veckopendlare och skulle egentligen inte haft den kallelsen, ty jag tillhör en annan ort... men håller tyst och nyttjar chansen eftersom den ges. Nu har jag varsin hälsokontroll pågång på två olika orter. Det blir intressant och se om resultaten blir lika  :)  ...

• Like 3

• 2 weeks later...

Ja, då var besiktningen gjord.

Totalkolesterol: 6,0 mmol/l

Triglycerider: 0,6 mmol/l

HDL >2,6 mmol/l

LDL - (för lite för att de skulle anteckna)

TC/HDL - (för lågt för att de skulle notera)

P-glukos: 4,6 mmol/l

Levervärde Gt 0,12 ukat/l

Läkaren sade att det såg ju väldigt bra ut, det upprepade han flera gånger, även om totalen var lite hög så var ju det goda kolesterolet väldigt högt och det var mycket bra.

-Motionerar du? Frågade han (som förklaring på värdena).

-Ja, det gör jag, men jag har även slutat med kolhydrater.

Då blev han lite tyst, en stund, sedan sade han:

-Ja, men vi vet ju inte hur det påverkar kroppen i långa loppet.

Ahhh, vilka är det som lärt läkarna detta standardsvar???

Jaja, jag drog det inte till sin spets, sade bara att jag mår bra såhär, att magproblem försvunnit och när jag för några veckor sedan åt en bit bröd fick jag halsbränna. Så jag tänker inte börja äta kolhydrater igen.

Men, skönt att veta iaf att värdena är bra, kvitto på att när jag känner mig såhär pigg och frisk, så visar även labvärden det!

Lotta, jag tycker det var bra att du nämde för läkaren att du slutat med kolhydrater. Jag tror att många väljer att inte berätta, för man orkar inte med en ev. diskussion, vill inte behöva försvara sej och vill inte ha pekpinnar. Men ju fler som berättar, desto fler läkare måste ju till slut börja fundera på om det kanske ändå ligger något i det där med att minska på kolhydrater. Så, bra gjort!

• Like 2

Tack, ja, jag kan förstå att många inte orkar ta en eventuell diskussion om hur de valt att äta med en läkare. Själv känner jag mig som en fyraåring som inte lyssnar och är oresonabel och helt övertygad om att hennes sätt att se på världen är helt rätt... Det finns liksom inget som kan få mig att ändra min kosthållning efter värdena ovan.

Tack, ja, jag kan förstå att många inte orkar ta en eventuell diskussion om hur de valt att äta med en läkare. Själv känner jag mig som en fyraåring som inte lyssnar och är oresonabel och helt övertygad om att hennes sätt att se på världen är helt rätt... Det finns liksom inget som kan få mig att ändra min kosthållning efter värdena ovan.

Jag är inte så intresserad av att diskutera kost med min behandlande läkare.. såvida denne inte har något av vikt att komma med.

Om det frågas om min kost så brukar jag säga att jag dragit ner radikalt på alla snabba kolhydrater, för det vet jag att de håller med om är bra!