Fundersam Posted November 8, 2018 Share Posted November 8, 2018 Efter flera år på LCHF har jag bestämt mig testa ketogen LCHF och det går alldeles utmärkt. Känns lite som att vara nybörjare i matlagning men det har sin charm. Bra att äta denna maten där den får finnas på sina egna meriter och inte vara något substitut, om ni hänger med på vad jag menar. Hade jag kunnat välja helt fritt och inte behövt ta hänsyn till min kropp hade måttlig LCHF varit min föredragna kosthållning. Undrar därför hur har det fungerat för er andra som äter ketogent att ibland gå till maträtter med mer kolhydrater, t ex 15 gram någon enstaka måltid för att sedan äta strikt nästa måltid (normalläget)? Ställer frågan inom kontexten max 20 gram/dag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 8, 2018 Share Posted November 8, 2018 1 timme sedan, Fundersam sade: Efter flera år på LCHF har jag bestämt mig testa ketogen LCHF och det går alldeles utmärkt. Känns lite som att vara nybörjare i matlagning men det har sin charm. Bra att äta denna maten där den får finnas på sina egna meriter och inte vara något substitut, om ni hänger med på vad jag menar. Hade jag kunnat välja helt fritt och inte behövt ta hänsyn till min kropp hade måttlig LCHF varit min föredragna kosthållning. Undrar därför hur har det fungerat för er andra som äter ketogent att ibland gå till maträtter med mer kolhydrater, t ex 15 gram någon enstaka måltid för att sedan äta strikt nästa måltid (normalläget)? Ställer frågan inom kontexten max 20 gram/dag. Fungerar utifrån vilken aspekt, viktnedgång, energi, blodsocker....eller vad tänker du på? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted November 8, 2018 Author Share Posted November 8, 2018 1 minut sedan, Angelico sade: Fungerar utifrån vilken aspekt, viktnedgång, energi, blodsocker....eller vad tänker du på? Behålla kesosen, var närmast det jag funderade på och under en period viktnedgången. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 8, 2018 Share Posted November 8, 2018 Just nu, Fundersam sade: Behålla kesosen, var närmast det jag funderade på och under en period viktnedgången. Ja angående ketosen så påverkas den ju lätt av det man äter. Men är det endast en måltid och du innan är i bra ketos så är du snabbt tillbaka igen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 8, 2018 Share Posted November 8, 2018 5 timmar sedan, Fundersam sade: Efter flera år på LCHF har jag bestämt mig testa ketogen LCHF och det går alldeles utmärkt. Känns lite som att vara nybörjare i matlagning men det har sin charm. Bra att äta denna maten där den får finnas på sina egna meriter och inte vara något substitut, om ni hänger med på vad jag menar. Hade jag kunnat välja helt fritt och inte behövt ta hänsyn till min kropp hade måttlig LCHF varit min föredragna kosthållning. Undrar därför hur har det fungerat för er andra som äter ketogent att ibland gå till maträtter med mer kolhydrater, t ex 15 gram någon enstaka måltid för att sedan äta strikt nästa måltid (normalläget)? Ställer frågan inom kontexten max 20 gram/dag. Jag tror som så.. att antalet kolhydrater har störst betydelse över en längre period, inte direkt vid varje måltid! Dvs om du är i snitt äter cirka 20 gram kolisar i snitt över veckan/månaden/året, så har det störst betydelse, för den ketogena effekten! Dvs om man vill testa om den ketogena effekten får någon betydelse för din hälsa/välmående/annat! Annars iomed att Angelico redan svarat, så kan du om du är rustad för sådant även testa hennes modell, dvs typ tung träning! Iallafall, kör man tung träning, så blir man säkert mindre kolhydratkänslig iallafall! Dvs det är betydligt mer komplicerat än 20 gram per dag.. även om detta i princip är ett rättsnöre/en god regel/ketogen diet/strikt LCHF/what ever, då är man iallafall på längre sikt litta beroende utav ketonkroppar för att ersätta en hel del glukos/läs socker/stärkelse! Då behöver man ju bara uppöva kroppens förmåga till ketolys/öka på ketolysensymerna, främst i hjärtat och hjärnan! Det gör man främst genom att förbruka intracellulärt glykogen.. så då är vi där igen.. ut och spring i två timmar varje dag. Dvs de där 20 grammen är främst för stillasittande ofta äldre bantare... men vi är många. så no pun inteded! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 9, 2018 Share Posted November 9, 2018 Förutom det som tidigare nämnts i tråden så tror jag också på att minimera antalet måltider per dag. Om man får i sig lite extra kolisar vid ett tillfälle så finns det nog en poäng med att nyttja lite periodisk fasta under kommande dygn. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted November 9, 2018 Share Posted November 9, 2018 5 timmar sedan, DRAKULLA sade: en poäng med att nyttja lite periodisk fasta under kommande dygn Ja, fast varje dygn >16 timmar - ger en suverän effekt! Längre fasteperioder kan kanske ge ytterligare utbyte men jag ser över dygnet på mätningarna via min KETONIX att hög nivå på ketosen genom de 16-17 timmarna är mycket lätt att bibehålla. Detta även utan tvång att tillämpa strikt LCHF-kost. Som jag påpekat i en annan tråd kan tvånget att med språng ge sig ut i höstrusket mer än väl uppvägas av en kort tur med träningscykeln: 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 17 timmar sedan, Nils Engström sade: Som jag påpekat i en annan tråd kan tvånget att med språng ge sig ut i höstrusket mer än väl uppvägas av en kort tur med träningscykeln: Men känslan efteråt, när man fått frisk luft, kan träningscykeln inte uppväga (om man inte ställer den på verandan, förstås ). Att vara ute, rusk eller inte, ger fantastiskt mycket bättre sömn! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted November 10, 2018 Author Share Posted November 10, 2018 On 2018-11-08 at 16:36, Angelico sade: Ja angående ketosen så påverkas den ju lätt av det man äter. Men är det endast en måltid och du innan är i bra ketos så är du snabbt tillbaka igen. Så är det nog och som vanligt måste man pröva sig fram. Tror att jag har tur och tillhör dem som lätt kommer i ketos. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted November 10, 2018 Author Share Posted November 10, 2018 On 2018-11-09 at 06:36, DRAKULLA sade: Förutom det som tidigare nämnts i tråden så tror jag också på att minimera antalet måltider per dag. Om man får i sig lite extra kolisar vid ett tillfälle så finns det nog en poäng med att nyttja lite periodisk fasta under kommande dygn. Periodisk fasta är ett underbart hälsoverktyg . Både för att hålla nere kolhydraterna men också för lugnet det ger i kroppen (och knoppen) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Fundersam Posted November 10, 2018 Author Popular Post Share Posted November 10, 2018 On 2018-11-08 at 20:21, Zepp sade: Dvs det är betydligt mer komplicerat än 20 gram per dag.. även om detta i princip är ett rättsnöre/en god regel/ketogen diet/strikt LCHF/what ever, då är man iallafall på längre sikt litta beroende utav ketonkroppar för att ersätta en hel del glukos/läs socker/stärkelse! Är snart inne på 4:e veckan med ketogent och har en bra viktnedgång. Jag tror att om jag skall kunna ha en sund metabolism resten av livet behöver det vara strikt. Är 57 år och det finns nog inget "kära mor" längre . Längre sikt är nyckeln och orsaken till min fråga. Har förstått att många som äter ketogent kan äta relativt enahanda och det kan/vill inte jag utan jag vill hitta balansen med så stor variation i matlagningen som möjligt. Därav min fråga till er på forumet som har längre erfarenhet av ketogent än undertecknad. Träning är jag givetvis positiv till men jag vill inte ha det som en regulator för att maximera kolhydratintaget. Alla kosthållningar har för- och nackdelar och den ketogena innehåller mycket gott och många fördelar 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 8 timmar sedan, MariaF sade: Men känslan efteråt, när man fått frisk luft, kan träningscykeln inte uppväga (om man inte ställer den på verandan, förstås ). Att vara ute, rusk eller inte, ger fantastiskt mycket bättre sömn! Men det finns inget motsatsförhållande mellan att älska att vistas i naturen och att idka effektiv träning på träningscykeln. Naturligtvis kombinerar man båda. Skillnaden är bara, om man är ute efter träningsresultat, att skillnaden i effektivitet mellan de två träningsformerna är oerhört stor. Jämför man med resonemanget runt tillämpningen av LCHF-kosten - hur effektivt den än fungerar, finns ju inget motsatsförhållande mellan effektiviteten i metaboliskt avseende och möjligheten att samtidigt njuta av anrättningen (ren lyxmat fast inte dyrare). Den eventuella förlusten i socialt avseende (genom minskningen av antalet dagliga måltider) kompenseras lätt med andra sociala aktiviteter som kan ske under lång tid utan tärande hunger. Detta kan jämföras med kort stund på träningscykeln kombinerad med vistelse i naturen före och/eller efter träningen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 Regel nummer 1: All träning som blir av är bra träning. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 4 minuter sedan, Peter B sade: Regel nummer 1: All träning som blir av är bra träning. Regel nummer 2: Bäst träning är vanligen den som effektivt ger bästa resultatet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 20 minuter sedan, Nils Engström sade: Skillnaden är bara, om man är ute efter träningsresultat, att skillnaden i effektivitet mellan de två träningsformerna är oerhört stor. Nja... men det kan vi ta i den andra tråden... 2 minuter sedan, Nils Engström sade: Regel nummer 2: Bäst träning är vanligen den som effektivt ger bästa resultatet. Definition av "bästa resultat"? Det beror väl på varför man tränar, vad man vill uppnå..? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 9 minuter sedan, MariaF sade: Definition av "bästa resultat"? Det beror väl på varför man tränar, vad man vill uppnå..? När det gäller fysisk träning (muskler, hjärta, mitokondrier etc.) gäller hårdare tag. Allmän konditionsträning promenader, klättring (gärna i lite snabbare takt) Man vill väl rimligen få ut det mesta av fysiologiskt resultat under och efter tiden för träningen. Det innefattar naturligtvis även njutning under tiden, om det är möjligt t.ex. under utomhusträning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted November 10, 2018 Author Share Posted November 10, 2018 1 timme sedan, MariaF sade: Nja... men det kan vi ta i den andra tråden... Tack MariaF. Har ju startat en kosttråd inte en träningstråd 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts