Richard290290 Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 Hej, jag är ny här och ber om ursäkt om jag postar på fel ställe eller om detta redan besvarats här innan. Jag hittade kostdoktorn för en vecka sedan och gav upp Allt socker och kolhydrater, tog i så hårt (trodde jag körde lchf) men inser nu att jag troligen kört keto kost, alltså superstrikt lchf? Och helt enkelt hamnat i ketos Fått alla symptom sen flera dagar tillbaka. Men idag fick ja fruktansvärda magsmärtor och massa sura uppstötningar som inte ville ge sig trots 4 påsar samarin... Så misstänkte förstoppning. Åt tyvärr knäckebröd för att få igång magen och det hjälpte faktiskt. - mot magont och sura uppstötningar. Tyvärr gjorde dom att min hunger kom tillbaka också och ja kunde inte stå emot så köpte en kebabrulle och snaska i mig.. - har mått riktigt dåligt idag faktiskt. Ska ta nya tag imorgon igen.. Men jag undrar, om man är i ketos.. Är det farligt att plötsligt smälla i sig en stor mängd kolhydrater igen då? Anledningen att ja frågar är att ja hört att svältande människor måste börja äta långsamt annars kan de till o med dö. - gäller detta även i tillstånd som keto? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 Välkommen till forumet, Richard290290! Det du beskriver är klassiska omställningsproblem. Du kan läsa om det i länkarna i Kostdoktorns menyer. https://www.dietdoctor.com/se/lchf/biverkningar Om man fastar länge, medvetet eller vid svält, så mår man bättre av att bryta fastan långsamt, men dör gör du inte av keto eftersom du fått mat och näring. Jämför med att sluta röka, en del slänger cigaretten tvärt och det går ganska bra, andra mår pyton. Du tvingar kroppen att lära sig gå på fett men eftersom du inte gjort det hela livet tar det lite tid. Några veckor för de värsta symptomen som hjärndimma, klåda, yrsel mm att lägga sig, månader för musklerna att kännas som vanligt om du är van att träna mycket. Att vandra mellan fett- och glukosdrift är inte farligt utan det flera av oss gör men du är inte fettadapterad än. Hoppa gärna på Kostdoktorns startprogram på den nivå du vill prova (strikt vad det verkar men medel om du vill fasa över besvären). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard290290 Posted November 10, 2018 Author Share Posted November 10, 2018 Tack för svar Jag kommer fortsätta med strikt lchf, men det händer ju att det går åt pipan ibland.. Vart bara lite nojig då jag efter kebabrullen idag har känt mig hög nästan, skakis... Hehe Off topic: Exempel på så jag käkat Frukost äggröra, 4ägg med mkt smör. Lunch: 2 korvar 78%kötthalt + bea-sås Middag: soppa gjord på lax, buljong, fänkål, lök, vitlök, krossade tomater. Är detta keto eller strikt lchf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 Har du hunnit hitta Martina Johansson, Next Level Biohacking? Hon beskriver keto och hybrid väldigt bra de senaste dagarna. Annars har hon mycket annat om det också. Vill du vara i keto är det 80E% fett som gäller. Det finns ett antal beräkningsprogram/appar där du kan mata in vad du äter och få hjälp att räkna. Kom bara ihåg att du inte får ketosens alla fördelar om du gör avsteg (Martina skriver om detta). Jespers tråd om att Stanna i ketos kan du också ha glädje av. https://martinajohansson.se/glukosdriven-ketondriven-eller-hybrid/ https://martinajohansson.se/fran-hybrid-till-full-ketos-det-ar-enkelt/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 29 minuter sedan, Richard290290 sade: det händer ju att det går åt pipan ibland MariaF gav dig goda råd att följa. Har du tur slipper du de vanliga övergångsproblemen för att återgå till det tillstånd som dina förfäder befann sig i för tiotusen år sedan. Själv hade jag tur och kom snabbt in i ketosen, som jag kunde konstatera genom de typiska fenomenen (törst, tätare toalettbesök, och tendens till muskelkramp i benen resp. viktminskning). Efter anskaffningen av en KETONIX, kunde jag lätt och utan ytterligare kostnader (utöver inköpet) via utandningsluften hontrollera ketosnivån när jag ville. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard290290 Posted November 10, 2018 Author Share Posted November 10, 2018 20 minuter sedan, Nils Engström sade: MariaF gav dig goda råd att följa. Har du tur slipper du de vanliga övergångsproblemen för att återgå till det tillstånd som dina förfäder befann sig i för tiotusen år sedan. Själv hade jag tur och kom snabbt in i ketosen, som jag kunde konstatera genom de typiska fenomenen (törst, tätare toalettbesök, och tendens till muskelkramp i benen resp. viktminskning). Efter anskaffningen av en KETONIX, kunde jag lätt och utan ytterligare kostnader (utöver inköpet) via utandningsluften hontrollera ketosnivån när jag ville. Jo men ursprungsfrågam var om man kan sluta med keto plötsligt. Alltså om du befinner dig i keto i 5dar, och håller kosten.. Och så plötsligt smockar du i dig en pizza.. Kan det vara skadligt? Det var det jag undrade 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 4 timmar sedan, Richard290290 sade: Anledningen att ja frågar är att ja hört att svältande människor måste börja äta långsamt annars kan de till o med dö. - gäller detta även i tillstånd som keto? Jag antar att du oroar dig för det som på engelska kallas refeeding syndrome, som tydligen heter återuppfödningssyndrom på svenska. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Återuppfödningssyndrom https://en.m.wikipedia.org/wiki/Refeeding_syndrome Refeeding syndrome kan uppträda efter sjukdom, svält och längre fasta, dvs plötsligt äta många kalorier efter en längre perioden med mycket lågt kaloriintag. Jag har aldrig hört att det skulle kunna uppträda när man äter strikt LCHF men ”trillar av vagnen” och plötsligt sätter i sig en massa kolhydrater. Om det skulle vara ett problem så tror jag att vi är många som skulle ha drabbats av det. De flesta av oss har plötsligt satt i oss en större mängd kolhydrater pga olika orsaker (jul, födelsedag, semester, återfall etc). Dessutom så är carb-cycling en strategi som vissa nyttjar liksom ”train low — compete high”. Däremot kan kroppen nedreglera funktioner som inte används så flitigt, dvs om man under en längre tid ätit en ketogen kost så är kroppen inte lika ”startberedd” på att ta hand om en massa kolhydrater som plötsligt dyker upp. Det innebär att man kan få ”dåligt resultat” på en glukosbelastningstest då kroppen inte är van att köra ”insulinfabriken” för fullt. Det ska tydligen ta några dagar för kroppen att uppreglera sin insulinproduktion. Det här ska dock inte blandas ihop med refeeding syndrome. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard290290 Posted November 10, 2018 Author Share Posted November 10, 2018 Tack skärfläcka, precis det jag tänkte på. Då kan ja sluta nojja och fortsätta med lchf och vara helt lugn, även för plötsliga återfall. Att vara i keto och sen plötsligt "chocka" kroppen med massa kolhydrater är alltså INTE farligt överhuvudtaget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted November 11, 2018 Popular Post Share Posted November 11, 2018 3 timmar sedan, Richard290290 sade: Att vara i keto och sen plötsligt "chocka" kroppen med massa kolhydrater är alltså INTE farligt överhuvudtaget. Nej, det är som sagt inte farligt men funderar du över VARFÖR du vill äta keto, då kanske du inte vill förstöra den med avsteg? Du kan inte äta kakan och ha den kvar genom att t ex äta lördagsgodis varje vecka om du vill komma åt fördelarna med keto. Men att vara en hybrid kanske passar dig, det vet bara du. (Vi har en tendens att gärna lägga ut texten och inte bara svara kort på frågor. Är så angelägna om att den som kommer ny här får så mycket info som möjligt för att slippa gå på samma nitar som vi själv gjort. ) 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted November 11, 2018 Share Posted November 11, 2018 Att bli fettdriven brukar ta flera månader eller längre. Räcker inte med några dagar på strikt LCHF. Mumsar du kebabrulle, knäckebröd och dylikt, så hindras den utvecklingen. Men om du enbart äter LCHF för att gå ner i vikt eller få stabilare blodvärden, så är det ju knappast jordens undergång om du faller för frestelsen någon gång ibland. De allra flesta som äter LCHF eller lågkolhydratkost är bara delvis fettdrivna och nöjda med det. Om du däremot vill åt hälsofördelarna med keto, så måste du köra all-in med mycket fett och inget slarv. Däremot finns risk att man mår pyton, om man kört LCHF länge och sen chockar kroppen med socker+kolhydrater. Men handlar främst om kortsiktigt obehag som magont, huvudvärk och illamående med mera. Jag upplevde själv symptom som nästan liknade matförgiftning, när jag av helt idiotiska skäl tryckte i mig en stor kanelbulle med mandelmassa häromveckan. Men lärde mig en nyttig läxa, se helt bortkastat var det inte. Om problemen med magont och halsbränna på LCHF fortskrider vecka in och ut, så äter du kanske för lite naturliga fetter och din ratio är fel? Det vill säga, om man äter LCHF "fel" och ersätter kolhydraterna rakt av med stora mängder charkuterier och svårsmälta grönsaker som t.ex lök+kålsorter(istället för att äta mer bra fetter), så kan det bli svårjobbat för en mage som inte är balans, vad gäller t.ex magsyra och bakteriekultur. Då blir man en vandrade gasballong 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 11, 2018 Share Posted November 11, 2018 20 timmar sedan, Richard290290 sade: Hej, jag är ny här och ber om ursäkt om jag postar på fel ställe eller om detta redan besvarats här innan. Jag hittade kostdoktorn för en vecka sedan och gav upp Allt socker och kolhydrater, tog i så hårt (trodde jag körde lchf) men inser nu att jag troligen kört keto kost, alltså superstrikt lchf? Och helt enkelt hamnat i ketos Fått alla symptom sen flera dagar tillbaka. Men idag fick ja fruktansvärda magsmärtor och massa sura uppstötningar som inte ville ge sig trots 4 påsar samarin... Så misstänkte förstoppning. Åt tyvärr knäckebröd för att få igång magen och det hjälpte faktiskt. - mot magont och sura uppstötningar. Tyvärr gjorde dom att min hunger kom tillbaka också och ja kunde inte stå emot så köpte en kebabrulle och snaska i mig.. - har mått riktigt dåligt idag faktiskt. Ska ta nya tag imorgon igen.. Men jag undrar, om man är i ketos.. Är det farligt att plötsligt smälla i sig en stor mängd kolhydrater igen då? Anledningen att ja frågar är att ja hört att svältande människor måste börja äta långsamt annars kan de till o med dö. - gäller detta även i tillstånd som keto? För det första.. välkommen, här på detta forum så är i princip inga frågor dumma så länge det handlar om LCHF/Ketos eller kost! Iallafall du kan glömma Refeeding syndrom.. inte för att jag är expert på detta, men de mest kända situationerna där detta förekommit är dels när koncentrtionslägren i Tredje riket befriades, den andra kända grejen är Tyska soldater i Stalingrad! Vi börjar i Stalingrad, dvs en massa Tyska soldater dog, utan att ha dött i strid, en hög Tysk läkare tillkallades, han fann.. tada via obduktioner att de saknade varje form av dels underhudsfett, dels interna fettdepåer, dvs de svalt ihjäl! Sådåså, han fick till att det flögs in mer mat med fett, då dog ännuflera, när de fick kaloririk mat, dvs det handlade då om brist på och en omställning vad gäller fosfor i kroppen! Litta samma drabbades en del koncentrationslägerfångar för när de allierade soldaterna skänkte sina kaloririka ransoner till fångar som i princip var skinn och ben! Jag har över huvud taget svårt att du/jag/någon annan som lever i Sverige ens skulle kunna hamna i en liknande situation, dvs vi gluppar i oss av nästan vad som helst om vi mår dåligt eller så. Iallafall nu lämnar jag det historiska, och så har du då inträtt på en ketogenare diet, fasta är oxå bra emellanåt.. hur som helst du har redan stiftat bekantskap med hur det kan gå, dvs vi ramlar av vagnen litta titt som tätt/avsiktligt eller oavsiktligt. Iallafall om du nu träder in på LCHF-banan/egentligen vilken annan kostmodell som helst så lär du titt som tätt.. helst mer sällan trilla dit/falla av. Osådåså.. några nackdelar med detta, mnjaeä, förmodligen mest fördelar, dvs ju mer du ställt om din kropp till att kunna leva av fettdepåerna mellan måltiderna ju mer rustad är du metabolt för olika avsteg. Iallafall så går jag numera på firmafest, bröllopp, dop, barnkalas, begravningar, you name it, där minnsann alla inte är LCHFare, det värsta är typ barnkalas, då kan man få lite ont i magen, jag tycker dessutom att det mesta smakar på tok för mycket sött, bäst är äldre födelsedagar med grillparty! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted November 11, 2018 Share Posted November 11, 2018 On 2018-11-10 at 19:15, Richard290290 sade: Men idag fick ja fruktansvärda magsmärtor och massa sura uppstötningar som inte ville ge sig trots 4 påsar samarin... Så misstänkte förstoppning. Om dina problem med sura uppstötningar fortsätter så rekommenderar jag att du lyssnar på 4health. Sura uppstötningar beror på att magen inte är tillräckligt sur och då bryts maten inte ner som den ska och då skickas den inte vidare i systemet. Mer information här https://4health.se/188-magsyra-och-sanningen-om-sura-uppstotningar 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted November 12, 2018 Share Posted November 12, 2018 On 2018-11-10 at 19:15, Richard290290 sade: ber om ursäkt om jag postar på fel ställe På Kostdoktorns forum är det aldrig fel att ställa frågor - som du ser är alla här med värme beredda att dela med sig av sina erfarenheter och djuplodande kunskaper. Sådana som du mycket sällan kan räkna med att få genom sjukvården. On 2018-11-10 at 19:15, Richard290290 sade: hittade kostdoktorn för en vecka sedan Det gjorde jag själv för drygt ett och ett halvt år sedan. Det bästa jag gjort i mitt liv inom området mat. Det gav mig incitament till intensiva självstudier inom kostområdet. Stor hjälp fick jag dels anonymt via forumet, del via det trettiotal forskare som Kostdoktorn tipsar om. Många betraktar LCHF som en diet, andra som en del i en ny livsstil. Själv föredrar jag att se var och en som börjar med LCHF som ett studieobjekt för självstudier - en källa till fantastiska erfarenheter. I mitt fall till att bli befriad från tre enligt sjukvården allvarliga sjukdomsstillstånd, som nu inneburit att tre olika mediciner kunnat sättas ut. Det skulle vara intressant att höra dig beskriva vad som utgjorde inspirationen bakom att övergå till LCHF? En rekommendation: Läs och avlyssna de videor inom området LCHF och ketos, som Kostdoktorn tipsar om. Kunskapen om de metabola funktionerna i din kropp är det som i längden gör att du hamnar rätt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted November 14, 2018 Share Posted November 14, 2018 Hej och välkommen! Jag tänkte adressera din förstoppning även om du inte frågar om den. Själv äter jag hela linfrön som hjälper mig mot förstoppning. Du kan ju prova, så behöver du inte äta knäckebröd, om du vill undvika det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts