Jump to content

Glutenfritt i förskolan

Glen Åkesson

Recommended Posts

Jag är mycket glad idag. Hemma har dottern (5 år) ätit i princip glutenfritt i ett halvår. Vi föräldrar har ätit strikt LCHF/Paleomat och vi alla mår mycket bättre utom dottern som får atopisk eksem på kinderna. Speciellt visar sig eksemen på kalla, fuktiga dagar. Dessutom har hon haft problem med extremt trög mage som gett upphov till en del sjukhusbesök för att undvika tarmvred.

Under Julen gjorde jag och sambon ett experiment. Dottern åt exakt vad vi åt (LCHF) med tillskott av en del frukt och godis i små mängder. Och eksemen försvann helt och magen fungerade perfekt.

Så jag gick till förskolan och pratade med rektorn och vi var snabbt överens. Vi testar glutenfritt under en månad - det krävdes varken läkarintyg på glutenintolerans eller en massa övertalanden. Skulle eksemen och toabesöken bli bättre verkar det inte vara något problem att fortsätta.

Fantastiskt. Ett stort steg i rätt riktning. Man önskar bara att alla barn skulle få chansen...

Nu blir det ju inte direkt en LC-kost hon får, men jag är övertygad om att största boven ändå är gluten...

Glen

• Like 2

Grattis :) Våra barn får också dålig hud av dagismaten - verkar det som. Hemma är det sällan gluten i deras mat, men någon gång blir det också gluten här hemma. Främst eftersom pappa i famljen tycker om surdegsrågbröd och alltid har det hemma. Men vi ger det i sista hand, bara ifall vi inte har något annat vettigt hemma.

Jag har funderat på att ha något slags uppehåll och vi hade chansen att testa just nu när vi fått baby och barnen var hemma tre veckor. Men, så var det extra torr luft och till och med jag fick dålig hud. Så nu vet vi ingenting igen. Vad berodde det på i verkligheten? Visserligen har det blivit gluten ca en gång i veckan ändå.

Min man är inte lika intresserad av att testa om kosten påverkar barnens hud som jag. Jag ser enorma förbättringar nu när barnen oftast äter min mat (LCHF + frukt). Den äldre dotterns atopiska döda hudfläckar på benen försvann helt. Och kvar är bara händernas problem.

Så jag orkar inte kämpa ensam utan försöker nöja mig med att benen åtminstone är bra nu. Jag tror min man tycker att det inte är så farligt med de hudproblem som kvarstår. Han vill antagligen inte krångla till maten för barnen. Och delvis håller jag med honom då de nu ännu så länge är i dagis ganska sällan. Just nu bara två dagar i veckan. Får se hur det går sen när det blir skola varje dag.