Jump to content

Högt LDL

Jola

Recommended Posts

Hej igen. Nu har lite provsvar kommit och det visar sig att jag har högt kolesterol. 8.7 i LDL och 1.3 i HDL samt 1.0 i triglycerider. Min läkare vill att jag ska börja med statiner?! 26 år gammal? Inte klok. 

Jag kommer givetvis inte börja göra detta men bör jag ändra på något annat? Har börjat äta B3. Annars äter jag enbart ghee och kokosolja, griskött (tyvärr konventionellt uppfött), för det mesta krav-ekologiskt nötkött, kyckling, kalkon. Och korsblommiga grönsaker och lite rotfrukter ibland.. Alltså inget skräp. 

Jag har haft histaminintolerans - blivit bättre sen jag gjorde en IMU PRO analys och uteslöt de livsmedel som jag hade antikroppar emot. Jag lider av hög puls men den har förbättrats avsevärt sedan jag drog bort smöret och bytte detta mot ghee samt sedan jag tog bort det andra som sagt.

Orsaken till att vi gjorde testerna var för att jag inte mår bra och det går i perioder med muskelsvaghet och huvudvärk. Men det senaste har jag orkat träna igen och jag har mått relativt bra och inte haft värk som jag brukade ha varje dag förr. 

Tacksam för svar. 

• Like 4
  • Thanks 1

Det här med LDL är problematiskt. För det första ska man veta att LDL sällan mäts i blodprovet. I stället räknar man fram det med hjälp av en särskild formel. Tyvärr kan den formel som vanligen används ge alltför höga värden för dem som äter LCHF. På den här sajten kan man räkna ut sitt LDL både med Friedewalds formel och den iranska formeln: https://www.thecalculator.co/health/LDL-Calculator-683.html

För det andra är det nog inte LDL som orsakar hjärtinfarkt. Läs till exempel doktor Kendrick: https://drmalcolmkendrick.org/2018/07/03/why-saturated-fat-cannot-raise-cholesterol-levels-ldl-levels/

• Like 6

1 timme sedan, Borje sade:

Det här med LDL är problematiskt. För det första ska man veta att LDL sällan mäts i blodprovet. I stället räknar man fram det med hjälp av en särskild formel. Tyvärr kan den formel som vanligen används ge alltför höga värden för dem som äter LCHF. På den här sajten kan man räkna ut sitt LDL både med Friedewalds formel och den iranska formeln: https://www.thecalculator.co/health/LDL-Calculator-683.html

För det andra är det nog inte LDL som orsakar hjärtinfarkt. Läs till exempel doktor Kendrick: https://drmalcolmkendrick.org/2018/07/03/why-saturated-fat-cannot-raise-cholesterol-levels-ldl-levels/

Jag tror att LDL har mätts i blodprovet, kollade på kalkylatorn och det blev inte samma resultat. Är bara fundersam över vad som kan orsaka att jag har så höga värden trots en bra kost. Om det är inflammationer i kroppen som kan strula till det. (överskott av histaminer gör ju att kroppen blir inflammerad) Eller om det är att min kropp är stressad av någon annan anledning. Ska ju inte ens vara så högt enligt kostdoktorns beräkningar som går att göra på sidan.

• Like 1
  • Confused 1

10 timmar sedan, Jola sade:

Jag tror att LDL har mätts i blodprovet, kollade på kalkylatorn och det blev inte samma resultat. Är bara fundersam över vad som kan orsaka att jag har så höga värden trots en bra kost. 

Om du oroar dig för högt LDL kan det vara bra att ta reda på hur det här värdet du fick kom till. Hur vet du att det värdet mättes i blodet? Har du tagit reda på det, ställt frågor och fått svar eller tror du bara?

Hur länge sedan har du ändrat din kost? Det har hänt förut att kolesterolet ökar i början av kostomläggningen för att sedan normaliseras. Varför är du orolig för högt LDL? Den orsakar inte hjärt- och kärlsjukdomar. Det har blivit omtvistat och fler och fler börjat inse att det är inflammationer som orsakar det. Kolesterolets roll är att lappa och laga. Att ta statiner ska inte lösa problemet med inflammationer utan skapar bara annan oreda i kroppen. Man måste fokusera på att minska inflammationer i kroppen. Vi tror ju att det är stora mängder av glukos i blodet som orsakar skador av blodkärlsväggarna. Det kan också vara så att vegetabiliska oljor bidrar till att inflammationer ökar i kroppen. Själv undrar jag om inte alla dessa E-ämnen som det numera finns massor av i vår mat också bidrar till inflammationer. Sedan har vi ju miljögifter, bekämpningsmedel som används mot ogräs och insekter, antibiotika som ges till djuren, listan kan bli lång.   

• Like 5
  • Thanks 1

Så vitt jag vet så räknas LDL värdet fortfarande ut. Andra mätmetoder är nog ännu för dyra. Däremot så har det dykt upp nya formler som stödjer sig på en Brasiliansk respektive Mexikansk gruppstudie. Det är möjligt att dessa redan börjat användas i Sverige. Dessa är ju ännu värre än Friedewald för oss LCHF''are.

Räkna du ut ditt eget värde enligt Friedewald o Iran så får du något att jämföra med.

Malcolm Kendrik har ju skrivit mycket klokt i detta ämne. Han har ju under de senaste 3 åren med 57 direkta inlägg och ett antal anknytande försökt att reda ut hela problematiken. Samt nu till slut levererat en mycket elegant och sammanhängande teori om hjärtsjukdom. Väl värd att läsa, men det tar tid.

Vill även peka på Ivor Cummins "The Fat Emperor" som har ett antal bra skrifter och filmer i ämnet. Främst dessa 2:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=fuj6nxCDBZ0

https://www.youtube.com/watch?v=hFkrGIYIM74

Den senaste pekar på några mycket intressanta studier bl.a. om Glucocalyx som är en tjock matta av typ "flimmerhår" på insidan av blodådrorna. Dessa är det första skyddslagret och relativt nyupptäckta. En av studierna pekar på att intag av kolhydrater minskar glucocalyx lagret med upp till 60%, samt att det tar mellan 8-10 timmar att bygga upp igen. Under den tiden så finns det större möjlighet för bl.a. ldl partiklar att smita förbi.

Nästa studie fick fram att det bara var oxiderade ldl (OxLDL) som tog sig igenom. Stämmer det så är det våldsamt intressant och en dödsstöt till fröoljorna med mycket Omega 6.

Personligen så tror jag att ldl värdet är mest av intresse för att sälja statiner.

---

• Like 5

3 timmar sedan, Katerina sade:

Om du oroar dig för högt LDL kan det vara bra att ta reda på hur det här värdet du fick kom till. Hur vet du att det värdet mättes i blodet? Har du tagit reda på det, ställt frågor och fått svar eller tror du bara?

Hur länge sedan har du ändrat din kost? Det har hänt förut att kolesterolet ökar i början av kostomläggningen för att sedan normaliseras. Varför är du orolig för högt LDL? Den orsakar inte hjärt- och kärlsjukdomar. Det har blivit omtvistat och fler och fler börjat inse att det är inflammationer som orsakar det. Kolesterolets roll är att lappa och laga. Att ta statiner ska inte lösa problemet med inflammationer utan skapar bara annan oreda i kroppen. Man måste fokusera på att minska inflammationer i kroppen. Vi tror ju att det är stora mängder av glukos i blodet som orsakar skador av blodkärlsväggarna. Det kan också vara så att vegetabiliska oljor bidrar till att inflammationer ökar i kroppen. Själv undrar jag om inte alla dessa E-ämnen som det numera finns massor av i vår mat också bidrar till inflammationer. Sedan har vi ju miljögifter, bekämpningsmedel som används mot ogräs och insekter, antibiotika som ges till djuren, listan kan bli lång.   

LDL är mätt i blodet, inte uträknat :) har ätit lchf i 7 år. Äter bara ghee och kokosolja och som jag skrev inget skräp. Bara naturlig mat förutom konventionellt uppfört griskött och kyckling då tyvärr. Inflammation har jag ju pga histaminerna så kan ju vara det. 

• Like 1
  • Confused 2

Det finns många åsikter om LDL, från att ju lägre desto bättre, gärna med hjälp av statiner till att högt är nyttigt. Om du söker information finns mycket att hitta på forumet, sök på namn som Dave Feldman, Ken Sikaris, Ralf Sundberg, Uffe Ravnskov, Peter Attia. 

Om du även efter ha tagit del av mer information oroar dig för ditt LDL så finns det ett ”hack” att ta till som verkar fungera för vissa; byt ut så mycket fett som möjligt mot olivolja. Det sänker LDL för vissa men om det minskar risken för sjukdom är osäkert. 

• Like 3

Våra kroppar är olika och vi har misshandlat dem på olika sätt genom åren med tallriksmodellen och lightprodukterna. Det är möjligt att även efter 7 år på LCHF gör du fortfarande felaktiga val när det gäller livsmedel och din kropp svarar med inflammation. Vissa har så pass taskiga genetiska anlag och så många matallergier att man väljer att bara äta kött, salt och vatten, kolla bloggen http://mikhailapeterson.com/  Om man inte kan tänka sig att testa utesluta ännu mer ur kosten kan man göra blodprov IMU Pro test för att kolla vilka av de vanligaste livsmedel man har antikroppar mot och testa utesluta dessa.

• Like 1

5 minuter sedan, Katerina sade:

Våra kroppar är olika och vi har misshandlat dem på olika sätt genom åren med tallriksmodellen och lightprodukterna. Det är möjligt att även efter 7 år på LCHF gör du fortfarande felaktiga val när det gäller livsmedel och din kropp svarar med inflammation. Vissa har så pass taskiga genetiska anlag och så många matallergier att man väljer att bara äta kött, salt och vatten, kolla bloggen http://mikhailapeterson.com/  Om man inte kan tänka sig att testa utesluta ännu mer ur kosten kan man göra blodprov IMU Pro test för att kolla vilka av de vanligaste livsmedel man har antikroppar mot och testa utesluta i

I och med att jag har födoämnesintolernser rekommenderas jag att äta lite av allt (dvs det jag inte fått antikroppar emot) tydligen kan en alldeles för tunn diet leda till fler intoleranser. Felaktiga val har jag gjort med tex kakao det senaste vilket har lett till ett återfall i histaminpåslag och huvudvärk. Är egentligen lugn med mitt val av kosthållning i nuläget men när läkaren signalerar typ livsfara blir man lite fundersam. 

• Like 2
  • Confused 1

Man får så konstiga råd ibland. En gång när jag satt hos frissa läste jag en artikel om migrän där man blev rekommenderad att äta ofta i syftet att hålla blodsocker konstant. Hur man nu skulle lyckas med det? De med typ 1 diabetes vet hur svårt det är.

Man trodde i alla fall att blodsockersvängningar orsakade migrän. Men man sa inget om att det är kolhydrater som omsätts till blodsocker i kroppen. I min värd för att hålla blodsocker stabil minimerar man kolhydraterna i kosten och definitivt inte äter så ofta. Det är för mycket politik i kostråden och för lite vetenskap av hög kvalité. Jag kan ju säga att det finns fler och fler som testar att bara äta kött och/eller att fasta för att komma till rätta med olika hälsoproblem.  

• Like 5
  • Thanks 1

Nej, jag tror inte ett dugg på att de mätt LDL-C, det verkar hur som helst ovanligt högt för att vara LDL-C, utan snarare Tot-C!

Det är överhuvudtaget svårt att mäta LDL-C.. och dyrt!

Såå, jag utgår från att de mätt Tot-C på 8,7, det är rätt högt iallafall för någon som är 26 år!

Iallafall, 8,7/1,3= 6,69, det är oxå rätt högt för någon som är 26!

Oså triglycerider på 1,0 är oxå högt för den åldern.

Iallafall om mina funderingar stämmer, det blir hur som helst litta högt LDL-C, dvs HDL-C är litta lågt för din ålder.

Hur som helst, det finns numera bättre metoder, dvs APO-kvot.

Dvs det är som nämnts knappast kolesterolet som brukar ställa till det utan antalet apolipoproteiner, och det är detta man mäter med APO-B/APO-A1!

Dvs igen, de hade iallafall litta rätt förr i tiden men de kunde inte mäta APO-lipoproteinerna!

Dvs för tredje gången.. APO-b som främst finns där man indikerar LDL-C är de man bör hålla koll på, för framtida hälsa, iomed att det främst är de som indikerar diabetes/FH/dålig leverfunktion/dålig kost/andra metabola tillkortakommanden/dvs de är de mesta arterosklerotiska, av en massa skäl, främst för att de kan ansamlas i dina kärlväggar, och du vill lixom inte ha inflammerade kärlväggar, redan när du är 26!

• Like 1

4 minuter sedan, Zepp sade:

Nej, jag tror inte ett dugg på att de mätt LDL-C, det verkar hur som helst ovanligt högt för att vara LDL-C, utan snarare Tot-C!

Det är överhuvudtaget svårt att mäta LDL-C.. och dyrt!

Såå, jag utgår från att de mätt Tot-C på 8,7, det är rätt högt iallafall för någon som är 26 år!

Iallafall, 8,7/1,3= 6,69, det är oxå rätt högt för någon som är 26!

Oså triglycerider på 1,0 är oxå högt för den åldern.

Iallafall om mina funderingar stämmer, det blir hur som helst litta högt LDL-C, dvs HDL-C är litta lågt för din ålder.

Hur som helst, det finns numera bättre metoder, dvs APO-kvot.

Dvs det är som nämnts knappast kolesterolet som brukar ställa till det utan antalet apolipoproteiner, och det är detta man mäter med APO-B/APO-A1!

Dvs igen, de hade iallafall litta rätt förr i tiden men de kunde inte mäta APO-lipoproteinerna!

Dvs för tredje gången.. APO-b som främst finns där man indikerar LDL-C är de man bör hålla koll på, för framtida hälsa, iomed att det främst är de som indikerar diabetes/FH/dålig leverfunktion/dålig kost/andra metabola tillkortakommanden/dvs de är de mesta arterosklerotiska, av en massa skäl, främst för att de kan ansamlas i dina kärlväggar, och du vill lixom inte ha inflammerade kärlväggar, redan när du är 26!

Enligt läkaren så här man inte gjort en uträkning utan mätt i blodet. Så isåfall ljuger han mig rätt upp i ansiktet. 

Vad gäller LDL och triglycerider så här Annika Dahlqvist nu skrivit på en annan sida att det inte är något som helst att oroa sig för och att jag ska fortsätta med LCHF. Troligen är de höga pga att jag har en pågående inflammation i kroppen av någon anledning. Histaminerna är ju ännu ett tecken på att något är fel. 

Jag tänker att jag ska fortsätta med kosten och utvärdera efter längre tid. 4 månader har jag ätit ketogent och det är inte mycket. Innan det lchf men var under den tiden inte helt insatt och drack alkohol och så vidare. 

Min kropp har varit sjuk länge så kanske bara är ett symtom av det. Har ju bara uteslutit de livsmedel som kom upp på Imu Pro testet i ca 1-2 månader så är ju inte säkert att det gett full effekt än heller. 

• Like 3

39 minuter sedan, Jola sade:

Enligt läkaren så här man inte gjort en uträkning utan mätt i blodet. Så isåfall ljuger han mig rätt upp i ansiktet. 

Vad gäller LDL och triglycerider så här Annika Dahlqvist nu skrivit på en annan sida att det inte är något som helst att oroa sig för och att jag ska fortsätta med LCHF. Troligen är de höga pga att jag har en pågående inflammation i kroppen av någon anledning. Histaminerna är ju ännu ett tecken på att något är fel. 

Jag tänker att jag ska fortsätta med kosten och utvärdera efter längre tid. 4 månader har jag ätit ketogent och det är inte mycket. Innan det lchf men var under den tiden inte helt insatt och drack alkohol och så vidare. 

Min kropp har varit sjuk länge så kanske bara är ett symtom av det. Har ju bara uteslutit de livsmedel som kom upp på Imu Pro testet i ca 1-2 månader så är ju inte säkert att det gett full effekt än heller. 

Jag tror inte att hen ljuger, utan att det är lite språkförbistring.. jo vi har mätt ditt LDL-C, dvs de har utvärderat detta!

Dvs de har kommit fram till/det har jag oxå kommit fram till att du hur som helst verkar ha högt LDL-C.. jag kan avslöja så mycket som så, att i 90% av fallen så överenstämmer LDL-C med APO-b!

Oså, vad hade du då i Tot-C, om du vi skall kunna göra en beräkning utav Tot-C/HDL-C?

Iallafall dags att konfronterar läkaren, dvs om jag har så hemska värden så behöver jag oxå en APO-kvot, dvs om LDL-C ligger på 8,7 så kan vi börja prata om FH.. eller en massa andra hemska tillstånd som tenderar att leda till ett kortare liv!

Och då menar jag att konfrontera läkaren på ett smidigt sätt, dvs de är inget annat än medicinskt utbildade människor!

Dvs ända tills du bevisat motsatsen så anser jag att 8,7 är Tot-C, det är för övrigt högt för din ålder hur som helst!

Litta samma problem med dina triglycerider, såvida du inte var fastande i 12 timmar när provet togs!

Dvs ett LDL-C på 8,7 antyder FH.. eller i samband med förhöjda triglycerider grav alkoholism/leversjukdom/fettlever/annat!

Menna det är ju bara att be om att får resultat av Tot-C för att få reda på hur de har utvärderat!

Och med tanke på dina värden vore det hur som helst bra att få en APO-kvot att jämföra med, det lär kosta din vårdcentral cirka 50-60 kronor!

• Like 1

23 minuter sedan, Zepp sade:

Jag tror inte att hen ljuger, utan att det är lite språkförbistring.. jo vi har mätt ditt LDL-C, dvs de har utvärderat detta!

Dvs de har kommit fram till/det har jag oxå kommit fram till att du hur som helst verkar ha högt LDL-C.. jag kan avslöja så mycket som så, att i 90% av fallen så överenstämmer LDL-C med APO-b!

Oså, vad hade du då i Tot-C, om du vi skall kunna göra en beräkning utav Tot-C/HDL-C?

Iallafall dags att konfronterar läkaren, dvs om jag har så hemska värden så behöver jag oxå en APO-kvot, dvs om LDL-C ligger på 8,7 så kan vi börja prata om FH.. eller en massa andra hemska tillstånd som tenderar att leda till ett kortare liv!

Och då menar jag att konfrontera läkaren på ett smidigt sätt, dvs de är inget annat än medicinskt utbildade människor!

Dvs ända tills du bevisat motsatsen så anser jag att 8,7 är Tot-C, det är för övrigt högt för din ålder hur som helst!

Litta samma problem med dina triglycerider, såvida du inte var fastande i 12 timmar när provet togs!

Dvs ett LDL-C på 8,7 antyder FH.. eller i samband med förhöjda triglycerider grav alkoholism/leversjukdom/fettlever/annat!

Menna det är ju bara att be om att får resultat av Tot-C för att få reda på hur de har utvärderat!

Och med tanke på dina värden vore det hur som helst bra att få en APO-kvot att jämföra med, det lär kosta din vårdcentral cirka 50-60 kronor!

Vad menar du med FH? 

Total kolesterol var 9.5 på mätningen innan så nej det är LDL som ligger på 8.7. Har fått alla mina provsvar skickade via mejl.

• Like 1

4 minuter sedan, Jola sade:

Vad menar du med FH? 

Total kolesterol var 9.5 på mätningen innan så nej det är LDL som ligger på 8.7. Har fått alla mina provsvar skickade via mejl.

Okej.. 9,5/1,3= 7,3, det är lixom katastrof eller nära på om man bara är 26!

Dvs Tot-C/HDL-C bör hamna på max 6, helst på 5, eller helt underbart på 4 !

FH är då Familjär hyperkolesterolemi.. en av grunderna för varför man fortfarande mäter vanliga lipidpaneler, när APO-kvot är litta mer exakt!

Dvs FH handlar om ärftliga/genetiska åkommor, dvs levern har genetiska tillkortakommanden med att bryta ner LDL-P/dvs APO-b, det kan även handla om alkoholism/andra livstilstillkortakommanden/typ fettlever, Cirros, men man har lixom sällan hunnit utveckla fettlever när man är 26!

Oså angående FH, finns där oxå lite grejer man kan undersöka och det är främst om ens föräldrar/syskon/kusiner/mostrar/fatstrar/morbröder/farbröder utvecklat samma samt dött lite för tidigt i livet på grund av CVD!

Dvs om man är 26, då är det en ko på isen hur som helst, dvs när min mor fick sin diagnos så gick både jag och min bror för att kolla, dvs vi var 40-50, litta högt, men tot-c under eller i mitt fall nära 5!

Iallafall för att det skall vara FH så bör ens föräldrar dött tidigt i CVD/de bör altså oxå ha lidit av samma höga LDL-C/APO-b!

Nu så är du såpass  ung att du eventuellt sluppit detta, men kika på dina  föräldrars kolesterolvärden, för en jämförelse.. för att utvärdera huruvida  att det kan handla om FH!

Iallafall så anser jag det fortfarande vara suspekt att ditt LDL-C råkar överenstämma rakt av med Freidewalds formel för beräkning av LDL--C?

Dvs LDL = Tot-C - HDL-C- ( 0,45*trgl)

Dvs 9,5-1,3-(0,45*1,0) = 8,65!

Men jag kan ha fel, fast jag betvivlar ändå detta!

iallafall, du har på tok värden för att vara 26, det kan jag och din läkare vara överens om!

• Like 2

4 timmar sedan, jala sade:

Som jag alltid har sagt,,,,,,,,,,, DET FINNS INGEN SOM HAR NÅGON NYTTA AV ATT ÄTA STATINER,,,,,,,,

Men herregud.. Jag vet det snälla du. Jag citerade vad Annika skrev när jag informerade henne vad min läkare hade skrivit till mig.

• Like 1
  • Haha 2

9 timmar sedan, Zepp sade:

Okej.. 9,5/1,3= 7,3, det är lixom katastrof eller nära på om man bara är 26!

Dvs Tot-C/HDL-C bör hamna på max 6, helst på 5, eller helt underbart på 4 !

FH är då Familjär hyperkolesterolemi.. en av grunderna för varför man fortfarande mäter vanliga lipidpaneler, när APO-kvot är litta mer exakt!

Dvs FH handlar om ärftliga/genetiska åkommor, dvs levern har genetiska tillkortakommanden med att bryta ner LDL-P/dvs APO-b, det kan även handla om alkoholism/andra livstilstillkortakommanden/typ fettlever, Cirros, men man har lixom sällan hunnit utveckla fettlever när man är 26!

Oså angående FH, finns där oxå lite grejer man kan undersöka och det är främst om ens föräldrar/syskon/kusiner/mostrar/fatstrar/morbröder/farbröder utvecklat samma samt dött lite för tidigt i livet på grund av CVD!

Dvs om man är 26, då är det en ko på isen hur som helst, dvs när min mor fick sin diagnos så gick både jag och min bror för att kolla, dvs vi var 40-50, litta högt, men tot-c under eller i mitt fall nära 5!

Iallafall för att det skall vara FH så bör ens föräldrar dött tidigt i CVD/de bör altså oxå ha lidit av samma höga LDL-C/APO-b!

Nu så är du såpass  ung att du eventuellt sluppit detta, men kika på dina  föräldrars kolesterolvärden, för en jämförelse.. för att utvärdera huruvida  att det kan handla om FH!

Iallafall så anser jag det fortfarande vara suspekt att ditt LDL-C råkar överenstämma rakt av med Freidewalds formel för beräkning av LDL--C?

Dvs LDL = Tot-C - HDL-C- ( 0,45*trgl)

Dvs 9,5-1,3-(0,45*1,0) = 8,65!

Men jag kan ha fel, fast jag betvivlar ändå detta!

iallafall, du har på tok värden för att vara 26, det kan jag och din läkare vara överens om!

Hm okej. Nej nu när jag kommit med lite egenfunnen info till min läkare säger han att han håller med mig om att  man inte behöver oroa sig om detta. Att han dock måste informera enligt skolmedecinen och att detta bara är en faktor till att man ska bli sjuk. 

Det är alltså bara du som sagt att det är katastrof och att jag förmodligen kommer att dö o förtid. 

Eftersom du säger att det var högt när du låg på 5 när du checkade dig så tror jag att det är du som har rätt skev bild av detta? 

Vad är ditt förslag förresten? Att jag går över till vanlig mat? På sockerdrift använder man mindre fettsyror samt skapar små LDL partiklar istället för stora. 

Får kolla min apo kvot men vet fortfarande inte hur en lösning skulle se ut om det visar sig vara "katastrof". Lever ju rätt, äter rätt? 

• Like 2

Kan ju lägga till att mitt blodsocker nästan alltid ligger under 4.5 och ketonerna pendlar men är stabila. Ett gott tecken tänker jag? Förstår inte vad jag skulle kunna göra fel.

En fundering som troligtvis är helt fel är att jag tror att jag har brist på saltsyra. Kan detta medföra att fettsyrorna inte används och att C höjs? Vet att jag har brist och har igår börjar äta saltsyratabletter..

• Like 1

11 timmar sedan, Jola sade:

Hm okej. Nej nu när jag kommit med lite egenfunnen info till min läkare säger han att han håller med mig om att  man inte behöver oroa sig om detta. Att han dock måste informera enligt skolmedecinen och att detta bara är en faktor till att man ska bli sjuk. 

Det är alltså bara du som sagt att det är katastrof och att jag förmodligen kommer att dö o förtid. 

Eftersom du säger att det var högt när du låg på 5 när du checkade dig så tror jag att det är du som har rätt skev bild av detta? 

Vad är ditt förslag förresten? Att jag går över till vanlig mat? På sockerdrift använder man mindre fettsyror samt skapar små LDL partiklar istället för stora. 

Får kolla min apo kvot men vet fortfarande inte hur en lösning skulle se ut om det visar sig vara "katastrof". Lever ju rätt, äter rätt? 

Håller med din läkare, dvs kolesterol och APO-kvot är en (1) faktor att räkna med för femårig CVD!

Dvs risken för att man inom fem år får någon CVD!

Det var ju inte bara jag utan även din läkare antydde detta, dvs du är bara 26.

Din lipidprofil är i princip katastrof, för din ålder, men var lugn du är fortfarande ung, det kan vara tillfälligt, det kan handla om tillfälligheter som tex infektioner/inflammationer/mediciner/toxiska reaktioner!

Och hur gick det med att kolla upp föräldrar, syskon, kusiner litta andra väldigt nära släktingar med stora delar samma genetiska påbrå?

Dvs pratar vi FH, så förekommer det lixom inte om inte andra släktingar oxå har det!

Iallafall det var när jag var 50 som min mor fick diagnosen FH, samt satt på statiner, tot-C på 5 är skolmedicin och gäller främst som mål för diabetiker, dvs de bör hålla sig under detta för att slippa femårig CVD!

Inte nog med det, de flesta äldre, låt oss säga de som överlevt tills pensionsåldern har betydligt högre Tot-C, än fem!

Då är det snarare som så att de som har lågt kolesterol lever kortare liv.

Iallafall.. nu får du förlåta mig men här kommer Zepps filosofiska utläggning, dvs livet är en kamp för att få lov att som pensionär vara frisk, samt att få njuta sitt Otium.

Har man extra gåvor att njuta av så är det främst friska barn samt en partner att dela sitt Otium med!

Iallafall, dina värden överstämer inte med en frisk 26åring.. inte ens med någon på sk västerländsk diet.

Oså kommer nu här litta erfarenheter, dvs det var min mor som fick diagnosen FH, dvs hon låg på tot-c 13 och över, det är rätt högt för vem som helst!

Dvs iomed att hon födde mig i 20årsåldern så lär jag ha varit cirka 45 då jag låg på cirka 5 i Tot-c.

Min bror som är några år yngre låg lägre.

Hur som helst, hon sattes på statiner, LDL sjönk något och efter några år så fick hon för sig att det var statinerna som orsakade alla hennes besvär, främst en massa värk, så hon satte ut dessa trots läkarens protester!

Numera så bor hon på äldreboende, de tar lite olika prover ibland, främst iomed att hon har hypothyreos, dvs hennes kolesterol är numera bättre än mitt!

How could this ever happens, ja hon lever nu ett helt annat liv.. som pensionär på ett äldreboende, dvs hon har i princip lagt alla bekymmer bakom sig!

10 timmar sedan, SGK sade:

Som matematiker kan jag inte låta bli att rätta till dina beräkningar. 9,5 - 1,3 = 8,2. Och 8,2 - 0,45 = 7,75 ?

Ja det är du som är matematiker, för även om jag läst mattematik på chalmers så var det inte mitt starkaste ämne, kommer lixom inte ens ihåg om jag hade något starkt ämne?

Iallafall jag tolkade det som så, LDL-C = Tot-C- (HDL-C-(0,45*Trg))?

• Like 1

Dave Feldman ger en logisk förklaring till att man kan få högt LDL när man äter LCHF. Det har med energitransport att göra. Han lyckas förklara på ett så pass enkelt sätt så man kan hänga med i nästan allt. Har du inte kollat upp han så gör det.

Här är hemsidan:

https://cholesterolcode.com/

Här kommer två tips på föredrag. Missa inte frågestunderna på slutet.

• Like 2
  • Thanks 1

Efter 6 månader med LCHF så låg mitt LDL på 9,3. Jag fick statiner utskrivna, som jag aldrig hämtade ut. När jag senast kollade för två år sedan så låg det på 7. Och jag funderade såklart vad det var jag höll på med för experiment med kroppen.

Sedan Dave Feldman förklarat vad det är som händer så har jag släppt det där helt. Vissa av oss är hyper-responders. LDL är på den nivå som det behöver vara för att kroppens behov av energi ska tillgodogöras.

Han visar också med sina experiment på sig själv, och andra, att blodlipiderna är väldigt rörliga upp och ner, och anpassar sig hela tiden efter vad man äter. Dom förändras mycket mer än vad man tidigare trott. Ett prov behöver inte betyda något mer än att det var så det såg ut just då.

Jag tänker även att Apo-kvoten är ointressant om man äter en bra LCHF. Apo-kvoten och dess gränsvärden är framtagna på en befolkning som äter en normalkost. LDL-P/ApoB är bara ett problem om allt för många blir oxiderade. Det är oxidationstrycket som kan ställa till det. Det bästa sättet att sänka oxidationstrycket är att äta en bra LCHF.

Sista frågan DF får i den första videon här ovan är en fråga om LDL-P. 

Även om man inte till fullo passar in på en LMHR så kan man lära sig mycket när DF förklarar fenomenet.

Jag tycker för övrigt att även Kostdoktorns sida om kolesterol behöver uppdateras.

• Like 4
  • Thanks 1

14 minuter sedan, Ganymedes sade:

Efter 6 månader med LCHF så låg mitt LDL på 9,3. Jag fick statiner utskrivna, som jag aldrig hämtade ut. När jag senast kollade för två år sedan så låg det på 7. Och jag funderade såklart vad det var jag höll på med för experiment med kroppen.

Sedan Dave Feldman förklarat vad det är som händer så har jag släppt det där helt. Vissa av oss är hyper-responders. LDL är på den nivå som det behöver vara för att kroppens behov av energi ska tillgodogöras.

Han visar också med sina experiment på sig själv, och andra, att blodlipiderna är väldigt rörliga upp och ner, och anpassar sig hela tiden efter vad man äter. Dom förändras mycket mer än vad man tidigare trott. Ett prov behöver inte betyda något mer än att det var så det såg ut just då.

Jag tänker även att Apo-kvoten är ointressant om man äter en bra LCHF. Apo-kvoten och dess gränsvärden är framtagna på en befolkning som äter en normalkost. LDL-P/ApoB är bara ett problem om allt för många blir oxiderade. Det är oxidationstrycket som kan ställa till det. Det bästa sättet att sänka oxidationstrycket är att äta en bra LCHF.

Sista frågan DF får i den första videon här ovan är en fråga om LDL-P. 

Även om man inte till fullo passar in på en LMHR så kan man lära sig mycket när DF förklarar fenomenet.

Jag tycker för övrigt att även Kostdoktorns sida om kolesterol behöver uppdateras.

Tack snälla du. Vet att min kropp har mycket att göra just nu. Läker sig efter diverse födoämnesintoleranser samt en ganska lång tid av misshandel genom omedvetenhet och beroende. Börjar må bättre och det är väl det enda man ska lyssna på egentligen. 

• Like 3

2 timmar sedan, Zepp sade:

Ja det är du som är matematiker, för även om jag läst mattematik på chalmers så var det inte mitt starkaste ämne, kommer lixom inte ens ihåg om jag hade något starkt ämne?

Iallafall jag tolkade det som så, LDL-C = Tot-C- (HDL-C-(0,45*Trg))?

Vet inte om vi sätter någon tilltro till information från Karolinska här :unsure:, men enligt dem är formeln följande:

Formel för beräkning av LDL-kolesterol (Friedewalds formel): 
fP-LDL-kolesterol (mmol/L)=P-Kolesterol – P-HDL-kolesterol – (0,45 x fP-Triglycerid)

Du verkar ha fått in en parentes för mycket i din tolkning, och om vi då dessutom har minustecken som ställer till det kan vi få en skillnad i resultat på 0,9. Som tur är kryllar det av LDL-beräkningstjänster på nätet, och där tycks de ha samma tolkning som Karolinska☺️

• Like 3
  • Haha 1

Man kan väl alltid skriva "Enligt vissa forskare..." eller "...fler studier behövs men det är spännande!" utan att bli av med leg..? Sedan undrar jag om det inte är skillnad på en privat kommentar och företagets profil/info (visserligen står en läkare bakom men..)?

• Like 1

25 minuter sedan, Ganymedes sade:

Ja, och man blir trött på dom gamla vinklarna. Det är lite som en modifierad form av kolesterolhypotesen, och den hypotesen borde ha fått dö för länge sedan.

Kan det finnas en gräns för vad doktorn kan skriva om han vill behålla legget?

Så länge läkaren kan skydda sig genom att utgå från medicinsk vetenskap och beprövad erfarenhet, finns inga problem, även om uppenbart felaktig medicinsk vetenskap tillämpats. Om läkare hänvisar till äldre vetenskap, som visat sig vara felaktig eller rentav farlig för patienten till att motverka det medicinska syftet, är det alltså OK att göra fel, oavsett om socialstyrelsen står bakom en viss metod.

Vad gäller kostområdet ställs inga krav på läkare att ändra terapi, även om det vetenskapligt kan visas t.ex. att en kostomläggning i förhållande till medicinsk terapi ger bättre eller botande effekt. Skälet är att kosten knappt finns med som ämne i medicinareutbildningen och att läkare i Sverige inte har plikt att fortbilda sig ens inom sitt eget område (en självklarhet i många länder).  

• Like 2

22 timmar sedan, SGK sade:

Vet inte om vi sätter någon tilltro till information från Karolinska här :unsure:, men enligt dem är formeln följande:

Formel för beräkning av LDL-kolesterol (Friedewalds formel): 
fP-LDL-kolesterol (mmol/L)=P-Kolesterol – P-HDL-kolesterol – (0,45 x fP-Triglycerid)

Du verkar ha fått in en parentes för mycket i din tolkning, och om vi då dessutom har minustecken som ställer till det kan vi få en skillnad i resultat på 0,9. Som tur är kryllar det av LDL-beräkningstjänster på nätet, och där tycks de ha samma tolkning som Karolinska☺️

Um.. iallafall det lilla jag lyckades lär mig gjorde hur som helst att jag kunde förklara för en matematiker hur jag tänkt/räknat, med paranteser hit och dit.

Freidwalds formel är vad den är.. en formel för att indikera/räkna på olika på olika faktorer.

Dvs på något sätt så verkar det som att mina 60 poäng på Chalmers iallafall gjort mig lite mer allmänbildad iomed att jag genom att klämma in några extra paranteser lyckats förklara hur jag tänkt/räknat?

• Like 1
  • Haha 1

21 timmar sedan, kickilotta sade:

Ja det har hänt en hel del sedan den skrevs - man saknar de nya vinklarna. De får uppdatera bl a infon om kolesterolet och statiner.

Jag vet inte det jag.. så himla mycket mer har faktiskt inte hänt.

Förutom att olika bloggare har en massa olika utläggningar som dels kan vara bra andra lite mindre bra, dvs de är typ lite för mycket fokus på nya trender!

Iallafall så tar det minst fem år innan nya tankar slår igenom inom vetenskapen, dvs först när några hundra miljoner plöts ner i ny forskning så får det ett genomslag inom vetenskapen, men först måste de gamla vetenskapsmännen gå i pension.

Dvs högt LDL-C/APO-b är för närvarande hur som helst en riskfaktor för CVD, skillnaden i dag är mer att man skiftat fokus till orsaken, till högt LDL, samt i viss mån lågt HDL!

Och det är där LCHF kommer in, dvs "insulinhypotesen" denna hypotes som har förkastats av så många.. likt förbannat så drar hyperinsulinemi fram som en farsot över de delar av världen där levnadsstandarden ökar!

2 timmar sedan, Zepp sade:

Jag vet inte det jag.. så himla mycket mer har faktiskt inte hänt.

Ja det kanske var en vänlig omskrivning av mig. Jag skulle önska att man förbättrade det som skrivits om kolesterol och användningen av statiner - det kan göras klart bättre med ännu mer vetenskaplig approach. Man kan vara mer tydlig med statiners effekt o biverkningar. - Som sagt en översyn skulle behövas - jag ger inte mer pekpinnar än så.

• Like 2

Först bara, det exakta värdet på LDL är ointressant när LDL ändå inte är ett problem 😉

Dessutom så vet vi idag att LDL kan variera rejält beroende på vad man ätit dagarna före. Blodlipiderna rör på sig hela tiden.

15 timmar sedan, Zepp sade:

Förutom att olika bloggare har en massa olika utläggningar som dels kan vara bra andra lite mindre bra, dvs de är typ lite för mycket fokus på nya trender!

Menar du att Dave Feldman, Uffe Ravnskov och David Diamond, bara för att nämna några, är "olika bloggare" som har "typ lite för mycket fokus på nya trender!"?

Vad är det för "en massa olika utläggningar" du menar?

Iallafall så tar det minst fem år innan nya tankar slår igenom inom vetenskapen, dvs först när några hundra miljoner plöts ner i ny forskning så får det ett genomslag inom vetenskapen, men först måste de gamla vetenskapsmännen gå i pension.

Jo, så kanske det är, men det betyder ju inte att du behöver vänta till dom gått i pension för att ändra dig 😉  

Dvs högt LDL-C/APO-b är för närvarande hur som helst en riskfaktor för CVD, skillnaden i dag är mer att man skiftat fokus till orsaken, till högt LDL, samt i viss mån lågt HDL!

Ja, som sagt, bara för att majoriteten av läkarkåren och en stor del av vetenskapsamhället fortfarande hänger fast vid kolesterolhypotesen betyder inte att du behöver göra det 😉

Och det är där LCHF kommer in, dvs "insulinhypotesen" denna hypotes som har förkastats av så många.. likt förbannat så drar hyperinsulinemi fram som en farsot över de delar av världen där levnadsstandarden ökar!

Just det, det är kosten som är den stora boven. Det är ju det vi säger. LDL är inte problemet. 

Kolesterolhypotesen var feltänkt redan från början.

• Like 2
  • Thanks 1

20 timmar sedan, kickilotta sade:

Ja det kanske var en vänlig omskrivning av mig. Jag skulle önska att man förbättrade det som skrivits om kolesterol och användningen av statiner - det kan göras klart bättre med ännu mer vetenskaplig approach. Man kan vara mer tydlig med statiners effekt o biverkningar. - Som sagt en översyn skulle behövas - jag ger inte mer pekpinnar än så.

Det var det säkert, fast jag inte vad mer man borde skriva i så fall?

För då kommer vi in på andra artiklar som skrivits och ligger långt fram på kostdoktorns sida.

Dvs Apolipoproteiner kan indikera framtida CVD, ja även den gamla lipidpanelen.

Men man skall alltid.. jag säger alltid sätt in dessa i sitt sammanhang, så då har man skapat ett scorediagram för detta!

"Det svenska SCORE-diagrammet för kardiovaskulär risk Öppnar för bättre möjligheter att förebygga hjärt–kärlsjukdom"

http://ww2.lakartidningen.se/ltarkiv/2004/temp/pda28608.pdf

http://ww2.lakartidningen.se/ltarkiv/2004/temp/pda28608.pdf

Dvs varken apolipoproteinerna, lipidpanelen eller det faktum att man blivit medelålders samt lagt på sig lite vikt.. gör att det är en ko på isen.

http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/7/7479/LKT0737s2612_2613.pdf

Iallafall så finns det rätt bra och välundersökta orsaker mellan antalet apolipoproteiner och framtida femårig risk för femårig CVD, men de skall läggas in i scordiagrammet med de andra vanliga orsakerna.

"Det finns vissa faktorer som ökar risken för hjärtinfarkt. Ju äldre vi blir desto större är risken. Ärftliga anlag har också betydelse. Andra riskfaktorer för hjärtinfarkt är rökning, stress, högt blodtryck, övervikt och fetma, förhöjda blodfetter och diabetes. Alla dessa faktorer, tillsammans eller var för sig, snabbar på åldrandet av kärlen."

https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Hjartsjukdomar/Hjartinfarkt/Riskfaktorer-hjartinfarkt/#

Men man skall alltid.. jag säger alltid sätt in dessa i sitt sammanhang, så då har man skapat ett scorediagram för detta!

Jag håller med, alltid sammanhang, alltid kontext. Men det känns som att du missar en viktig del, den viktigaste. Du verkar själv glömma "farsoten".

On 2018-11-14 at 19:56, Zepp sade:

Och det är där LCHF kommer in, dvs "insulinhypotesen" denna hypotes som har förkastats av så många.. likt förbannat så drar hyperinsulinemi fram som en farsot över de delar av världen där levnadsstandarden ökar

Först måste man göra sig av med farsoten, sen kan man kolla på detaljerna. Farsoten skymmer sikten och förvränger alla andra värden och funktioner i kroppen. Farsoten är mycket större och värre än värdet på ett enskilt ämne i blodet.

Detaljerna förvrängs av allt överliggande brus. Man mäter effekterna av farsoten.

Kanske score-diagrammet stämmer, kanske inte, vad vet jag. Men den är skapad utifrån en befolkning som äter en normalkost där farsoten härjar.

Metabola syndromet, högt insulin, högt blodsocker finns inte med. Mer kolhydrater än vad kroppen tål, snabbmat, hårt processade vegetabiliska fetter, näringsfattig mat, ständigt småätande mm. har man inte tagit hänsyn till. 

Score-diagrammet är ointressant om man äter en bra LCHF. Det säger ingenting.

Skilj på högkolhydrat-kontext och lågkolhydrat-kontext.

Att en ev. skev lipidpanel kan ställa till det med en normalkost är inget konstigt. Men det är inte den skeva lipidpanelen som är problemet. Det är en dålig kost som är problemet.

Vi hänger här på ett LCHF-forum där jag förutsätter att en bra fungerande metabolism är målet för dom flesta av oss. Och då är kolesterolet och LDL-P inget problem.

Så, visa mig en studie på riktiga människor som äter en bra LCHF och som har högt LDL-C/LDL-P och samtidigt har högre risk för CVD. Då kommer jag att börja bli orolig för mitt höga LDL.

Sen, om man lyssnar på David Diamond och läser Uffe Ravnskov så hittar dom ingenting som tyder på att högt kolesterol skulle vara farligt, och dom kollar väl vad jag förstår på en normalbefolkning. Inte ens då ser dom att kolesterolet är ett problem.

Låt kolesterolhypotesen dö.

• Like 2
  • Thanks 1

11 timmar sedan, Ganymedes sade:

Jag håller med, alltid sammanhang, alltid kontext. Men det känns som att du missar en viktig del, den viktigaste. Du verkar själv glömma "farsoten".

Först måste man göra sig av med farsoten, sen kan man kolla på detaljerna. Farsoten skymmer sikten och förvränger alla andra värden och funktioner i kroppen. Farsoten är mycket större och värre än värdet på ett enskilt ämne i blodet.

Detaljerna förvrängs av allt överliggande brus. Man mäter effekterna av farsoten.

Kanske score-diagrammet stämmer, kanske inte, vad vet jag. Men den är skapad utifrån en befolkning som äter en normalkost där farsoten härjar.

Metabola syndromet, högt insulin, högt blodsocker finns inte med. Mer kolhydrater än vad kroppen tål, snabbmat, hårt processade vegetabiliska fetter, näringsfattig mat, ständigt småätande mm. har man inte tagit hänsyn till. 

Score-diagrammet är ointressant om man äter en bra LCHF. Det säger ingenting.

Skilj på högkolhydrat-kontext och lågkolhydrat-kontext.

Att en ev. skev lipidpanel kan ställa till det med en normalkost är inget konstigt. Men det är inte den skeva lipidpanelen som är problemet. Det är en dålig kost som är problemet.

Vi hänger här på ett LCHF-forum där jag förutsätter att en bra fungerande metabolism är målet för dom flesta av oss. Och då är kolesterolet och LDL-P inget problem.

Så, visa mig en studie på riktiga människor som äter en bra LCHF och som har högt LDL-C/LDL-P och samtidigt har högre risk för CVD. Då kommer jag att börja bli orolig för mitt höga LDL.

Sen, om man lyssnar på David Diamond och läser Uffe Ravnskov så hittar dom ingenting som tyder på att högt kolesterol skulle vara farligt, och dom kollar väl vad jag förstår på en normalbefolkning. Inte ens då ser dom att kolesterolet är ett problem.

Låt kolesterolhypotesen dö.

Jaja kontext är allt i princip, oså alla confundinding factors på det!

"• Vilka dina föräldrar och förfäder var och hur deraslivssituation såg ut

• Huruvida övervikt är vanligt i din familj och släkt 

• Hur din mamma mådde under graviditeten, inklusive rökning, stress och hälsa

• Din födelsevikt

• Din familjs sociala klasstillhörighet och bostadsområde

• Huruvida du blev ammad

• Hur din uppväxt var, speciellt de tidiga åren

• Huruvida du var överviktig redan som liten

• Om du har upplevt trauma eller annan otrygghet

• Hur din sociala omgivning var

• Vilka mat- och motionsvanor du utvecklade

• Vilka smakpreferenser du utvecklade

• Huruvida du utvecklade en extra känslighet för stress och sociala störningar

• För mycket skräpmat

• Höga stressnivåer, till exempel påfrestande livshändelser

• Sömnbrist

• Beroendeproblematik

• Brist på fysisk aktivitet

• Annan ohälsa!"

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/vikt/overviktsforskaren-sluta-banta-det-fungerar-inte/

Men bortsett från detta så är varken kolesterol eller LDL-C/APOa1 några större problem.

Men iallafall, om man nu inte har de förut nämnda problemen att brottas med, vilket läkare, laboratorium eller forskare inte har någon som helst anung om.

Utan det är snarare tvärt om, det är de nämnda problemen som evenetuellt orsaker typ dåliga LDL-C/APO-b, andra tillkortakomanden som kan leda till en allt för tidig CVD!

Dvs vi som anammat LCHF som ett sätt att äta iallafall, kan i bästa fall undvika hyperglykemi/hyperinsulienemi/metabolt syndrom, men vi har hur som helst en upphill battle, mot alla andra tillkortakommanden vi föds med och sådana som är normalt i vår nuvarande kontext!

Jo, hade du formulerat dig mer åt det där hållet från början så...

Varför är du då så fokuserad på kolesterolvärdena?

Läs igenom dina fyra första inlägg i den här tråden. Nästan bara om kolesterolvärdena och hur katastrofalt LDL är. Du försökte även räkna ut dom exakta tiondelarna på LDL-C? 

Jag reagerade på det och började tänka på mig själv. När jag fick mina provsvar efter sex månader på LCHF så fick jag höra på vårdcentralen att värdena var katastrofala. Tänk om jag då hade frågat här på forumet och även här fått höra att dom var katastrofala!? 

Idag vet jag att värdena var precis som dom skulle.

Precis som du säger nu, om jag fattar dig rätt, så är kolesterolvärdena ointressanta. Det är så mycket annat som är viktigare. Kolesterolvärdena är en reaktion på annat.

Så det bästa man kan göra är att äta så bra man kan och utöver det leva så hälsosamt man kan.

Kan vi inte släppa taget om kolesterolvärdena nu?

Du får gärna svara på vad du menade med det här:

On 2018-11-14 at 19:56, Zepp sade:

Menar du att Dave Feldman, Uffe Ravnskov och David Diamond, bara för att nämna några, är "olika bloggare" som har "typ lite för mycket fokus på nya trender!"?

• Like 1
  • Thanks 1

1 minut sedan, Ganymedes sade:

Jo, hade du formulerat dig mer åt det där hållet från början så...

Varför är du då så fokuserad på kolesterolvärdena?

Läs igenom dina fyra första inlägg i den här tråden. Nästan bara om kolesterolvärdena och hur katastrofalt LDL är. Du försökte även räkna ut dom exakta tiondelarna på LDL-C? 

Jag reagerade på det och började tänka på mig själv. När jag fick mina provsvar efter sex månader på LCHF så fick jag höra på vårdcentralen att värdena var katastrofala. Tänk om jag då hade frågat här på forumet och även här fått höra att dom var katastrofala!? 

Idag vet jag att värdena var precis som dom skulle.

Precis som du säger nu, om jag fattar dig rätt, så är kolesterolvärdena ointressanta. Det är så mycket annat som är viktigare. Kolesterolvärdena är en reaktion på annat.

Så det bästa man kan göra är att äta så bra man kan och utöver det leva så hälsosamt man kan.

Kan vi inte släppa taget om kolesterolvärdena nu?

Du får gärna svara på vad du menade med det här:

On 2018-11-14 at 19:56, Zepp sade:

Um.. inte alltid så himla lätt att nå fram med  vad man menar.. iallafall så är jag glad för att du iallafall fattat.. iallafall antar jag att du fattat vad jag menar/syftar till?

Såå om jag iallafall kan få ett gilla så blir jag glad, dvs jag vill lixom inte sprida något som helst antiinformation!

Hur som helst man gör en lipidprofill.. är den kass gör man en till, är den oxå kass gör man en APOlipoproteinprofil, då har man iallafall koll på lipider samt apolipoproteiner.. iallafall om dessa  pekar i en viss riktning, så kan då lägga in de i scorediagramet för femårig eventuell CVD!

En sak som inte brukar ingå är ålder, dvs ålder är outstanding när det gäller femårig CVD, dvs man bör oroa sig först när man uppnått ansenlig ålder!

Oså till Feldman, Ravsnskog, Diamond, de tillför lite olika aspekter på det hela, de du nämde främst Feldman och Ravnskog har tillfört en jävla massa aspekter på lipider/apolipoproteiner, Diamond har jag inte stiftat någon större bekantskap med, men jag tar din positiva attityd till "hen" för att det är litta samma agenda/utsaga?

Iallafall bortsett från olika auktoriteter som vi litar på... en jävla taskig lipidprofil/APOlipoproteinprofil är lixom inget friskhetstecken.

Dvs har man en katastrofal lipidnivå/oftast LDL-C, men lika gärna en låg HDL-C eller en katatstofal APO-lipoproteinkvot, så är den katastrofal, för tillfället, det går som regel att göra något åt eller  så är det tillfälligt.

Vi är typ rätt lika, dvs vi delar de flesta gener, vi är typ Homo Sapiens Sapiens, med alla våra fördelar men oxå med våra tillkortakommanden!

Iallafall för att återkomma till TS, är man 26, så är det i princip katastrof med de provsvaren, dvs det där bör man undersöka närmare.. man bör dyka ner i en massa andra grejer som kan förklara det hela, det kan dels vara tillfälligt, dels genetiskt, dels på grund av alla allergier/andra orsaker, som man typ orsaker sig själv på grund av allt man lider utav.