Jola

Högt LDL

Recommended Posts

@Zepp

Men nu är du ju tillbaks till fokuseringen på blodlipiderna igen, och kallar Jolas värden för katastrof...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Ganymedes sade:

Apropå...

Från Gary Fettkes Twitter:

https://twitter.com/FructoseNo/status/1063491771353784321

@rylandes skrev om det här i det här inlägget:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/12122-högt-ldl/?do=findComment&comment=144989

Citat

https://www.youtube.com/watch?v=hFkrGIYIM74

Den senaste pekar på några mycket intressanta studier bl.a. om Glucocalyx som är en tjock matta av typ "flimmerhår" på insidan av blodådrorna. Dessa är det första skyddslagret och relativt nyupptäckta. En av studierna pekar på att intag av kolhydrater minskar glucocalyx lagret med upp till 60%, samt att det tar mellan 8-10 timmar att bygga upp igen. Under den tiden så finns det större möjlighet för bl.a. ldl partiklar att smita förbi.

Nästa studie fick fram att det bara var oxiderade ldl (OxLDL) som tog sig igenom. Stämmer det så är det våldsamt intressant och en dödsstöt till fröoljorna med mycket Omega 6.

Personligen så tror jag att ldl värdet är mest av intresse för att sälja statiner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, Ganymedes sade:

@Zepp

Men nu är du ju tillbaks till fokuseringen på blodlipiderna igen, och kallar Jolas värden för katastrof...

Då får jag i så fall be om ursäkt för själva ordet katastrof.. iallafall och hur som helst, det är lixom på inget sätt normalt att ha sådana lipider vid 26 år!

Men TS har anget litta andra grejer som eventuellt kan ha med saken att göra typ födoämnesallergier!

Och till dig vill jag säga.. lipidprofilen/APO-lipoproteinprofilen är hur som helst ett symptom, dvs den är rätt generell för Homo Sapiens Sapien, den varierar främst med ålder eller om man är yngre med  olika sjukliga tillstånd!

Dvs det måste inte nödvändigt vara så för tillfället.. men det är hur som helst inget tecken på cardovaskulär hälsa på längre sikt att ha en massa arterosklerotiska lipo/apolipoproteiner i blodet vid olika provtagningstillfällen!

Iallafall så tar jag nu till en sk härskarteknik, dvs jag hänvisar till en auktoritet som jag inbillar mig att både du ocj jag ser upp till, dvs Peter Attia!

Its a number game!

"  The only thing that matters is the number of LDL particles – large, small, or mixed."

https://peterattiamd.com/the-straight-dope-on-cholesterol-part-i/

Resten får du läsa själv, så se till att du nu har hela helgen för dig själv så du kan dyka  rakt ner i hela kittet!

Nästa helg kan jag ge dig ytterligare läsning, men då bara om du ber om det för det tar tid!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för erbjudandet, men nej tack.

Jag har kravlat mig upp ur kolesterolträsket och har ingen längtan tillbaks dit 🙂

Peter Attia är en röst bland alla andra, och inte mer en auktoritet  än någon annan.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-11-12 at 12:45, rylandes sade:

Vill även peka på Ivor Cummins "The Fat Emperor" som har ett antal bra skrifter och filmer i ämnet. Främst dessa 2:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=fuj6nxCDBZ0

https://www.youtube.com/watch?v=hFkrGIYIM74

Jag har nu sett på den andra av de här två presentationerna av Ivor Cummins. https://youtu.be/hFkrGIYIM74 

I slutet av presentationen vid 26:20 gör Ivor en snabb summering av presentationen och därefter vid 27:45 lägger han in en rejäl brasklapp enligt följande: 

De som har en genuppsättning med APOE4 (riskgen för bl.a. Alzheimer) och har dragit på sig metabolsjukdom som diabetes tolererar tyvärr inte längre en hög konsumtion av animaliska fetter och kött trots att det är vad vi borde äta. 

Jag uppfattar att Ivor menar att om man har höga triglycerider, högt LDL och höga inflammationsmarkörer trots LCHF så bör  man överväga att modifiera sin kost till mindre andel mättat fett och mindre rött kött, vilket skulle kunna innebära mer olivolja och fisk eller vegetarisk LCHF. Jag uppfattar också att den gruppen som avses inte ska förväxlas med den grupp som Dave Feldman tillhör, de s.k. hyper-responders, som på typisk LCHF-kost får högt LDL men låga triglycerider och låga inflammationsmarkörer. 

Någon som har mer information om det här? Jag är mest nyfiken. Mitt eget LDL är lågt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Skärfläcka sade:

Jag har nu sett på den andra av de här två presentationerna av Ivor Cummins. https://youtu.be/hFkrGIYIM74 

I slutet av presentationen vid 26:20 gör Ivor en snabb summering av presentationen och därefter vid 27:45 lägger han in en rejäl brasklapp enligt följande: 

De som har en genuppsättning med APOE4 (riskgen för bl.a. Alzheimer) och har dragit på sig metabolsjukdom som diabetes tolererar tyvärr inte längre en hög konsumtion av animaliska fetter och kött trots att det är vad vi borde äta. 

Jag uppfattar att Ivor menar att om man har höga triglycerider, högt LDL och höga inflammationsmarkörer trots LCHF så bör  man överväga att modifiera sin kost till mindre andel mättat fett och mindre rött kött, vilket skulle kunna innebära mer olivolja och fisk eller vegetarisk LCHF. Jag uppfattar också att den gruppen som avses inte ska förväxlas med den grupp som Dave Feldman tillhör, de s.k. hyper-responders, som på typisk LCHF-kost får högt LDL men låga triglycerider och låga inflammationsmarkörer. 

Någon som har mer information om det här? Jag är mest nyfiken. Mitt eget LDL är lågt. 

Intressant! Som tur är har jag iallafall inte den genuppsättningen. Det tog också utan att jag frågat om det! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är en möjlighet eller kanske snarare risk som fler pekar på.

En bra genomgång om detta samt om annan terapi för Alzheimers finns i boken med den kaxiga titeln: "The End Of Alzheimer's, The First Program to Prevent and Reverse Cognitive Decline" av Dale E Bredesen.

---

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boken av Dale E Bredesen ligger och väntar på att bli läst. Den har funnits översatt till svenska, men jag tror att den upplagan är slut. Bara på engelska nu. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, rylandes sade:

Jo det är en möjlighet eller kanske snarare risk som fler pekar på.

En bra genomgång om detta samt om annan terapi för Alzheimers finns i boken med den kaxiga titeln: "The End Of Alzheimer's, The First Program to Prevent and Reverse Cognitive Decline" av Dale E Bredesen.---

1 minut sedan, kickilotta sade:

Boken av Dale E Bredesen ligger och väntar på att bli läst. Den har funnits översatt till svenska, men jag tror att den upplagan är slut. Bara på engelska nu. 

Tack, känner igen namnet men har inte läst eller lyssnat på honom. Börjar med att lyssna på Rhonda Patricks intervju av honom. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-11-21 at 18:11, Skärfläcka sade:

Jaaaa.. eller näe, men jovist, APOe är en annan defekt, faktist flera, likaså FH i olika former, tillsammans så utgör de några promille.. iallafall inte mer än cirka 1-3% av befolkningen.. tillsammans!

Och då lägger jag hyperresponders i ett särskildt fack.. iomed att dä'r ingår en massa olika livstilar och annat som gärna triggar dylikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man räknar med att i den Amerikanska befolkningen (ca 300 miljoner) har 25% (75 miljoner) en kopia av ApoE4.

Medan ca 7 miljoner har 2 kopior av ApoE4 och har den högsta risken till Alzheimers mm..

---

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, som sagt...

2033270691_Skrmbildfrn2018-11-2416-33-59.png.f1ae8aafd1c5cb76900e24fd2989b827.png

https://twitter.com/FatEmperor/status/1066348752821256192?s=09

(SAD=standard american diet)

Och det gäller såklart alla dom här kvoterna som används. Även Apo-kvoten. Dom är beräknade utifrån dom "sorgliga slukarna".

Kvoterna behöver inte säga någonting om man äter en bra LCHF.

Vi vet ju vad som är dom stora bovarna. Högt insulin, högt blodsocker, mer kolhydrater än vad kroppen kan hantera, dåliga fetter, näringsfattig mat, ständigt småätande, högt oxideringstryck mm. Och i övrigt ett ohälsosamt leverne.

Jag har skummat (och då menar jag verkligen skummat) vad Peter Attia skriver och han bygger hela sitt resonemang på statistik utifrån dom "sorgliga slukarna". Det blir liksom ointressant då.

Citat

Since virtually all of the thousands of subjects who have made up the dozens of studies that form the basis for our understanding on this topic were consuming some variant of the “standard American diet” (i.e., high-carb), it is quite possible that what we know about risk stratification is that this population is not entirely fit for extrapolation to a population on a radically different diet (e.g., a very-low carbohydrate diet or a ketogenic diet).  Many of you have asked about this, and my comments have always been the same.  It is entirely plausible that an elevated level of LDL-P or apoB in someone consuming a high-carb diet portends a greater risk than someone on a ketogenic or low-carb diet.  There are many reasons why this might be the case, and there are many folks who have made compelling arguments for this hypothesis.

But we can’t forget the words of Thomas Henry Huxley, who said, “The great tragedy of science is the slaying of a beautiful hypothesis by an ugly fact.”  Science is full of beautiful hypothesis slayed by ugly facts. Only time will tell if this hypothesis ends up in that same graveyard, or changes the way we think about lipoproteins and atherosclerosis.

https://peterattiamd.com/the-straight-dope-on-cholesterol-part-ix/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1:24:40 pratar Dave Feldman om oxidering.

1:27:15 förklarar Dave hur många LDL-P som cirkulerar runt i blodbanan!! Det kryllar av dom!!! Huga huga!!! 😉

1:42:45 Dave har gjort CIMT-test. "B-mode ultrasound measurement of the carotid intima-media thickness (CIMT) is a widely used marker for atherosclerosis and is associated with future cardiovascular events."

4 test under två år med högt LDL, värdet blir bättre och bättre. Från 80% risk till 20% risk. 4 veckor med SAD och värdet försämras.

Man kan läsa om testet här:

https://cholesterolcode.com/carotid-artery-update-sad-diet-edition/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg