Jump to content

Antibiotika

Recommended Posts

1 timme sedan, Elin Smestad Andreassen sade:

Hej

Nå har jag fått min andra antibiotika kur og jag vet inte hvad jag ska gjöra med dieten (den strikta), jag lurar på om jag borde ha högre karbohydrater i den tiden kuren är.

Nån som har nogon tips?

Det finns ALDRIG någon hälsomässig anledning att överhuvudtaget äta kolhydrater. Jag föreslår att du hjälper din kropp genom att sänka kolhydraterna så lågt som möjligt.

5 timmar sedan, Elin Smestad Andreassen sade:

Hej

Nå har jag fått min andra antibiotika kur og jag vet inte hvad jag ska gjöra med dieten (den strikta), jag lurar på om jag borde ha högre karbohydrater i den tiden kuren är.

Nån som har nogon tips?

Antibiotika får man som regel inte utan anledning.

Probiotika/prebiotika  bör man äta hur som helst.

Dvs sist jag fick antibiotika så var det mot Borelia, då får man ett rätt vanlig/enkel antibiotika som lätt slår ut spirokketer, sen så tog det bara två år innan jag var någotsånär återställd,, första gången!

Den andra gången kände jag igen symptomen, då gick det tillbaka på ett halvår!

• Like 3

10 timmar sedan, iAnna sade:

Snarare tvärt om. Dra ner på kolhydraterna och komplettera med fasta.

Jag håller med iAnna, det är det mest logiska att dra ner på kolhydraterna som  kroppen faktiskt inte behöver.

Ganska nyligen hörde eller läste jag att probiotika under en antibiotikakur förlänger tiden det tar att återställa tarmfloran till det normala igen. Lade det på minnet för att källan var trovärdig men kommer inte ihåg nu var jag fått det ifrån. Återkommer med referens om den dyker upp i minnet.  

Personligen skulle jag inte ändra mina matvanor under en antibiotikakur utan fortsätta äta på samma sätt som tidigare. Jag skulle inte heller börja med någon probiotika under pågående kur. Efter avslutad antibiotkabehandling så skulle jag öka på probiotika i form av fermenterad mat och prebiotika i den takt magen hänger med. 

• Like 3

4 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Ganska nyligen hörde eller läste jag att probiotika under en antibiotikakur förlänger tiden det tar att återställa tarmfloran till det normala igen. Lade det på minnet för att källan var trovärdig men kommer inte ihåg nu var jag fått det ifrån. Återkommer med referens om den dyker upp i minnet.  

Personligen skulle jag inte ändra mina matvanor under en antibiotikakur utan fortsätta äta på samma sätt som tidigare. Jag skulle inte heller börja med någon probiotika under pågående kur. Efter avslutad antibiotkabehandling så skulle jag öka på probiotika i form av fermenterad mat och prebiotika i den takt magen hänger med. 

Det låter väldigt logiskt, oavsett källan. Tror heller inte alla mår bra av att bomba magen med kraftfulla koncentrerade tarmtillskott, när den är i ett så försvarslöst och uttömt tillstånd som under en antibiotikakur. Kan säkert vara invasivt i vissa fall. 

Säkerligen bättre att äta som magen är van vid om man vill återgå till det normala, som du säger. Förhoppningsvis är livsmedel med naturliga probiotiska&prebiotiska egenskaper redan en del av ens vanliga kost. 

Tror inte någon här skulle förespråka kolhydrater. Alltså, även om man tål kolisar bra och ligger jämt vad gäller värden, nivåer och vikt, så kan jag inte se en enda fördel med kolhydratrik kost under en antibiotikakur. Främst för att det rör sig om näringsfattig bukfylla rent generellt som kräver stora portioner för att uppnå mättnad. Bättre att äta mindre portioner med näringstätt mat när magen är utarmad, som man redan gör på LCHF.

Enda skälet att äta kolhydratrika livsmedel är väl möjligen om magen är i så dåligt skick att det enda som "stannar kvar" är saker som ris. Men då är kanske fasta eller en fet buljong ett bättre alternativ?

• Like 2

20 timmar sedan, iAnna sade:

Snarare tvärt om. Dra ner på kolhydraterna och komplettera med fasta.

Eller, dra ner på kolisar, komplettera med fasta samt se till att det ingår både pro- och pre-biotika i dagliga måltider så att de kusarna som inte dör av antibiotikan får något att leva utav!

Men det finns ju även enklare sätt att återställa en förlorad tarmflora, dvs transplantation av andra personers bajs via rektum.. utifall man nu tycker att det verkligen är enklare??

10 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Jag stötte på den här artikeln i dag, som tar upp en studie som bekräftar det du säger. 

https://mobile.abc.net.au/news/2018-11-13/should-you-take-probiotics-when-youre-on-antibiotics/10491720?pfmredir=sm

De som inte fick probiotikan återställde tarmfloran snabbare. 

• Like 1
  • Thanks 1

2 timmar sedan, Zepp sade:

Men det finns ju även enklare sätt att återställa en förlorad tarmflora, dvs transplantation av andra personers bajs via rektum.. utifall man nu tycker att det verkligen är enklare??

Det bästa sättet är visst att frysa in sitt eget bajs innan påbörjad kur, och sedan transplantera det efter avslutat kur...?

• Like 3
  • Confused 1
  • Sad 1

1 timme sedan, RobertAnd sade:

Jag stötte på den här artikeln i dag, som tar upp en studie som bekräftar det du säger. 

https://mobile.abc.net.au/news/2018-11-13/should-you-take-probiotics-when-youre-on-antibiotics/10491720?pfmredir=sm

De som inte fick probiotikan återställde tarmfloran snabbare. 

Tack! Troligen den studien men det var någon annan som refererade till den. Skönt att veta att jag inte hade fantiserat ihop det ?

• Like 1

1 timme sedan, RobertAnd sade:

Det bästa sättet är visst att frysa in sitt eget bajs innan påbörjad kur, och sedan transplantera det efter avslutat kur...?

Bra att veta. Alternativt letar man reda på en ”naturligt smal” person och ber om en ”donation”. Jag antar att man kan anpassa den här tekniken, allt finns på youtube  https://youtu.be/q-lAp5eMq-Y ?

• Like 1
  • Haha 2

17 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Bra att veta. Alternativt letar man reda på en ”naturligt smal” person och ber om en ”donation”. Jag antar att man kan anpassa den här tekniken, allt finns på youtube  https://youtu.be/q-lAp5eMq-Y ?

Jag undrade när det roliga skulle börja... Det började när jag slog på ljudet!! Jisses?! :blink::D 

• Like 1
  • Haha 1