Jump to content

Smör-Bregott?

mallan

Recommended Posts

Hej! Har ätit LCHF ganska länge men det är först nu jag tror jag begripit hur min kropp funkar...

Eftersom jag tränar en hel del (springer tre ggr/v, långpromenader med hundar varje dag, styrketräning 2-3 ggr/v och sen tränar hundarna i olika saker som spår, lydnad mm)verkar det som jag ätit för lite fett.

Nu har jag dragit på med en extra klick till varje måltid och nu börjar det hända nåt med vikten (behöver lossa ca 15 kg)! Men jag brukar äta bregott, men är det bättre att äta "riktigt" smör? vad är skillnaden? Min man äter oxå LCHF och jag misstänker att han inte tål laktos, är det ok att äta laktosfritt smör mm när man äter LCHF eller blir det någon skillnad? Själv är jag glutenintolerant sen ett års ålder så detta sätt att äta passar mig extra bra.

Det borde ju inte bli nån skillnad från laktosfri smör.. fast hundra säkert kan jag inte säga om det eftersom jag inte använder den sorten.

Köper Bregott till mina döttrar men själv använder jag bara vanlig smör.. och det är där jag tänkte ge tips om du inte vet det redan. Många som köper Bregott för att smöret blir så hårt för mackor, lchfbröd såklart ;) , men använder man osthyvel till så går det utmärkt och då får man ju det lite tjockare också med smör..

Många som köper Bregott för att smöret blir så hårt för mackor, lchfbröd såklart ;) , men använder man osthyvel till så går det utmärkt och då får man ju det lite tjockare också med smör..

Smör klarar sig rätt många dagar i rumstemperatur, även mitt i värsta sommarvärmen. Jag har en höganäsburk med kork, en sådan som apoteket sålt senap i, stående på köksbänken med smör i. Då har jag alltid mjukt smör till mackan. Dessutom är det mycket godare när det är rumstempererat.  :)

Smör klarar sig rätt många dagar i rumstemperatur, även mitt i värsta sommarvärmen. Jag har en höganäsburk med kork, en sådan som apoteket sålt senap i, stående på köksbänken med smör i. Då har jag alltid mjukt smör till mackan. Dessutom är det mycket godare när det är rumstempererat.  :)

Naturligtvis också en möjlighet .. ;)

Hur länge ungefär?

Hur länge ungefär?

Eftersom burken inte är jättestor, räcker inte smöret i mer än fem, max sex dagar. Men det har aldrig hunnit bli dåligt på den tiden. Nu hade vi ju inte en rekordhet sommar precis, så hur det blir om temperaturen ligger på 35 grader några dagar i sträck vet jag inte. Men det lär väl inte hända så ofta att det blir kännbart ekonomiskt om man måste slänga lite härsket smör på grund av värmebölja.  ;)

Jag brukar göra gee av smör ("renat" smör, ååh kommer inte på ordet nu!). Burken förvarar jag i skafferiet och varar ibland en dryg vecka. Här har varit 30-35 grader senaste veckan och jag har inga problem med att det härsknar. I kylskåp blir gee så hårt att det kan användas som mordvapen så det är out of question. :-)

Smör aka 250gram-blocken smakar ju inget så det blir väldigt tråkigt. Köp lite riktigt smör istället, själv köper jag från http://lamaisonfrancaise.se/ deras opastöriserade smör smakar riktigt gott  :)

Skillnaden är att bregott innehåller lite rapsolja så det blir mjukare vid kyl-temperatur samt oftast lite mer salt.