plommonbarn Posted November 13, 2018 Share Posted November 13, 2018 Jag tänkte börja dricka mct olja med kaffe på morgon. Nån som testat mct olja? Skriv gärna:) Läst en del om mct och verkar vara bra om man stått still eller är trött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted November 13, 2018 Share Posted November 13, 2018 Välkommen till forumet Har inte testat själv men förstått att man bör börja lite försiktigt då det kan sätta fart på magen... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 14, 2018 Share Posted November 14, 2018 Jag har testat, och fick jätteont i magen om jag tog mer än någon tesked i början. Tyckte inte om den, och har sedan flaskan tog slut hellre använt vanligt kokosfett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 14, 2018 Share Posted November 14, 2018 22 timmar sedan, plommonbarn sade: Jag tänkte börja dricka mct olja med kaffe på morgon. Nån som testat mct olja? Skriv gärna:) Läst en del om mct och verkar vara bra om man stått still eller är trött. Ingen egen erfarenhet, men jag kan avslöja så mycket som så.. att vi inom LCHFsfären , har minst lika många tips o trix/bantningsmetoder, som normalkostare har! Om jag säger som så, testa någon vecka, det enda jag kan garantera är att det är ofarligt/ogiftigt! Sådå får jag försöka förklara vad MCT är, det står för Midell Chain Triglycerides, dvs medelkorta fettsyror, grejen är att de har en helt annan väg in i vår kropp efter att vi har inmundigat dessa till skillnad mot längre fettsyror, typ smör/palmitinsyra! Det gör att kroppen inte gärna vill lagra dessa på samma sätt som de längre fettsyrorna, de transporteras inte utav Kylomicroner, de påverkar inte ASP, dvs du blir som regel väldans ohungrig för de tenderar att snurra runt i blodet tills deras de är förbrukade som energi. Dvs längre fettsyror transporteras av Kylomicroner i lymfsystemet och töms sen ut i Vena cava, dvs de går rätt snabbt till lagring och det sker genom att de (Kylomicronerna) uppreglerar Lipoproteinlipas i fettväven,, dvs det stimulerar esterifiering av triglycerider i fettväven. Så skall man vara rädd för Kylomicroner.. knappast, för de lever cirka 20-30 minuter, deras närvaro handlar för det mesta om att man ätit en fettig måltid, när måltiden är lagrad så åker de till levern där de bryts ner.. så långt inga problem, såvida man inte lider utav hyperinsulinemi/insulinresitens/socialt ätande! Iallafall köp i första hand Cocosfett av något bra fabrikat, skillnaden mot ren MCT är cirka några procent eller mindre. Dvs Cocosfett består främst utav Laurinsyra samt Kaprylsyra! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 14, 2018 Share Posted November 14, 2018 22 timmar sedan, plommonbarn sade: Jag tänkte börja dricka mct olja med kaffe på morgon. Nån som testat mct olja? Skriv gärna:) Läst en del om mct och verkar vara bra om man stått still eller är trött. Ingen egen erfarenhet, men jag kan avslöja så mycket som så.. att vi inom LCHFsfären , har minst lika många tips o trix/bantningsmetoder, som normalkostare har! Om jag säger som så, testa någon vecka, det enda jag kan garantera är att det är ofarligt/ogiftigt! Sådå får jag försöka förklara vad MCT är, det står för Midell Chain Triglycerides, dvs medelkorta fettsyror, grejen är att de har en helt annan väg in i vår kropp efter att vi har inmundigat dessa till skillnad mot längre fettsyror, typ smör/palmitinsyra! Det gör att kroppen inte gärna vill lagra dessa på samma sätt som de längre fettsyrorna, de transporteras inte utav Kylomicroner, de påverkar inte ASP, dvs du blir som regel väldans ohungrig för de tenderar att snurra runt i blodet tills deras de är förbrukade som energi. Dvs längre fettsyror transporteras av Kylomicroner i lymfsystemet och töms sen ut i Vena cava, dvs de går rätt snabbt till lagring och det sker genom att de (Kylomicronerna) uppreglerar Lipoproteinlipas i fettväven,, dvs det stimulerar esterifiering av triglycerider i fettväven. Så skall man vara rädd för Kylomicroner.. knappast, för de lever cirka 20-30 minuter, deras närvaro handlar för det mesta om att man ätit en fettig måltid, när måltiden är lagrad så åker de till levern där de bryts ner.. så långt inga problem, såvida man inte lider utav hyperinsulinemi/insulinresitens/socialt ätande! Iallafall köp i första hand Cocosfett av något bra fabrikat, skillnaden mot ren MCT är cirka några procent eller mindre. Dvs Cocosfett består främst utav Laurinsyra samt Kaprylsyra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted November 15, 2018 Share Posted November 15, 2018 Jag har inte fördjupat mig så mycket i skillnaden mellan MCT olja och kokosolja men här är det någon som har gjort det: https://www.alpha-plus.se/blog/halsosamma-fordelar-med-mct-olja/ Vad tycker ni om innehållet i denna blogginlägg? Trovärdigt? För egen del använder jag ekologisk kallpressad kokosolja i kaffet och tycker att det är bättre eftersom den inte är så mycket processad. Eftersom MCT oljan innehåller en annan sammansättning av de kortare fettsyrorna undrar jag hur den framställs och av vad? Enligt min erfarenhet brukar djävulen sitta i detaljerna och själva bearbetningen kan ställa till problem. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted November 16, 2018 Share Posted November 16, 2018 21 timmar sedan, Katerina sade: Jag har inte fördjupat mig så mycket i skillnaden mellan MCT olja och kokosolja men här är det någon som har gjort det: https://www.alpha-plus.se/blog/halsosamma-fordelar-med-mct-olja/ Vad tycker ni om innehållet i denna blogginlägg? Trovärdigt? För egen del använder jag ekologisk kallpressad kokosolja i kaffet och tycker att det är bättre eftersom den inte är så mycket processad. Eftersom MCT oljan innehåller en annan sammansättning av de kortare fettsyrorna undrar jag hur den framställs och av vad? Enligt min erfarenhet brukar djävulen sitta i detaljerna och själva bearbetningen kan ställa till problem. Tror det varierar en hel del från märke till märke. I bästa fall tillverkas det via destillering av ekologisk kallpressad kokosolja. I värsta fall görs det industriellt, där man använder syra+alkohol, d.v.s syntetiska estrar för att fraktionera koko- eller palmoljan. Ett annat problem är mängden av den nyttiga laurinsyran i MCT olja. Det är ett ämne som används flitigt i skönhetsprodukter som t.ex finare hudkrämer. Köper man ett sämre märke kan mängden vara väldigt låg, då producenten efter fraktionering av kokosoljan redan sålt en stor del av laurinsyran och konsumenten får liksom slagget som blir kvar i form av MCT. Men som sagt, det varierar nog beroende på märke. Ibland skriver de ju faktiskt ut hur många procent som är t.ex laurinsyra samt kaprylsyra o.s.v och då behöver man inte tvivla på kvalitén! Ibland står det dock bara MCT tillverkat av 100% palmolja och då kan man kanske inte vara fullt så säker? Jag föredrar också ekologisk kallpressad kokosolja, i och med att jag vet exakt vad den innehåller. Är lite rädd för MCT i och med att det potentiellt kan orsaka magproblem och illamående. Allt som potentiellt kan ge magproblem brukar 100% ge mig magproblem, så har ingen lust att experimentera. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 16, 2018 Share Posted November 16, 2018 On 2018-11-15 at 14:55, Katerina sade: Jag har inte fördjupat mig så mycket i skillnaden mellan MCT olja och kokosolja men här är det någon som har gjort det: https://www.alpha-plus.se/blog/halsosamma-fordelar-med-mct-olja/ Vad tycker ni om innehållet i denna blogginlägg? Trovärdigt? För egen del använder jag ekologisk kallpressad kokosolja i kaffet och tycker att det är bättre eftersom den inte är så mycket processad. Eftersom MCT oljan innehåller en annan sammansättning av de kortare fettsyrorna undrar jag hur den framställs och av vad? Enligt min erfarenhet brukar djävulen sitta i detaljerna och själva bearbetningen kan ställa till problem. Det mesta verkar vara rätt iallafall, förutom att det verkar vara en sk "influencer" som har fått betalt för att propåa för vissa produkter. Dvs får man tag i en bra kallpressad Cocosolja så sköter som regel magen/tarmen och ämnesomsättningen det vesäntliga själv. Iallafall om man äter en varierad kost samt motionerar! Dvs det skulle lika gärna kunna gälla för ren kallpressad kokosolja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Fnutt Posted November 17, 2018 Popular Post Share Posted November 17, 2018 mct och kokosolja fungerar lite olika i kroppen. Mct kommer snabbare ut i blodet, men effekten varar inte så länge. Effekten av kokosolja varar längre, men i gengäld så tar det en längre stund innan den kickar in. Jag talar då främst om energi och hjärnskärpa, och detta var väldigt tydligt hos min demente far när han levde. En skvätt mct i morgonkaffet klarnade hyfsat snabbt skallen för honom, och några underhållsdoser kokosolja under resten av dagen höll honom fortsatt ”skärpt” (allt är relativt). Jag har en flaska mct på köksbordet (utvunnen ur kokosolja), och tar det som energikick de morgnar jag känner mig extra sliten. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts