Tureborgaren

LCHF ökar ämnesomsättningen

Recommended Posts

15 minuter sedan, Zepp sade:

Jag vill undersöka det lite, iallafall utan att känna Nils så har jag via olika inlägg fått för mig att han inte är värsta kak/godis-monstret.

Inte kakmonster men tyvärr kunde jag tömma en pralinask på en kväll om det fanns tid. Dessutom älskade jag marsipan - en halv längd (jätteformat) på en dag - sällan förekommande men det hände ibland. Å andra sidan kan jag helt sanningsenligt försäkra att jag sedan mer än ett år tillbaka från första dag med LCHF aldrig rört en enda pralin eller annan sötsak.

Samtidigt kan jag påstå mig aldrig efter LCHF-starten haft minsta problem med sötsug. Eftersom jag som besökare på forumet förstått problemen existera, var det med viss förvåning jag kunde konstatera faktum, samtidigt med att hungerkänslorna försvann efter huvudmålet, för att återkomma först morgonen efter. Dessutom kunde jag efter fem månaders tid, med lika många kilos viktsförlust, därefter konstatera mig hålla vikten med plus minus 1/2 kilo eller mindre, vilket fortfarande gäller.

Den som håller fast vid att det skulle krävas enastående karaktärsegenskaper för att lyckas med att hålla fast vid LCHF-tanken och att stå emot sötsug, gäller i varje fall inte mig för mer än ett år sedan, med en tömd pralinask på en kväll framför mig - så långt med min karaktär då. Lika lite har jag nu karaktär nog att släppa LCHF.  Enkelt förklarat - ingen diabetes, inget högt blodtryck och ingen felaktig lipidprofil (alla tidigare tre mediciner borta). Ingen anledning att då behöva tala om eller ha karaktär eller brist på sådan.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, HelgeK sade:

Julia Belluz är en prisbelönt  journalist

Mitt intryck efter att ha gått igenom hennes sajt, är att hon aldrig tränger på djupet, varför entusiasmen för henne är oförklarlig. Jämför henne med giganten Nina Teicholz eller Gary Taubes, om ni förstår vad jag menar, så ligger hon nära nollinjen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, HelgeK sade:

Jag gjorde en del förtydligande om skeptikerrörelsen i mitt föra inlägg.

Se även:

Åter ett tack för dina efterforskningar. Alltid intressant att med jämna mellanrum kunna göra historiska nedslag att jämföra med nutida forskning, som visar att det behövs pionjärer som vågar stå upp för sin sak.

Efter genomgången av eländet med Larhammar etc. blir man betryckt. Utfallen mot Annika Dahlqvist är grymma, särskilt mot den bakgrunden att Socialstyrelsen befriat henne från alla felaktiga beskyllningar i samband med anmälan från en okunnig dietist.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Zepp sade:

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/vikt/overviktsforskaren-sluta-banta-det-fungerar-inte/

Bra artikel så långt jag kunde läsa iallafall, samt en hel del Confunding factors som i övrigt styr både tankar samt betende!

Erik Hemmingsson borde helst ha tagit sig tid till att först följa de studier som föregick hans egen, till att konstatera hur forskningsläget är på området bantning. För varje forskare finns nämligen utan undantag en central regel att följa, inte minst av ekonomiska skäl, som bör (läs=måste) inleda arbetet, innan en hypotes ställs och en studie läggs upp  - att studera befintliga studier på området. Hade Svenningson börjat med detta, skulle han förstått att han i generell mening hade fel och kunde då använt tiden bättre till annat t.ex. om att forska på hur man bäst går tillväga för att hjälpa sådana fetmafall, som har genetisk grund eller av andra skäl är svåra att klara enbart med kostomläggning.

Hemmingssons slutsats: sluta-banta-det-fungerar-inte är, som alla på forumet för länge sedan kunnat konstatera, uppenbart felaktig i generell mening. Att generalisera sina egna resultat som går på tvärs mot  annan befintlig, uppenbart korrekt utförd forskning, som han gör, finns anledning att bestämt ta avstånd från.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste intervjun med fetmaforskaren Erik Hemmingsson och blev lite fundersam över att han var så säker på att bantning inte alls fungerade,och att han inte sade någonting alls, om vad han rekommenderade.

Så jag tittade på Pubmed vad förslags forskning han deltagit i, och artikel 1 och artikel 3 som kom upp var om Gastric bypass. Så två av tre av hans senaste  artiklar handlar om Gastric bypass , och det verkar han tro på, även om han vet att det inte är utan biverkningar. 

Men vad tycker Erik Hemmingsson om LCHF? Den 11 feb. 2012 kommenterade han en intervju med Dr Andreas Eenfeldt, och tyckte då så här:

"Mättat fett är farligt

Men Erik Hemmingsson, överviktsforskare vid Karolinska institutet, är kritisk till metoden.- Vi är oroliga för ålders förkalkning, att blodkärlen korkar igen av allt fett, vilket kan leda till hjärt- och kärlsjuk domar, säger han.Det är det mättade fettet som är farligt för kroppen. Trötthet, magont och hjärtrusningar är tre tydliga varningstecken på att något inte står rätt till."

Kanske Erik Hemmingsson har ändrat sig sedan dess?

PS Numera finns EH på GIH: https://www.gih.se/Nyheter/2018/Erik-Hemmingsson-om-okad-barnfetma-i-Sverige/

PS  PS   jag har inte hittat något som tyder på att EH har ändrat uppfattning om LCHF.  DS
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-11-19 at 13:55, HelgeK sade:

Erik Hemmingsson

Han förekom tillsammans med skaran experter i dagen radio P1 ca. kl 11 där fetma och bantning diskuterades. Nej han ändrar sig inte (ingen tendens att ta efter Tim Noakes där inte). Detsamma gäller övriga medverkande. Med tanke på vad vi vet om viktsreducering i samband med LCHF-kosten och fetman i USA efter att Ancel Keys sådde fettskräck i emerikanerna, måste vara uppenbart att den epidemin inte enbart kan skyllas på genetiska eller andra specifika faktorer.

Fetman måste till stor del ha en generell orsak - naturligtvis i första hand kosten. LCHF-forskningen visar ju tydligt att förmågan till effektiv viktsnedgång och att därefter hålla vikten konstant, till stor del har med neddragningen av socker i födan att göra - en egentligen ganska självklar faktor. När kroppen bränner fett istället för socker tillkommer många metabola fördelar som samverkar i positiv mening.

Min bestämda uppfattning är att "expertisen", trots senare decenniers forskning, i alla sina resonemang fortfarande utgår från att människor tillämpar den sedan länge (50 år) rekommenderade kosten (tallrilksmodellen i  dietistkretsarna  enda tänkbara) med största delen bestående av sockerbildande kolhydrater.  

Som Andreas (Kostdoktorn) påpekade i en TV-sändning 2012, när han hörde dietisterna hålla fast vid sina gamla käpphästar, "det är dags för uppdatering av kunskaperna på området".  Det som gällde 2012 geller tyvärr fortfarande.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-11-14 at 20:50, Tureborgaren sade:

David Ludwig: LCHF-diet ökade ämnesomsättningen med ≈ 250 kalorier per dag, visar studie.

Major Study Supports Carbohydrate-Insulin Model of Obesity

• Total energy expenditure was about 250 calories a day greater on the low- compared to the high-carbohydrate diet.
  • The metabolic advantage provided by the low-carbohydrate diet was especially large, about 400 calories a day, among those participants with high insulin secretion

Ebbeling Cara B, Feldman Henry A, Klein Gloria L, Wong Julia M W, Bielak Lisa, Steltz Sarah K et al. Effects of a low carbohydrate diet on energy expenditure during weight loss maintenance: randomized trial BMJ 2018; 363 :k4583

Har den här studien rapporterats i några svenska medier?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Har den här studien rapporterats i några svenska medier?

Ingen anung.. men utifall ni glömt det så finns det även äldre sådana studier som påvisar samma effekt.

Dvs det finns numera en uppsjö av LCHFstudier med lite olika upplägg.

En sak de har gemensamt är likt förbannat att när folk får riktig mat med relativ hög andel av både fett samt protein, så tenderar de att äta färre kalorier vilket ställer till det, speciellt om det är normokaloriska studier!

Så då får de tvinga de som går på LCHF att äta mer, jag tvivlar på att de i realiteten lyckas?

Nädå jag tror lixom inte på den sk MAD, Metabholic ADvanatage.. utan på homeostas, som i sin tur reglerar aptiten samt ätbeteendet!

Sådåså kommer vi osökt in på litta andra studier som kan förklara en hel del, typ sådana på fysisk aktivitetsnivå, dvs man jämför ungdommar som sportar/spelar fotboll och liknande, det visade sig att de vilade destomer när de inte aktivt spelade jämfört med ungdommar som inte deltog var aktivt deltagande i någon sportaktivitet!

Så summan av deras aktivitet jämfört med inaktiva var mer eller mindre samma, däremot så finns det fördelar för både hälsa och socialt att delta i sociala aktiviterer, om inte annat så får man lära sig att fungera i grupp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I VOXs  rapport om studien av Professor David Ludwig återgav Julia Belluz Kevin Halla syn på Ludwig m.fl studie. Men skriver bl. a.. Den bästa dieten är den man klarar att följa. Men före 1965 klarade man i  USA att "följa en diet med 45% av kalorierna från fett, sedan klarade de att gå över till högkolhydratkost, när de kostråden kom.

Så de flesta människor kommer förmodligen bytta kost när de får för och nackdelarna klara för sig.  

Julia Belluz låter Kevin Halls synpunkter vara kvar i artikeln, samtidigt som hon tar in professor Ludwigs invändningar mot Kevin Halls synpunkter. Att låta Kevin Halls synpunkter stå kvar är närmast  elakt mot Kevin Hall. https://www.vox.com/science-and-health/2018/11/16/18096633/keto-low-carb-diet  Men det verkar inte finnas mycket kritik mot studien i övrigt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är om inte "En högkolhydratkost ökar inlagringen i fettcellerna" hade varit en lämpligare rubrik än  "LCHF ökar ämnesomsättningen", eftersom högkolhydratkosten har lett till en aldrig tidigare skådad epidemi av fetma, som förhoppningsvis blir en kort parentes.  Men bägge rubrikerna stämmer naturligtvis. 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, HelgeK sade:

LCHF ökar ämnesomsättningen

Det är ju liksom motsatsen till när man går upp i vikt trots minskat födointag... Då ställer ämnesomsättningen om sig, man kan bli lite frusen osv och vips! så gör man slut på mindre energi (lipolysen). Med LCHF får man det motsatta fenomenet så jag tycker det är ett alldeles utmärkt uttryck som dessutom uttrycks positivt. Att högkolhydratkost ökar inlagringen blir ju snarare ett negativt uttryck.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Det är ju liksom motsatsen till när man går upp i vikt trots minskat födointag... Då ställer ämnesomsättningen om sig, man kan bli lite frusen osv och vips! så gör man slut på mindre energi (lipolysen). Med LCHF får man det motsatta fenomenet så jag tycker det är ett alldeles utmärkt uttryck som dessutom uttrycks positivt. Att högkolhydratkost ökar inlagringen blir ju snarare ett negativt uttryck.

Ibland hänger jag inte med, tror att det beror på snön som ligger utanför fönstret och stör mitt sinne..😎

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, MariaF sade:

Det är okej, du är förlåten! ;)😘

Ett stort tack för din vänlighet.

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@davidludwigmd
Följer Följer @davidludwigmd
Mer
Svar till @KevinH_PhD @DoctorTro
Tro, since prior study was cross-over, the timing of the anchor is irrelevant. Everyone is compared to his/her own baseline for each diet. New study is parallel design, which introduces inter-individual variation related to weight loss if one uses pre-weight loss point as anchor.

Det här meningsutbytet  visar hur svårt det är att förstå statistik 101  ,om man inte gillar resultatet.

Dr. David Ludwig @davidludwigmd 17 nov.

MeDr. David Ludwig Retweetade Jeffrey Flier

Good to have a Harvard Med School dean helping with the stats @elizabarclay

Dr. David Ludwig lade till

Jeffrey Flier @jflier
Looks to me that @davidludwigmd is correct on this point. 👇https://twitter.com/davidludwigmd/status/10637731541Svara
R

Direkt
  1. vlqUzlw4_bigger.jpgDr. David Ludwig @davidludwigmd 17 nov.
    MerDr. David Ludwig Retweetade Yoni Freedhoff, MD

“Random assignment negates any possibility of attributing post-randomization differences to pre-randomization conditions.” Stats 101. Tried to address directly with Julia. Ezra will have a vested interest in correcting factual error and misrepresentation on Vox. Journalism 101.

Yoni Freedhoff, MDVerifierat konto @YoniFreedhoff
    Svar till @davidludwigmd @ezraklein
    David, there's no error in Julia's coverage as she very accurately described @KevinH_PhD', concern that DLW measurement were coincident w/weight stabilization post wt loss. I also think it's gross you pinged Vox' founding editor w/this shifted, cap-locked, randomization goalp

Svara

RetweetavlqUzlw4_bigger.jpgDr. David Ludwig @davidludwigmd 17 nov.MerDr. David Ludwig Retweetade D
  2. PS, our data (publicly available) show that there was no difference in weight change during the baseline measurements between people who would be assigned to low, moderate or high carb diets. Further evidence that randomization works to prevent selective bias

Dr. David Ludwig @davidludwigmd
    Julia, the main attack against our study is baseless. The baseline value for energy expenditure was obtained BEFORE RANDOMIZATION, so any "noise" from individual changes (eg weight) won't bias results toward any diet. …

Gil

3. Dr. David Ludwig Retweetade Julia Belluz

Julia, the main attack against our study is baseless. The baseline value for energy expenditure was obtained BEFORE RANDOMIZATION, so any "noise" from individual changes (eg weight) won't bias results toward any diet. 👉This is Statistics 101 👉Please post a correction @ezraklein

Julia BelluzVerifierat konto @juliaoftoronto
    My latest on that big, new low-carb study: https://www.vox.com/science-and-health/2018/11/16/18096633/keto-low-carb-diet
  4. Can researchers with opposing views of dietary fat vs carbohydrate work together in the interests of science and public health? Yes, with respectful dialogue and willingness to seek common ground. See our review in Science Mag (full text freely availab

5.  Dr. David Ludwig Retweetade

The calories-in, calories-out view offers no compelling biological explanation for the obesity epidemic beyond “it’s complicated,” “many factors are involved” and ultimately, we eat too much, writes @davidludwigmd.

Översätt tweet

9 svar71 retweets193 gillanden
    Svara

Gilla

6.  

Dr. David Ludwig Retweetade Jim Johnson, Ph.D.

Thx, Jim. With typical government grants capped at 500k/yr (if you can get them), very hard to do high quality nutrition trials. This is penny wise and “pound” foolish

Jim Johnson, Ph.D. @JimJohnsonSci
    Svar till @lowcarbGP @Dr__Guess @DrDuaneRD
    Just read it. It’s beautifully designed and executed for the question by @davidludwigmd et al. I’m impressed. Of course, studies can in theory always be longer and use more orthogonal technique, but until government funders start properly investing the resources will be limited.

Svara

Retweeta

Gilla

Direktmeddel
  7.  Dr. David Ludwig Retweetade

Our findings suggest that a more effective strategy to lose weight over the long term is to focus on cutting processed carbohydrates, not calories, writes @davidludwigmd 14now.

R

8. Dr. David Ludwig Retweetade The BMJ

Full free public access to our study at the link below.

Dr-nmwfX0AAXN4f.jpg
    The BMJVerifierat konto @bmj_latest
    New #BMJResearch finds that lowering dietary carbohydrate increased energy expenditure during weight loss maintenance @davidludwigmd https://www.bmj.com/content/363/bmj.k4583 
    Svara
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-11-14 at 20:50, Tureborgaren sade:

David Ludwig: LCHF-diet ökade ämnesomsättningen med ≈ 250 kalorier per dag, visar studie.

Major Study Supports Carbohydrate-Insulin Model of Obesity

• Total energy expenditure was about 250 calories a day greater on the low- compared to the high-carbohydrate diet.
  • The metabolic advantage provided by the low-carbohydrate diet was especially large, about 400 calories a day, among those participants with high insulin secretion

Ebbeling Cara B, Feldman Henry A, Klein Gloria L, Wong Julia M W, Bielak Lisa, Steltz Sarah K et al. Effects of a low carbohydrate diet on energy expenditure during weight loss maintenance: randomized trial BMJ 2018; 363 :k4583

En presentation av David Ludwig från april 2018. Han pratar även om den studie som sedan publicerades i BMJ. 

David Ludwig är snarast ”Low GI, High Fat”, dvs han anser inte att alla behöver äta en strikt lågkolhydrat diet men att alla behöver äta kolhydrater av bättre kvalitet samt större andel fett. Om man är metabolt sjuk så förespråkar han strikt lågkolhydrat. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

David Ludwig länkar till artikeln och svar kommentarer m. m.

Fastnålad Tweet

Are all calories alike to the body? Or are fast-digesting carbs including refined grains and sugar uniquely fattening? Our review of the Carbohydrate-Insulin Model of obesity selected Top Article of 2018 in @JAMAInternalMed. Full free access available here:https://www.bmj.com/content/363/bmj.k4583

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg