Jump to content

Carnivore experiment


Hampus
 Share

Recommended Posts

10 minuter sedan, patrix sade:

Lycka till. Ett tips jag kan ge är att göra all träning under fasta. Hoppa t.ex. över frukosten och träna på förmiddagen. Din prestation kommer såklart sjunka men förbättras efter några veckor och din fettförbränning maximeras. Ät alltid tills du är mätt när du väl äter.

Ja jag har tänkt gymma innan jag gör till jobbet på morgonen så jag får en form av morgonrutin. 

Tack för din feedback 🙂

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Hampus sade:

Ja jag har tänkt gymma innan jag gör till jobbet på morgonen så jag får en form av morgonrutin. 

Tack för din feedback 🙂

Beror lite på ditt syfte dock. Att träna på morgonen och fastande är visserligen helt magiskt vad gäller fettförbränning, viktnedgång och keto utveckling.

Men att köra ett tufft styrketräningspass, belasta och bryta ner muskler&leder hårt under fasta är inte fullt så bra, då du riskerar att hämma muskeltillväxten. Alltså, det går naturligtvis att styrketräna fastande, men är inte optimalt vas gäller max muskeltillväxt.

Jag skulle personligen utnyttja nattens fasta genom att springa på morgonen eller liknande aktivitet, för att boosta viktnedgång och fettförbränning. Alternativt promenera i rask takt, om du inte orkar jogga hela tiden. Att skippa frukost och t.ex cykla till jobbet fastande är också en idé. Om du prompt vill köra på gymmet efter nattfasta så välj hellre löpband eller motionscykel, än att lyfta tunga vikter. Det kan du göra senare. 

Själva styrketräningen(stronglifts i det här fallet) är mer optimalt att köra efter jobbet d.v.s icke fastande, när det finns mer aminosyror och energi i kroppen så muskeltillväxten har mer att ta av. Att få mer muskler är ju inte bara fördelaktigt rent estetiskt, utan även något som ökar passiv förbränning och fysisk prestation rent generellt. 

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Elinor sade:

Beror lite på ditt syfte dock. Att träna på morgonen och fastande är visserligen helt magiskt vad gäller fettförbränning, viktnedgång och keto utveckling.

Men att köra ett tufft styrketräningspass, belasta och bryta ner muskler&leder hårt under fasta är inte fullt så bra, då du riskerar att hämma muskeltillväxten. Alltså, det går naturligtvis att styrketräna fastande, men är inte optimalt vas gäller max muskeltillväxt.

Jag skulle personligen utnyttja nattens fasta genom att springa på morgonen eller liknande aktivitet, för att boosta viktnedgång och fettförbränning. Alternativt promenera i rask takt, om du inte orkar jogga hela tiden. Att skippa frukost och t.ex cykla till jobbet fastande är också en idé. Om du prompt vill köra på gymmet efter nattfasta så välj hellre löpband eller motionscykel, än att lyfta tunga vikter. Det kan du göra senare. 

Själva styrketräningen(stronglifts i det här fallet) är mer optimalt att köra efter jobbet d.v.s icke fastande, när det finns mer aminosyror och energi i kroppen så muskeltillväxten har mer att ta av. Att få mer muskler är ju inte bara fördelaktigt rent estetiskt, utan även något som ökar passiv förbränning och fysisk prestation rent generellt. 

Okej, det låter rimligt tycker jag. Dem första två veckorna blir nog inte så mycket träning ändå eftersom jag jobbar skift under den perioden och har svårt att få in en bra träningsrutin så jag väljer att fokusera på kosten till att börja med. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Äter inte Carnivore, men är intresserad och tänker prova nångång. Följer gärna hur det går för dig. Jag är med i FB-gruppen Carnivore Sweden och  tycker det finns mycket matnyttigt att ta del av där. En intressant grej var en carnivorare och inte förstod varför han hade så låg energi, oskade ingenting. Då kom han på att det kanske inte räckte med att "äta tills man är mätt", som blivit något av ett mantra inom LCHF, Keto, Paleo etc. Han provade i stället att äta tills han inte kunde äta mer och det funkade för honom.  

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag har nu käkat carnivore i 4 dagar så jag tänkte göre en lite uppdatering. Under den här tiden har jag inte gymmat alls eftersom jag haft ont om tid nu när jag jobbar skift och jag vill inte experimentera med för många faktorer på samma gång. Eftersom jag bestämt mig för att käka när jag är hungrig tills jag blir mätt utan att räkna något hoppas jag att kroppen ska hitta en balans så småningom. Första dagen blev därför väldigt mycket mat, men allt efter som dagarna går känner jag mindre sug och jag äter inte lika ofta. Jag äter fortfarande rejält med mat men om det fortsätter så här kommer jag sakta men säkert äta mindre tills jag når en sorts balans. Jag blir dock väldigt trött efter måltiderna vilket jag kan förstå och det är nog helt naturligt att man vilar lite efter man käkat. En annan sak som är mindre kul än så länge är toalettbesöken, vet inte om jag vill gå in på mer detaljer än så haha.

Men jag kör vidare och snart är det även dags att införa träningen så det ska bli spännande :) 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...