Leo Kiuru Posted November 19, 2018 Share Posted November 19, 2018 Jag har sedan 7år varit LCHF'are med gott resultat och anser mig förstå helheten omkring kost och hälsa hyfsat bra. Det som driver våra sjukdomar är höga blodsockernivåer i kroppen och framför allt från kolhydrater, LCHF bidrar till att dessa hålls låga. Träning är också en blodsocker sänkande aktivitet, men här har jag nu upptäckt något som jag inte riktigt förstår. Jag köpte en blodsockermätare som skulle visa mig hur mina blodsockernivåer förändras med tidpunkt, mat eller träning under exempelvis en dag. Mitt blodsocker pendlar mellan 3,9-5,9, jag verkar ha svårt att ta mig över 6 trots en hel del mat ca 2tim före mätningen. Till problemet, jag kan ha 5,1, 5,4 innan en aktivitet, några timmar senare, innan någon mat ätits har nivån stigit till 5,6 och jag har även sett 6,1!!! När jag sedan äter då kan de sjunka till ex.4,9 eller 5,2 efter några timmar. Är det svettningen som tömmer min vätska i kroppen och blodsockret blir mera koncentrerar och därmed högre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted November 19, 2018 Share Posted November 19, 2018 Välkommen till forumet Tydligen triggar träning stresshormon som i sin tur ökar blodsockret. Se t.ex. https://kurera.se/intensiv-traning-stressar-kroppen-mer-an-man-trott/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Kiuru Posted November 19, 2018 Author Share Posted November 19, 2018 Jag förstår logiken... det stämmer för när jag fick 6,1 då var aktiviteten mera intensiv, då är det tur att jag i grunden har lågt med LCHF så jag har marginal och stresspåslaget med insulin blir ändå inte så högt och långvarigt. Tack för svaret 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted November 19, 2018 Share Posted November 19, 2018 Olika typ av träning påverkar blodsockret olika, men lite förenklat kan man säga att pulshöjande träning, ex. löpträning, simning, squash skapar ett stresspåslag i kroppen. Glukogen utsöndras och höjer därmed blodsockret. Vill man kvantifiera det mer, så har jag sett mätningar gjorda av diabetiker som visat att när pulsen är 70%, eller högre, av din maxpuls så startar stresspåslaget vilket startar glukogenutsöndringen och driver upp blodsockret. Hos icke-diabetiker så kickar dock insulinutsöndringen snart in och blodsockret sjunker. Men hos typ 1-diabetiker, som inte har någon kroppsegen produktion av insulin, är dock denna blodsockerstegring vid träning ett stort problem. En del typ 1:or har helt slutat med pulshöjande träning pga av detta. Lågintensiv träning som långsamma promenader, vissa yogaformer etc. där pulspåslaget är lägre ger oftast inte samma höjande effekt på blodsockret, utan oftast tvärtom så sjunker blodsockret när musklerna får arbeta och förbruka det fria glukos som finns tillgängligt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 19, 2018 Share Posted November 19, 2018 Jag tror att det är vid ansträgning som ligger ungefär vid laktattröskeln som blodsockret börjar stiga. Så det är väl inte omöjligt att nästa träningsgrej är en blodsockermätare som man kan ha på sig vid träning ... som vid långpass varnar om blodsockret börjar stiga ... och som vid intervallpass varnar för att det inte stiger. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 19, 2018 Share Posted November 19, 2018 7 timmar sedan, Leo sade: Jag har sedan 7år varit LCHF'are med gott resultat och anser mig förstå helheten omkring kost och hälsa hyfsat bra. Det som driver våra sjukdomar är höga blodsockernivåer i kroppen och framför allt från kolhydrater, LCHF bidrar till att dessa hålls låga. Träning är också en blodsocker sänkande aktivitet, men här har jag nu upptäckt något som jag inte riktigt förstår. Jag köpte en blodsockermätare som skulle visa mig hur mina blodsockernivåer förändras med tidpunkt, mat eller träning under exempelvis en dag. Mitt blodsocker pendlar mellan 3,9-5,9, jag verkar ha svårt att ta mig över 6 trots en hel del mat ca 2tim före mätningen. Till problemet, jag kan ha 5,1, 5,4 innan en aktivitet, några timmar senare, innan någon mat ätits har nivån stigit till 5,6 och jag har även sett 6,1!!! När jag sedan äter då kan de sjunka till ex.4,9 eller 5,2 efter några timmar. Är det svettningen som tömmer min vätska i kroppen och blodsockret blir mera koncentrerar och därmed högre? Du har redan fått en del svar/funderingar. Så jag kör hardcore, bara du inte blir skrämd nu då, isåfall får du återkomma så att jag får tillrättalägga det du inte förstod? Iallafall, vårt blodsocker varierar o det hemska. mest troligt så är det inte så hemskt utan en fysikalisk nödvändighet som varierar beroende på en massa saker.. ofta bra saker men ibland på dåliga! iallafall så är det som så att blodsocker skall stiga vid fysisk ansträngning, nu pratar jag motion/träning och inte trauma! Dvs strax efter att du avslutat din träning så fortsätter kroppen att pumpa ut glukos.. för den har lixom ingen anung om utifall den där sabeltandade tigern fortfarande är kvar, som gjorde att du ansträngde dig så. Hur som helst, spring i högt tempo i två timmar, sen på det så trappar du ner i minst en halv timme! Dvs om allt är tillbaka vid normalt efter en halv timme, det är då man pratar om kondition, dvs dels en förmåga att röra på sig men främst förmågan att återhämta sig inom en halv timmes nedtrappning! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Kiuru Posted November 20, 2018 Author Share Posted November 20, 2018 Tack Zepp Jag blir inte skrämd av några ord... Har aldrig sprungit 2 timmar med högt tempo... bara trappat ner i 30 minuter.. Tackar er alla för synpunkter ni delat med er omkring blodsockernivåernas orsaker, tur är väl att jag aldrig heller sett den sabeltandade tigern för då hade väl nivån blivit sky hög samtidigt med fukt i kalsongen... Det jag kan konstatera är att jag efter en aktivitet har lite högre blodsockernivå än innan, men trots mat efter aktiviteten så sjunker nivån till lägre än innan aktiviteten och det känns bra att veta att kroppen är frisk och hanterar blodsockret på det viset som vi var gjorda från begynnelsen. En aktivitet som skapar högre nivåer kan aldrig bli samma problem som en massa kolhydratrika produkter. Vi hörs 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 21, 2018 Share Posted November 21, 2018 On 2018-11-20 at 08:23, Leo sade: Tack Zepp Jag blir inte skrämd av några ord... Har aldrig sprungit 2 timmar med högt tempo... bara trappat ner i 30 minuter.. Tackar er alla för synpunkter ni delat med er omkring blodsockernivåernas orsaker, tur är väl att jag aldrig heller sett den sabeltandade tigern för då hade väl nivån blivit sky hög samtidigt med fukt i kalsongen... Det jag kan konstatera är att jag efter en aktivitet har lite högre blodsockernivå än innan, men trots mat efter aktiviteten så sjunker nivån till lägre än innan aktiviteten och det känns bra att veta att kroppen är frisk och hanterar blodsockret på det viset som vi var gjorda från begynnelsen. En aktivitet som skapar högre nivåer kan aldrig bli samma problem som en massa kolhydratrika produkter. Vi hörs Prexis.. för om du hade sprungit i högt tempo i två timmar, samt trappat ner i 30 minuter och allt var tillbaka inom normalt intervall så hade du varit väldigt väl tränad, snudd på eliten! Oså för att ickeskrämma dig igen, lägg dina pryttlar på köksbordet, oså det fortaste du kan mät blodsocker så fort du vaknat, då får du även stifta bekantskap med "Dawn Phenomenon", = gryningseffekten, dvs din Cirkadidska cycle/dygnsklocka är satt på att väcka dig, det gör den genom att putta ut lite "stresshormoner", så du slutar sova och går upp. Dvs du får en dusch hormoner som stimulerar aktivitet i stället för att sova vidare, bland annat så höjs blodsockret! Oså om du har gott om stickor så kan du även mäta före och efter du har löneförhandlat med chefen.. då är vi lixom inne på traumagrejen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Kiuru Posted November 25, 2018 Author Share Posted November 25, 2018 Jag har kollat även morgon sockret tidigare och fått utfallet som du precis som du skriver. Skriver på en bok som kommer att handla om våra vällevnads sjukdomar och hur vi med maten kan bli friska, idag tror alla att vi blir friska genom träning. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 25, 2018 Share Posted November 25, 2018 56 minuter sedan, Leo sade: hur vi med maten kan bli friska, idag tror alla att vi blir friska genom träning. Inte enbart, men kombinationen gör oss friska. Idag är det vanligt att vara svart eller vit, dvs antingen äter man massor av kolhydrater eller så gör man det inte alls, eller så tränar man utav bara h-vete eller sitter i soffan (bilen/skrivbordet) hela tiden (svart/vit går att tillämpa på nästan vad som helst, har jag märkt). Min erfarenhet är att man kan gå ner i vikt av förändrad kost men med träning kan man bli slankare, förändra kroppsformen. Det är ett samspel för balansering av kroppens olika system och det finns en skala i grått mellan svart och vitt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Kiuru Posted November 25, 2018 Author Share Posted November 25, 2018 Helt klart träning ger dubbelt upp på hälsan. Men det finns massor med människor som tycks träna och "äta rätt" enligt dagens rekommendationer och blir sjuka, det är just dagens rekommendationer om hur vi skall äta som skapar mat-träning-mat-träning i tron att det ger hälsa. Om vi vill ha en finare kroppsform då bidrar träningen till ett snabbare resultat om det känns viktigt. Jag själv har tränat mycket och varit hyfsat atletisk och ätit med så lite fett som möjligt och trott på typ Stefan Rössner påfund, nu vid drygt 62 års ålder är jag friskare i kroppen än vid 25 års ålder. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted November 25, 2018 Share Posted November 25, 2018 2 timmar sedan, Leo sade: Jag har kollat även morgon sockret tidigare och fått utfallet som du precis som du skriver. Skriver på en bok som kommer att handla om våra vällevnads sjukdomar och hur vi med maten kan bli friska, idag tror alla att vi blir friska genom träning. Att träna är fantastiskt och jag gör det själv 3-4 dagar veckan. Men man glömmer bort de som inte kan. Det är det absolut största problemet med dagens träningsvurm, att en hel del sjuka(eller med kroniska skador) samt fetma, faktisk inte klarar av motionera rent fysiskt. De blir verkligen lämnande vind för våg, när man bara talar om fysiskt aktivitet hela tiden och aldrig går in och diskuterar kosten i detalj. På sin höjd heter det "ät nyttigt" men vad det innebär specificeras aldrig i offentliga sammanhang. Troligtvis för att undvika konflikt, i och med att både åsikter och forskning går isär vad gäller näringslära och optimal diet. Har själv två släktingar med diabetes, övervikt samt andra sjukdomar och skador på det, vilket gör all träningen förutom en lugn promenad och mjuk stretching, mer eller mindre omöjligt. Vad kan man göra i det läget liksom, när det enda rådet som pumpas 24 timmar om dygnet eller ges av vården, är att man måste röra på sig. De kan inte av att röra på sig mer än marginellt och absolut inte på den nivån att det leder till viktminskning. De enda kostråd som ges är typ en broschyr eller länk till Livsmedelsverket(som hävdar att 75 gram socker om dagen är ok ). Rekommendationer som på sin höjd är medelmåttiga för en frisk, aktiv och normalviktig individ, men helt verkningslösa och till och med skadliga om man är metabolt sjuk. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 25, 2018 Share Posted November 25, 2018 1 timme sedan, Leo sade: Helt klart träning ger dubbelt upp på hälsan. Men det finns massor med människor som tycks träna och "äta rätt" enligt dagens rekommendationer och blir sjuka, det är just dagens rekommendationer om hur vi skall äta som skapar mat-träning-mat-träning i tron att det ger hälsa. Om vi vill ha en finare kroppsform då bidrar träningen till ett snabbare resultat om det känns viktigt. Jag själv har tränat mycket och varit hyfsat atletisk och ätit med så lite fett som möjligt och trott på typ Stefan Rössner påfund, nu vid drygt 62 års ålder är jag friskare i kroppen än vid 25 års ålder. Mnjae.. fysisk aktivitet och kost är kommunicerande kärl, men det finns mer som kommunicerar i det kärlet! Men hur som helst och det är väl det du menar, dvs det vi äter bör främst innehålla det vi behöver, litta olika för olika personer. Iallafall är man en äldre överviktig/inaktiv diabetiker, där snuddar man då strikt LCHF.. främst för att kontrollera hyperglykemi/hyperinsulinemi! Den andra stora grejen är då fysisk aktivitetsnivå, träning med något rimligt upplägg bibehåller vår fysiska apparat, som då oxå påverkar vår homeostas i bästa fall i positiv riktning. Och nu kommer brasklapparna, dvs LCHF eller träning , dvs var och en för sig lär knappast råda bot mot ett komplexare problem. Och jag tror du är lite inne på detta, dvs vid på tok för lite fysisk aktivitet, då får man köra extrem LCHF/banta/fasta/osv? Och på felaktig kost för en själv så får man träna på elitnivå för att hålla sig inom normala blodvärden på både det ena och andra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 25, 2018 Share Posted November 25, 2018 3 timmar sedan, Elinor sade: dagens träningsvurm Det är väl oftast motsatsen som är det stora problemet? Och jag menar inte de som inte kan träna/får bristfällig hjälp att komma igång vid medicinska problem utan de vars soffpotatis har kommandot. Och de är måååånga! Tjoar om hur farlig "träningshetsen" är men sällan om hur farligt stillasittandet kan vara. 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monica Palmgren Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Vilken intressant tråd! Jag har också funderat över varför det inte fungerar att röra på sig för att få ner blodsockret, jag menar automatiskt. Hur länge måste man gå då i så fall, om man överhuvudtaget ska få effekt? Det går ju inte ner hur jag än bär mig åt! Så jag väljer förnuft-metoden: Det måste vara bättre att röra på sig än att inte göra det för att behålla åtminstone ett minimum av kondition. Alltså: gå en promenad om dan och håll i en halvtimme till en timme. Simma och gör rörelser i vattnet nån gång i veckan. Och kör lite styrketräning med tung vikt några korta pass i veckan. Borde ge effekt på helheten, och så sänka behovet av socker i blodet, oavsett vad mätaren påstår. Kommer man ner i vikt lär det vara lättare att röra på sig. Mätaren retar man sig på till slut. Undrar hur väl den stämmer egentligen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Om du tar en promenad på låt oss säga en timme så kommer ditt blodsocker sannolikt falla några tiondelar. Men det är ingen permanent effekt. Men väldigt troligt kommer du ha ett lägre genomsnittssocker om varje dag tar en morgon- och kvällspromenad jämfört med om du inte gör det. (under förutsättning att allt annat du gör är lika) Om du ägnar dig åt mer ansträngande former av aktiviteter än promenader är ekvationen inte lika enkel. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts