Popular Post evadal0708 Posted November 19, 2018 Popular Post Share Posted November 19, 2018 I Göteborg har Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen lagt fram förslag om att utesluta all slags animalisk mat från skolor, förskolor, äldreboenden och andra kommunala institutioner. Anledningen till detta är att man anser att detta skulle vara bra för miljön och skulle sänka koldioxidutsläppen. I lördags kunde vi dock läsa en artikel av näringsfysiolog Ingrid Larsson och professor Lena Hulthén som båda arbetar på Enheten för Klinisk nutrition på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Artikeln heter ”Miljö och hälsosam mat - ingen enkel ekvation”. I artikeln räknar de upp de brister som vegandiet kan ge. Vegansk mat saknar vitamin B12, vitamin D, hemjärn, jod, omega3 fettsyror, DHA, EPA. Dessutom är innehållet av järn, kalcium, zink, selen begränsat. Det är tydligt att de här propåerna från olika (säkert välmenande) miljöivrare inte är underbyggda med välgrundade fakta! 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted November 19, 2018 Share Posted November 19, 2018 Nej dåligt med fakta. Mest emotionellt drivna ideer - klimatångest som spökar och får folk att sluta tänka. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted November 20, 2018 Share Posted November 20, 2018 Förutom att vegansk mat saknar viktiga näringsämnen innehåller den också antinutrienter, dvs ämnen som försämrar intag av nutrienter. Dessutom vegetabiliska proteiner är inte fullvärdiga jämfört med animaliska. Vegansk mat har sämre biologisk tillgänglighet dvs kroppen har svårare att ta upp den. Att ge den till gamla människor som kan redan ha skaffat sig ämnesomsättningsrubbningar är cyniskt. Att ge den till barn som växer, bygger upp sina kroppar och behöver mer näring och inte mindre är dumt. Dessa välmenande själar vet inte konsekvenserna av sina förslag. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted November 20, 2018 Popular Post Share Posted November 20, 2018 2 minuter sedan, Katerina sade: Förutom att vegansk mat saknar viktiga näringsämnen innehåller den också antinutrienter, dvs ämnen som försämrar intag av nutrienter. Dessutom vegetabiliska proteiner är inte fullvärdiga jämfört med animaliska. Vegansk mat har sämre biologisk tillgänglighet dvs kroppen har svårare att ta upp den. Att ge den till gamla människor som kan redan ha skaffat sig ämnesomsättningsrubbningar är cyniskt. Att ge den till barn som växer, bygger upp sina kroppar och behöver mer näring och inte mindre är dumt. Dessa välmenande själar vet inte konsekvenserna av sina förslag. Säg detta till en vegan (nja, det räcker med en vegetarian), och du får veta att du fantiserar fritt, och inte har några argument för att äta kött. Jag har diskuterat frågan I någon grupp på fb, och skälldes för troll. Jag fick däremot Inga som helst argument tillbaka (mer än WHO:s manipulerade statistic). Det är tuft, men vi behöver ta debatten. De tror att enda anledningen till att vi vill äta kött är för att det är gott. Inte för att vi kan göra intryck på dem, men alla andra som inbillar sig att det är bra att äta vegetariskt behöver lite fakta. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted November 20, 2018 Share Posted November 20, 2018 Jo Effie, jag har hört om lilla Bambi till leda. Alla dessa storögda känsliga själar som med gråten i halsen utbrister - "man kan ju inte döda djur" eller "du har ju ett lik på tallriken". Tala om bristande kunskaper och förståelse för naturen, biologin, kretsloppet. Jag tror att det är urbaniseringens fel. Vi som djurart har kommit för långt ifrån naturen helt enkelt och skapat oss en miljö, en verklighet (fysisk och psykisk) som hindrar oss att se naturen som den är. 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 20, 2018 Share Posted November 20, 2018 2 minuter sedan, Katerina sade: Jo Effie, jag har hört om lilla Bamby till leda. Alla dessa storögda känsliga själar som med gråten i halsen utbrister - "man kan ju inte döda djur" eller "du har ju ett lik på tallriken". Tala om bristande kunskaper och förståelse för naturen, biologin, kretsloppet. Jag tror att det är urbaniseringens fel. Vi som djurart har kommit för långt ifrån naturen helt enkelt och skapat oss en miljö, en verklighet (fysisk och psykisk) som hindrar oss att se naturen som den är. Och forsök saga "du kan inte äta utan att döda. Antingen Bambi, eller hela ekosystemet (inkl Bambi, I manga fall, med skördetröskor etc)". Det accepterar de inte. De vill inte se sig själva så. Jag ser mig som del I ekosystemet, och där behövs det rovdjur - men med respect för ekosystemet och livet. Djur ska ha det bra medan de lever (utan oss köttätare skulle de inte leva alls), och vi ska använda så mycket som möjligt av de djur vi dödar; inte döda I onödan. Men jag tror att det är bra att visa att det finns argument för att äta kött. Att det inte bara är lättja och gammal vana som man aldrig har ifrågasatt. Jag vet inte om jag vill bli lika tjatig som veganerna är, men det kanske behövs. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted November 20, 2018 Share Posted November 20, 2018 Jag tycker att det är oetiskt att förespråka vegansk kost utan att ge en mycket noggrann instruktion om hur man då bör äta vad gäller essentiella aminosyror, hur mycket man måste äta för att få i sig tillräckligt på grund av sämre biotillgänglighet, kosttillskott som behövs för att komplettera det som man inte får via vegansk kost (serveras kosttillskott på luncherna i skolan, kan man ju undra) och annat man behöver tänka på. Fördelen med animalier är ju att de täcker in så mycket av de näringsämnen vi behöver, och särskilt inälvsmat. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted November 20, 2018 Share Posted November 20, 2018 28 minuter sedan, SGK sade: Fördelen med animalier är ju att de täcker in så mycket av de näringsämnen vi behöver, och särskilt inälvsmat. Jag kan inte se människa på annat sätt än att vi är rovdjur i botten som har lyckats lägga oss till med en anpassning åt omnivora hållet. Vi kan överleva på att äta från växtriket och den KOMBINATIONEN har stärkt vår art så att vi har spridit oss som kackerlackor över hela jordklotet. Dock är inte maten från växtriket vår primära föda. Vi saknar enzymer och en tarmsystem anpassad för växtföda. Vi kan inte idissla och förädla gräs så som gräsbetande djur kan därav näringsbrister som uppstår av veganmaten. Inälvsmat är ett intressant ämne! Jag är ju uppvuxen på andra sidan Östersjön i en tregenerationsfamilj där mormor skötte matlagningen och restaurangbesöken var i princip obefintliga. Mormor lagade ofta njure när hon fick tag i den. Njuren har mer smak och en annan tuggmotstånd och var en välkommen avbrott från färsbiffarna. Kyckling köpte hon hel då magen, hjärtat och levern låg i en plastpåse i fågeln. Jag älskade att få kycklinghjärta, lever eller mage i min kycklingsoppa medan den torra kycklingbröstet växte i munnen. Häromveckan läste jag "Farlig fåfänga" av Stieg Trenter. Den är skriven på 40-talet och huvudpersonen fotografen Harry Friberg tycker om att äta gott. I början av boken njuter han av en måltid på en fransk restaurang i Stockholm - han beställer delikatessen kalvhjärna och till det tar han franska assietter. Om jag minns rätt så låg det kallskuren hjärta på dessa. Det har gått ett halvsekel och det finns en överväldigande majoritet i västvärlden som tycker att hjärna kan bara användas som en extra läskig komponent i skräckfilmer. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 20, 2018 Share Posted November 20, 2018 Jag var I Istanbul I veckan...och letade efter lunchsoppa en dag. En restaurang skyltade med "collagen soups". Beef trotter (oxfötter?), tripe, special tripe och plamb head (lammhuvud?). Jag hade kunnat äta dessa, men jag trodde inte min sambo skulle våga ge sig på det (och det fans ingen annan soppa)...så det blev linssoppa på en annan restaurang. Lite tråkigt... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted November 20, 2018 Author Share Posted November 20, 2018 Här är en del av texten jag hämtade ur Miljö och hälsoskyddsförvaltningens i Göteborgs förslag till åtgärder för att sänka förbrukningen av fossil energi. Det verkar som om kunskapen om ekologi och hälsa är låg på den här förvaltningen! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted November 20, 2018 Share Posted November 20, 2018 2 timmar sedan, Katerina sade: Jo Effie, jag har hört om lilla Bambi till leda. Alla dessa storögda känsliga själar som med gråten i halsen utbrister - "man kan ju inte döda djur" eller "du har ju ett lik på tallriken". Tala om bristande kunskaper och förståelse för naturen, biologin, kretsloppet. Jag tror att det är urbaniseringens fel. Vi som djurart har kommit för långt ifrån naturen helt enkelt och skapat oss en miljö, en verklighet (fysisk och psykisk) som hindrar oss att se naturen som den är. Fast dagens industrialiserade storskaliga djurindustri är ju inte som naturen ska vara tyvärr. För att maximera produktion och inkomst har man sönderavlade raser på små skitiga ytor inomhus, fullpumpade med läkemedel samt foder som inte är artegen föda. Jag kan respektera folk som enbart äter animaliska produkter, när de vet att det kommer från en producent som sysslar med sjysst djurhållning. Skulle gärna göra det själv, men har tyvärr inte råd att enbart äta KRAV märkt gris eller gräsbetat nötkött. Säkert billigare om man inte bor centralt och kan köpa ett helt/halvt djur från grannbonden. Mejerier är egentligen det enda som inte är avsevärt mycket dyrare, om man väljer en certifierad producent där djuren fått gå ute. Men visst, stör mig också på folk som inte äter kött p.g.a känsloargument som det är "lik på tallriken". Stör mig nästan mer på vegetarianer dock, som gladligen konsumerar produkter innehållande ägg från industriell fjäderproduktion, som sedan går på mig verbalt och försöker ge mig dåligt samvete för att jag äter kyckling. Snacka om att kasta sten i glashus. Säga vad man vill om veganer, men de är i alla fall konsekventa i sin ideologi och fanatism, även om jag inte håller med. Apropå inälvsmat och alla dess mineraler och vitaminer; är det någon som kommer ihåg skolans leverbiffar och pölsa? Tyckte det var himla gott. Får eleverna fortfarande det i dagens skolbespisning, eller är det bara torra kikärtsbiffar som gäller numera? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted November 20, 2018 Share Posted November 20, 2018 Det är inte bara veganer som lider brist på kunskaper och förståelse för naturen, biologin och kretsloppet. Det är också de som försöker få maximala vinster ur djuruppfödning genom att bedriva den "på sönderavlade raser på små skitiga ytor inomhus, fullpumpade med läkemedel samt foder som inte är artegen föda." Jag menar att veganism inte är lösningen. Det hjälper inte djuren eller människor. För djuren måste vi ha annars kollapsar vår matproduktion. Det är inte vad, det är hur man måste rätta till. Framförallt hur man sköter djuren, hur man brukar jorden för att inte utarma den. Om veganer istället för att förfölja köttätandet ägnade sig åt att avslöja skurkarna inom matproduktionen på ett sätt som skulle göra det skamligt att missköta djuren eller ännu bättre som Gabe Brown http://brownsranch.us/ föregick med ett gott exempel. Veganism är just nu ett slags felriktad martyrskap. Den har starka religiösa förtecken då den baseras på tro, känslor och inte vetande. Men säg det inte till veganer - man blir hängd. Och detta i sig är också symptomatiskt för trossamfund. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 20, 2018 Share Posted November 20, 2018 57 minuter sedan, Elinor sade: Apropå inälvsmat och alla dess mineraler och vitaminer; är det någon som kommer ihåg skolans leverbiffar och pölsa? Tyckte det var himla gott. Får eleverna fortfarande det i dagens skolbespisning, eller är det bara torra kikärtsbiffar som gäller numera? Vad de får nu har jag inte en susning om. Men jag fick aldrig leverbiffar eller pölsa I skolan heller (Goteborg, 60-70-talet). Vi fick levergryta, utdrygad med någon korv...så vidrigt. Den åt jag aldrig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 21, 2018 Share Posted November 21, 2018 8 timmar sedan, Nils Engström sade: I veganmun (läs ungefär = dietistmun) är vi alla på forumet lågt stående, egoistiska varelser, inriktade på att kunna leva i möjligaste mån ett friskt liv och få uppleva våra ätteläggar upp i åren, utan att under slutet av livet behöva gå in i sockerdemensens dimvärld. Vår egoism visar att vi är beredda att enligt de senaste decenniernas forskning, låta slakta djur, som vi äter för att kunna leva väl och vinna fördelar på andra varelsers bekostnad. I går kväll satt jag och läste en tråd på fb. Någon hävdade att hon behandlat manga veganer för ...det var väl menstruationsproblem...genom att lägga till lite animaliskt fett och protein. Jag orkade inte läsa slut den för alla veganer som hävdade att de blivit friska från sååååå mycket genom att utesluta animalier, och hur extremt skadligt det är att äta kött. Plus att de ville ha vetenskapliga källor på detta område (som det inte är forskat på öht). Så, som vanligt, så äter vi kött enbart för att vi tycker att det är gott. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 21, 2018 Share Posted November 21, 2018 7 minuter sedan, Effie sade: Så, som vanligt, så äter vi kött enbart för att vi tycker att det är gott. Det är därför som vi mår så bra, bara för att vi är " GOTTEGRISAR " som frossar i animalier. Veganerna kan vi släppa ut i spannmålsfälten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted November 21, 2018 Share Posted November 21, 2018 On 2018-11-21 at 08:04, Effie sade: de ville ha vetenskapliga källor på detta område Men inte behöver väl veganer vetenskapliga källor??? Inga medlemmar i religiösa grupper behöver vetenskapliga bevis - de tror ju. Allt annat måste ju vara fel! 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 21, 2018 Share Posted November 21, 2018 1 timme sedan, Nils Engström sade: Men inte behöver väl veganer vetenskapliga källor??? Ingen medlemmar i religiösa grupper behöver vetenskapliga bevis - de tror ju. Allt annat måste ju vara fel! Ja du, jag vet inte. Jag vet inte om det skulle göra någon skillnad om det hade funnits vetenskapliga bevis (men det later ju mer seriöst om man pratar vetenskap). Jag vet inte vad de skulle acceptera för vetenskapliga bevis. (alltid går det att hitta något skumt I en studie, det vet ju vi). Så det är en tämligen meningslös discussion. Men I vilket fall, så mådde de sååå mycket battre och var sååå mycket friskare...så de är inte ens avundsjuka på oss för vår hälsa, snarare tvärtom. (det är väl tämligen ömsesidigt misstänker jag). Ja, för mig får de gärna äta vad de vill, så länge de ger mig samma rättigheter. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted November 21, 2018 Share Posted November 21, 2018 11 minuter sedan, Effie sade: Jag vet inte om det skulle göra någon skillnad om det hade funnits vetenskapliga bevis Det är just detta som är det stora problemet med veganers sätt att tro på sin religion. Dock är det absolut största problemet att professionella tyckare: dietister, näringsfysiologer och "forskare" upp till professors rang inte orkar lära sig skilja på den typ av låst forskning som följt tidigare förlegade metoder och hypoteser som utgått från falsk forskning. Ancel Keys är visserligen ursprungskällan till fettskräcken och tron på fet mat som källan till igenkorkade blodkärl. Läkare kan dock utan att blinka skriva ut kalciumtabletter i tron att därigenom förbättra benstommen i sina patienter men orkar inte följa forskningen på området, som visar att det kan ge livshotande problem. Särskilt om tillförseln av K2-vitamin är bristfällig. I sådant fall kommer kalcium att lagras i blodkärl (inte minst i hjärtats kransartärer) och annan mjukvävnad med en lång rad andra allvarliga effekter bl.a.: Cancer i prostata, lungor och lever Kalcifiering av kroppens mjukdelar Högt blodtryck Alzheimers sjukdom Åderförfettning Diabetes Rynkor/osmidig hud Låg bentäthet, sämre tandhälsa Åldrande över det normala Åderbråck K2 vitamin visar sig i efterhand kunna rensa blodkärl från kalciumbeläggning med upp till 50 %. Då säger vissa okunniga läkare att det finns risk med att tillföra K2-vitamin, som skulle störa blodets koagulationsprocess, när den behövs. Då har läkarna i vanlig ordning inte orkat följa den forskning i Holland där man konstaterat att inga problem uppstår ens vid stora intag av K2-vitamin. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted November 23, 2018 Share Posted November 23, 2018 On 2018-11-21 at 08:04, Effie sade: I går kväll satt jag och läste en tråd på fb. Någon hävdade att hon behandlat manga veganer för ...det var väl menstruationsproblem...genom att lägga till lite animaliskt fett och protein. Jag orkade inte läsa slut den för alla veganer som hävdade att de blivit friska från sååååå mycket genom att utesluta animalier, och hur extremt skadligt det är att äta kött. Plus att de ville ha vetenskapliga källor på detta område (som det inte är forskat på öht). Så, som vanligt, så äter vi kött enbart för att vi tycker att det är gott. Just det där med menstruationsproblem är ett tydligt och snabbt tecken på att nåt är fel i kroppen, många veganer tappar mensen och tycker att det är en bra grej... Hur konstigt som helst... Men så förstår jag mig ju inte på veganer öht. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 23, 2018 Share Posted November 23, 2018 2 timmar sedan, Little Redhead sade: Men så förstår jag mig ju inte på veganer öht. Ja just de här hade haft svåra smärtor och jag vet inte allt...men så fort de slutade med animalisk kost så mådde de strålande. Nej, jag förstår mig inte heller på veganer, men så länge de inte försöker påverka min mat (vilket en del tyvärr gör) så får de äta hur de vill för min del. Mår de bra av det, så är väl det bra. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted November 23, 2018 Share Posted November 23, 2018 2 timmar sedan, Little Redhead sade: Just det där med menstruationsproblem är ett tydligt och snabbt tecken på att nåt är fel i kroppen, många veganer tappar mensen och tycker att det är en bra grej... Hur konstigt som helst... Men så förstår jag mig ju inte på veganer öht. Fast problem i samband med menstruation har inte nödvändigtvis med kosten att göra. Kan handla om hur tjejen/kvinnan är konstruerad inuti rent biologiskt, det vill säga normalt för just henne att blöda mer än genomsnittet. Kan också handla om myom, endometrios eller någon form av blödarsjuka. Ibland beror det på läkemedel eller preventivmedel. Utebliven mens däremot beror nästan jämt på att man inte äter tillräckligt i förhållande till sin aktivitetsnivå såklart. Låter helt sjukt i mina öron att någon skulle tycka det var en bra grej. Skulle inte förvåna mig det minsta om utebliven eller oregelbunden mens är vanligare bland veganer. Främst för att det är rejält krångligt att få i sig tillräckligt med proteiner/aminosyror och mineraler på enbart vegankost och du måste ta tillskott för att undvika brister. Många yngre som tar bort animaliska produkter, har inte kunskap nog att komponera i alla fall en halvbra måltid på växtbaserat och tror liksom att berikad sojamjölk räcker. Sen ska man inte glömma bort alla unga tjejer med järnbrist, till följd av mens. Om man äter vegetariskt eller vegansk blir det extra svårt att kompensera, då man utesluter de bästa järnkällorna som är lättast för kroppen att ta upp. Tänkte ens Göteborgs miljöförvaltning på den problematiken när de föreslog att all mat inom det kommunala ska vara veggo? Min gamla knarriga hemkunskapslärare tjatade alltid på oss tjejer att äta leverpastej i samband med mens. Vi tyckte hon var töntig och pinsam, som man gör i den åldern. Men så här i efterhand inser jag att hon nog gav det absolut bästa rådet av alla lärare vad gäller kvinnohälsa. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted November 23, 2018 Share Posted November 23, 2018 3 timmar sedan, Little Redhead sade: Just det där med menstruationsproblem är ett tydligt och snabbt tecken på att nåt är fel i kroppen, många veganer tappar mensen och tycker att det är en bra grej... Hur konstigt som helst... Men så förstår jag mig ju inte på veganer öht. Skum inställning om det är så. Om man inte har regelbundna perioder så är det tecken på att något är riktigt fel. Bl a allvarlig näringsbrist gör att mens upphör. Eller allvarlig hormonell sjukdom. - Hur tänker folk?? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 24, 2018 Share Posted November 24, 2018 On 2018-11-19 at 17:38, evadal0708 sade: I Göteborg har Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen lagt fram förslag om att utesluta all slags animalisk mat från skolor, förskolor, äldreboenden och andra kommunala institutioner. ... Kan vi inte bara först enas om att mat lagad av ekologiska, lokalt producerade råvaror, är det som ska serveras på buffén i skolor och på ålderdomshem i Sverige. Sen får var och en välja grönsaker eller kött efter smak och religion. AMEN! 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 24, 2018 Share Posted November 24, 2018 21 minuter sedan, iAnna sade: Kan vi inte bara först enas om att mat lagad av ekologiska, lokalt producerade råvaror, är det som ska serveras på buffén i skolor och på ålderdomshem i Sverige. Sen får var och en välja grönsaker eller kött efter smak och religion. AMEN! Hur skulle det se ut om vi var överens? Då hade vi inte behövt något Forum där vi kunde stöta och blöta våra olika uppfattningar och förhoppningsvis lära oss och nyfikna gäster om verkliga livet för att bli oberoende av pillerindustrin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 24, 2018 Share Posted November 24, 2018 3 timmar sedan, jala sade: Då hade vi inte behövt något Forum Men hur ofta hänger olika inriktningar i samma forum..? Annat än för att försöka omvända motparten...? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 24, 2018 Share Posted November 24, 2018 21 minuter sedan, MariaF sade: Men hur ofta hänger olika inriktningar i samma forum..? Annat än för att försöka omvända motparten...? På första frågan svarar jag, okänt antal gånger. På andra frågan svarar jag samma som jag vid något tillfälle sagt tidigare, genom att vara motvalls så kan det intressera flera och ofta utreds frågan mer noggrant. Tredje frågan är inte ställd ännu men jag hoppas den kommer. Forumsupplevare jag önskar er en trevlig dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Katerina Posted November 25, 2018 Popular Post Share Posted November 25, 2018 Jag känner många föräldrar som står handfallna när deras lilla flicka (oftast flicka) meddelar att hon har blivit vegan. Vi pratar för lite om vad näring i maten betyder för kroppen. Gemeneman är helt enkelt för okunniga eller så är man mjäkig, undfallande och konflikträdd. Det finns många anledningar till att näringens betydelse inte framhålls. Man ser maten som njutning. Man är övertygad om att maten är bara kalorier in och det är enbart energi för kroppen. Man har alldeles för många matproducenter som blir av med sin business om näringsriktig mat får sin rättmätiga status. De säljer ju en välsmakande näringsfattig beroendeframkallande skräp. Man kanske också vet om att jordmån har försämrats och att matens näringsinnehåll har minskat överlag. Politiker vill kanske hålla det mindre synligt helt enkelt. Hur kan en sådan flicka som har blivit förfärad över någon video eller trott en vän om att veganism är alla tiders veta att hon riskerar inte bara sin egen hälsa utan även sina framtida barns hälsa? Om hennes föräldrar visste detta skulle de inte stillatigande se på medan hon ratade det näringstäta köttet. 6 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 15 timmar sedan, Katerina sade: Jag känner många föräldrar som står handfallna när deras lilla flicka (oftast flicka) meddelar att hon har blivit vegan. Vi pratar för lite om vad näring i maten betyder för kroppen. Gemeneman är helt enkelt för okunniga eller så är man mjäkig, undfallande och konflikträdd. Det finns många anledningar till att näringens betydelse inte framhålls. Man ser maten som njutning. Man är övertygad om att maten är bara kalorier in och det är enbart energi för kroppen. Man har alldeles för många matproducenter som blir av med sin business om näringsriktig mat får sin rättmätiga status. De säljer ju en välsmakande näringsfattig beroendeframkallande skräp. Man kanske också vet om att jordmån har försämrats och att matens näringsinnehåll har minskat överlag. Politiker vill kanske hålla det mindre synligt helt enkelt. Hur kan en sådan flicka som har blivit förfärad över någon video eller trott en vän om att veganism är alla tiders veta att hon riskerar inte bara sin egen hälsa utan även sina framtida barns hälsa? Om hennes föräldrar visste detta skulle de inte stillatigande se på medan hon ratade det näringstäta köttet. Jaa.. vi pratar för lite om det. Vi kan för lite. Och det florerar så mycket "info" som man ska klara att bedöma och möjligen förkasta - men för att göra det måste man ha rejäla kunskaper. Jag läste nyligen ett svar på den här artikeln som nämns I TS. Känd vegan I Läkare för framtiden förklarar att det inte alls är några som helst problem att leva hälsosamt på vegansk kost; man får absolut I sig allt man behöver. Och antyder att det är dumt att ens tro att det kan vara problem. Man får ha bra på fötterna för att argumentera för att man riskerar sin kropp och kommande generationer. Och så ska man dessutom motivera att man mördar och äter upp stackars Bambi...det tar man inte med förnuftsargument. Det är en tuff diskussion 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 Jag har en känsla av att de politiskt korrekta (dvs de som i dessa dagar förespråkar en vegansk kost) förväntar sig och tar för givet att det ska räcka att säga "självklart är en vegansk kost tillräckligt nyttig", samtidigt som en LCHF-förespråkare kan komma med hur många vetenskapliga artiklar som helst och ändå avspisas som "klimatförnekare" och framtida hjärtdrabbad. Som den minnesgode läsaren vet så har jag tidigare förutspått min egen "krevering", och jag kan avslöja att den nu har gått av stapeln. Jag har sagt upp både prenumerationer och bekantskaper på grund av en alltför ihärdig veganpropaganda. Man kan inte ens titta på betalkanaler på TV utan att bombarderas av företag som säljer produkter som är klimatneutrala, eller till och med bra för klimatet. Jag antar att det var nån typ av vegansk hamburgare. Ikväll blir det middag med bacon 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 (edited) 1 timme sedan, SGK sade: Jag har sagt upp både prenumerationer och bekantskaper på grund av en alltför ihärdig veganpropaganda. Jag sade upp medlemsskapet I Naturskyddsföreningen när de I något sammanhang tjatade för mycket om det klimatfarliga köttet. Jag slutade titta på någon tv-kanal när det blev för mycket Becel-reklam (nu kollar jag öht inte på tv längre...eller ytterst sällan). Men bekanta, och även Facebookbekanta brukar jag behålla även om de retar mig. (jo, en tog jag bort, men han uppmanade alla som inte röstade på vissa partier att avfrienda honom. och är jag inte önskvärd...) Och jag tjatar emot när jag blir för irriterad. Försöker hålla mig lugn och sansad, men det är svårt. Tyvärr har det ju upprepats tillräckligt ofta för att bli "sanning", att det är bra med vegetariskt. Det behövs mycket moteld. Edit: han som skrev att vegansk kost var så nyttig - han hänvisade förstås till något, om det nu var studier eller något institute eller myndighet eller nåt... så det gäller förstås att ha kunskaper och pondus och förtroende nog att saga att det är strunt. Det har inte jag. Edited November 26, 2018 by Effie glömde en rad 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 Informationen finns men vi verkar inte bry oss om att använda den. Det fanns en mycket intressant tabell som jämförde näringsinnehåll i blåbär, kål, nötkött samt nötlever på Mys blogg: http://lchfingenjoren.se/2018/november/kvinnor-som-cravar-kott.html. Jag skulle kunna önska att källan fanns med men det går väl att göra en sådan jämförelse själv om man tar data från fineli-databasen eller en annan livsmedeldatabas. Det är inte så svårt att göra. Kan bli en intressant underlägg i diskussioner med veganer. För övrigt kan man också ta upp användning av glyphosat och andra kemikalier när man pratar mat med veganer för att få dem att tänka på helheten. Det är kanske inte just köttet som är problemet utan köttet kan vara en del av dimridån som döljer problemet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 19 minuter sedan, Katerina sade: Informationen finns men vi verkar inte bry oss om att använda den. Det fanns en mycket intressant tabell som jämförde näringsinnehåll i blåbär, kål, nötkött samt nötlever på Mys blogg: http://lchfingenjoren.se/2018/november/kvinnor-som-cravar-kott.html. Jag skulle kunna önska att källan fanns med men det går väl att göra en sådan jämförelse själv om man tar data från fineli-databasen eller en annan livsmedeldatabas. Det är inte så svårt att göra. Kan bli en intressant underlägg i diskussioner med veganer. För övrigt kan man också ta upp användning av glyphosat och andra kemikalier när man pratar mat med veganer för att få dem att tänka på helheten. Det är kanske inte just köttet som är problemet utan köttet kan vara en del av dimridån som döljer problemet. Problemen I diskussionen är manga. 1) Veganer fokuserar gärna på protein. "Det finns protein I vegetabilier!!!" Ja, det gör det. Mindre biotillgänglighet så man måste äta mer, sämre sammansättning av aminosyror, mer antinutrienter. Och som svar får man : Fantasier. Vad har du för källor på det? 2) De ser inte skillnad på omega3 och omega3. Alltså ALA, EPA, DHA. Visst kan vi omvandla en del,men ganska lite. Vad har du för källor på det? 3) De ser inte skillnad på D2 och D3 heller. Biotillgänglighet, K2 etc... 4) B12 har ju köttätare ofta också brist på; ät tillskott; Inga problem. 5) De ser inte nyttan med fett. Animaliskt fett. Det är bara lite linfröolja för omega3. Och lite avocado, kanske, eller nåt. 6) Det här med olika genuppsättningar som är olika bra på att omvandla...karoten till vitamin A, etc etc...vad har du för källor på det? Och förmodligen finns det tio punkter till, som jag missar. Det här är ju saker som få personer har koll på. Jag har ju lärt mig en hel del sedan jag började med LCHF. Innan dess gick jag nog på allt. Nu försöker jag åtminstone bedöma vad som verkar rimligt, och vad min kropp mår bra av. Men jag kan inte tillräckligt för att ge mig in I någon discussion och övertyga någon. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post evadal0708 Posted December 5, 2018 Author Popular Post Share Posted December 5, 2018 Självklart är storskalig djurindustri ett dåligt alternativ eftersom gräsbetat kött ger bättre näring för oss människor. Dessutom ger ekologisk köttproduktion flera ekotjänster som frisk jord som tar upp mängder av koldioxid och motverkar jorderosion och bygger upp jordlagret. I genomsnitt försvinner ca 10 ton jord per år och person !!! genom erosion på jordbruksmark. 75 miljarder ton jord per år försvinner per år. Endast betande djur kan bygga upp jorden igen. Djurgödsel är ju bättre för klimatet eftersom den till skillnad från konstgödsel inte kräver fossila bränslen och ändliga resurser som fosfor för att framställas. Det är alltså HUR köttet framställs som är det viktiga! Ekologiskt kött där djuren är ute så mycket som möjligt, äter ensilage eller hö på vintern och slipper gödas med kraftfoder. Bra artikel: https://www.dietdoctor.com/the-green-keto-meat-eater-part-2 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts