Recommended Posts

3 timmar sedan, jala sade:

Då hade vi inte behövt något Forum

Men hur ofta hänger olika inriktningar i samma forum..? Annat än för att försöka omvända motparten...? 🤔

• Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, MariaF sade:

Men hur ofta hänger olika inriktningar i samma forum..? Annat än för att försöka omvända motparten...? 🤔

På första frågan svarar jag, okänt antal gånger. På andra frågan svarar jag samma som jag vid något tillfälle sagt tidigare, genom att vara motvalls så kan det intressera flera och ofta utreds frågan mer noggrant. Tredje frågan är inte ställd ännu men jag hoppas den kommer. Forumsupplevare jag önskar er en trevlig dag.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Katerina sade:

Jag känner många föräldrar som står handfallna när deras lilla flicka (oftast flicka) meddelar att hon har blivit vegan. Vi pratar för lite om vad näring i maten betyder för kroppen. Gemeneman är helt enkelt för okunniga eller så är man mjäkig, undfallande och konflikträdd. Det finns många anledningar till att näringens betydelse inte framhålls. Man ser maten som njutning. Man är övertygad om att maten är bara kalorier in och det är enbart energi för kroppen. Man har alldeles för många matproducenter som blir av med sin business om näringsriktig mat får sin rättmätiga status. De säljer ju en välsmakande näringsfattig beroendeframkallande skräp. Man kanske också vet om att jordmån har försämrats och att matens näringsinnehåll har minskat överlag. Politiker vill kanske hålla det mindre synligt helt enkelt.

Hur kan en sådan flicka som har blivit förfärad över någon video eller trott en vän om att veganism är alla tiders veta att hon riskerar inte bara sin egen hälsa utan även sina framtida barns hälsa? Om hennes föräldrar visste detta skulle de inte stillatigande se på medan hon ratade det näringstäta köttet.   

Jaa.. vi pratar för lite om det. Vi kan för lite. Och det florerar så mycket "info" som man ska klara att bedöma och möjligen förkasta - men för att göra det måste man ha rejäla kunskaper.

Jag läste nyligen ett svar på den här artikeln som nämns I TS. Känd vegan I Läkare för framtiden förklarar att det inte alls är några som helst problem att leva hälsosamt på vegansk kost; man får absolut I sig allt man behöver. Och antyder att det är dumt att ens tro att det kan vara problem.

Man får ha bra på fötterna för att argumentera för att man riskerar sin kropp och kommande generationer. Och så ska man dessutom motivera att man mördar och äter upp stackars Bambi...det tar man inte med förnuftsargument. Det är en tuff diskussion

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en känsla av att de politiskt korrekta (dvs de som i dessa dagar förespråkar en vegansk kost) förväntar sig och tar för givet att det ska räcka att säga "självklart är en vegansk kost tillräckligt nyttig", samtidigt som en LCHF-förespråkare kan komma med hur många vetenskapliga artiklar som helst och ändå avspisas som "klimatförnekare" och framtida hjärtdrabbad.

Som den minnesgode läsaren vet så har jag tidigare förutspått min egen "krevering", och jag kan avslöja att den nu har gått av stapeln. Jag har sagt upp både prenumerationer och bekantskaper på grund av en alltför ihärdig veganpropaganda. Man kan inte ens titta på betalkanaler på TV utan att bombarderas av företag som säljer produkter som är klimatneutrala, eller till och med bra för klimatet. Jag antar att det var nån typ av vegansk hamburgare. 

Ikväll blir det middag med bacon 🥓 ☺️

• Gilla 3
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, SGK sade:

Jag har sagt upp både prenumerationer och bekantskaper på grund av en alltför ihärdig veganpropaganda.

Jag sade upp medlemsskapet I Naturskyddsföreningen när de I något sammanhang tjatade för mycket om det klimatfarliga köttet. Jag slutade titta på någon tv-kanal när det blev för mycket Becel-reklam (nu kollar jag öht inte på tv längre...eller ytterst sällan).

Men bekanta, och även Facebookbekanta brukar jag behålla även om de retar mig. (jo, en tog jag bort, men han uppmanade alla som inte röstade på vissa partier att avfrienda honom. och är jag inte önskvärd...)

Och jag tjatar emot när jag blir för irriterad. Försöker hålla mig lugn och sansad, men det är svårt. Tyvärr har det ju upprepats tillräckligt ofta för att bli "sanning", att det är bra med vegetariskt. Det behövs mycket moteld.

Edit: han som skrev att vegansk kost var så nyttig - han hänvisade förstås till något, om det nu var studier eller något institute eller myndighet eller nåt... så det gäller förstås att ha kunskaper och pondus och förtroende nog att saga att det är strunt. Det har inte jag.

Redigerad av Effie
glömde en rad
  • Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Informationen finns men vi verkar inte bry oss om att använda den. Det fanns en mycket intressant tabell som jämförde näringsinnehåll i blåbär, kål, nötkött samt nötlever på Mys blogg: http://lchfingenjoren.se/2018/november/kvinnor-som-cravar-kott.html.  

Jag skulle kunna önska att källan fanns med men det går väl att göra en sådan jämförelse själv om man tar data från fineli-databasen eller en annan livsmedeldatabas. Det är inte så svårt att göra. Kan bli en intressant underlägg i diskussioner med veganer. För övrigt kan man också ta upp användning av glyphosat och andra kemikalier när man pratar mat med veganer för att få dem att tänka på helheten. Det är kanske inte just köttet som är problemet utan köttet kan vara en del av dimridån som döljer problemet.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, Katerina sade:

Informationen finns men vi verkar inte bry oss om att använda den. Det fanns en mycket intressant tabell som jämförde näringsinnehåll i blåbär, kål, nötkött samt nötlever på Mys blogg: http://lchfingenjoren.se/2018/november/kvinnor-som-cravar-kott.html.  

Jag skulle kunna önska att källan fanns med men det går väl att göra en sådan jämförelse själv om man tar data från fineli-databasen eller en annan livsmedeldatabas. Det är inte så svårt att göra. Kan bli en intressant underlägg i diskussioner med veganer. För övrigt kan man också ta upp användning av glyphosat och andra kemikalier när man pratar mat med veganer för att få dem att tänka på helheten. Det är kanske inte just köttet som är problemet utan köttet kan vara en del av dimridån som döljer problemet.

Problemen I diskussionen är manga.

1) Veganer fokuserar gärna på protein. "Det finns protein I vegetabilier!!!" Ja, det gör det. Mindre biotillgänglighet så man måste äta mer, sämre sammansättning av aminosyror, mer antinutrienter. Och som svar får man : Fantasier. Vad har du för källor på det?

2) De ser inte skillnad på omega3 och omega3. Alltså ALA, EPA, DHA. Visst kan vi omvandla en del,men ganska lite. Vad har du för källor på det?

3) De ser inte skillnad på D2 och D3 heller. Biotillgänglighet, K2 etc...

4) B12 har ju köttätare ofta också brist på; ät tillskott; Inga problem.

5) De ser inte nyttan med fett. Animaliskt fett. Det är bara lite linfröolja för omega3. Och lite avocado, kanske, eller nåt.

6) Det här med olika genuppsättningar som är olika bra på att omvandla...karoten till vitamin A, etc etc...vad har du för källor på det?

Och förmodligen finns det tio punkter till, som jag missar.

Det här är ju saker som få personer har koll på. Jag har ju lärt mig en hel del sedan jag började med LCHF. Innan dess gick jag nog på allt.  Nu försöker jag åtminstone bedöma vad som verkar rimligt, och vad min kropp mår bra av. Men jag kan inte tillräckligt för att ge mig in I någon discussion och övertyga någon.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart är storskalig djurindustri ett dåligt alternativ eftersom gräsbetat kött ger bättre näring för oss människor.

Dessutom ger ekologisk köttproduktion flera ekotjänster som frisk jord som tar upp mängder av koldioxid och motverkar jorderosion och bygger upp jordlagret. I genomsnitt försvinner ca 10 ton jord per år och person !!! genom erosion på jordbruksmark. 75 miljarder ton jord per år försvinner per år. Endast betande djur kan bygga upp jorden igen.

Djurgödsel är ju bättre för klimatet eftersom den till skillnad från konstgödsel inte kräver fossila bränslen och ändliga resurser som fosfor för att framställas.

Det är alltså HUR köttet framställs som är det viktiga! Ekologiskt kött där djuren är ute så mycket som möjligt, äter ensilage eller hö på vintern och slipper gödas med kraftfoder. 

Bra artikel: https://www.dietdoctor.com/the-green-keto-meat-eater-part-2

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu