Gå till innehåll

Frukt och blodsocker


Recommended Posts

Hej! 

Har gjort en del intressanta mätningar det senaste vid intag av frukt.
Mitt blodsocker är normalt väldigt lågt 3.4 - 4.4 efter ca 4 månader på ketogen kost innan det var det uppemot 5-6 vid fasta.

Nu har jag provat att lägga till en frukt då och då för att se hur det påverkar. Nu efter en måltid bestående av kött, champinjoner och ghee åt jag ett äpple som jag stekte i kokosolja mäter jag 4.4 i blodsocker en halvtimma efter intag, samma som mitt fastevärde imorse. Efter ännu en halvtimma mäter jag 3.9. 

Hur påverkar frukt egentligen BS för er andra, någon som provat själv?
Kan jag ha mätt för sent efter intag? Och kan det vara negativt på något vis? Mår ju inte helt 100 vanligtvis så är chockad över att kroppen skulle hantera kolhydrater så effektivt. 
Har ätit rotfrukter och som sagt frukt det senaste för att se om det gör mig piggare och det påverkar inte min ketos något vidare heller. Håller mig visserligen under 20 g/ dag skulle jag tro. Ett högre kolhydratsintag gör mig mindre frusen och får mig piggare just nu konstigt nog, har varit tvärtom tidigare då jag behövt köra under 10 eller nollat intaget. Tankar kring vad det kan bero på? Kroppen har ju inga problem med att tillverka ketoner och använder dom gör jag då urinstickorna ej ger något utslag och värdena ligger mellan 0.7-2.5 (och jag då hade ätit ganska mycket frukt vid de lägsta resultatet). Borde alltså vara pigg då jag inte har svängande blodsocker och är i ganska stabil ketos. Trötthet kan ju såklart ha många orsaker men är intresserad av vad ni har för tankar om att det tycks hjälpa med ett ökat kolhydratsintag? Kan det vara så enkelt att det är pga att jag inte är ketoadapterad ännu?

Kan tillägga att stryketräning går utmärkt och jag tycks inte ha svårt att använda mig av ketoner där men hjärnan tycks ha det svårare. Seretoninbrist?

Många frågor ;) men är svårt att hitta info för en som är amatör. 


 

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hel frukt ger inte samma insulinhöjningar som t.ex juice eller rena tillsatser, även om det rör sig om exakt samma mängd fruktos. Varför är svårt att svara på, då det saknas forskning. Men det spekuleras i att något i hel frukt fungerar lite blockerande eller skyddande, medan samma typ av frukt i juiceform går rätt ut i systemet.  

Fast mängd och typ av frukt spelar nog roll. Ett syrligt och hårt äpple kanske inte syns på blodsockermätaren, men trycker du i dig en 500 grams ask söta druvor får du nog en topp. 

Nu har inte jag diabetes, så kan inte svara för egen del hur det påverkar BS. Har däremot måttlig(ej svår) fruktosmalabsorption, baserat på ett blåstest jag gjorde för några år sedan. Så frukt är inte superbra för alla, oavsett vad Livsmedelsverket säger. Jag får magknip vid överkonsumtion. Tar enbart en apelsin då och då, men äter hellre bär. 

Att bli ketoadapterad kan ta flera månader och ibland ännu längre, så kan mycket väl vara därför du får en positiv effekt av rotfrukter och känner dig seg i skallen. Sen är det ju också extremt vanligt att man blir trött och hängig den här tiden på året. Tror inte jag känner någon som inte upplever dippar i energi när ljuset försvinner och det blir kallt. Vad gäller brister under vinterhalvåret så handlar det  i 9 fall av 10 om vitamin D för nordbor. 

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som talar om att det är individuellt hur man reagerar på olika livsmedel, t.ex. att en del får högt blodsocker av frukt men inte av ris och tvärt om. Dessa individuella skillnaderna brukar tillskrivas en kombination av vår genuppsättning, vår tarmfloran och hur metabolt sjuka vi är. Bl.a. Tim Spector har pratat om det här. 

De biohackare som är mest förtjusta i prylar använder sig av kontinuerlig glukosmonitorering för att ha koll på sin egen respons på olika matvaror. De är övertygade om att kontinuerlig glukosmätning är det som kommer att avgöra dietkriget till low carbs fördel. 

En annan favoritpryl verkar vara en ring som mäter hjärtslag och framförallt hjärtslagsvariabliteten. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-11-20 at 18:55, Jola sade:

Hej! 

Har gjort en del intressanta mätningar det senaste vid intag av frukt.
Mitt blodsocker är normalt väldigt lågt 3.4 - 4.4 efter ca 4 månader på ketogen kost innan det var det uppemot 5-6 vid fasta.

Nu har jag provat att lägga till en frukt då och då för att se hur det påverkar. Nu efter en måltid bestående av kött, champinjoner och ghee åt jag ett äpple som jag stekte i kokosolja mäter jag 4.4 i blodsocker en halvtimma efter intag, samma som mitt fastevärde imorse. Efter ännu en halvtimma mäter jag 3.9. 

Hur påverkar frukt egentligen BS för er andra, någon som provat själv?
Kan jag ha mätt för sent efter intag? Och kan det vara negativt på något vis? Mår ju inte helt 100 vanligtvis så är chockad över att kroppen skulle hantera kolhydrater så effektivt. 
Har ätit rotfrukter och som sagt frukt det senaste för att se om det gör mig piggare och det påverkar inte min ketos något vidare heller. Håller mig visserligen under 20 g/ dag skulle jag tro. Ett högre kolhydratsintag gör mig mindre frusen och får mig piggare just nu konstigt nog, har varit tvärtom tidigare då jag behövt köra under 10 eller nollat intaget. Tankar kring vad det kan bero på? Kroppen har ju inga problem med att tillverka ketoner och använder dom gör jag då urinstickorna ej ger något utslag och värdena ligger mellan 0.7-2.5 (och jag då hade ätit ganska mycket frukt vid de lägsta resultatet). Borde alltså vara pigg då jag inte har svängande blodsocker och är i ganska stabil ketos. Trötthet kan ju såklart ha många orsaker men är intresserad av vad ni har för tankar om att det tycks hjälpa med ett ökat kolhydratsintag? Kan det vara så enkelt att det är pga att jag inte är ketoadapterad ännu?

Kan tillägga att stryketräning går utmärkt och jag tycks inte ha svårt att använda mig av ketoner där men hjärnan tycks ha det svårare. Seretoninbrist?

Många frågor ;) men är svårt att hitta info för en som är amatör. 


 

Mäter du bara ketosen med urinstickor eller använder du nåt annat hjälpmedel? 😊

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-11-20 at 18:55, Jola sade:

Hej! 

Har gjort en del intressanta mätningar det senaste vid intag av frukt.
Mitt blodsocker är normalt väldigt lågt 3.4 - 4.4 efter ca 4 månader på ketogen kost innan det var det uppemot 5-6 vid fasta.

Nu har jag provat att lägga till en frukt då och då för att se hur det påverkar. Nu efter en måltid bestående av kött, champinjoner och ghee åt jag ett äpple som jag stekte i kokosolja mäter jag 4.4 i blodsocker en halvtimma efter intag, samma som mitt fastevärde imorse. Efter ännu en halvtimma mäter jag 3.9. 

Hur påverkar frukt egentligen BS för er andra, någon som provat själv?
Kan jag ha mätt för sent efter intag? Och kan det vara negativt på något vis? Mår ju inte helt 100 vanligtvis så är chockad över att kroppen skulle hantera kolhydrater så effektivt. 
Har ätit rotfrukter och som sagt frukt det senaste för att se om det gör mig piggare och det påverkar inte min ketos något vidare heller. Håller mig visserligen under 20 g/ dag skulle jag tro. Ett högre kolhydratsintag gör mig mindre frusen och får mig piggare just nu konstigt nog, har varit tvärtom tidigare då jag behövt köra under 10 eller nollat intaget. Tankar kring vad det kan bero på? Kroppen har ju inga problem med att tillverka ketoner och använder dom gör jag då urinstickorna ej ger något utslag och värdena ligger mellan 0.7-2.5 (och jag då hade ätit ganska mycket frukt vid de lägsta resultatet). Borde alltså vara pigg då jag inte har svängande blodsocker och är i ganska stabil ketos. Trötthet kan ju såklart ha många orsaker men är intresserad av vad ni har för tankar om att det tycks hjälpa med ett ökat kolhydratsintag? Kan det vara så enkelt att det är pga att jag inte är ketoadapterad ännu?

Kan tillägga att stryketräning går utmärkt och jag tycks inte ha svårt att använda mig av ketoner där men hjärnan tycks ha det svårare. Seretoninbrist?

Många frågor ;) men är svårt att hitta info för en som är amatör. 


 

Mm, först så vill jag vända mig mot begreppet frukt.. Gurka är en frukt, Tomater ä'r en annan frukt.. ät frukt till dina ordinarie måltider, som en del av måltiderna, sådana frukter som har lågt kolhydratinnehåll.

Dvs undvik andra frukter som är söta.. som huvudingredienser i din dagliga matordning.. dessa används inte helt utan orsak som dessert efter en rejäl måltid lagad utav sk riktig mat.. helst från de bästa råvaror du har råd att köpa!

Iallafall även de söta frukterna, de består främst utav vatten.. så WTF är det för fel på ett äpple som efterätt efter en måltid som är lagad på de bästa råvaror man har råd att köpa?

Aså vad är det vi pratar om här altså, dvs frukt tillför främst vatten, jävligt lite kalorier, främst i form utav glukos.

Sådå ser vi hur befängt det är att leva utav stora delar frukt.. speciellt gurka!

På det vill jag härmed introducera begreppet bär, det är litta samma som frukt faktisk, ät alla blåbär du plockar i skogen, kalorierna du får i dig lär hur som helst vara mindre än de du gjorde av med när du plockade dessa, det går garanterat lika för lingon/hallon/björnbär och smultron, låt dig väl njuta.. med grädde!

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det bara är glukos som syns när du mäter blodglukos. Fruktos och andra sockerarter syns inte men de förstör likväl ketosen lika mycket (eller mer) än glukos. 

Du skriver att du är i ketos men urinstickorna visar låga värden. Hur testar du då?

  • Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...