Höga triglycerider högt LDL

Daniel_Lkpg

Recommended Posts

Gäller dagens provsvar, men först lite bakgrundsinformation. Jag är 39 år gammal och äter strikt LCHF men slarvar lite med chips och ibland godis på fredag/lördag kväll. Började med LCHF för ca ett år sedan och har gått ned 12 kg. Har ingen bukfetma kvar, längd/vikt 185/84. Springer 5-6 km varje vecka. Vi har typ 2 diabetes på både mamma och pappas sida. Farfar dog vid 32 års ålder som efter obduktion visade ett kraftigt åderförkalkat hjärta.

Nu till mina provsvar (fastande):

Total kolesterol: 7,0

HDL: 1,1

LDL: 4,7

Triglycerider: 2,9

Långtidssocker: 31

Hur hade ni agerat i mitt läge? Medicinering, ändrat kost, avvaktat och tagit nya prover om ett år. Eller något helt annat?

Jag har 9.5 i total och är 26 år ;) LDL 8.7. Inte ett vidare exempel precis men de flesta jag frågat om man utesluter läkare som jobbar enligt skolmedicin och ett par andra så har alla sagt att det är helt lugnt. 

Annika Dahlqvist skrev att det är positivt med högt LDL och på mitt inlägg bifogat nedan så var det många mycket hjälpsamma personer som skickade ett antal lugnande videos och länkar till information som talar emot att det skulle vara farligt.

Hoppas det hjälper något. Blev också lite skrämd först men efter lite läsande och tittade inser jag att det kan ha många faktorer som läkning av en skadad kropp tex eller om du tränat  dagen före provtagningen. Jag skulle ta bort allt socker dvs det du äter på helger då det stressar kroppen och driver på inflammation som däremot är en stor riskfaktor till hjärt-kärl sjukdomar. Äter man bra dvs rätt sorts fett och inga processade produkter så behöver man inte vara orolig eller göra några åtgärder vad jag fått till mig. Det är dock viktigt att se till att inte kosten består av bacon, fläsksvålar, vegetabiliska oljor eller massa fuskprodukter och sötningsmedel. Jag själv har relativt nyss börjat äta helt strikt ketogent utan avsteg på helger som jag också gjorde tidigare pga ett sockerberoende och jag tror man får hänga i lite längre för att värdena ska se bättre ut. 

• Like 3

Jag vill slå ett slag för den här föreläsningen med Ivor Cummins. Slutsatserna kommer efter 38 minuter. Vad gäller blodfettsvärden vågar jag säga att hans slutsats är att det är helt ointressant som markör för hjärtsjukdom. Insulinet är nyckeln och det ska hållas lågt, ät LCHF, fett-fasta. Undvik vegetabiliska oljor. Se till att ha optimalt magnesium och D-vitamin.

Med din familjehistoria borde du tjatat dig till åderförkalkningsscan, calcium scan, regelbundet. Enligt cummins sker förkalkningen som ett sista försvar av kroppen mot ständiga inflammationer i blodkärlen.

https://www.youtube.com/watch?v=4EGULXif1DM

• Like 4

On 2018-11-20 at 19:21, Daniel_Lkpg sade:

Gäller dagens provsvar, men först lite bakgrundsinformation. Jag är 39 år gammal och äter strikt LCHF men slarvar lite med chips och ibland godis på fredag/lördag kväll. Började med LCHF för ca ett år sedan och har gått ned 12 kg. Har ingen bukfetma kvar, längd/vikt 185/84. Springer 5-6 km varje vecka. Vi har typ 2 diabetes på både mamma och pappas sida. Farfar dog vid 32 års ålder som efter obduktion visade ett kraftigt åderförkalkat hjärta.

Nu till mina provsvar (fastande):

Total kolesterol: 7,0

HDL: 1,1

LDL: 4,7

Triglycerider: 2,9

Långtidssocker: 31

Hur hade ni agerat i mitt läge? Medicinering, ändrat kost, avvaktat och tagit nya prover om ett år. Eller något helt annat?

Jag hade suttit jävligt still i båten med de värdena och m,ed din ålder för det första!

Tot-c är litta högt för din ålder men utan större värde.

HDL-C är som mina, lixom de kunde ha varit högre och jag är lixom lycklig om de kommer över 1,0!

7,0/1,1=6,36, det bör ligga under 6, helst under 5, gärna på 4a!

Oså har du som jag höga triglycerider samt lågt HBA1c, dvs du är inte diabetiker, utan det är andra faktorer, dvs mindre stress/mer motion/lyckligt förhållande/äktenskap/god ekonomi/bra bostad/goda vänner/osv!

Så det jag rekommenderar är att du slutar arbeta, lever av dina investeringar och flyttar till antingen Spanien/Portugal/Thailand.

Dvs det där önskar jag att jag kunde göra, men det är väldigt få förunnade.. iallafall inte före man fyllt 65/67!

Dvs ditt sk slarv, vilket vi andra kallar för avsteg är knappast ditt problem med tanke på HBA1c på 31, dvs det går knappast att skylla på varken på tok för mycket kolisar eller hyperinsulinemi!

Man lär sig alltid nya saker av the Biochemist. Om jag förstod ?:  en genförändring som gör att kroppen sämre klarar av att bryta ner rester av kylomikroner och VLDL vilket resulterar i högre kolesterol och triglycerider i plasma.  Vilken strategi ska man anlägga för detta ?

The protein encoded by this gene is a major apoprotein of the chylomicron. It binds to a specific liver and peripheral cell receptor, and is essential for the normal catabolism of triglyceride-rich lipoprotein constituents. This gene maps to chromosome 19 in a cluster with the related apolipoprotein C1 and C2 genes. Mutations in this gene result in familial dysbetalipoproteinemia, or type III hyperlipoproteinemia (HLP III), in which increased plasma cholesterol and triglycerides are the consequence of impaired clearance of chylomicron and VLDL remnants.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/gene?Db=gene&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=348

• Like 4

SAXAT från Kostdoktorn om triglycerider:

"Triglycerider. Lågt värde är bra. Höga värden beror oftast på högt intag av kolhydrater. >1,7 är dåligt, det är ett tecken till metabolt syndrom och innebär ökad risk för hjärtsjukdom. De flesta som äter LCHF-kost har mycket låga värden, mitt låg på 0,5." säger Kostdoktorn.

Man bör se till att man ligger under 1,7, men man bör eftersträva lägre.

22 minuter sedan, kickilotta sade:

SAXAT från Kostdoktorn om triglycerider:

"Triglycerider. Lågt värde är bra. Höga värden beror oftast på högt intag av kolhydrater. >1,7 är dåligt, det är ett tecken till metabolt syndrom och innebär ökad risk för hjärtsjukdom. De flesta som äter LCHF-kost har mycket låga värden, mitt låg på 0,5." säger Kostdoktorn.

Man bör se till att man ligger under 1,7, men man bör eftersträva lägre.

Socker ( kolhydrater ) är boven i dramat, lämplig åtgärd är att nolla kolhydraterna för att skapa ett starkt immunförsvar och en kropp som tycker om dig.

On 2018-11-23 at 10:27, Erik 2 sade:

Man lär sig alltid nya saker av the Biochemist. Om jag förstod ?:  en genförändring som gör att kroppen sämre klarar av att bryta ner rester av kylomikroner och VLDL vilket resulterar i högre kolesterol och triglycerider i plasma.  Vilken strategi ska man anlägga för detta ?

The protein encoded by this gene is a major apoprotein of the chylomicron. It binds to a specific liver and peripheral cell receptor, and is essential for the normal catabolism of triglyceride-rich lipoprotein constituents. This gene maps to chromosome 19 in a cluster with the related apolipoprotein C1 and C2 genes. Mutations in this gene result in familial dysbetalipoproteinemia, or type III hyperlipoproteinemia (HLP III), in which increased plasma cholesterol and triglycerides are the consequence of impaired clearance of chylomicron and VLDL remnants.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/gene?Db=gene&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=348

Mm.. av alla dessa som har den taskiga genen så är det trots allt bara ett fåtal som får problem med att bryta ner lipoproteiner samt triglycerider!

Dvs, har man den taskiga genvarianten så verkar det som att flertalet med hjälp av en bra livstil/lyckligt liv, osv  hur som helst fast de har litta taskiga lipider ändå lyckas leva tills de får njuta sitt Otium!

• Like 2

• 2 weeks later...

Om jag hade dina värden så hade jag sett till att bli ordentligt ketoadapterad, dvs sluta med slarvet chips och godis och skaffa en blodsockermätare som kan mäta både blodsocker och blodketoner och vräka på med bra fetter (animaliska eller kokosolja). Ta http://www.stephanieperson.com/ till hjälp. Man kan nog irritera sig på hennes sätt att vara men om man ser igenom det och lyssnar på vad hon egentligen säger så är det vettigt. (Finns hur många youtubeklipp som helst, men kolla inte för gamla klipp). Kör strikt enligt hennes rekomendationer några månader till ett halvår så kan du dra ner på fetterna sedan och lägga till lite andra livsmedel om du vill. Man behöver dock vara lite "koko" för att klara att hålla det så strikt :)

• Like 2