Zenbra

Vårdapotekets Hälsoprofil

Recommended Posts

Rätt kul också att läsa innehållsförteckningarna på Modifasts måltids- och kostersättningar som säljs på apotek.

Eller -  det skulle vara kul om det inte var så beklämmande... :(

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Hur ofta väljer du fullkornsprodukter när/om du äter bröd, flingor, gryn, pasta, bulgur, couscous eller ris?"

är lite som "Har du slutat misshandla din fru?"

Finns även en fråga på motionsgrejen som frågar hur ofta man promenerar så att man blir lätt andfådd -- aldrig för min del. Jag promenerar så ofta och mycket och snabbt att jag inte längre blir andfådd av någon form av promenader.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var på Apoteket i dag och det var som vanligt en enorm kö. 15 st före mig. :(

För att få tiden att gå så kollade jag deras Hälsotest.

Det fanns för Matvanor, Fysisk aktivitet, Mental hälsa, Alkoholvanor och några till.

Den finns på nätet också.

http://www.vardapoteket.se/halsokvitto/

När jag kom hem kollade jag vad de hade att säga om min hälsa på ovanstående adress. Fick en kod att mata in från apparaten på Apoteket.

Första pekpinnen var svar på att jag inte åt frukt.

"Frukt har en skyddande effekt på uppkomsten av vissa kroniska sjukdomar såsom cancer och hjärt-kärl sjukdomar och diabetes."

Andra pekpinnen var svar på att jag åt grönsaker bara en gång om dagen.

"Grönsaker har en skyddande effekt på uppkomsten av vissa kroniska sjukdomar såsom cancer och hjärt-kärl sjukdomar och diabetes."

Tredje pekpinnen var svar på att jag inte alls åt fullkorn.

"Eftersom du aldrig äter fullkorns spannmålsprodukter såsom bröd, flingor,gryn, pasta, bulgur, couscous eller ris kan du möjligen få otillräckligt med kostfiber, mineraler, vissa vitaminer och antioxidanter. Fullkorn bidrar också indirekt till att sänka kolesterolhalten i blodet samt sänka blodtrycket och därmed minska risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Frukt och grönsaker innehåller liknande viktiga ämnen som fullkornsprodukter så därför är det viktigt för dig att du minst äter den rekommenderade mängden frukt och grönt."

Fjärde pekpinnen var svar på att jag aldrig använde margarin eller olja.

"Du använder sällan eller endast ibland flytande margarin och olja i matlagningen. Flytande margarin är ett mjukt matfett och innehåller mycket fleromättade fettsyror. Hårda fetter (t ex fast margarin och smör) innehåller mer mättade fettsyror. En minskning av mättat fett och en ökning av omättat fett minskar risken för hjärtinfarkt. Till matlagning rekommenderas därför flytande margarin eller olja. Du bör därför överväga att börja, för det mesta eller alltid, använda flytande margarin och olja i matlagningen."

Femte pekpinnen var svar på att jag inte åt nyckelhålsmärkt mat.

"Att välja nyckelhålsmärkt mat är ett enkelt sätt att förbättra dina matvanor."

Slutsats: Enligt dem får jag canser, diabetes och hjärtfel av allt jag äter och av allt jag INTE äter.

Konstigt att jag inte är sjuk eller död redan som ätit så här i över fyra år nu.

Fettråden fick mig att skratta högt. Välja margarin, välja lågfettsalternativ, skära bort synligt fett, ångkoka. Gah! Been there, done thät och jag blev INTE vare sig frisk eller smal av det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt företag har sett till att alla vi anställda skall på "Hälsokoll" på Apoteket (inte Hälsoapoteket, men jag antar att undersökningen är ungefär same shit).

Det jag tycker är mest intressant är att de i denna koll "tar blodprov för att kontrollera totalkolesterol". Dessutom uppmanas man att "Inte äta eller dricka något annat än vatten timmen innan besöket".

Hur tillförlitliga kommer dessa prov att vara frågar sig vän av ordning? Skall man inte vara fastande liiite längre än en timme?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför i herrans namn tittar man bara på hur sjuk man KAN bli om man inte följer dessa råd. Bör man inte börja titta på hur sjuk man BLIR då man följer råden. :angry:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det här var ju underhållning. Jag började med att göra alkoholtestet (dricker något glas vin ibland (inte varje vecka, men det alternativet fanns inte), och var för ovanlighetens skull på fest häromdagen och drack några glas). Ja, jo, du dricker ju inte mycket och ofta, och du tycker ju inte att du har några problem, men ska du inte ta och tänka över dina vanor och minska i alla fall? Det kan bli en massa problem med alkohol!

Sedan fyllde jag i matvanor, och fick självklart alla kommentarer som nämnts ovan. Det jag tyckte var kul var kommentaren om hur många mål jag åt:

"Det är bra att fördela frukost, lunch, middag och två mellanmål jämnt över dagen. Då håller du dig mätt längre och behöver inte riskera att få plötsliga

hungerattacker. Om man är hungrig så äter man ofta snabbt och mer än man egentligen behöver. Därför är det bäst att planera sina måltider så att man inte

blir så hungrig mellan dem."

Jag menar - om jag äter jämt (som jag tycker det blir om jag ska få till fem mål per dag), hur kan jag då säga att jag håller mig mätt längre än om jag äter två gånger per dag? Det är ju fullkomligt ologiskt (om de inte räknar med att jag går vrålhungrig under tjugo av dygnets tjugofyra timmar, men så korkad är jag faktiskt inte)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var på Apoteket i dag och det var som vanligt en enorm kö. 15 st före mig. :(

Slutsats: Enligt dem får jag canser, diabetes och hjärtfel av allt jag äter och av allt jag INTE äter.

Konstigt att jag inte är sjuk eller död redan som ätit så här i över fyra år nu.

Det tar ju oftast bra mycket längre tid än 4 år att utveckla cancer och hjärt- och kärlsjukdom. Jag hävdar inte att du nödvändigtvis kommer att bli drabbad, men det faktum att du ätit LCHF i 4 år betyder inte så mycket i sammanhanget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar hur massor av frukt hindrar diabetes? Det stod inte massor av frukt men inte heller någon övre begränsning...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tar ju oftast bra mycket längre tid än 4 år att utveckla cancer och hjärt- och kärlsjukdom. Jag hävdar inte att du nödvändigtvis kommer att bli drabbad, men det faktum att du ätit LCHF i 4 år betyder inte så mycket i sammanhanget.

Det vet jag men jag vet också att jag aldrig kan få tarmcanser som de hotar med. Skrattar när någon försöker säga det till mig.

Kärlsjukdom hade jag långt innan jag började med LCHF. Höll på att lämna in då. Varför varnade de inte mig då för talriksmodellen tror du?

Kärlsjukdom så att jag höll på att lämna in för en månad sen fick jag också men på LCHF. Ingen på avdelningen sa att jag åt fel nu heller. Fick lågkolhydratkost och tillsatte smör själv.

Gjorde man nu en studie på sådana som jag så skulle man väl komma fram till att maten kan inte ha varit orsaken, inte sant? :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vet jag men jag vet också att jag aldrig kan få tarmcanser som de hotar med. Skrattar när någon försöker säga det till mig.

Kärlsjukdom hade jag långt innan jag började med LCHF. Höll på att lämna in då. Varför varnade de inte mig då för talriksmodellen tror du?

Kärlsjukdom så att jag höll på att lämna in för en månad sen fick jag också men på LCHF. Ingen på avdelningen sa att jag åt fel nu heller. Fick lågkolhydratkost och tillsatte smör själv.

Gjorde man nu en studie på sådana som jag så skulle man väl komma fram till att maten kan inte ha varit orsaken, inte sant? :)

Frågan är väl om du verkligen åt enligt tallriksmodellen?! Man hör många som säger att allt är SLV och tallriksmodellens fel, sen å andra sidan ser man nya snabbmatsrestauranger och caféer ploppa upp i varje gatuhörn.

Det feta och sjuka människor jag ser äter iaf inte enligt SLVs rekommendationer, utan de "supplementerar" friskt med väldigt mycket skräp som läsk, chips, godis, bakelser, skräpmat, för mycket kött osv.

PS. Jag tycker inte SLVs rekommendationer är helt bra, men att skylla fetman och sjukdomarna på deras rekommendationer är ju bara att skyffla över ansvaret från individen till någon annan.

Tråkigt att du har drabbats av hjärt- och kärlsjukdom. Du borde undersöka fördelarna med en växtbaserad diet, som är det enda som visat sig kunna reversera CVD.

http://www.youtube.com/watch?v=R3ied_AD4iE

http://www.youtube.com/watch?v=UoHt9cSWJVI

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad åt du innan du började med LCHF? Alltså under en hel dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, ser att jag fått svar och följdfrågor men har inte sett det förrän nu, mer än två år efter. Mystiskt men ska svara på dem nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är väl om du verkligen åt enligt tallriksmodellen?! Man hör många som säger att allt är SLV och tallriksmodellens fel, sen å andra sidan ser man nya snabbmatsrestauranger och caféer ploppa upp i varje gatuhörn.

Det feta och sjuka människor jag ser äter iaf inte enligt SLVs rekommendationer, utan de "supplementerar" friskt med väldigt mycket skräp som läsk, chips, godis, bakelser, skräpmat, för mycket kött osv.

PS. Jag tycker inte SLVs rekommendationer är helt bra, men att skylla fetman och sjukdomarna på deras rekommendationer är ju bara att skyffla över ansvaret från individen till någon annan.

Tråkigt att du har drabbats av hjärt- och kärlsjukdom. Du borde undersöka fördelarna med en växtbaserad diet, som är det enda som visat sig kunna reversera CVD.

Jo jag tillhör den där gamla stammen som tycker bättre om husmanskost än MacDonaldsmat. Visst kunde jag äta en och annan pizza och en korv med mos i gatukök när jag kände för det men det hände kanske ca 1 eller 2 ggr i månaden. Jag försökte äta enligt tallriksmodellen fast jag själv märkte att jag blev kass i magen av för mycket grönsaker, mjölk och bröd. 

När jag minskade på bröd och grönsaker så började magen minska i omfång och vikten minska. Dessutom blev jag helt plötsligt "frisk" från en massa inflammationer och infektioner som jag tidigare drogs med. Från att sprungit hos läkare varje månad så dröjde det upp till 4 år innan jag behövde söka för samma åkomma igen.

Nej någon växtbaserad kost ger jag mig inte på för då kan jag lika gärna sjukpensionera mig direkt för jag skulle inte kunna gå ut om dörrarna utan en bärbar toalett med mig.

Nu håller jag mig till ca 70 g p, ca 140 g f och ca 15 g k och det är tydligen det optimala för min kropp så jag slipper sjukhus, kan jobba heltid och må bra och gå ner i vikt..

Lagom är bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad åt du innan du började med LCHF? Alltså under en hel dag.

Jag åt frukost som oftast var gröt gjord på havre eller mannagryn men även risgryn.

Middag var oftast husmanskost när jag jobbade och på mina lediga dagar smörgås, eller några rester.

Till kvällsmat åt vi alltid lagad mat för min man åt bara smörgåsar på jobbet.

Maten var husmanskost med oftast potatis som tillbehör. Kött, fågel o fisk som inte passerat via någon fabrik. Vi hämtade köttet på gård och fiskade det mesta själva och födde upp kycklingar. Grönsaker odlade vi en hel del själva och köpte resten. Vi hade pasta en gång i veckan ungefär och pannkakor/ugnspannkaka en gång i veckan.

Godis åt vi så klart också men inga mängder och oftast bara en gång i veckan. Kakor och andra bakverk åt vi bara till födelsedagar eller när vi var på fest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg