Jump to content

Fettdrift eller glukosdrift

Jamtlandstjej

Recommended Posts

Ja, att fasta är verkligen magiskt när magen krånglar! Jag har slaskdiagnoser som IBS+dyspepsi utan medicinsk förklaring(som syns på test). Har haft krånglig magen sen jag var liten och insjuknande i svår scharlakansfeber, så något hände troligtvis under infektionsförloppet(eller följande antibiotikakur) som påverkade mage+tarm kroniskt.

Har verkligen testat allt vad gäller magtillskott och alternativa behandlingar. I bästa fall händer ingenting förutom en tom plånbok. I värsta fall blir det värre, vilket inte är så konstigt när man inte ens vet om man behandlar rätt grej. Jag stressar inte, dricker inte alkohol, sover 8+ timmar, mediterar och rör på mig. Traditionell vård erbjuder enbart läkemedel som kortsiktigt lindrar symptom som diarré eller halsbränna, vilket jag inte har problem med. Men dummast var nog när de erbjöd remiss till allmänpsykolog för magen, som att mina symptom går att "prata bort" eller att det beror på att jag "spänner mig" och andra tramsiga klyschor som fullständigt haglar inom vården. 

Det som funkar bäst för mig kostmässigt är en kombination av FOODMAP och lågkolhydratkost, med lite kalla rotfrukter for RS och mycket fet fisk, benbuljong och kokosolja. Får ändå perioder ibland när det är plågsamt att äta, allt leder till svullen mage, buller och smärta. Ligger liksom och pressar en varm vetekudde mot magen och bara lider. Enda som verkligen hjälper då är fasta i minst 20+ timmar och låta magen vila ut. Är så galet effektivt.

Men precis som säger, så är det extremt svårt att göra när man är helt glukosdriven. Jag skulle ärligt aldrig klara mer än några timmars fasta på kolhydratrik kost och magproblemet skulle såldes fortsätta i veckor. 

• Like 6

1 timme sedan, Elinor sade:

Det som funkar bäst för mig kostmässigt är en kombination av FOODMAP och lågkolhydratkost, med lite kalla rotfrukter for RS och mycket fet fisk, benbuljong och kokosolja. Får ändå perioder ibland när det är plågsamt att äta, allt leder till svullen mage, buller och smärta. Ligger liksom och pressar en varm vetekudde mot magen och bara lider. Enda som verkligen hjälper då är fasta i minst 20+ timmar och låta magen vila ut. Är så galet effektivt.

Jag föreslår att du kör en karnivor diet och nollar dina kolhydrater tills din mage uppför sig som du har rätt att förvänta dig. Bara kött och animaliskt fett.

4 timmar sedan, jala sade:

Jag föreslår att du kör en karnivor diet och nollar dina kolhydrater tills din mage uppför sig som du har rätt att förvänta dig. Bara kött och animaliskt fett.

Och så blev MariaF förvirrad. Vadan detta? Det är hur enkelt som helst, din kropp är inte gjord för annat än animalier och det visar den genom att slå bakut, simpel as that.😉

10 timmar sedan, jala sade:

Och så blev MariaF förvirrad. Vadan detta? Det är hur enkelt som helst, din kropp är inte gjord för annat än animalier och det visar den genom att slå bakut, simpel as that.😉

emojisarna är något få... Ville inte trycka varken gilla eller ledsen eller hoppa över, för den delen. Jag är inte övertygad på samma sätt som du. Inte lika svartvit. Har ju noterat att du också svängt i dina uppfattningar om saker genom åren och är övertygad om att du inte sitter på hela sanningen med ditt karnivorande... Men jag är glad att du mår bra av det. Värre än så var det inte. B)

• Like 4
  • Thanks 1

Du är bäst, därför fick du en pokal. Jag tror att jag hittat hem nu och har inte mått så här bra sedan jag började med LCHF och SSS Fakir. Vad som sedan hände var att jag testade alla dessa nyttiga grönsaker som jag numera vet att jag mår bättre om jag avstår ifrån. Efter min canceroperation så har det varit lång väg tillbaka där jag lärt mig väldigt mycket av att häcka här inne. Så ät du dina grönsaker om du tycker att du mår bra av dem, men jag tycker att du borde testade ett eller två år med Karnivor. Kanske gör du samma upptäckt som My Westerdahl har gjort.

On 2018-11-23 at 16:14, jala sade:

Jag är på väg till det... hade en period i våras/försommaren när jag åt carnivore. Anledningen till att jag gick tillbaka till lite grönsaker är att det blev...tråkigt... 😳

Men...jag mådde ju bra av det så jag är på väg ditåt igen. Äter inte grönsaker alla dagar nu men lite ost kan slinka ner, fast jag egentligen inte mår så bra av det...

Har under två veckor nu ätit(druckit) bara fettchoklad till frukost (smör, kakaopulver, lite lakritspulver och kokande vatten) men vet inte hur det räknas i carnivorehänseende?..🤔 Sen nåt animaliskt plus fett till lunch och ev till middag också. Tänkte att det kanske skulle hända nåt med vikten också, men icke!.. 

• Like 2

10 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Har under två veckor nu ätit(druckit) bara fettchoklad till frukost (smör, kakaopulver, lite lakritspulver och kokande vatten) men vet inte hur det räknas i carnivorehänseende?.

Vet inte jag heller, men jag lovar att inget säga om du inte berättar att jag dricker potatismjöl, vatten och lite kakao för den resistenta stärkelsen. Skulle tro att vi kanske inte är optimala i vår karnivor, men nästan är bättre än inte alls. Jag mår i vart bättre nu.

16 timmar sedan, jala sade:

Vet inte jag heller, men jag lovar att inget säga om du inte berättar att jag dricker potatismjöl, vatten och lite kakao för den resistenta stärkelsen. Skulle tro att vi kanske inte är optimala i vår karnivor, men nästan är bättre än inte alls. Jag mår i vart bättre nu.

Potatismjöl tål jag inte alls, men då fortsätter jag lugnt med min kakao... 😉

• Like 2

On 2018-11-23 at 08:40, Jamtlandstjej sade:

I går fick jag ytterligare ett bevis, fast det egentligen inte behövs...men kanske det kan vara bra för någon annan att höra.

På grund av en födoämnesintolerans så är min mage mellan varven extra "bråkig". Långt mellan gångerna numera, men med "hjälp" av  lite onödigt mycket stress så kan det ändå hända ibland. Effekten av bråket är att magen inte vill ha någon mat alls. Får den ändå det så reagerar den genom att ge mig ungefär 10 sekunders inställelsetid till toaletten...😎 Något jag gärna undviker... Speciellt kombinerat med en dryg timmes resväg till arbetet och därtill ( i går) ett 2-timmars inplanerat studiebesök.

När jag insåg på morgonen att så var fallet, undvek jag helt enkelt att äta någon form av frukost. Allt jag intog var ett knappt glas vatten till mina viteminer/tillskott.

Senast intagna måltid före det var ca kl 17.30 på onsdagskvällen. Senast intagna dryck var ett glas vatten vid 21-tiden när jag tog min kvällsladdning med vitaminer/tillskott.

Nåväl. Åkte min dryga timme till jobbet. Hade ytterligare något toalettbesök men det mesta var redan urtömt redan på morgonen så det var snabbt avklarat. Utförde mitt arbete, var på studiebesök med studenterna, arbetade lite till men valde att avsluta dagen lite tidigare för att åka hemåt.

Kl 15.30 åt jag dagens första måltid: en "hamburgare" gjord av krav-färs, fylld med lite ost och därtill lite dressing av tomatpuré, senap och vatten.  Innan dess hade jag alltså inte ens druckit något på hela dagen. Inga problem, inget blodsocker fall (är det aldrig högt kan det ju inte falla...) Hungrig, visst, men inte bindgalen, som jag kunde vara på den tid jag var glukosdriven...

En 22 timmars fasta alltså, i princip torrfasta, och jag mådde inte alls dåligt av det.

Efter intaget i går så var magen lite bullrig, men inga akututryckningar. I dag är magen snäll och har utan tvekan tagit emot det den fått! 😁

Dvs du vet i princip inte vad din födoämnesintollerans handlar om, dvs vilket du inte tål eller ens om det handlar om något i magtarmkanalen som är på tok?

Dvs du vet inte ens om det handlar om födoämnesintollerans/maldigestion/malingestion/allergi?

Iallafall, typ normalt så påverkar det man ätit tarmtömningsbehovet efter cirka 24 timmar!

Hur som helst, fasta bör då hur som helst vara en lisa för ett normalt liv, men då finns hur som helst ett problem som behöver utredas!

Grejen är att det då bör utredas av högt kvalificerad medicinskt utbildad personal, problemet är ändå att man själv bör ha egen koll på vad som orsakar vad för att få rätt utredning.

Dvs jag diagnosticerar dig med Maldigestion/malabsorbation/allergi eller något annat som handlar om inflamation i magtarmkanalen, dvs du kan skita i min diagnos, för jag är inte medicinskt utbildad.

Men grejen är hur som helst att det bör ta cirka 24 timmar innan det man ätit når tjocktarmen och då påverkar tarmtömningsreflexerna!

Allt annat tyder per se på maldigestion/malobsarbation/allergi eller tarmsjukdom?

11 minuter sedan, Zepp sade:

det bör ta cirka 24 timmar innan det man ätit når tjocktarmen och då påverkar tarmtömningsreflexerna!

Det bör ta, ja. Jag känner igen det där med att äta något, och inom en halvtimme ha superbrått till en toalett; ont i magen, lös i magen, bli av med det snarast! Det var vanligare före lchf, men händer enstaka gånger även nu.

Om det är något jag inte tål (före lchf var jag övertygad om att det var fett) eller om det är strulig mage ...nja. Något olämpligt som magen inte gillar, är mitt tips. Men jag har ingen aning vad man kan göra åt det. 

• Like 4

20 minuter sedan, Zepp sade:

Dvs du vet i princip inte vad din födoämnesintollerans handlar om, dvs vilket du inte tål eller ens om det handlar om något i magtarmkanalen som är på tok?

Dvs du vet inte ens om det handlar om födoämnesintollerans/maldigestion/malingestion/allergi?

Iallafall, typ normalt så påverkar det man ätit tarmtömningsbehovet efter cirka 24 timmar!

Hur som helst, fasta bör då hur som helst vara en lisa för ett normalt liv, men då finns hur som helst ett problem som behöver utredas!

Grejen är att det då bör utredas av högt kvalificerad medicinskt utbildad personal, problemet är ändå att man själv bör ha egen koll på vad som orsakar vad för att få rätt utredning.

Dvs jag diagnosticerar dig med Maldigestion/malabsorbation/allergi eller något annat som handlar om inflamation i magtarmkanalen, dvs du kan skita i min diagnos, för jag är inte medicinskt utbildad.

Men grejen är hur som helst att det bör ta cirka 24 timmar innan det man ätit når tjocktarmen och då påverkar tarmtömningsreflexerna!

Allt annat tyder per se på maldigestion/malobsarbation/allergi eller tarmsjukdom?

Jag är ordentligt utredd. Fick hjälp av en mycket duktig dietist 2001 som med hjälp av en uteslutnings/ eliminatonsdiet kunde klura ur vad jag inte tål. I huvudsak är det stärkelse och alla stärkelsebaserade produkter. Till det har också kommit laktos samt även fruktos, som jag reagerar på på samma sätt som på laktos. Jag har dessutom haft allergiska/ histaminreaktioner mot vissa livsmedel, tex mandel, mögelbehandlingsmedel, kaffe och ägg. Åkt ambulans med kortison, adrenalin, blodtrycksfall, dropp och hela millivippen, tre gånger... Ordentligt undersökt även med "scop" från alla håll och kanter samt tarmröntgen/ultraljud med uppblåsta tarmar  medelst införande av kolsyra bakvägen... (aj,aj,aj...)

Diagnostiserad med IBS samt divertiklar, vilket gett mig divertikulit ett antal gånger. Trolig grundorsak till magproblemen till en början = förstörd tarmflora på grund av ett (ganska stort) antal antibiotikakurer under barndomen/uppväxten pga taskigt immunförsvar. Dessutom troligen också en heriditet då hela familjen dras med väldigt gasiga magar...

Men...trots alla utredningar så är det svårt att bli helt besvärsfri...

• Like 3
  • Sad 1

2 minuter sedan, Effie sade:

Det bör ta, ja. Jag känner igen det där med att äta något, och inom en halvtimme ha superbrått till en toalett; ont i magen, lös i magen, bli av med det snarast! Det var vanligare före lchf, men händer enstaka gånger även nu.

Om det är något jag inte tål (före lchf var jag övertygad om att det var fett) eller om det är strulig mage ...nja. Något olämpligt som magen inte gillar, är mitt tips. Men jag har ingen aning vad man kan göra åt det. 

Prexis.. i normala fall så tar det cirka 24 timmar innan det man ätit når tjocktarmen och då kan påverka själva tarmtömningsbehovet!

Nästa grej att undersöka är huruvida något åker taxi ner till tjocktarmen där i slutändan/ändtarmen kan påverka själva tömningsfrekvensen, svaret på den frågan är Nej!

Nu blir det då litta mer komplicerat.. ponera att det du äter som du eventuellt inte tål påverkar en massa andra grejer, jodå jag har stiftat bekantskap med matförgiftning, men då spyr man som regel upp detta!

Dvs då reagerar hjärnan tack och lov på detta, nackdelen är att man som regel får tillbringa en stor del av natten på toa!

Iallafall, när hjärnan då inte reagerar genom att kräva att man tillbringar stora delar utav natten på toa, kräkandes, då är det lixom något helt annat!

iallafall så kan vi konstatera att det i princip är omöjligt för maten vi ätit att passera ner till tjock-änd-tarmen på några få timmar!

Likt förbannat så får vi ibland sådana reflexer, som förmodligen utlöses av vad som händer längre upp i tarnsystemet?

13 minuter sedan, Zepp sade:

iallafall så kan vi konstatera att det i princip är omöjligt för maten vi ätit att passera ner till tjock-änd-tarmen på några få timmar!

Ja jag har aldrig påstått att det är det jag precis åt som passerar ut genom ändtarmen. Däremot att det jag äter leder till en akut tarmtömning, av det som befinner sig närmast slutstationen..

• Like 3

17 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Jag är ordentligt utredd. Fick hjälp av en mycket duktig dietist 2001 som med hjälp av en uteslutnings/ eliminatonsdiet kunde klura ur vad jag inte tål. I huvudsak är det stärkelse och alla stärkelsebaserade produkter. Till det har också kommit laktos samt även fruktos, som jag reagerar på på samma sätt som på laktos. Jag har dessutom haft allergiska/ histaminreaktioner mot vissa livsmedel, tex mandel, mögelbehandlingsmedel, kaffe och ägg. Åkt ambulans med kortison, adrenalin, blodtrycksfall, dropp och hela millivippen, tre gånger... Ordentligt undersökt även med "scop" från alla håll och kanter samt tarmröntgen/ultraljud med uppblåsta tarmar  medelst införande av kolsyra bakvägen... (aj,aj,aj...)

Diagnostiserad med IBS samt divertiklar, vilket gett mig divertikulit ett antal gånger. Trolig grundorsak till magproblemen till en början = förstörd tarmflora på grund av ett (ganska stort) antal antibiotikakurer under barndomen/uppväxten pga taskigt immunförsvar. Dessutom troligen också en heriditet då hela familjen dras med väldigt gasiga magar...

Men...trots alla utredningar så är det svårt att bli helt besvärsfri...

Då backar jag lite, dvs du är utredd så långt det går, det går säkert att göra det ännubättre, men WTF, det ingår lixom inte i vanlig screening hur som helst!

Eliminationsdiet är det första man bör göra och som regel är just LCHF en av de  första man hamnar på, den andra är väll vegan diet?

Här handlar det då först om olika ideologier/uppfattningar om vi via evolutionen är bäst anpassade för/eller om vi bör offra vår hälsa för slippa att ha dåligt samvete för att vi föder upp djur som sen blir till mat!

Iallafall, så är jag laktosintollerant.. cirka 80% av världens befolkning är sk laktosintolleranta, samtidigt som betydande delar av befolkningen/speciellt i nordligare klimat/öknar, får en hel del viktiga näringsämnen från Ko/buffel/får/get/Jak-mjölk, men de jäser detta/dvs de är boskapsuppfödare/ beroende utav att deras kött/mjölk!

Iallafall de som inte är laktosintolleranta vet fucking inget om vad det handlar om, för jag blir liggande i värsta magplågorna/dvs det är laktosen som omvandlas till gas i tarmarna, det gör svinont!

Med det sagt, jag får lixom inga tarmtörmningsreflexer, så det är något helt annat!

21 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Ja jag har aldrig påstått att det är det jag precis åt som passerar ut genom ändtarmen. Däremot att det jag äter leder till en akut tarmtömning, av det som befinner sig närmast slutstationen..

Det är det här man/du bör undersöka närmare!

Och på det, jag har som ända syfte att få dig/andra oxå iförsig att tänka lite till/tänka om utifall det behövs!

Nu så vet ju jag lixom inte så mycket, men det finns lixom lite olika grejer man kan läsa sig till, typ hur lång tid det tar från munnen till ändtarmen.

Därav blir man för det mesta lite förvirrad, för som regel sker tarmtömningen efter cirka 24 timmar.

Oandrasidan så har jag lixom inget som helst problem med att det kan gå fortare om man råkat inmundiga något som din kropp/mage/tarmar inte tål.. men det borde då gå upp via samma kanal som de inmundigas dvs man kräks!

Det har jag oxå stiftat bekantskap med, det är ett helvete, men det går över, man tömmer magen!

Iallafall så kan jag relatera sådan erfarenheter till min tidiga ungdom, den mellan 18-20, då man inmundigat på tok för mycket alkohol!

Iallafall, efter cirka 20 fyllda, så hade man lärt sig, jag iallafall!

Grejen är fortfarande att det där pockande behovet av tarmtömning mest handlar om hur tarmarna mår för övrigt för det finns lixom inte ens en chans  att det man ätit når ändtarmen fören inom 12-24 timmar!

Iallafall bortsett från mina erfarenheter då jag var ung och oerfaren dvs 18-20.. dvs har inte de flesta utav oss gått genom detta/dvs vi kunde ha sluppit detta om vi lyssnat på våra föräldrar?

Iallaffall om tarmen pockar på tömning i tid och otid, då börjar vi prata om dels maldigestion/malabosrbation/allergier/andra saker, typ IBS/Chrons!

Man kan då fundera på huruvida stolavgången är fast eller blöt?

Är den rinnande så bör man söka läkare, samt stå på sig så man blir besvärlig så man får reda på vad det handlar om!

2 timmar sedan, Zepp sade:

Då backar jag lite, dvs du är utredd så långt det går, det går säkert att göra det ännubättre, men WTF, det ingår lixom inte i vanlig screening hur som helst!

Eliminationsdiet är det första man bör göra och som regel är just LCHF en av de  första man hamnar på, den andra är väll vegan diet?

Här handlar det då först om olika ideologier/uppfattningar om vi via evolutionen är bäst anpassade för/eller om vi bör offra vår hälsa för slippa att ha dåligt samvete för att vi föder upp djur som sen blir till mat!

Iallafall, så är jag laktosintollerant.. cirka 80% av världens befolkning är sk laktosintolleranta, samtidigt som betydande delar av befolkningen/speciellt i nordligare klimat/öknar, får en hel del viktiga näringsämnen från Ko/buffel/får/get/Jak-mjölk, men de jäser detta/dvs de är boskapsuppfödare/ beroende utav att deras kött/mjölk!

Iallafall de som inte är laktosintolleranta vet fucking inget om vad det handlar om, för jag blir liggande i värsta magplågorna/dvs det är laktosen som omvandlas till gas i tarmarna, det gör svinont!

Med det sagt, jag får lixom inga tarmtörmningsreflexer, så det är något helt annat!

Som jag skrev så var det ju just en eliminationsdiet jag fick hjälp med av dietisten. Därefter har ytterligare födoämnen eliminerats, då jag har reagerat på mer och mer. Det har landat i en mycket strikt LCHF, numera med riktning mot carnivore.

2 timmar sedan, Zepp sade:

Det är det här man/du bör undersöka närmare!

Och på det, jag har som ända syfte att få dig/andra oxå iförsig att tänka lite till/tänka om utifall det behövs!

Nu så vet ju jag lixom inte så mycket, men det finns lixom lite olika grejer man kan läsa sig till, typ hur lång tid det tar från munnen till ändtarmen.

Därav blir man för det mesta lite förvirrad, för som regel sker tarmtömningen efter cirka 24 timmar.

Oandrasidan så har jag lixom inget som helst problem med att det kan gå fortare om man råkat inmundiga något som din kropp/mage/tarmar inte tål.. men det borde då gå upp via samma kanal som de inmundigas dvs man kräks!

Det har jag oxå stiftat bekantskap med, det är ett helvete, men det går över, man tömmer magen!

Iallafall så kan jag relatera sådan erfarenheter till min tidiga ungdom, den mellan 18-20, då man inmundigat på tok för mycket alkohol!

Iallafall, efter cirka 20 fyllda, så hade man lärt sig, jag iallafall!

Grejen är fortfarande att det där pockande behovet av tarmtömning mest handlar om hur tarmarna mår för övrigt för det finns lixom inte ens en chans  att det man ätit når ändtarmen fören inom 12-24 timmar!

Iallafall bortsett från mina erfarenheter då jag var ung och oerfaren dvs 18-20.. dvs har inte de flesta utav oss gått genom detta/dvs vi kunde ha sluppit detta om vi lyssnat på våra föräldrar?

Iallaffall om tarmen pockar på tömning i tid och otid, då börjar vi prata om dels maldigestion/malabosrbation/allergier/andra saker, typ IBS/Chrons!

Man kan då fundera på huruvida stolavgången är fast eller blöt?

Är den rinnande så bör man söka läkare, samt stå på sig så man blir besvärlig så man får reda på vad det handlar om!

Ja du får väl bara tacka din lyckliga stjärna att du aldrig upplevt det omedelbara behovet till tarmtömning som under många år var min vardag. Under sena tonåren/början av tjugonde åren kan jag garantera att jag var den som hade bäst koll på var alla offentliga toaletter i min stad fanns, och hur man fick tillgång till dem. Om det var nyckel i kassan, pengar i låset eller något annat.

Det behöver inte alls vara att det är det jag stoppar i munnen som jag inte tål, ibland när det är riktigt illa kommer reaktionen av vatten. Det vill säga, i dagsläget stoppar jag inte något i munnen som jag VET att jag inte tål... men rätt som det är dyker det ju upp nya saker som jag inte tål...

Ja att det är IBS det är konstaterat för drygt 30 år sen. Stolavgångens konsistens varierar beroende på hur kraftig reaktionen är. Ibland sprutmålar jag badrumsporslinet, ibland är det fastare men i dessa fall aldrig hård.

• Like 2

31 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Som jag skrev så var det ju just en eliminationsdiet jag fick hjälp med av dietisten. Därefter har ytterligare födoämnen eliminerats, då jag har reagerat på mer och mer. Det har landat i en mycket strikt LCHF, numera med riktning mot carnivore.

Ja du får väl bara tacka din lyckliga stjärna att du aldrig upplevt det omedelbara behovet till tarmtömning som under många år var min vardag. Under sena tonåren/början av tjugonde åren kan jag garantera att jag var den som hade bäst koll på var alla offentliga toaletter i min stad fanns, och hur man fick tillgång till dem. Om det var nyckel i kassan, pengar i låset eller något annat.

Det behöver inte alls vara att det är det jag stoppar i munnen som jag inte tål, ibland när det är riktigt illa kommer reaktionen av vatten. Det vill säga, i dagsläget stoppar jag inte något i munnen som jag VET att jag inte tål... men rätt som det är dyker det ju upp nya saker som jag inte tål...

Ja att det är IBS det är konstaterat för drygt 30 år sen. Stolavgångens konsistens varierar beroende på hur kraftig reaktionen är. Ibland sprutmålar jag badrumsporslinet, ibland är det fastare men i dessa fall aldrig hård.

Jag tackar såklart min lyckliga stjärna att jag slipper att hålla koll på närmaste toalett!

Utan det jag vill pepåka är att det knappast är det man äter för stunden som utlöser tarmtömningsreflexen, iomed att det tar cirka 12-24 timmar innan det når tjock/ändtarmen!

Dvs problemet ligger någon annan stans?

Som jag pepåkar såå om något slinker ner via munnen som man inte tål, så kräks  man upp det, det om saker  man helst inte bör äta/sådant man är allergisk emot!"

Ilallafall så är jag laktosintollerant, det är en helt annan grej, dvs jag får världens plågor om någon lurat i mig mjölk!

Då har det hänt att de som lurat i mig sagda mjölk varit nära att ringa ambulans, men då har jag sagt att det går över med mycket svart kaffe samt att jag får släppa väder ett tag!

Bara så att du inte missförstår mig, för får man omedelbara reaktioner på det man äter så är det som regel allergi, dvs trots att det hur som helst tar iallafall 12-24 timmar innan det når tjock- änd-tarmen så vill kroppen tömma ut något som den inte vill ha i tarmarna.

Oså finns det betingade reflexer, dvs en vanemässig tarmtömningsreflex som i sig kan vara inducerad utav IBS/Chrons andra tarminflamatoriska orsaker.

Iallafall om feces då brukar vara flytande, så är det som  regel fara o färde för då pratar vi om tarmtömnigsreflexer som tangerar diaree/maldigestion/malabsorbation!

Oså är det där väldigt olika.. jag skiter typ varannan dag, min mor söker typ läkare om hon inte skiter minst två gånger per dag, dvs hon har haft förstoppning, minst en gång, så hon mumsar loppfrön/plommon/kål för att kunna skita två gånger om dagen, men jag tycker att det räcker med två gånger per vecka som minimum!

46 minuter sedan, Zepp sade:

Jag tackar såklart min lyckliga stjärna att jag slipper att hålla koll på närmaste toalett!

Utan det jag vill pepåka är att det knappast är det man äter för stunden som utlöser tarmtömningsreflexen, iomed att det tar cirka 12-24 timmar innan det når tjock/ändtarmen!

Dvs problemet ligger någon annan stans?

Som jag pepåkar såå om något slinker ner via munnen som man inte tål, så kräks  man upp det, det om saker  man helst inte bör äta/sådant man är allergisk emot!"

Ilallafall så är jag laktosintollerant, det är en helt annan grej, dvs jag får världens plågor om någon lurat i mig mjölk!

Då har det hänt att de som lurat i mig sagda mjölk varit nära att ringa ambulans, men då har jag sagt att det går över med mycket svart kaffe samt att jag får släppa väder ett tag!

Bara så att du inte missförstår mig, för får man omedelbara reaktioner på det man äter så är det som regel allergi, dvs trots att det hur som helst tar iallafall 12-24 timmar innan det når tjock- änd-tarmen så vill kroppen tömma ut något som den inte vill ha i tarmarna.

Oså finns det betingade reflexer, dvs en vanemässig tarmtömningsreflex som i sig kan vara inducerad utav IBS/Chrons andra tarminflamatoriska orsaker.

Iallafall om feces då brukar vara flytande, så är det som  regel fara o färde för då pratar vi om tarmtömnigsreflexer som tangerar diaree/maldigestion/malabsorbation!

Oså är det där väldigt olika.. jag skiter typ varannan dag, min mor söker typ läkare om hon inte skiter minst två gånger per dag, dvs hon har haft förstoppning, minst en gång, så hon mumsar loppfrön/plommon/kål för att kunna skita två gånger om dagen, men jag tycker att det räcker med två gånger per vecka som minimum!

Jag tror inte du förstår problematiken, men det är väl inte att begära när du aldrig upplevt det själv. Jag har aldrig kräkts av något jag inte tål. Det ger effekt på magen eller luftvägarna. Ibland bara med ont i magen för stunden.

Men när magen är i det skick som den var häromdagen då resulterar varje intag, oavsett om det är vatten eller något annat, till en mycket hastigt påtvingad tarmtömning. Som sagt, påtvingad. Inget jag kan låta bli för då hamnar det i byxorna.

Avslutar den här diskussionen med dig då jag anser att det har tagit fokus från trådens egentliga syfte, som var att belysa, kanske främst för nya som inte känner till det så väl, att när man är på fettdrift är det inga problem med en ofrivillig fastedag.

• Like 2
  • Thanks 1

On 2018-11-25 at 19:29, Jamtlandstjej sade:

Jag tror inte du förstår problematiken, men det är väl inte att begära när du aldrig upplevt det själv. Jag har aldrig kräkts av något jag inte tål. Det ger effekt på magen eller luftvägarna. Ibland bara med ont i magen för stunden.

Men när magen är i det skick som den var häromdagen då resulterar varje intag, oavsett om det är vatten eller något annat, till en mycket hastigt påtvingad tarmtömning. Som sagt, påtvingad. Inget jag kan låta bli för då hamnar det i byxorna.

Avslutar den här diskussionen med dig då jag anser att det har tagit fokus från trådens egentliga syfte, som var att belysa, kanske främst för nya som inte känner till det så väl, att när man är på fettdrift är det inga problem med en ofrivillig fastedag.

Jodå jag misstänker iallafall att jag förstår problematiken, även om det inte är en av mina egna erfarenheter.

Utan jag vill bara vara extra besvärlig, dvs man får inte dra för lätta slutsatser av i övrigt ofta för dig omedelbara reaktioner.

Iallafall som Laktosintollerant, det finns f*n nästan ingen i omgivningen som vet vad det innebär.. dvs om jag skulle äta som dem, så hade jag redan varit förtidspensionerad!

I övrigt så har jag samma erfarenhet, dvs det där med fasta , när man väl kommit ikapp med sin omställning till fettdrift.. är om jag får använda ett rätt slitet uttryck, "en piss i Missisippi"!

Men jag framhärdar.. grejen att det där med att man blir tvungen att uppsöka toa i tid och otid kan lixom inte förklaras med vad man åt för tillfället för det som man gör av med bör rimligtvis handla om vad man åt föregående dag?

Dvs då har vi framförallt två olika scenarion, det första är då vad du åt föregående dag, det andra scenariot innebär att det du ätit i nutid utlöser en tarmtömningsreflex litta oavsett vad du åt dagen innan?

Iallafall, den stora skillnaden är om de påtvingade tarmtömningsreflexerna innebär fast eller rinnande Feces!

Hur som helst, rinnande har vi iallafall medicinska begrepp för som förklarar iallafall en del, då heter det diaree, maldigestion eller malabsorbation, då är inte fasta ens ett populärt utttryck iomed att alla tre gör att man varken tar upp näring eller kalorier i någon utsträckning!

Oså kommer vi då osökt in på de andra, jodå jag har exemplel, vi börjar med min mor, dvs om hon inte skiter två gåner per dag så får hon panik, själv tycker jag att två-tre gånger i veckan är rätt lagom!

Oså min forna kollega/löneförättare när hon närmade sig pensionen så visade det sig att hon faktiskt var glutenintollerant, dvs hon var hälsomedveten så det blev hur som helst en hel del gluten, men hon fick fasta och  hålla himla koll  på hur mycket hon åt samt var närmaste toalett låg inom gångavstånd!

När hon slopat gluten gick hon givetvis upp i vikt, fick litta problem med trög mage.. oregelbundna toabesök och annat som hon inte var van vid.

11 timmar sedan, Zepp sade:

det andra scenariot innebär att det du ätit i nutid utlöser en tarmtömningsreflex litta oavsett vad du åt dagen innan?

Ja precis. Det är exakt det det handlar om. Det har ingen betydelse vad jag åt dagen innan...eller vad jag äter just då. Det är ATT jag äter(eller dricker) som utlöser tarmtömningsreflexen.

• Like 2
  • Thanks 1

12 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Ja precis. Det är exakt det det handlar om. Det har ingen betydelse vad jag åt dagen innan...eller vad jag äter just då. Det är ATT jag äter(eller dricker) som utlöser tarmtömningsreflexen.

Tack för det.. oså ber jag om ursäkt utifall du uppfattat det som att jag inte tror dig!

Så jag drar ett tredje exempel, dvs min far och hans fru, dvs min mor och han är skilda så han fick en annan fru så småningom.

Iallafall i höjden av sin medelålder, dvs de har barn/mina halvsyskon, så fick de för sig att köpa båt.. grejen var att det skulle vara en toalett med båt runt omkring för min fars fru hade litta samma bekymmer som dig, och man får lixom inte lätt tag i en toalett på öarna i Göteborgs  skärgård såvida man inte tänker sig att hänga över räcket!

Det jag inte ber om ursäkt för är att jag är litta extra besvärlig, dvs om vi har att göra med vattniga stolavgångar så är det ett speciellt och extra allvarligt hälsoproblem.. man får f*n inte ens i sig varken näring eller kalorier!

Nu så tänker jag inte dyka djupare in i problemet men jag är hur som helst nyfiken på vilka orsaker som kan orsaka sådana reflexer på normalt hälsosamma människor!

Dels så kan det handla om födoämnesallergi, dvs allergenen triggar reflexen, dels så kan det vara betingade reflexer/annat oxå så klart.

Iallafall som laktosintollerant.. med rätt trög mage, så får jag främst jävligt ont av gaserna i tarmen och har om man skall nämna något problem så är det främst att jag lätt blir förstoppad, så då går jag och min mor ihop på iallafall semestrarna och tar loppfrön i förebyggande syfte.