badboll Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 Hej alla! Jag behöver lite feedback, för nu händer det inget alls längre med vikten(står still) och så har det gjort under minst 8 månader….. Jag: Man, 50 år, 179cm, 175kg, ingen diabetes eller annan sjukdom, jobbar 12-13timmars pass 3-4 dygn/vecka. Låg aktivitet av motion (vilar mig i form) Jag ska försöka beskriva hur en typisk dag kan se ut. Kaffe med grädde = 5 muggar och typ 5 msk grädde över dagen. Frukost vid ledighet: 1msk smör 3 ägg Varierande mängd mellan 100-200gram av t.ex. bacon, kassler, nötkött. Frukost vid jobb: 100-150 gram av, t.ex. kassler, kött eller 5-6 prinskorvar över 70% kötthalt. Lunch vid ledighet: Blandsallad = isberg, paprika, gurka, tomat, lök = 150-200gram och ibland 10 gr salladsost och 2 tsk dressing. 1 msk bea eller annan fet sås 100-150 gram, oftast fläskkött. Lunch vid jobb: 80gram vitkål 15 gram Creme Fraiche 10 gr smör 1 msk grädde 3 gram lök 3 gram paprika 1-2 cocktailtomat 150-200 gram fläskkött Middag vid ledighet och jobb: Blandsallad (se ovan) 3 stekta ägg 100 gram av nöt eller fläskkött. Äter enligt dessa nivåer: Fett 75% (184gr) kommer sällan upp till fettnivån….. Protein 21% (116gr) 580 gr kött/dag. Kolhydrat 4% (22gr) 550 gr grönt/dag. Kcal per dygn = 2200kcal. Använder appen Lifesum där jag för in allt och har så gjort sedan jag började. Enligt appen kommer jag sällan upp till de satta nivåerna, jag brukar ligga runt 1500-1900 kcal/dag. Ibland så händer det att jag fuskar och äter en (1) hårdbrödsmacka med smör och ost på, kan inträffa 1-2 ggr/mån, vet inte varför jag faller genom men kan det ha en sån förödande effekt? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 Har du provat att fasta? Tex lägga in 2 st 24 timmars fasta de dagar du inte jobbar (fasta middag till middag). Eller om det känns jobbigt, hoppa över frukosten och bara äta lunch + middag. Fasta är effektivt när det gäller att sänka insulinnivåerna. Googla Jason Fung. Han behandlar diabeste typ 2-patienter med olika typer av fasta och har skrivit mycket om det! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted November 26, 2018 Author Share Posted November 26, 2018 6 minuter sedan, PiaB sade: Har du provat att fasta? Tex lägga in 2 st 24 timmars fasta de dagar du inte jobbar (fasta middag till middag). Eller om det känns jobbigt, hoppa över frukosten och bara äta lunch + middag. Fasta är effektivt när det gäller att sänka insulinnivåerna. Googla Jason Fung. Han behandlar diabeste typ 2-patienter med olika typer av fasta och har skrivit mycket om det! Det blir en del periodisk fasta när jag jobbar, har riktigt dåliga tider 01-13....så när jag kommer hem så hinner jag fixa middag och äter den runt 15.00. Sen äter jag min frukost runt 03-04 så där blir det fasta med minst 12 timmar iaf. Övrig ledig tid så brukar det gå mellan 14-16 timmar mellan middag och frukost - räknas det in som fasta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 14-16 h är absolut fasta. Då är du van att gå länge utan mat, så 24h-fasta borde inte vara något problem! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 Kaffe med grädde dricker du inte under fasteperioden, väl? Helst inte kaffe alls I höstas kom Ralf Sundberg och Martina Johanssons bok om inflammation. Den tar upp flera orsaker till att man inte får resultat (utan att i detalj säga vad man ska göra) . Stress finns med. Nattarbete finns med. Epigenitik. Hormoner (även manliga). Tror du skulle kunna få en del aha-upplevelser om du läser den. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted November 26, 2018 Author Share Posted November 26, 2018 2 timmar sedan, MariaF sade: Kaffe med grädde dricker du inte under fasteperioden, väl? Helst inte kaffe alls I höstas kom Ralf Sundberg och Martina Johanssons bok om inflammation. Den tar upp flera orsaker till att man inte får resultat (utan att i detalj säga vad man ska göra) . Stress finns med. Nattarbete finns med. Epigenitik. Hormoner (även manliga). Tror du skulle kunna få en del aha-upplevelser om du läser den. Var ut på nätet och lade en beställning på boken, ska bli intressant läsning! Dricker ur en termos (0.5L) och då blir det med termosens lilla kopp under fastan, blir kanske 1-1½ normal mugg under fastan. Det kan ibland bli en mugg kaffe när jag vaknat innan arbetspassets början, runt 23.30. Dricker resten av kaffet efter lunchen och innan middagen, ska kunna somna efter 15.00 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 Äter du verkligen över 100 gram protein per måltid?!!! Eller menar du 100 gram kött/fisk / ägg per måltid? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted November 26, 2018 Author Share Posted November 26, 2018 8 minuter sedan, Angelico sade: Äter du verkligen över 100 gram protein per måltid?!!! Eller menar du 100 gram kött/fisk / ägg per måltid? 100-150 gram kött/fågel/ägg per måltid, blev otydligt när jag skrev protein bara. Äter upp till 550-600 gram kött per dag, ibland mindre. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 Skippa grädden i kaffet .... det blir en variant av småätande ... om du är hungrig, ät mer under själva måltiderna. Annars så äter du ju ganska strikt... så det finns inte så mycket mer att göra (om du inte vill fasta längre perioder) ... om du inte är hungrig mellan måltiderna så kan du testa med att äta mindre. Du skulle också kunna testa att öka fettmängden (typ bea och smör) och minska köttmängden en aning. Att promenera en halvtimme eller mer om dagen ... skadar inte heller av flera skäl. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 Vissa individer reagerar på mjölkprodukter och grädde och creme fraiche räknas ju dit. Det kan vara en grej att testa att utesluta. Andra går ner på nötkött men inte fläsk (minns inte var jag läste om det, tyvärr). Fast jag tror mest på kortisol/stress/inflammation. Hoppas du hittar massa matnyttigt i boken! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post badboll Posted November 26, 2018 Author Popular Post Share Posted November 26, 2018 Mäh.....kaffe utan grädde, går det? Började med grädde i kaffe för att få i mig lite mer fett, men får gå över till smööör i kaffet då. 6 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 4 minuter sedan, badboll sade: Mäh.....kaffe utan grädde, går det? Började med grädde i kaffe för att få i mig lite mer fett, men får gå över till smööör i kaffet då. Man får öva sig. Det är tufft i början. Jag körde kokosfett och mixer i en övergångsperiod för att få till ett gräddliknande skum. Numera dricker jag kaffet svart, och tar bara en klick vispad grädde till helgfrukosten. Fett har jag i en depå runt midjan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post badboll Posted November 26, 2018 Author Popular Post Share Posted November 26, 2018 1 minut sedan, Tureborgaren sade: Man får öva sig. Det är tufft i början. Jag körde kokosfett och mixer i en övergångsperiod för att få till ett gräddliknande skum. Numera dricker jag kaffet svart, och tar bara en klick vispad grädde till helgfrukosten. Man kanske ska sluta helt med kaffet, får ta att ha ont i huvudet några dagar eller nått sånt........hualigen, hur ska det gå? 7 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 5 minuter sedan, badboll sade: Man kanske ska sluta helt med kaffet, får ta att ha ont i huvudet några dagar eller nått sånt........hualigen, hur ska det gå? Men en kopp om dagen kan du väl ändå ta? Jag har försökt sluta, men då blir inte livet värt att leva. Frukostkoppen är helig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 Min ”guru” när det gäller hälsa, heter Phil Maffetone. Hans koncept är mest känt för sin träningsdel men kostmässigt är det LCHF/paleo-aktigt och har varit så i många år, långt innan det blev modernt. T o m han dricker en kopp morgonkaffe även om han kör med grädde (tror jag, sitter i skrivandes stund på en båt så jag letade bara upp klippet). Det jag grunnar över är din cirkadiska rytm, dygnsklockan, som sätts ur spel av dina arbetstider och bidrar till inflammation och att kaffe under fasta tydligen kan stoppa autofagin (nyligen diskuterat i annan tråd). 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 1 timme sedan, badboll sade: Man kanske ska sluta helt med kaffet, får ta att ha ont i huvudet några dagar eller nått sånt........hualigen, hur ska det gå? Va.. inget kaffe, det är ju halva födan.. noll kolisar och så blir man både pigg och fit for fight! Aså om det skulle handla om att man bara måste ha socker, grädde, smör, MCT i kaffet.. eller wienerbröd/kakor till.. då vore det något att dra ner på men sällan svart kaffe utan något till, det är brunt vatten med lite koffein! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 26, 2018 Share Posted November 26, 2018 Det finns många synpunkter runt kaffe! Här är en till: https://martinajohansson.se/fasta-med-och-utan-kaffe/#comments 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 Ja, åsikterna går isär när det gäller kaffet. Kanske koffeinfritt kaffe stressar kroppen mindre? Sömn är jätteviktigt även för viktminskning. Fettförbränning sker till stor del under djupsömn och finns det brister i sömnkvaliteten så kan det bromsa viktnergång precis som stress, tyvärr. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted November 27, 2018 Author Share Posted November 27, 2018 Hmmm......kaffe verkar vara en intressant fråga som engagerar. När jag tittar bakåt i tiden så har egentligen inget ändrats i större utsträckning i mitt arbetsliv eller privatliv, har jobbat dessa udda tider i över 10 år så dygnsrytmen är förstörd sedan tidigare. När jag började min LCHF resa för ca 26 månader sedan så fungerade viktminskningen klockrent i ca 17 månader sedan hamnade jag på en platå som verkar hänga sig kvar, men i 8-9 månader?? Äter nästan identiskt sedan start, det som kan ha ändrats är att jag nu har längre tid mellan måltiderna. Dricker samma mängd kaffe med och utan grädde, äter mer rena grönsaker och kött än tidigare, mindre av charkuterier. Dricker ca 2-3L vätska (inkl kaffe) om dagen, bra färg och form på "utgifterna". Genomgick en större läkarundersökning med en mängd prover inför en axeloperation, där konstaterade läkaren (med lätt förvånad min) att jag var kärnfrisk, alla värden var spot on. Jag är tobaksfri, nästan alkoholfri, kan vid få tillfällen (1-3ggr/år) dricka några glas vin/sprit. Har ändrat i mitt jobbschema från att byta och bryta mellan nattskift och dagskift till att bara jobba natt, som resultat sover jag klart mer och bättre nu än tidigare, djupt och hårt. Tidigare innan bytet i schemat så var sömnen mellan 3-5 timmar/dygn nu ligger jag mellan 6-8timmar/dygn. Bokför allt i appen lifesum, har blivit en vana bara, och det har inte sprungit iväg på något område, har bra koll på vad jag äter. Jag mår bra i kropp och knopp, så bara det är ett stort plus, men lite tråkigt att vågen står stilla, kan tycka att kroppen minskar i omfång lite här och där iaf, också ett plus. Jag får fortsätta nöta på som vanligt och kanske släpper det nån gång eller så är det så här jag ska vara. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted November 27, 2018 Popular Post Share Posted November 27, 2018 Mitt förslag är: ändra på någonting. Fasta, eller förhållandet mellan protein-fett-kolhydrater. Har last sådana här inlägg I manga år, och fått känslan av att ändringar I sig kan kicka igång något. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted November 27, 2018 Author Share Posted November 27, 2018 35 minuter sedan, Effie sade: Mitt förslag är: ändra på någonting. Fasta, eller förhållandet mellan protein-fett-kolhydrater. Har last sådana här inlägg I manga år, och fått känslan av att ändringar I sig kan kicka igång något. Har faktiskt provat att ändra på en del proportioner mellan de olika utan större resultat, åt ett tag mer fett och mindre proteiner, inget resultat. Mer grönsaker och mindre proteiner, inget. Mer kött och fett, inget. Då är det ren fasta som återstår verkar det som för att kicka igång systemet. Får inför nästa frivecka mentalt förbereda mig för att fasta, det ska bli intressant. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 10 timmar sedan, badboll sade: Får inför nästa frivecka mentalt förbereda mig för att fasta, det ska bli intressant. Jag är frälst på fasta. Håller just nu på med ett faste-projekt som gett flera goda resultat för hälsan. Kommer att skriva om dem på min hemsida inom kort. Mins faste-gurus är Jason Fung och hans kompanjon Megan Ramos. Fung har många bra inlägg här på Diet Doctor, men även på sin egen hemsida: https://idmprogram.com/ De har även ett flertal klipp om fasta på Youtube, om du söker på deras namn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 12 timmar sedan, badboll sade: Har faktiskt provat att ändra på en del proportioner mellan de olika utan större resultat, åt ett tag mer fett och mindre proteiner, inget resultat. Mer grönsaker och mindre proteiner, inget. Mer kött och fett, inget. Då är det ren fasta som återstår verkar det som för att kicka igång systemet. Får inför nästa frivecka mentalt förbereda mig för att fasta, det ska bli intressant. Dvs du har redan testat det mesta som ingår i LCHF-sfären, förmodligen mer oxå innan? Iallafall så skall du hålla fast vid vad du redan uppnått, det är hur lätt som helst att slänga ut barnet med badvattnet. Dvs det är dags att gå lite hardcore, dvs fasta/kalorirestriktion. På något sätt så inbillar jag mig att du redan är inne på det och lite förberedd, både mentalt och metabolt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 Hur var det med fasta, visst ska man vara försiktig med det när man är stressad/har påverkade binjurar? Men hur vet man det (om man inte är inkörd i väggen redan)? Alltså, var går gränsen? Funderar på om man som badboll jobbar natt/udda tider, är fasta i flera dagar lämpligt då? Att inte äta/dricka annat än vatten på natten har jag uppfattat ska vara bra men längre fastor? 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 11 timmar sedan, MariaF sade: Hur var det med fasta, visst ska man vara försiktig med det när man är stressad/har påverkade binjurar? Men hur vet man det (om man inte är inkörd i väggen redan)? Alltså, var går gränsen? Funderar på om man som badboll jobbar natt/udda tider, är fasta i flera dagar lämpligt då? Att inte äta/dricka annat än vatten på natten har jag uppfattat ska vara bra men längre fastor? Instämmer i dessa funderingar... Man ska ju vara försiktig med fasta om man har påverkade binjurar och nattarbete/oregelbundna tider kan ju vara en stress som påverkar binjurarna... Om det finns en grundstress i botten så kan det vara svårt att gå ner i vikt bara för det. Har du ätit LCHF så pass länge så borde ju kroppen vara trygg och inte oroa sig för svält och i och med det hålla fast det den kan... Funderar över hormoner...det är ju en påverkansfaktor även för män. Kanske kunde vara värt att ta ett hormontest via Werlabs för att se över den delen.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 Jag föreslår också fasta som en förändring som kan få dig ur din viktplatå. Jag har testat att fasta och som Tureborgaren blivit frälst. Man måste förbereda sig mentalt så att man har en strategi för de första två dagarna då suget/vanan att äta vid bestämda tider gör sig påmind. Man kan till exempel planera aktiviteter för måltiderna så att man blir upptagen med annat - en längre promenad till exempel. Man kan ladda med mineralvatten av god kvalité när suget gör sig påmind. Jag upplever en helt annan ro i kroppen när jag fastar. En fasta för mig blev som ett äventyr, en inre resa, en stärkande upplevelse. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 När vi ändå är inne på hardcore, vad tror du om att gå över till Carnivore en månad. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 Jag funderade på kvaliten på din sömn. Om du snarkar mycket så kolla om du lider av sömnapné. Om du inte snarkar men vaknar med torr mun så kan man prova muntejpning. Om du får panik bara på tanken att tejpa igen munnen på natten så börja med att tänka på hur du andas på dagen. Man ska för det mesta andas genom näsan. När du andas in ska magen åka ut, när du andas ut ska magen sjunka in. Jättevanligt att man andas fel, dvs bara i övre delen av bröstkorgen och då drar man in magen när man andas in. Testa genom att andas in snabbt; åker magen in eller ut? Mer info här: http://4health.se/99-anders-olsson-medveten-andning 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 Sömnens kvalitet kan nog inverka en hel del på hur ens vikt utvecklas. Prova med muntejpning. Om man tycker det känns obehagligt så kan man börja vänja sig genom att tejpa på dagen och även i god tid innan man lägger sig. - Väldigt mycket en vanesak. Människor i Alla åldrar snarkar! Eller sover med öppen mun och syresätter sig sämre under sömn. Tejpning är en enkel och lindrig åtgärd. Martina Johansson beskriver hur hennes sömn förbättrats avsevärt och hur hon blivit piggare på dagarna. https://martinajohansson.se/muntejpen-hur-har-det-gatt/ https://martinajohansson.se/muntejp-och-somnapne-fortsattning-om-tejpen/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 7 timmar sedan, kickilotta sade: Sömnens kvalitet kan nog inverka en hel del på hur ens vikt utvecklas. Läkartidningen: Ny kunskap om hur störd sömn på sikt kan bidra till viktuppgång http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2018/11/Ny-kunskap-om-hur-stord-somn-pa-sikt-kan-bidra-till-viktuppgang/ "Resultaten indikerar att akut sömnbrist i sig kan ha en ofördelaktig inverkan på mekanismer som reglerar muskel- och fettvävnadens uppbyggnad och ämnesomsättning." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted December 2, 2018 Author Share Posted December 2, 2018 11 timmar sedan, Skärfläcka sade: Jag funderade på kvaliten på din sömn. Om du snarkar mycket så kolla om du lider av sömnapné. Om du inte snarkar men vaknar med torr mun så kan man prova muntejpning. Om du får panik bara på tanken att tejpa igen munnen på natten så börja med att tänka på hur du andas på dagen. Man ska för det mesta andas genom näsan. När du andas in ska magen åka ut, när du andas ut ska magen sjunka in. Jättevanligt att man andas fel, dvs bara i övre delen av bröstkorgen och då drar man in magen när man andas in. Testa genom att andas in snabbt; åker magen in eller ut? Mer info här: http://4health.se/99-anders-olsson-medveten-andning Jag kan säga att jag snarkade förut men med min viktnedgång så har snarkningen upphört, klart det kommer någon snarkning nån gång men inte "dra timmerstockar". Den äkta hälften säger att jag snusar som ett litet barn när jag sover. Vaknar inte med någon torr mun, upplever min sömn som tillräcklig, sover mellan 6-8 timmar/dygn vaknar utvilad. Andas med magen. Att tejpa munnen känns som en främmande tanke, allra helst om man är skäggig runt om..... tror inte jag vill praktisera den metoden. 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 4, 2018 Share Posted December 4, 2018 Lyssnade på Anna Sparres podcast med Anders Lönedahl från en tid tillbaka idag angående lymfan. Den kan, om den inte cirkulerar som den ska, orsaka viktuppgång trots att man är smal/jämnt fördelad och om diafragman inte jobbar som den ska vid andning påverkar det lymfflödet. Lymfödem/stagnation börjar alltid vid höger vrist för det är längst från tömningen vid vänster nyckelben. Ytterligare en grej som kan bidra till viktproblem om magandningen inte fungerar, alltså. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 4, 2018 Share Posted December 4, 2018 2 timmar sedan, MariaF sade: angående lymfan. Den kan, om den inte cirkulerar som den ska, orsaka viktuppgång Där kommer det positiva i vänster sovläge på plan sängbotten in, resp. förstärkningen av sömneffekten vid förhöjning av sängens huvudända. Vi hade ju en diskussion på forumet för några månader sedan med lite olika synpunkter om vänster/höger sömnläge verkligen hade någon betydelse. Fysiologiskt lär dock vara svårt att motsäga att läget på olika kroppsorgan talar för lymfans bättre fart i vänsterläge med de fördelar detta ger med gravitationens hjälp. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 5, 2018 Share Posted December 5, 2018 21 timmar sedan, Nils Engström sade: Där kommer det positiva i vänster sovläge på plan sängbotten in, Jo, jag tänkte på dig, Nils... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted December 12, 2018 Author Share Posted December 12, 2018 Hej igen. Jag har en liten fundering som bara dykt upp när jag satt och funderade på varför det är så svårt att komma av platån jag befinner mig i. Har dragit ned på mejeriprodukter och jag tror det har hjälp till faktiskt, men nu till min fundering - tuggummi....... Jag jobbar som yrkesförare och jobbar som sagt udda tider, tuggar mycket tuggummi för det hjälper till att hålla tristessen borta när man sitter och mängdar mil på våra riksvägar. Och fokus är ju något som är rätt viktigt i mitt yrke, jag lovar . Tuggar bara märket "Extra" sockerfritt och det går några påsar i veckan, kan det verkligen vara det som stör min förbränning? Det triggar väl igång insulinet gissar jag. Vad ska jag byta ut tuggummit med? Snart jul och då får jag äntligen äta ett gott vörtbröd!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted December 12, 2018 Share Posted December 12, 2018 Jag kanske inte begriper något, men är det ett måste att tugga? Det kan inte vara möjligt att lyssna på något som är intressant för dig, poddar, bok? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 12, 2018 Share Posted December 12, 2018 1 timme sedan, badboll sade: Vad ska jag byta ut tuggummit med? Snart jul och då får jag äntligen äta ett gott vörtbröd!!! Varje gång du tuggar så förväntar kroppen sig att det kommer något att äta och gör det inte det så blir din kropp förvirrad. Den tänker som så att den här bollen går det inte att lita på, det är bäst att att inte släppa något ifrån sig. Därav att du har fastnat i en platå.. vet inte om det är så men jag har läst någonstans att kroppen känner sig lurad av tuggandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted December 12, 2018 Author Share Posted December 12, 2018 1 timme sedan, Kattuggla sade: Jag kanske inte begriper något, men är det ett måste att tugga? Det kan inte vara möjligt att lyssna på något som är intressant för dig, poddar, bok? Att tugga på något håller många chaufförer mer fokuserad, det är något med tuggrörelsen som håller igång hjärnan/fokus - om du kör långt nån gång så prova tugga det hjälper. Jag håller mig till tuggummi, många andra tuggar på frukter, nötter, godis och annat jox. Poddar och ljudböcker kan bli lite sövande faktiskt - har provat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted December 12, 2018 Author Share Posted December 12, 2018 27 minuter sedan, jala sade: Varje gång du tuggar så förväntar kroppen sig att det kommer något att äta och gör det inte det så blir din kropp förvirrad. Den tänker som så att den här bollen går det inte att lita på, det är bäst att att inte släppa något ifrån sig. Därav att du har fastnat i en platå.. vet inte om det är så men jag har läst någonstans att kroppen känner sig lurad av tuggandet. Jag tror mig också läst det någonstans och därför kom min tanke upp, det är så lätt att glömma bort något så harmlöst som tuggummi...... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted December 12, 2018 Share Posted December 12, 2018 7 timmar sedan, badboll sade: Jag jobbar som yrkesförare och jobbar som sagt udda tider, tuggar mycket tuggummi för det hjälper till att hålla tristessen borta när man sitter och mängdar mil på våra riksvägar. Och fokus är ju något som är rätt viktigt i mitt yrke, jag lovar . Tuggar bara märket "Extra" sockerfritt och det går några påsar i veckan, kan det verkligen vara det som stör min förbränning? Det triggar väl igång insulinet gissar jag. Sötning och LCHF - bäst och sämst https://www.dietdoctor.com/se/lchf/sotning Alla sötningsmedel upprätthåller ditt sug efter sött. Xylitol är en av de vanligaste sötningsmedlen i sockerfria tuggummin och munskölj. Tänk på att xylitol bara är kolhydratsnålt, inte helt utan kolhydrater. 50 procent av xylitol absorberas inte utan fermenteras istället av bakterier i din tjocktarm och det kan orsaka matsmältningsproblem (gaser, uppblåsthet etc.) vid måttlig till stor konsumtion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 12, 2018 Share Posted December 12, 2018 11 timmar sedan, badboll sade: Hej igen. Jag har en liten fundering som bara dykt upp när jag satt och funderade på varför det är så svårt att komma av platån jag befinner mig i. Har dragit ned på mejeriprodukter och jag tror det har hjälp till faktiskt, men nu till min fundering - tuggummi....... Jag jobbar som yrkesförare och jobbar som sagt udda tider, tuggar mycket tuggummi för det hjälper till att hålla tristessen borta när man sitter och mängdar mil på våra riksvägar. Och fokus är ju något som är rätt viktigt i mitt yrke, jag lovar . Tuggar bara märket "Extra" sockerfritt och det går några påsar i veckan, kan det verkligen vara det som stör min förbränning? Det triggar väl igång insulinet gissar jag. Vad ska jag byta ut tuggummit med? Snart jul och då får jag äntligen äta ett gott vörtbröd!!! Jag tror inte att det är tuggumina som ställer till det utan att du är yrkeschaufför och mängdar en massa mil med full fokus på framförandet av ditt fordon på våra vägar.. och det är vi andra tacksamma för! För vi vill inte möta en förare som inte har fullt fokus på framförandet av sitt fordon! Iallafall så har jag somarjobbat som chaufför, på samma företag som min bror numera är arbetsledare/dvs han sitter på kontoret och styr de flesta chaufförer! Iallafall på den tiden då jag jobbade där så körde han själv, främst Simalift med släp! Hur som helst, den ena stressen byter av den andra.. dvs han säger att det ofta är stressigare att få ihop alla transporter, än att köra själv! Fördelen som han ibland påtalar är iallafall att han numera oftast har en arbetstid som är cirka 7-4, dvs det finns möjligheter till fritid och därmed fritidsaktiviteter, typ, han började motionera, han springer på sin fritid.. iallafall om han får tid för det av fru och barn! Såå..nu springer han på en puls som jag har när jag går lite hastigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 13, 2018 Share Posted December 13, 2018 Sötningsmedlet aspartam skall vi nog undvika. https://www.healthy-holistic-living.com/five-surprising-facts-you-never-know-about-aspartame-chemical-sweetener.html?utm_source=JFH&utm_content=20125-87DH&fbclid=IwAR2PJKeXXETBIdaXc7-WMWIlvJMTu__XNfuCYG3RDUeHh9ZenucsA0n931k Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts