badboll

Nu behöver jag feedback.....*suck*

Recommended Posts

Jag föreslår också fasta som en förändring som kan få dig ur din viktplatå. Jag har testat att fasta och som Tureborgaren blivit frälst. Man måste förbereda sig mentalt så att man har en strategi för de första två dagarna då suget/vanan att äta vid bestämda tider gör sig påmind. Man kan till exempel planera aktiviteter för måltiderna så att man blir upptagen med annat - en längre promenad till exempel. Man kan ladda med mineralvatten av god kvalité när suget gör sig påmind. Jag upplever en helt annan ro i kroppen när jag fastar. En fasta för mig blev som ett äventyr, en inre resa, en stärkande upplevelse.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på kvaliten på din sömn. 

Om du snarkar mycket så kolla om du lider av sömnapné. 

Om du inte snarkar men vaknar med torr mun så kan man prova muntejpning. Om du får panik bara på tanken att tejpa igen munnen på natten så börja med att tänka på hur du andas på dagen.

Man ska för det mesta andas genom näsan.  När du andas in ska magen åka ut, när du andas ut ska magen sjunka in. Jättevanligt att man andas fel, dvs bara i övre delen av bröstkorgen och då drar man in magen när man andas in. Testa genom att andas in snabbt; åker magen in eller ut? Mer info här: 

http://4health.se/99-anders-olsson-medveten-andning 

  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sömnens kvalitet kan nog inverka en hel del på hur ens vikt utvecklas. Prova med muntejpning. Om man tycker det känns obehagligt så kan man börja vänja sig genom att tejpa på dagen och även i god tid innan man lägger sig. - Väldigt mycket en vanesak. Människor i Alla åldrar snarkar! Eller sover med öppen mun och syresätter sig sämre under sömn. Tejpning är en enkel och lindrig åtgärd. Martina Johansson beskriver hur hennes sömn förbättrats avsevärt och hur hon blivit piggare på dagarna.

https://martinajohansson.se/muntejpen-hur-har-det-gatt/

https://martinajohansson.se/muntejp-och-somnapne-fortsattning-om-tejpen/

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, kickilotta sade:

Sömnens kvalitet kan nog inverka en hel del på hur ens vikt utvecklas.

Läkartidningen: Ny kunskap om hur störd sömn på sikt kan bidra till viktuppgång http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2018/11/Ny-kunskap-om-hur-stord-somn-pa-sikt-kan-bidra-till-viktuppgang/

  • "Resultaten indikerar att akut sömnbrist i sig kan ha en ofördelaktig inverkan på mekanismer som reglerar muskel- och fettvävnadens uppbyggnad och ämnesomsättning."
  • Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Jag funderade på kvaliten på din sömn. 

Om du snarkar mycket så kolla om du lider av sömnapné. 

Om du inte snarkar men vaknar med torr mun så kan man prova muntejpning. Om du får panik bara på tanken att tejpa igen munnen på natten så börja med att tänka på hur du andas på dagen.

Man ska för det mesta andas genom näsan.  När du andas in ska magen åka ut, när du andas ut ska magen sjunka in. Jättevanligt att man andas fel, dvs bara i övre delen av bröstkorgen och då drar man in magen när man andas in. Testa genom att andas in snabbt; åker magen in eller ut? Mer info här: 

http://4health.se/99-anders-olsson-medveten-andning 

Jag kan säga att jag snarkade förut men med min viktnedgång så har snarkningen upphört, klart det kommer någon snarkning nån gång men inte "dra timmerstockar". Den äkta hälften säger att jag snusar som ett litet barn när jag sover.

Vaknar inte med någon torr mun, upplever min sömn som tillräcklig, sover mellan 6-8 timmar/dygn vaknar utvilad. Andas med magen.

Att tejpa munnen känns som en främmande tanke, allra helst om man är skäggig runt om..... 😊 tror inte jag vill praktisera den metoden.

  • Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssnade på Anna Sparres podcast med Anders Lönedahl från en tid tillbaka idag angående lymfan. Den kan, om den inte cirkulerar som den ska, orsaka viktuppgång trots att man är smal/jämnt fördelad och om diafragman inte jobbar som den ska vid andning påverkar det lymfflödet. Lymfödem/stagnation börjar alltid vid höger vrist för det är längst från tömningen vid vänster nyckelben. Ytterligare en grej som kan bidra till viktproblem om magandningen inte fungerar, alltså.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, MariaF sade:

angående lymfan. Den kan, om den inte cirkulerar som den ska, orsaka viktuppgång

Där kommer det positiva i vänster sovläge på plan sängbotten in, resp. förstärkningen av sömneffekten vid förhöjning av sängens huvudända. Vi hade ju en diskussion på forumet för några månader sedan med lite olika synpunkter om vänster/höger sömnläge verkligen hade någon betydelse. Fysiologiskt lär dock vara svårt att motsäga att läget på olika kroppsorgan talar för lymfans bättre fart i vänsterläge med de fördelar detta ger med gravitationens hjälp.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, Nils Engström sade:

Där kommer det positiva i vänster sovläge på plan sängbotten in,

Jo, jag tänkte på dig, Nils... ;)

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu