Jump to content

När kan vi prata om att cancer är en metabol sjukdom?

patrix

Recommended Posts

Precis det här ämnet har jag funderat att starta en tråd om. En resurs för alla som vill eller behöver uppdatera sig om det vetenskapliga läget. 

Just nu lyssnar jag på Peter Attias podcast The Drive med Thomas Seyfried. Det långa podcastavsnittet har titeln: 

Thomas Seyfried, Ph.D.: Controversial discussion—cancer as a mitochondrial metabolic disease? 

https://peterattiamd.com/tomseyfried/ 

För de som inte tycker om att lyssna i flera timmar på engelska podcast så finns det detaljerade ”Show notes” att läsa, följ länken ovan. 

• Like 5

Jag tycker att Sven-Erik Nordin har mycket intressant information. Han har blivit av med sin cancer med hjälp av "sin metod" som han beskriver i detalj på sin blogg Svara doktorn. Jag skulle definitivt följa hans råd om jag drabbas.

http://www.svaradoktorn.se/425407360#page-comments

Sedan så finns det alltmer information om att cancer är en metabol sjukdom. Många av de vanligaste typerna av cancer, bröstcancer, prostatacancer, tjocktarmscancer m fl. Man anser att minst ett 30-tal tycks vara nära förbundet med de metabola syndromet. - Ketogen kost skyddar oss.

• Like 3

På Lchf-eventet i Säffle i somras så föreläste forskaren dr Jan Hammarsten om bl a sambandet mellan prostatacancer och metabolt syndrom.       

https://www.lchfevents.se/2018/03/03/livsstils-och-dietforandringar-som-kan-minska-risken-for-cancersjukdom-jan-hammarsten/

Jan har en länk inskriven som ger råd om hur man minskar risken att drabbas av cancer.

• Like 3

I början av åttiotalet var jag på någon hälsoföreläsning, om det nu var anordnat av jobbet jag hade, eller nåt annat...men det enda jag minns av den var just: Cancer orsakas av 1) Kost (huvudsakligen fet mat, är mitt minne, men det kan bero på mina dåvarande förväntningar och världsbild)  2) minns inte... rökning kanske 3) gifter I miljön.   Tror jag det var. Men att kosten var det allra viktigaste, det är jag säker på att de sade.

• Like 4

8 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Många exempel på att lägre blodsocker ger längre överlevnad

Än idag ger man glukosdropp till cancerpatienter. Kom inte och säg att våra läkare är intelligenta. Det är inget annat än ren idioti.

On 11/27/2018 at 12:58 PM, kickilotta said:

Jag tycker att Sven-Erik Nordin har mycket intressant information. Han har blivit av med sin cancer med hjälp av "sin metod" som han beskriver i detalj på sin blogg Svara doktorn. Jag skulle definitivt följa hans råd om jag drabbas.

http://www.svaradoktorn.se/425407360#page-comments

Sedan så finns det alltmer information om att cancer är en metabol sjukdom. Många av de vanligaste typerna av cancer, bröstcancer, prostatacancer, tjocktarmscancer m fl. Man anser att minst ett 30-tal tycks vara nära förbundet med de metabola syndromet. - Ketogen kost skyddar oss.

Mycket intressant historia (börja läs under ”Min cancerhistoria”)

Läkarna måste strål- och cellgiftsbehandla cancer samt operera. Här är antagligen direktiven mycket hårda och tydliga, och den läkare som skulle våga pröva något annat mot cancer åker dit. Trots att dessa metoder förmodligen är något av det värsta man kan ta till vid cancer!

Den hypotes jag ser som troligast är att Cancer är kroppens akuta försvar mot aggressiv mikrobtillväxt som äter upp kroppens vävnader. Då finns ingen tid för finlir. I cellerna finns en mekanism som reagerar på dessa bakterier/svampar och gör dom cancerösa. Tumörens syfte är att kapsla in och kväva mikrobhärden. Att i det skedet aktivt döda cancercellerna med strålning och gift är fullständigt kontraproduktivt. Mikroberna kan ju då fortsätta sin skadliga verksamhet. Att bryta inneslutningen genom att skära i tumören är heller ingen bra ide eftersom infekterad vävnad då kommer i kontakt med frisk vävnad samtidigt som kroppen utsätts för ytterligare ett trauma utöver cancern.

Vila, fasta och ketogen kost är det jag i första hand skulle ta till vid cancer.

• Like 2

• 2 weeks later...