ulf bergner Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 Hej Jag har tagit följande prover: S-Chol 6,9 S-LDL 4,4 S-HDL 1,5 S-Trig 2,2 S-Apo B/Apo A1 0,7 S-Insulin 4,4 (Har Typ två diabetes) Fettsänkande behandling? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 Bra för dig är att äta lågkolhydratkost. Gör du det nu? Triglyceriderna är för höga men de brukar normaliseras efter en tids ganska strikt lågkolhydratkost. Man får ge det 6-8 månader. Jag tycker inte annars att du behöver vara orolig. Dr Annika Dahlqvist har mycket bra information på sin blogg om blodkolesterolvärden. - "Dr Annika Dahlqvist...". Eftersom du har Diabetes typ 2 så kan jag rekommendera dig att gå med i gruppen Smarta diabetiker på FB - där kan du få kontakt med andra diabetiker som är mycket kunniga och generöst delar med sig av sina erfarenheter om hur lågkolhydratkosten förändrat deras liv på ett väldigt positivt sätt. - Jag tycker att Smarta diabetiker är den bästa gruppen för diabetiker. - Kostdoktorn/Dietdoctor ger mycket bra info om vad strikt lågkolhydratkost är och har recept och råd. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulf bergner Posted November 27, 2018 Author Share Posted November 27, 2018 Tack för svar. Jag äter LCHF sedan lång tid tillbaka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 2 timmar sedan, ulf bergner sade: Tack för svar. Jag äter LCHF sedan lång tid tillbaka. Ja då vet du. - Då behöver du bli striktare eftersom du har så höga triglycerider . Jag för min egen del tycker att jag ibland blir litet för tillåtande med kolhydrater och så får jag skärpa mig igen. Diabetes2 är ju en metabol sjukdom som kan förbättras mycket vid strikt lchf. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 Diabetes 2 så är det noll kolhydrater som gäller. Att tillsätta insulin till D2 ( sockersjuka som förr löstes via sockerfri kost ) är inget annat än ren idioti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 Om triglycerider; saxat från Kostdoktorn: "Triglycerider. Lågt värde är bra. Höga värden beror oftast på högt intag av kolhydrater. >1,7 är dåligt, det är ett tecken till metabolt syndrom och innebär ökad risk för hjärtsjukdom. De flesta som äter LCHF-kost har mycket låga värden, mitt låg på 0,5." Att ha höga triglycerider visar att man lider av det metabola syndromet. Då får många diabetes2, fettlever, hjärt-kärlsjukdom och fetma. Du har ett värde som är alldeles för högt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 16 minuter sedan, kickilotta sade: Att ha höga triglycerider visar att man lider av det metabola syndromet. Då får många diabetes2, fettlever, hjärt-kärlsjukdom och fetma. Du har ett värde som är alldeles för högt. Socker ( kolhydrater ) är boven i dramat, lämplig åtgärd är att nolla kolhydraterna för att skapa ett starkt immunförsvar och en kropp som tycker om dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 On 2018-11-27 at 09:40, ulf bergner sade: Hej Jag har tagit följande prover: S-Chol 6,9 S-LDL 4,4 S-HDL 1,5 S-Trig 2,2 S-Apo B/Apo A1 0,7 S-Insulin 4,4 (Har Typ två diabetes) Fettsänkande behandling? Det var väl inte det värsta värdena man kan förvänta sig för en typ2? Iallafall så börjar jag med en positiv utvärdering; 6,9/1,5= 4,6.. det är snudd på superbra! APO-kvoten är nästan i samma härad, dvs övre gräns på 0,7 för män! Dvs vi talar då om statistik för femårig CVD, och med tanke på att du är diagnosticerad typ 2, så ser det lixom inte helt på tok ut alls! Iallafall för de som inte är diagnosticerade typ 2, så brukar Tot-C/HDL stämma bättre med APO-kvoten.. och som regel så har de oftare lägre triglycerider! Och det är lika lurigt med triglyceriderna, för de antyder antingen insulinresistens, hög alkoholkonsumtion eller utbrändhet/stressrelaterat! Grejen är att det hela är statistik, helst så skulle jag oxå ha kikat på ditt HBA1c! För ett högre HBA1c antyder fler glykoliserad blodkroppar, typ dina Apolipoproteiner (0,7).. iallafall glykoliserade sådana har levern ett helvete att bryta ner, för sockret hindrar dem att fästa på leverns receptorer. Iallafall om du råkar ha en timme att avvara, här kommer en kraschkurs om kolesterol och apolipoproteiner/litta annat oxå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts