Ann-Charlotte Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 Hej Kan man äta LCHF kost när man har haft hjärtinfarkt? Eller är det för mycket fett? Tacksam för svar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 Hej Ann-Charlotte, Och välkommen till forumet! Jag skulle egentligen vilja vända på frågan, eftersom jag snarare tror att man bör fråga sig om man vågar äta stora mängder kolhydrater när man haft en hjärtinfarkt. Det finns idag många studier som verkar visa att fett inte är skadligt för hälsan, tvärtemot vad vi fått höra i många decennier nu. Jag hoppas att du vågar testa LCHF, eftersom det för många innebär ett ökat välmående och bättre hälsovärden. Ps. Egentligen är det lite mer komplicerat än fett kontra kolhydrater, men nånstans ska man ju börja 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann-Charlotte Posted November 27, 2018 Author Share Posted November 27, 2018 Tack för svaret. Lite vilse just nu. Åt LCHF innan infarkten och det fungerade bra. Men läkaren avråder mig att fortsätta med LCHF kost. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 Byt läkare. Fortsätt att hålla ner inflammation med lågkolhydratkost som håller ner insulin och blodsocker. Ät broccoli och andra grönsaker https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gronkal-dampar-inflammationer 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Erik 2 Posted November 27, 2018 Popular Post Share Posted November 27, 2018 Hur länge hann du äta lchf innan? Magnesium magnesium magnesium. Såå viktigt för hjärtat. När man slutar ett liv med kolhydrater tömmer kroppen en hel del vatten och ut följer salter inkl magnesium som måste ersättas. 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 5 minuter sedan, Skärfläcka sade: Byt läkare. Fortsätt att hålla ner inflammation med lågkolhydratkost som håller ner insulin och blodsocker. Ät broccoli och andra grönsaker https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gronkal-dampar-inflammationer Varför nöja sig med att dämpa inflammationer när man enkelt blir av med dem helt och hållet genom att nolla kolhydraterna ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann-Charlotte Posted November 27, 2018 Author Share Posted November 27, 2018 52 minuter sedan, Skärfläcka sade: Byt läkare. Fortsätt att hålla ner inflammation med lågkolhydratkost som håller ner insulin och blodsocker. Ät broccoli och andra grönsaker https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gronkal-dampar-inflammationer Tack för svaret, och en bra länk. Just nu vill jag bara bli frisk igen. Vill gärna fortsätta med LCHF 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann-Charlotte Posted November 27, 2018 Author Share Posted November 27, 2018 50 minuter sedan, Erik 2 sade: Hur länge hann du äta lchf innan? Magnesium magnesium magnesium. Såå viktigt för hjärtat. När man slutar ett liv med kolhydrater tömmer kroppen en hel del vatten och ut följer salter inkl magnesium som måste ersättas. Jag åt LCHF ca 1,5 år innan. Dock inte helt strikt utan liberalt. Tack för svar. Ja magnesium är väldigt viktigt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann-Charlotte Posted November 27, 2018 Author Share Posted November 27, 2018 4 minuter sedan, HelgeK sade: Man bör inte heller äta värmebehandlade omega 6 oljor. Man bör inte heller röka eller snusa. Nikotin är ett kraftfullt gift. Det gäller att vara noggrann och inte "fuska" en massa. För då äter man inte LCHF. Men LCHF tveklöst den bästa kosten. Vad det gäller läkare, så är det bra att komma ihåg att läkare inte läser många timmar näringslära. MEN det finns de som skaffat sig kunskap, som kostdoktorn, Annika Dahlquist, Andreas Eenfeldt, Uffe Ravnskov, Björn Hammarskjöld m. fl.. :Men Det finns mycket här också:https://www.dietdoctor.com/se/ och det är nyttigt att diskutera här på forumet, för det finns många här, som tillsammans har enorma kunskaper... Du har så rätt nikotin är ett fruktansvärt gift. Speciellt rökningen, snus är absolut inte bra det heller med bättre ( om man kan uttrycka det så). LCHF kost har hjälpt mig att faktiskt börjat äta bra mat och tycka att mat är roligt. Men efter infarkten som satte livet på sin spets, så greppar man självklart det som läkaren säger. Det var ju han som såg till att jag klarade mig, och sitter hemma i min soffa. Men jag har börjat tvivla och tänkte att ni som äter LCHF kost och har den kunskapen som inte läkare besitter, kan ge mig lite råd. Tack för ditt svar föresten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 Som jag ser det utlöstes sannolikt infarkten av det liv du formade INNAN du lade om kosten. Nu bör du fortsätta läka skadorna med inflammationshämmande kost. Problemet är att många i ens omgivning dels inte vet vad LCHF är (många läkare också), dels inte har kunskap om de biokemiska processerna i kroppen (tyvärr hittar vi en del läkare här också...). Läs på, dels för din egen skull och dels för att kunna bemöta arbetskamrater, bekanta och andra som lägger sig i vad du äter. Sorgligt nog behöver du inte kunna så många saker innan folk slutar hänga med och bara hänger sig åt argument av typen ”man måste få unna sig...” 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann-Charlotte Posted November 27, 2018 Author Share Posted November 27, 2018 1 timme sedan, MariaF sade: Som jag ser det utlöstes sannolikt infarkten av det liv du formade INNAN du lade om kosten. Nu bör du fortsätta läka skadorna med inflammationshämmande kost. Problemet är att många i ens omgivning dels inte vet vad LCHF är (många läkare också), dels inte har kunskap om de biokemiska processerna i kroppen (tyvärr hittar vi en del läkare här också...). Läs på, dels för din egen skull och dels för att kunna bemöta arbetskamrater, bekanta och andra som lägger sig i vad du äter. Sorgligt nog behöver du inte kunna så många saker innan folk slutar hänga med och bara hänger sig åt argument av typen ”man måste få unna sig...” Hej Tack för att du tog dig tid att svara. Formade mitt liv innan? Jag har en genetisk ärftlighet. Men det var ju inte min fråga.. eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 Nej, jag tänkte på att läkaren avrådde. Kanske läste in mer i det än du skrev för jag läste det som att han/hon tyckte du skulle släppa LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann-Charlotte Posted November 27, 2018 Author Share Posted November 27, 2018 9 minuter sedan, MariaF sade: Nej, jag tänkte på att läkaren avrådde. Kanske läste in mer i det än du skrev för jag läste det som att han/hon tyckte du skulle släppa LCHF. 13 minuter sedan, Ann-Charlotte sade: Hej Tack för att du tog dig tid att svara. Formade mitt liv innan? Jag har en genetisk ärftlighet. Men det var ju inte min fråga.. eller hur? Hej Min fråga var om det är bra att fortsätta att äta LCHF kost nu när jag har fått en infarkt. Läkaren avråder att man gör det. Oberoende på varför man fick den. Eftersom läkare kanske inte besitter den kunskapen ville jag bolla tankar med människor som har eller äter LCHF och kan ge mig råd. Det var tanken 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 Jag antar att du tagit en massa prover? Om du har extremt höga blodfetter (LDL-kolesterol) kanske du ska försöka hitta någon variant av kost som kan få ner dessa. I annat fall så vet jag inte varför läkaren avråder? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 18 minuter sedan, Ann-Charlotte sade: Hej Min fråga var om det är bra att fortsätta att äta LCHF kost nu när jag har fått en infarkt. Läkaren avråder att man gör det. Oberoende på varför man fick den. Eftersom läkare kanske inte besitter den kunskapen ville jag bolla tankar med människor som har eller äter LCHF och kan ge mig råd. Det var tanken Kan inte se att det finns någon anledning att avråda från en riktig kost. Däremot så finns det en hel del i affärerna som du bör låta bli. LCHF är ALLTID bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 27, 2018 Share Posted November 27, 2018 2 minuter sedan, Peter B sade: Jag antar att du tagit en massa prover? Om du har extremt höga blodfetter (LDL-kolesterol) kanske du ska försöka hitta någon variant av kost som kan få ner dessa. I annat fall så vet jag inte varför läkaren avråder? Strikt ketogen kost av god kvalitet är bra för immunförsvaret och en välmående kropp. https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann-Charlotte Posted November 27, 2018 Author Share Posted November 27, 2018 7 minuter sedan, Peter B sade: Jag antar att du tagit en massa prover? Om du har extremt höga blodfetter (LDL-kolesterol) kanske du ska försöka hitta någon variant av kost som kan få ner dessa. I annat fall så vet jag inte varför läkaren avråder? Tack för svar. Ja en massa prover. Nej, kolesterol värdet låg nära normalt. Jag frågade självklart om jag kunde fortsätta med LCHF,men han avrådde mig. Vet inte om det är av okunskap? Själv tycker jag att LCHF är en bra kost och jag har sett goda resultat av min hälsa. Läkaren var av den äldre generationen vet inte om det har någon betydelse? Att man är rädd för fett i kosten? Han förutspråkade typ Lätta istället för riktigt smör osv.. Tror jag ska ta kontakt med en dietist och diskutera på ett annat plan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted November 27, 2018 Popular Post Share Posted November 27, 2018 Tyvärr misstänker jag att en dietist i många fall kommer säga samma sak som läkaren. Det verkar finnas en liten procent av de som äter LCHF som får extrema fettvärden ... de kanske måste tänka till. Men de allra flesta verkar behålla ungefär sina värden eller förbättra dem. Det gör ju argumentet att man inte bör äta LCHF på grund av att det blir en "massa fett" i blodet blir dåligt underbyggt och svårt att förstå. Jag skulle gissa att en del läkare helt enkelt inte tror att det kan vara sant att fettvärdena inte försämras och helt enkelt antar att det var en "tillfällighet" att värdena ser bra ut. Så tyvärr är det nog fortfarande så att man inte kan få hjälp från "samhället" när det gäller hur man ska äta LCHF. Men t ex på Kostdoktorns sidor finns massor med information och förslag på bra maträtter med recept. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann-Charlotte Posted November 27, 2018 Author Share Posted November 27, 2018 1 timme sedan, Peter B sade: Tyvärr misstänker jag att en dietist i många fall kommer säga samma sak som läkaren. Det verkar finnas en liten procent av de som äter LCHF som får extrema fettvärden ... de kanske måste tänka till. Men de allra flesta verkar behålla ungefär sina värden eller förbättra dem. Det gör ju argumentet att man inte bör äta LCHF på grund av att det blir en "massa fett" i blodet blir dåligt underbyggt och svårt att förstå. Jag skulle gissa att en del läkare helt enkelt inte tror att det kan vara sant att fettvärdena inte försämras och helt enkelt antar att det var en "tillfällighet" att värdena ser bra ut. Så tyvärr är det nog fortfarande så att man inte kan få hjälp från "samhället" när det gäller hur man ska äta LCHF. Men t ex på Kostdoktorns sidor finns massor med information och förslag på bra maträtter med recept. Tack för ditt svar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 Kort svar, ja. Fortsätt med LCHF och strunta i hur mycket fett du äter. Men ligg mer åt det strikta hållet nu i fortsättningen. När läkaren rekommenderade dig att sluta med LCHF efter hjärthändelsen så vore det på sin plats att ställa motfrågan: "Varför?" Vi förutsätter att läkarna vet vad dom pratar om och tolkar deras rekommendationer som väl genomtänkta och alla dom nya studierna. Men i de flesta fall så har dom inte en susning, spec när det gäller kosten. Dom går på vad dom läste under utbildningen, dvs gammal kunskap, och de teorier som gäller just nu, dvs vad man tror just nu. Ställer man frågan "varför?" så blir läkarna ofta helt ställda. Detta gäller i ännu högre grad dietisterna som hålls i strypkoppel av sitt förbund. Men det finns ju både läkare och dietister som har tänkt lite själva och inte följer de gängse normerna, så har du tur så kan du hitta nån bra att diskutera med. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 Jag har också valt fel föräldrar. Ingen av pappas syskon har blivit så gammal som jag https://www.dietdoctor.com/se/friskare-och-smalare-med-lchf-och-52 Fast jag har kört lite för liberalt på sistone så jag har fått lite kärlkramp igen Men jag räknar med att ett halvår strikt ska fixa till mej. Min blodläkare var förtvivlad för att hon inte fick skriva remiss till kardiologen men jag vägrar äta deras helvetespiller så det finns ingen anledning att ta upp deras tid 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 52 minuter sedan, stoscha sade: jag vägrar äta deras helvetespiller Så gör även jag. Det är ett måste om man vill hålla sig frisk och vid god vigör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 On 2018-11-28 at 15:34, jala sade: Så gör även jag. Det är ett måste om man vill hålla sig frisk och vid god vigör. Ja jag vägrar också. Jag är superkänslig och får nästan hela listan med biverkningar, tycker jag. Behöver jag någon gång ta något, som är väldigt sällan, så blir det en 1/2 Alvedon. - Därför tror jag att det mesta i pillerväg är rent av skadligt Gift! - Ja, jag vet! - Det finns några undantag som ibland kan bli nödvändiga. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 25 minuter sedan, kickilotta sade: Ja jag vägar också. Jag är superkänslig och får nästan hela listan med biverkningar, tycker jag. Behöver jag någon gång ta något, som är väldigt sällan, så blir det en 1/2 Alvedon. - Därför tror jag att det mesta i pillerväg är rent av skadligt Gift! - Ja, jag vet! - Det finns några undantag som ibland kan bli nödvändiga. Alla biverkningar stämmer ganska bra in på mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 8 minuter sedan, jala sade: Alla biverkningar stämmer ganska bra in på mig. Läkare i allmänhet har dålig koll på biverkningar och blir närmast förvånade om man påtalar hur illa man mår av en medicin. - För min del tror jag biverkningar är otroligt mycket vanligare än vad man vill påskina i Fass. Jag brukar konstatera att -"Jag får ju alla biverkningar som "är väldigt ovanliga"." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 1 minut sedan, kickilotta sade: Läkare i allmänhet har dålig koll på biverkningar och blir närmast förvånade om man påtalar hur illa man mår av en medicin. - För min del tror jag biverkningar är otroligt mycket vanligare än vad man vill påskina i Fass. Jag brukar konstatera att -"Jag får ju all biverkningar som "är väldigt ovanliga"." Har för mig att det är deras skyldighet att framföra våra klagomål på biverkningar vilket jag tror att de oftast struntar i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 Just nu, jala sade: Har för mig att det är deras skyldighet att framföra våra klagomål på biverkningar vilket jag tror att de oftast struntar i. Ja det tror jag också Jala. - Man kan, om man orkar, gå in Läkemedelsverkets hemsida och själv registrera upplevda biverkningar gällande en medicin man tagit. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann-Charlotte Posted November 28, 2018 Author Share Posted November 28, 2018 1 minut sedan, jala sade: Har för mig att det är deras skyldighet att framföra våra klagomål på biverkningar vilket jag tror att de oftast struntar i. Hej Tack för svar. Hur menar du? Går inte LCHF kost och mediciner för att förebygga min infarkt i ihop? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 3 minuter sedan, Ann-Charlotte sade: Hej Tack för svar. Hur menar du? Går inte LCHF kost och mediciner för att förebygga min infarkt i ihop? Vet inte vad du tar för medicin, men om du får biverkningar så bör du lämpligen tala om det för din läkare. Mat som ger dig plack i munnen ger även plack i dåna blodkärl. Så en riktig kost med tidigare uppräknade vitaminer så bör du kunna leva ett gott liv utan mediciner. Vill tillägga att Omega 3 har blodförtunnande effekt och då bör du välja krillolja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann-Charlotte Posted November 28, 2018 Author Share Posted November 28, 2018 2 minuter sedan, jala sade: Vet inte vad du tar för medicin, men om du får biverkningar så bör du lämpligen tala om det för din läkare. Mat som ger dig plack i munnen ger även plack i dåna blodkärl. Så en riktig kost med tidigare uppräknade vitaminer så bör du kunna leva ett gott liv utan mediciner. Vill tillägga att Omega 3 har blodförtunnande effekt och då bör du välja krillolja. Okej du menade så , blev lite förvirrad för min fråga var om jag kunde fortsätta äta LCHF kost efter min hjärtinfarkt. Men tack för att du delar med dig dina tankar om mediciner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 8 minuter sedan, Ann-Charlotte sade: Okej du menade så , blev lite förvirrad för min fråga var om jag kunde fortsätta äta LCHF kost efter min hjärtinfarkt. Men tack för att du delar med dig dina tankar om mediciner. Det är lätt att bli förvirrad här. Din första fråga har du redan fått svar på. Sedan är jag väldigt tveksam till det du betraktar som LCHF kost, men det har vi redan gått igenom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 On 2018-11-27 at 09:41, Ann-Charlotte sade: Hej Kan man äta LCHF kost när man har haft hjärtinfarkt? Eller är det för mycket fett? Tacksam för svar Japp det kan man.. och jag kan garantera dig att man kan få hjärtinfarkt på LCHF oxå om det nu kan vara någon tröst? Så länge du inte äter mer fett än vad du gör av med så är sällan fettet något som helst problem, dvs vi pratar då typ det där om kalorier. Oså då tanken med LCHF, dvs dra ner på kolisar, ersätt dessa med mer fett.. typ kaloribalans? Osådåså varför, jo tanken är då att insulin skall sjunka, glukagon, Lipolys, öka, man skall kunna leva längre på samma mängd mat, vissa kallar detta för intermitent fasta. Andra upplever det som ett socialt trauma.. iomed att de då inte kan fika/äta som alla andra, dvs stup i kvarten oavsett om man behöver eller ej! Oså kan jag garantera ytterligare en annan sak, dvs man kan få hjärtinfarkt även om man bantar/äter fettsnålt. Det man kanske borde undvika för att inte späda på andra riskfaktorer är att äta hel/halvfabrikat, som oftast är dopade med extra mycket aterosklerotiska ingredienser. " Med hjälp av metoden undersökte hon bilder av hjärtat från smala och feta personer med normalt blodsocker, feta personer som börjat visa förhöjda sockernivåer och feta personer med konstaterad typ 2-diabetes. Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt. Studien visade att graden av fettinlagring i hjärtat var orelaterad till mängden fett i blodkärl och lever, vilket visar att mätning av någon av dessa faktorer inte kan förutsäga ansamling av fett i hjärtat. Däremot såg forskarna ett samband mellan fett i hjärtat och graden av fett runt magen. Det är viktigt att identifiera fettinlagringar i hjärtceller eftersom dessa celler inte kan repareras när de en gång har dött. Förhöjd mängd fett i hjärtat kan sakta ta död på organet, poängterar forskarna. Den nya metoden kan användas för att utvärdera effekten av olika behandlingar som syftar till att sänka mängden fett i hjärtat liksom för att screena riskpatienter. " https://www.lakemedelsvarlden.se/fett-paverkar-hjartat-innan-det-ger-diabetes/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Elinor Posted November 29, 2018 Popular Post Share Posted November 29, 2018 Något jag lärt mig genom åren är att man inte man bör säga allt till läkaren. Man bör vara selektiv med informationen och främst om det är en auktoritär "vet bäst" typ av läkare, som tyvärr är väldigt vanligt. Säg för guds skull inte att du äter LCHF, fastar eller håller på med någon annan typ av alternativ behandling! Det slutar bara med pekpinnar och argumentation. Spelar tragiskt nog ingen som helst roll att t.ex LCHF faktiskt hjälpt, syns på förbättrade prover, vikt eller allmäntillstånd. Du kommer fortfarande få höra att det är alarmerande farligt eller dumt. Tala inte om kosttillskott. Vilket är märkligt, då kosttillskott är ofarliga. Men läkare anser det under deras värdighet att ens diskutera receptfria preparat. De verkligen fnyser och kallar en idiot(fast med finare ord). Nämn ALDRIG att du är lite nedstämd eller orolig, om du vill ha hjälp med fysiska åkommor. De kommer sluta utreda, försöka pracka på dig psykofarmaka och säga att allt är stress- eller depressions relaterad. Är du också överviktig, är det extremt viktigt att framstå som "glad", för att inte hamna i slaskfacket fet+deppig. Från läkaren sida handlar det främst om att slippa ta dyra prover och utreda. De sparar lite pengar, medan patienter med allvarliga sjukdomar riskerar att dö. Att man korrigerar dosen på en medicin själv, bör man heller inte dela med sig av. Har man tagit ett läkemedel i flera år, så har man tusen gånger bättre koll än någon annan vad som är lagom från dag till dag. Men läkare ser rött om du berättar. De tycker det är bättre att patienten tvingas vänta veckor på läkartid och mår skitdåligt fysiskt+ biverkningar under den tiden, för att sedan korrigera dosen på deras inrådan Har man en progressiv och ödmjuk läkare så kan man självklart berätta allt. Men träffar du en clown på vårdcentralen eller vet att din specialistläkare är fyrkantig, så verkligen krävs det att man har tungan rätt i munnen. 5 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted November 30, 2018 Share Posted November 30, 2018 On 2018-11-29 at 11:27, Elinor sade: Säg för guds skull inte att du äter LCHF, I samband med mina förberedande studier före LCHF-starten, upplevde jag detsamma som du talar om. Tanken på att resonera om möjligheten att kunna bli av med medicin för diabetes, högt blodtryck och "fel lipidprofil" föll snart. I det senare fallet, befann jag mig redan på en livsfarlig låg LDL-nivå men som mer än perfekt betraktad av läkaren - eld och lågor helt enkelt. Efter byte av vårdcentral förändrades situationen drastiskt. Jag hade redan förberett mig med en femton sidors sammanställning (konglomeratet av mina nätstudier runt LCHF) som jag överlämnade till läkaren - en extremt attraktiv kvinna inte 40 fyllda. Jag körde hårt och till min förvåning fick jag mycket positivt gensvar, även på mina uppgifter om att på eget bevåg ha satt ut mina mediciner. På en öppen fråga runt lipider och statiner fick jag ett lika öppet svar, om att socialstyrelsens krav var styrande för utskrivningen av statinpreparat. On 2018-11-29 at 11:27, Elinor sade: Att man korrigerar dosen på en medicin själv, bör man heller inte dela med sig av. I det fallet var verkan av LCHF sådan att några motargument inte fanns. Så...jag har alltså upplevt båda kategorier läkare - det finns alltså hopp om framtiden. Se bara på Annika Dahlqvist, hon påstår ju sig ha passerat 40-årsåldern men vågar redan utmana vårdsystemet och kommer sannolikt aldrig att pensionera sig. Det är i varje fall min förhoppning. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 1, 2018 Share Posted December 1, 2018 Har tydligen missat att länka till Ivor Cummins i den här tråden, se bla sammanfattningen mot slutet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 1, 2018 Share Posted December 1, 2018 3 timmar sedan, Erik 2 sade: Har tydligen missat att länka till Ivor Cummins i den här tråden, se bla sammanfattningen mot slutet. Ingen tråd är fullständig utan åtminstone en länk till Ivor Cummins 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted December 1, 2018 Share Posted December 1, 2018 Malcolm Kendrick har i sin långa serie om orsakerna till hjärtsjukdom, i avsnitt 59 gjort en kort (nåja) resumé. Mycket läsvärd för de som inte orkar igenom hela serien. https://drmalcolmkendrick.org/2018/11/27/what-causes-heart-disease-part-59/ --- 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 On 2018-12-01 at 09:03, Erik 2 sade: Har tydligen missat att länka till Ivor Cummins i den här tråden, se bla sammanfattningen mot slutet. Ja jösses vad bra han är på att förklara svåra saker, men så är han ingenjör oxå. Iallafall så bör det ingå minst ett inlägg av Ivor Cummins i varje ny tråd! Här är en av mina favoriter; 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts