Jump to content

Bipolär depresioner

Ann Eriksson

Recommended Posts

Hej!

jag har haft upprepande depressioner i hela mitt liv är 55 år.

har även bipolär typ 2 nu är jag även utbränd och sjukskriven sedan maj-2017.

jag är extremt medicinkänslig och tål i princip inga läkemedel överhuvudtaget.

känner mej rätt utelämnad då psykiatrin inte har mer än mediciner att erbjuda.

jag håller nu på kollar upp vad jag kan göra mer med just kosten. 

Jag  är väldigt hälsosam yogar och rör på mej äter rätt hälsosamt nen undrar vad du har för erfarenheter med mun bakgrund. 

Har läst om en del dom blivit bättre/bra med strikt lchf kost.

vänligen Ann

• Like 2

42 minuter sedan, Ann Eriksson sade:

Jag  är väldigt hälsosam yogar och rör på mej äter rätt hälsosamt nen undrar vad du har för erfarenheter med mun bakgrund. 

Berätta vad du äter så kan vi lättare avgöra om det är något du behöver ändra på. Det där med hälsosam mat är väldigt diffust och kan vara något som du behöver avstå ifrån.

Hej Ann,

Välkommen till forumet! Som Jala har påpekat råder det många olika uppfattningar om vad är hälsosam mat. Till exempel ansåg man de senaste 40-50 åren att vegetabiliska oljor är mer hälsosamma än animaliska. Det ifrågasätter man starkt inom LCHF rörelsen och framhåller att smör, ister och andra animaliska fetter har varit en del av människofödan i miljoner år medan vegetabiliska oljor är industrialismens uppfinning och bara är 200 år på nacken och kan vara en av faktorer som driver den låggradiga inflammationen.

För mig personligen har LCHF utraderat den nedstämdheten jag upplevde när jag var 40+. Jag kallar inte det depression men det tillståndet kunde mycket väl ha utvecklats till depression om jag fortsatte med tallriksmodellen, brödet, pastan, riset, sockriga efterrätter och vegetabiliska oljor. Just nu äter jag en kost som består mest av kött, fisk, fågel, smör, vatten och experimenterar med fasta. Min senaste fasta varade i 5 dagar. Det mår jag best av. Det spelar numera ingen roll om jag utsätts för stress. Min kropp blir inte så lätt stressad. Jag upplever mycket mer glädje av att bara finnas till, av naturen, av möten med andra människor.

• Like 7

Väldigt svårt att svara på. Men om man är extremt nedstämd, har ångest o.s.v som delvis hänger ihop med ens fysiska ohälsa, så får man naturligtvis en stor fördel av att äta LCHF. Att få bättre värden, bli piggare, slankare och bli av med krämpor o.v.s gör ju att ens psykiska välmående blir mycket bättre det också.

Är man däremot normalviktig och hyfsat aktiv men med psykiskt sjukdom i grunden kopplat till genetik&ärftlighet, så kanske man inte får fullt så dramatiska effekter av lågkolhydratkost? Jag vet inte. Men är definitivt vara värt att testa ändå, just för att livsmedel som spannmål, många tillsatser, socker och dåliga växtoljor varken gör dig gladare eller friskare långsiktigt.  

Men skulle aldrig komma på tanken att sitta och lova att LCHF helt kan motverka bipolära&depressiva episoder, då vi faktiskt inte vet vad som orsakar dessa. Däremot tycker jag fortfarande att du ska testa, just för att alla individer mår bättre av att välja bort inflammationsdrivande mat, som socker, spannmålsbaserat och onaturliga fetter.

• Like 5

Jag vet att på kolhydrater ifokus har man diskuterat även detta. Inga nya trådar, tror jag; aktiviteten där är inte vad den har varit, men kanske finns något av intresse. 

Gå till kolhydrater.ifokus.se och sök på bipolär (eller annat intressant ord).

• Like 3

5 timmar sedan, jala sade:

Berätta vad du äter så kan vi lättare avgöra om det är något du behöver ändra på. Det där med hälsosam mat är väldigt diffust och kan vara något som du behöver avstå ifrån.

Jag har aldrig haft några ätstörningar och är normalviktig.

äter alltid frukost lunch och middag samt mellanmål.

slutade äta pasta för många år sedan.

följer ingen diet men till frukost kan jag äta tex ägg, gröt, smoothie. Turkisk yoghurt ned bär nötter.

äter varm mat till lunch och middag ser till att kosten är jämt fördelad med protein fett och kolhydrater.

Ibland äter jag bröd det händer att jag äter chips och jag älskar mörkchcklad och äter det nästan varje dag.

Ann

52 minuter sedan, Ann Eriksson sade:

Jag har aldrig haft några ätstörningar och är normalviktig.

äter alltid frukost lunch och middag samt mellanmål.

slutade äta pasta för många år sedan.

följer ingen diet men till frukost kan jag äta tex ägg, gröt, smoothie. Turkisk yoghurt ned bär nötter.

äter varm mat till lunch och middag ser till att kosten är jämt fördelad med protein fett och kolhydrater.

Ibland äter jag bröd det händer att jag äter chips och jag älskar mörkchcklad och äter det nästan varje dag.

Ann

Minska på kolhydraterna och öka på fettet. Bröd är absolut no no. Gröt och smoothie kan du utan vidare avstå ifrån. Nöj dig med två mål mat om dagen och absolut inga mellan mål. Fett och kött skall vara av god kvalitet. Om du gör det så äter du KETOGEN kost och den är antiinflammatorisk. Lycka till.

Ta rejäla tillskott av D3-vitamin varje dag. Många tar 4000-5000IE/dag. För bäst effekt bör man ta K2-tablett samtidigt. Jag upplever att mina besvärliga vinterdepressioner, som jag plågats av i väldigt många år, försvunnit helt. - Jag menar nu inte att det på något sätt är jämförbart med din problematik.

Att ta tillskott regelbundet av EPA och DHA (omega3) - har positiv effekt för många med neurologisk problematik, bl a epilepsi, ADHD, autismliknande tillstånd o andra störningar.

Framför allt skulle jag råda dig att äta strikt ketogen kost. Om du provar det så bör du minst göra det i 6 månader eller mer så kroppen hinner ställa om sig.

Så mitt råd är: Lär dig vad ketogen kost är och prova det! 

• Like 6

6 minuter sedan, kickilotta sade:

Ta rejäla tillskott av D3-vitamin varje dag. Många tar 4000-5000IE/dag. För bäst effekt bör man ta K2-tablett samtidigt. Jag upplever att mina besvärliga vinterdepressioner, som jag plågats av i väldigt många år, försvunnit helt. - Jag menar nu inte att det på något sätt är jämförbart med din problematik.

Att ta tillskott regelbundet av EPA och DHA (omega3) - har positiv effekt för många med neurologisk problematik, bl a epilepsi, ADHD, autismliknande tillstånd o andra störningar.

Framför allt skulle jag råda dig att äta strikt ketogen kost. Om du provar det så bör du minst göra det i 6 månader eller mer så kroppen hinner ställa om sig.

Så mitt råd är: Lär dig vad ketogen kost är och prova det! 

Jag håller med dig i allt vad du skriver. Tänk om läkarna hade läst vad vi skriver här så hade de antagligen betraktat oss som riktigt vansinniga.😎

Många som äter ketogen kost/LCHF äter också helt glutenfritt. Då gäller det inte bara pastan och brödet utan även mjölredda såser mm.

Gluten kan klistra till det i hjärnan om man är känslig(behöver inte ha diagnostiserad Celiaki). Gluten kan även bidra till läckande tarm.

Personer med div. diagnoser som ADHD, autism, Alzheimer, depressioner har många fått minskade besvär när de slutat med gluten.

En bok i ämnet gluten: "Hotet mot din hjärna" av David Perlmutter. Finns nog även Yuotube klipp med honom.

Och sedan är det tarmfloran att tänka på. Det är i tarmarna många signalsubstanser bildas och sänds till hjärnan t.ex. Serotonin.

En bok i ämnet tarmflora och "lyckomat": "Happy food" Henrik Ennart och Niklas Ekstedt (inte helt LCHF och inte helt glutenfritt men mycket läsvärd ändå).

• Like 4
  • Thanks 1

Guest Tureborgaren

Rekommenderar Georgia Edes texter och föreläsningar (på engelska).

T ex:

1 timme sedan, Erik 2 sade:

hej, vill verkligen rekommendera den här boken till dig. På engelska men inte allt för svår. Dirty Genes av Ben Lynch.

https://www.bokus.com/bok/9780062698148/dirty-genes/

Här en föreläsning av Ben Lynch. Ancestry Foundation har många intressanta presentationer upplagda och flera berör mental hälsa. 

• Like 1
  • Thanks 2

12 timmar sedan, jala sade:

Nu tror jag att du har missuppfattat. 

Ben Lynch har varit vegetarian ett antal år men mådde inte bra av det, nu tror jag att han snarast äter Paleo, dvs han vill få i sig folat från grönsaker (dvs han äter mer än bara kött...) 

MTHFR, en vanligt förkommande genvariant (vanligare än en mutation som bara finns hos ett fåtal i befolkningen), gör att man bl.a. får ett sämre upptag av folat (B9) och att folsyra försämrar upptaget ytterligare. I många länder, bl.a. i USA så ”berikar” man mjöl med både B12 och folsyra och då många vegetarianer och veganer får i sig mycket mjöl berikat med den problematiska folsyran så drabbas de extra mycket om de har dubbel uppsättning av MTHFR. 

Folat är viktigt för fosterutvecklingen, därför rekommenderas kvinnor folsyra, men många skulle behöva folat istället. 

Enligt Ben Lynch med flera så är  en folatrik kost viktigt för mental hälsa om man har MTHR genvarianten. 

Folat finns i större mängd bl.a. i  ägg, lever, bönor och mörkt gröna grönsaker.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Folsyra

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/folat  

• Like 3
  • Thanks 1

50 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Nu tror jag att du har missuppfattat. 

Misstänkte själv att så var fallet när jag skrev det. Tittade på videon inatt och tänkte eventuellt titta igen. Detta med folat var inget som jag kände till om, i övrigt så var det ungefär som vi alltid har sagt om vår kost. När du föds med defekter så har jag alltid misstänkt att mamma kan ha ätit en mindre bra kost och därmed utsatt mottagliga gener för angrepp. Tyckte nog att Ben Lynch nämnde detta. Ben Lynch kommer från Seattle som jag besökte 1974. 

1 timme sedan, jala sade:

Misstänkte själv att så var fallet när jag skrev det. Tittade på videon inatt och tänkte eventuellt titta igen. Detta med folat var inget som jag kände till om, i övrigt så var det ungefär som vi alltid har sagt om vår kost. När du föds med defekter så har jag alltid misstänkt att mamma kan ha ätit en mindre bra kost och därmed utsatt mottagliga gener för angrepp. Tyckte nog att Ben Lynch nämnde detta. Ben Lynch kommer från Seattle som jag besökte 1974. 

Av någon anledning har de MTHFR genvarianter som vi idag uppfattar som problematiska selekterats fram genom årtusenden, dvs de har positiva egenskaper som har behövts men som inte är identifierade ännu. Det är flera olika allel som är inblandade och runt 30% av oss har åtminstone en enkel upplaga av någon eller några av dessa, en del har dubbla upplagor av flera. Det ger problem med ”metyleringen” vilket jag har förstått påverkar epigenitiken så att den blir mer ”statisk,”, dvs man förlorar anpassningsförmåga till miljön. Det här är min lekmannaförståelse av det hela. Mycket omdiskuterat och väldigt i ropet framförallt för några år sedan. Inom funktionsmedicinen gjorde man DNA tester men sedan har man allt mer fokuserat på microbiomets betydelse för hälsa. 

https://www.snpedia.com/index.php/MTHFR 

• Like 3

Tyvärr är han inte jättebra som talare. 

Ben Lynch skriver i boken om signalsubstanser och hur dessa bildas och recykleras i kroppen. Pga olika genetik har vi olika förutsättningar för detta. Tex är vissa väldigt effektiva på att bryta ner serotonin vilket bla leder till depressioner. Pga mutation i MTHFR metylerar vi olika bra bla homocystein och det får många konsekvenser bla om dålig metylering depression och hjärt kärl problem - gröna blad och lever innehåller metylfolat (vit B9) som bättrar påmetyleringen. Ben Lynch förespråkar kosten som läkning och främst är aminosyror (tex tryptofan bygger serotonin) mineraler och vitaminer (b-vitaminer främst och de ska vara naturliga metylerade ej syntetiska). Detta finner man bra i animalisk föda och gröna blad. Höjt insulin stör övriga signalsubstanser inte bra. Han fokuserar inte på viktnedgång och ketos utan mental hälsa.

• Like 3

1 timme sedan, Erik 2 sade:

Tyvärr är han inte jättebra som talare. 

Ben Lynch skriver i boken om signalsubstanser och hur dessa bildas och recykleras i kroppen. Pga olika genetik har vi olika förutsättningar för detta. Tex är vissa väldigt effektiva på att bryta ner serotonin vilket bla leder till depressioner. Pga mutation i MTHFR metylerar vi olika bra bla homocystein och det får många konsekvenser bla om dålig metylering depression och hjärt kärl problem - gröna blad och lever innehåller metylfolat (vit B9) som bättrar påmetyleringen. Ben Lynch förespråkar kosten som läkning och främst är aminosyror (tex tryptofan bygger serotonin) mineraler och vitaminer (b-vitaminer främst och de ska vara naturliga metylerade ej syntetiska). Detta finner man bra i animalisk föda och gröna blad. Höjt insulin stör övriga signalsubstanser inte bra. Han fokuserar inte på viktnedgång och ketos utan mental hälsa.

Eric Berg är däremot extremt bra på att sammanfatta och förmedla information kortfattat. Hans korta koncisa videos får många visningar. Ben Lynch gillar den här videon och passar på att göra reklam för sin bok (se 7 månader gammal kommentar i YouTube). 

• Like 3
  • Thanks 1