Sara Jonsborg

Fuska?

Recommended Posts

Hej, 

Jag har ätit lchf i en vecka nu pga att jag vill gå ner i vikt. Jag tränar varje dag och äter alla målen i lchf kost och hittills har jag tyckt det funkat bra. 

Min fråga är, vad skulle hända om man skulle äta ett mål t.ex på fredagen, som består av ”vanlig mat”. Om man är bortbjuden eller liknande. Får det jätte mycket konsekvenser? Eller om man på onsdagen skulle känna nu till jul att man är jätte sugen på en pepparkaka och äter en sådan, förstör det hela veckan då? 

Vill få ut det mesta av min lchf-kost i viktnedgångs syfte. Tacksam för svar! 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, Sara! 

Inga dagar med LCHF är bortkastade! 🙂 

Det viktigaste är att om man råkar falla av vagnen eller fuskar så får man inte ta det som ursäkt för att fortsätta så. Att så snabbt som möjligt komma tillbaka till LCHF är det viktigaste och det är bara du som kan avgöra om du klarar det. 

Men, under de första veckorna är det viktigt att vara strikt för att få igång fettförbränningen och få ett positivt feedback från vågen, dvs viktnedgång. Lycka till! 

  • Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Sara Jonsborg sade:

Hej, 

Jag har ätit lchf i en vecka nu pga att jag vill gå ner i vikt. Jag tränar varje dag och äter alla målen i lchf kost och hittills har jag tyckt det funkat bra. 

Min fråga är, vad skulle hända om man skulle äta ett mål t.ex på fredagen, som består av ”vanlig mat”. Om man är bortbjuden eller liknande. Får det jätte mycket konsekvenser? Eller om man på onsdagen skulle känna nu till jul att man är jätte sugen på en pepparkaka och äter en sådan, förstör det hela veckan då? 

Vill få ut det mesta av min lchf-kost i viktnedgångs syfte. Tacksam för svar! 

 

Välkommen Sara, kom tillbaka med frågan om ett år på LCHF!

Näe, det du gör tillfälligt spelar mest roll under det dygnet.. däremot vad du gör/äter under veckor/månader/år, det påverkar iallafall veckor, månader och år.

Iallafall så kan jag avslöja så mycket som så att vi här på forumet är vanliga människor fast vi äter lite annorlunda än andra, iallafall så umgås vi med folk som äter annorlunda än vad vi själva vill göra egentligen, då får man bara göra  det bästa utav situationen.

Iallafall så är jag frikostig, du får en frisedel utav mig att äta vad du vill på jul, nyår, midsommar, din egen födelsedag och eventuella barn/makes födelsedag.. se där det var väl inget jätteproblem?

Allvarligt talat, du vill främst gå ner i vikt vad jag förstår.. och om du förstår mig, LCHF funkar rätt bra för man får lov att äta god mat, eller det som är viktigast för mig dvs man behöver inte äta lika ofta, vilket gör att man sällan äter lika många kalorier.

Lägg gärna/helst till en massa grönisar till dina måltider, för det ser så snopet ut annars och du orkar hur som helst inte tugga i dig en massa kalorier i form av gröna blad.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att det beror på ditt sockerberoende, om det inte är ett problem är det nog inga större problem med avsteg. För mig är varje avsteg en mental plåga i flera dagar efter. 

  • Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Elinor sade:

 Bör däremot komma ihåg att fusk är extremt dåligt om man vill få till de metabola fördelarna av LCHF. Du kommer aldrig bli mer än måttligt fettdriven, om du fredagsmyser med traditionell kolhydratrik mat. 

Även det där är individuellt, det beror mycket på ens metabola hälsa. Bra metabol hälsa innebär att man har bra metabol flexibilitet, kan lätt och snabbt byta mellan olika bränslen. Vältränade individer är speciellt duktiga på det. De kan ta avsteg och ändå vara i ketos inom en dag. 

Jag märker nu när jag tränar att jag kan äta hur mycket kolhydrater jag vill och ändå med lätthet fasta nästa dag. Förr var det inte så, jag hade svårare att fasta om jag ätit kolhydrater dagen innan, sannolikt hade jag sämre metabol flexibilitet. 

  • Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om vi säger att jag skulle vilja äta lchf några dagar i veckan, och vara ganska flexibel men ändå äta lchf majoriteten av veckan. Äter jag det helt förgäves då för att jag förstör och äter ”vanlig mat” någon gång? 

Förstår inte riktigt vad konsekvenserna blir utöver att man har risk att falla tillbaka till gamla vanor...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, Sara Jonsborg sade:

Förstår inte riktigt vad konsekvenserna blir utöver att man har risk att falla tillbaka till gamla vanor..

Din kropp blir förvirrad och vet inte om den skall ta energi av fett eller kolhydrater. Till slut så litar den inte på dig och får allt svårare att lämna kolhydratträsket.🙃

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-12-01 at 18:21, Sara Jonsborg sade:

Men om vi säger att jag skulle vilja äta lchf några dagar i veckan, och vara ganska flexibel men ändå äta lchf majoriteten av veckan. Äter jag det helt förgäves då för att jag förstör och äter ”vanlig mat” någon gång? 

Förstår inte riktigt vad konsekvenserna blir utöver att man har risk att falla tillbaka till gamla vanor...

Jävligt bra frågor, främst för att det triggar mina svarsreflexer!

För det första så kan LCHF vara nästan vad som helst i matväg, det är främst en macronutrient komposition, främst mindre kolisar och mer fett!

Dvs LCHF är typ en motsatts till SLVs upplägg, där man bör hålla ner på fett!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt som är en motsats till SLVs rekommendationer tycks vara bra för gemene man.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Zepp sade:

Jävligt bra frågor, främst för att det triggar mina svarsreflexer!

För det första så kan LCHF vara nästan vad som helst i matväg, det är främst en macronutrient komposition, främst mindre kolisar och mer fett!

Dvs LCHF är typ en motsatts till SLVs upplägg, där man bör hålla ner på fett!

Uups, nu blev mitt svar så kort att i princip bara jala förstod vad jag menade?

Dvs alla måste inte ens äta LCHF, det räcker för flertalet att äta sk riktig mat i lagoma proportioner.

Inte nog med det, spelar lixom liten roll om man äter föda som makronutrientmässigt faller inom LCHF om det inte är sk riktig mat!

Nu går vi hardcore, dvs det är förmodligen viktigare att handla och laga till sin mat från de bästa råvaror man kan komma över och har råd att köpa, dvs jag menar såklart det som ligger nära LCHF/Paleo, dvs kött, fisk, ägg, fågel, grönsaker en del rotfrukter, mejerier, bär och en o annan frukt.

Allt givetvis ekologiskt, alla seafood från friska hav, gräsbetat kött är att föredra, osv!

Redigerar igen!

Det är viktigare vad du äter under längre perioder/i huvudsak än om du festar loss på helgen.

Dvs det finns inget fusk.. det är så ett LCHF-liv ser ut, dvs man äter i huvudsak LCHF för man gillar det/fått för sig att det är nyttigt/att man lättare går ner i vikt/har jag glömt något?

På det så är vi alla sociala individer, och vet du vad, vissa av oss dricker alkohol på helgen, trots att det inte är hälsokost/LCHF/Paleo, utan njutningsmedel!

  • Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt är att få till en livsstil som funkar ihop med familj, vänner m.fl. 

Med tiden lär man sig vad som funkar.

Om man tillåter sig att njuta av allt det goda som faller inom LCHF-ramen så svalnar suget efter socker och skräp efter hand.

När jag är bjuden på julbord eller liknande gottar mig i dessertostar och nötter.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har mycket övervikt att bli av med kan det bero på att du är insulinresistent. Det vill säga att anledningen till din övervikt är att du har hög insulinhalt i blodet speciellt när du äter socker samt allt som blir till socker/glukos i blodet. Kroppen reagerar inte på insulin på samma sätt som när man var frisk vilket gör att kroppen pumpar mer insulin ut i blodet så fort man stoppar in något socker eller stärkelserikt i munnen. Insulinet stannar också längre i blodomloppet och resultatet blir att fettet också stannar kvar där det sitter. Förresten behöver man inte vara fet för att vara insulinresistent. Det finns människor som är feta på insidan och smala på utsidan. Det finns de som får andra störningar och kroniska sjukdomar utan att vara feta. Det finns de som är känsliga mot gluten och behöver undvika alla produkter som har spannmål i sig (även de glutenfria).

Därför vill man vara strikt speciellt i början för att kroppen ska få en chans att bota insulinresistensen. Beroende på hur illa man har skött sin kropp tar det olika lång tid för kroppen att tillfriskna. Fuskar man ofta skjuter man den processen på framtiden. Om ens kropp råkar vara mycket känslig så kan små avsteg få långdragna konsekvenser. Man kan fråga sig då hur snabbt man vill bli frisk. Det är som sagt individuellt. 

Sedan kan man vara extra känslig mot viss mat. Gluten har jag nämnt redan. Det kan vara ägg eller nattskatteväxter som kroppen har utvecklat antikroppar mot. Dessa kan också störa tillfrisknandet och viktnedgången. Man är ofta inte medveten om dem eftersom man har till exempel vant sig vid att ofta ha ont i magen. Precis som med socker och gluten kan det behövas att avstå från dessa för att få kroppen att läka. Autoimmun kost är nästa instans i detta fall.   

  • Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.