Sara123 Posted November 30, 2018 Share Posted November 30, 2018 Kört LCHF i 7 månader som sagt. Strikt i början i drygt 2 månader, sen en månad mejerifritt, sen normal lchf efter det. Har legat precis på gränsen till övervikt men har ändå haft 6kg jag velat bli av med för att hitta tillbaka till där jag brukade ligga före mina graviditeter. Har under dessa 7 mån inte gått ner nåt i vikt alls och nu plötsligt har jag ökat 2kg. Känns inte kul alls. Varför vill inget fungera för mig? Har testat ALLA tips som finns på kostdoktorn.se. Är extremt trött jämt med. Äter en massa vitaminer så borde inte ha några brister. Jag VILL äta lchf för jag tycker det känns rätt och trivs med konceptet, slippa sötsug mm, men hade gärna velat få stabilisera vikten och få lite mer energi med. Vad ska jag göra? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted November 30, 2018 Share Posted November 30, 2018 Hur mycket kolhydrater äter du per dag omräknat till socker? Hur lång tid efter ditt huvudmål blir du hungrig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted November 30, 2018 Author Share Posted November 30, 2018 Äter mellan ca 10-30 nettokolhydrater varje dag. Varierar litegrann men däremellan. Äter lunch och middag och ibland frukost eller kaffe med grädde på morgonen. Äter då jag blir hungrig och det är dessa mål. Är ca 6h mellan lunch och middag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 30, 2018 Share Posted November 30, 2018 (edited) 1 timme sedan, Sara123 sade: Äter mellan ca 10-30 nettokolhydrater varje dag. Varierar litegrann men däremellan. Äter lunch och middag och ibland frukost eller kaffe med grädde på morgonen. Äter då jag blir hungrig och det är dessa mål. Är ca 6h mellan lunch och middag. Kolisarna är lixom inte problemet, utan tvärt om det innebär i princip att du knappast ens sniffar på Coca Cola! Det Nils är inne på är att man skall vänta tills man blir hungrig innan man äter igen, lättare sagt än gjort om man har familj och barn. Så om du inte är inne på att bli singel/eremit så är det antingen kalorierna eller motionen, dvs inget av de förklaringarna är enkla. Oså två kilo upp o ner är lixom inget, speciellt inte för kvinnor i fertil ålder. Hur emanciperad är din gubbe, skulle han kunna ta över någon dag och släppa iväg dig till något gym eller liknande, dvs man förbränner nästan inga kalorier fören man är vältränad, utan man får en annan homeostas/litta mer muskler, som signalerar till hjärnan och pockar på litta mer lipolys, det kan vara en grej att testa iallafall? Dvs det jag är inne på är att LCHF inte automatisk kommer att leda till att går ner till den vikt man vill uppnå. Utan det handlar altså om kalorier, homeostas, annat, typ välbefinnande.. iallafall om man är frisk för övrigt. Dvs det finns lite en myt om att man går ner extra på LCHF, jag vill ersätta det med att det är lättare att gå ner i vikt på LCHF av flera skäl, dvs man får äta god mat, man får äta sig mätt när man äter, man behöver inte äta lika ofta, det går lättare att handla, det går snabbt att laga till maten. Edited December 1, 2018 by Zepp 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted November 30, 2018 Share Posted November 30, 2018 On 2018-11-30 at 23:36, Sara123 sade: Äter mellan ca 10-30 nettokolhydrater varje dag. Varierar litegrann men däremellan. Äter lunch och middag och ibland frukost eller kaffe med grädde på morgonen. Äter då jag blir hungrig och det är dessa mål. Är ca 6h mellan lunch och middag. Ett tips att testa under en period för att testa hungerbalansen. 1. Starta varje dag med frukost 2. Gör lunchen till huvudmål 3. Skippa det tredje målet och alla frestelser under tiden. 4. Väg dig varje dag. Genom det kommer du att fasta varje dygn i storleksordningen 17 timmar. Håll ut. Själv varierar jag min vikt plus minus < 1/2 kilo per vecka sedan sex månader tillbaka. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted December 1, 2018 Author Share Posted December 1, 2018 Ja det skulle jag kunna testa. Är dock lite så att jag måste äta frukost i smyg iom att barnen INTE ska äta nåt för de äter på dagis strax efteåt. Så har du tips på frukostar som går ta med? Brukar göra smoothie på 1 burk kokosgrädde, 1 avokado, lite ingefära, citron och spenat. Den räcker till 2 dagar. Men brukar knappt hålla mig mätt fram till lunch på den tyvärr. Men brukar ta med mig en termos med kaffe med typ 0.5dl grädde i till skolan (är student) så den gör att jag klarar mig till lunch. Jag tränar normalt sett 3ggr i veckan (fast denna hösten har det blivit sjukt mycket mindre pga ihållande förkylningar mm.) Men de dagar jag ska iväg på tabata eller kettlebells kl 17 vet jag inte om jag fixar det ifall jag inte ätit nåt sen 11.30. Hur tänker du där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted December 1, 2018 Author Share Posted December 1, 2018 Zepp jag förstår din tanke med träningen och jag har haft lite för mycket förhinder pga förkylningar mm i höst. Brukar annars träna 3ggr i veckan. Börjar vara på gång nu igen men det är då jag plötsligt ökat i vikt istället, när jag tränat. Är dock en extremt stillasittande person i övrigt och det beror kanske till stor del av att jag bär på denna extrema tröttheten som jag nämnde i första inlägget. Den skulle jag vilja bli av med på nåt vis. Ps. Jag dricker cola zero ibland Förresten Nils, om jag ska äta bara frukost och lunch, hur tusan ser en sån lunch ut för att innehålla rätt grejer att hålla mig mätt till nästa dag? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 1, 2018 Share Posted December 1, 2018 Nu kanske det blir lite olika bud här. Men min erfarenhet är att du ska lägga ner träningsambitionen för kanske ett år framåt. Gå istället längre promenader då och då gärna på fastande mage i lagom tempo inte snabbt. Trött är du för att du äter för lite och du behöver nog salta upp dig en del. Den där frukosten är i stort bara vatten och grädde i kaffe ger inte mycket dessutom är det komejeri som inte alla kan hantera. För mig var det nödvändigt att äta 3 gånger om dagen plus mellanmål före och efter lunch under lång tid över 1 år, jag rasade i vikt ändå. Mellanmålen var för att förekomma sockersuget som bara det trycker ut insulin och stannar fettförbränningen. Min frukost, 2 ägg och 3-4 msk smör eller gee. Helst bara vatten. Kaffe kan verka stressande och då läcker glykogen och insulin fettförbränn stannar. Mellanmål en bit fet lagrad ost i salladsblad med smör eller gee. Lunch i matsal där jag kan lägga upp som jag vill rejält med kål och gröna blad (inga rötter eller frukter (tomat är frukt)) i botten, kött eller fisk på det och rejält med smör el gee typ halv dl. Kaffe efter lunch är ok för lunchen ger ändå en del insulin. Mellanmål samma. Middag samma princip som lunchen. Om sugen efter middagen bara vatten. Gärna tidig middag och inte föör tidig frukost för att komma nära 16/8. Det svåraste tyckte jag var att förstå hur mycket fett jag skulle sikta mot, 200 gr om dagen. Om kroppen tror att den svälter blir det motsatt effekt mot det man vill. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 1, 2018 Share Posted December 1, 2018 4 timmar sedan, Sara123 sade: om jag ska äta bara frukost och lunch, hur tusan ser en sån lunch ut för att innehålla rätt grejer att hålla mig mätt till nästa dag? Detta är själva kärnfrågan i lågkolhydratkosten - vilka födoämnen som måltiden skall bestå av för att kunna täcka energibehovet och samtidigt inte ge hunger. Lätt för oss äldre (själv är jag över 80) som kan styra måltiderna över dagen utan hänsyn till tvånget att gå till arbetet eller skolan. I det senare fallet förenat med en rad problem (tidsmässiga och hur man klarar vad man skall äta.). När du talar om grädde, kör hårt med bara vispgrädde - drick inte mjölk och använd rikligt med riktigt smör, oavsett bredbarhet. Skär smöret i skivor som om det vore ost och använf fet ost. Avokado är suveränt, gärna mer än en att ta med sig. Inte lätt att utgå från vanliga ingredienser i LCHF-kosten om man inte kan laga sin mat i hemmet. Visst kan du ta en slurk kokosolja eller jungfruolja för att komplettera fettintaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 1, 2018 Share Posted December 1, 2018 Nu när gubbarna har sagt sitt, vill jag bara fråga hur det är med dina hormoner, klimakteriet och annat. Jag gick upp ca 10 kg trots strikt LCHF och blev enormt trött för 3-4 år sedan - klimakteriet! Nu de senaste månaderna känner jag mig lite mer normal och har faktiskt gått ner 2-3 kg utan att ändra något. 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted December 1, 2018 Author Share Posted December 1, 2018 Anna jag fick problem med pmds för ca 1 år sen (efter andra barnet) men håller det i chack så länge jag äter magnesium, zink, d-vit och b-vit. Inget klimakterie ännu, det hoppas jag dröjer ett tag till är 37år. Tröttheten är något jag haft problem med till och från i många år, långt innan barnen. Men det blir ju inte bättre av att vara student och småbarnsmamma om vi säger så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 Hur är det med sömnen? Att sova bra är viktigt för viktnedgång. Dålig och störd nattsömn pga stress, barn, förkylningar etc drar igång mer stresshormon som ställer till det... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted December 2, 2018 Author Share Posted December 2, 2018 Sover rätt bra men blir vissa nätter väckt av att nån unge kommmer och ska sova med oss, men då somnar man som om direkt. men det är klart att en del stress har man ju med livspusslet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 On 2018-12-01 at 07:27, Sara123 sade: Ja det skulle jag kunna testa. Är dock lite så att jag måste äta frukost i smyg iom att barnen INTE ska äta nåt för de äter på dagis strax efteåt. Så har du tips på frukostar som går ta med? Brukar göra smoothie på 1 burk kokosgrädde, 1 avokado, lite ingefära, citron och spenat. Den räcker till 2 dagar. Men brukar knappt hålla mig mätt fram till lunch på den tyvärr. Men brukar ta med mig en termos med kaffe med typ 0.5dl grädde i till skolan (är student) så den gör att jag klarar mig till lunch. Jag tränar normalt sett 3ggr i veckan (fast denna hösten har det blivit sjukt mycket mindre pga ihållande förkylningar mm.) Men de dagar jag ska iväg på tabata eller kettlebells kl 17 vet jag inte om jag fixar det ifall jag inte ätit nåt sen 11.30. Hur tänker du där? Det antyder att du kan/bör göra en Zepp i stället för en Nils? Jag äter Lunch på jobbet, dvs vid tolv typ det är min frukost.. på engelska Brunch! Iallafall likheten mellan en Zepp och en Nils är att lunchen blir litta utav en huvudmåltid! Dvs det funkar för mig och Nils, men vi har då inga barn eller partner att servera en i huvudsak "riktig måltid" på kvällen! För måltiderna i skolan/dagis/andra grejer skall bidra med cirka en tredjedel av deras närings och kaloribehov och om de har bra personal dvs som lagar god mat så återstår hur som helst 2/3, på kvällen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 45 minuter sedan, Zepp sade: Det antyder att du kan/bör göra en Zepp i stället för en Nils? Jag äter Lunch på jobbet, dvs vid tolv typ det är min frukost.. på engelska Brunch! Iallafall likheten mellan en Zepp och en Nils är att lunchen blir litta utav en huvudmåltid! Dvs det funkar för mig och Nils, men vi har då inga barn eller partner att servera en i huvudsak "riktig måltid" på kvällen! För måltiderna i skolan/dagis/andra grejer skall bidra med cirka en tredjedel av deras närings och kaloribehov och om de har bra personal dvs som lagar god mat så återstår hur som helst 2/3, på kvällen. Kan verkligen hålla med! Är så mycket enklare att strukturera kosten perfekt när man bara behöver fokusera på sig själv. Lever man själv eller med förstående partner kan man också eliminera alla "triggers" hemma, vilket gör viktminskningen mycket enklare. Men i en barnfamilj ska käket fram NU och det funkar inte att ha ett minimalistiskt kylskåpsinnehåll när man har hungriga ungar. Sen finns ju en viktig poäng i att samlas och sitta ner med barnen och äta en lagad middag. Kanske testa en medelväg, att äta lite mer under förmiddagen och bara en mindre portion till middag? Kvällsätande och soffmys rent generellt är lite av en viktfälla för de flesta. Det är oftast då, när man är avslappnad och tillfreds hemma, som man uppskattar god mat och gärna för mycket Handlar mer om njutning eller belöning egentligen än att man faktiskt behöver en bamsestor middag p.g.a hunger. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 1 timme sedan, Elinor sade: Men i en barnfamilj ska käket fram NU och det funkar inte att ha ett minimalistiskt kylskåpsinnehåll när man har hungriga ungar. Håller inte helt med. Allt handlar om prioritering och planering. Och det kan vara svårt nog om man samtidigt har ett inkomstbringande arbete. Om barn får vällagad lchf-mat kvällar och helger, brukar det sällan bli panik med "käk fram NU". Det är min erfarenhet. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 On 2018-11-30 at 22:53, Sara123 sade: Har legat precis på gränsen till övervikt men har ändå haft 6kg jag velat bli av med för att hitta tillbaka till där jag brukade ligga före mina graviditeter. Det brukar finnas enkla skäl bakom svårighetet med viktkontroll. Kan grafen härunder vara till någon ledning? : Man ser här sambandet mellan gram kolhydrater per dag och BMI resp. olika grad av resulterande insulinresistens. Hittar du någon form av dåligt LCHF-samvete genom grafen? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted December 2, 2018 Author Share Posted December 2, 2018 Tyvärr förstår jag inte hur man läser av grafen. Hur menar du med dåligt LCHF-samvete? det får man väl bara om man fuskar? Angående barnen vill de ha mat NU när de kommer hem. De äter ju inte lchf på förskolan liksom... (och inte riktig lchf hemma heller men lite åt lowcarb-hållet) men vi brukar laga middagen kvällen innan och bara värma i micron. Ang vilka mål jag ska äta så tror jqg att jag kommer funka bättre på lunch och middag. Innan jag började med lchf har jag i princip hela livet skippat frukost för min mage har typ inte varit vaken då så om jag ätit har det blivit dåligt. Men sen efter barnen och jag fick pmds så är jag hungrig på morgonen och det känns som hormonerna inte är stabila om jag inte äter NÅT. Jag är ingen riktig kaffedrickare, har typ lärt mig dricka kaffe latte men fettkaffe gillar jag ej för det smakar liksom kaffe . Men jag kan ju köra fett-te istället på morgonen så klarar jag mig nog till lunch. Och sen köra lunch och middag som vanligt. Kan det vara ett fungerande koncept? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 3 timmar sedan, Nils Engström sade: Det brukar finnas enkla skäl bakom svårighetet med viktkontroll. Kan grafen härunder vara till någon ledning? : Man ser här sambandet mellan gram kolhydrater per dag och BMI resp. olika grad av resulterande insulinresistens. Hittar du någon form av dåligt LCHF-samvete genom grafen? @Nils Engström Har du en referens för grafen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 1 timme sedan, Skärfläcka sade: @Nils Engström Har du en referens för grafen? Har letat tidigare efter referensen men tyvärr inte hittat den. Tog den ur en samling gafer, som inte angav ursprunget. Kan möjligen härstamma från en föreläsning med tanke på de feta linjerna (går bättre fram vid projicering på en stor skärm). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 6 timmar sedan, Elinor sade: Kan verkligen hålla med! Är så mycket enklare att strukturera kosten perfekt när man bara behöver fokusera på sig själv. Lever man själv eller med förstående partner kan man också eliminera alla "triggers" hemma, vilket gör viktminskningen mycket enklare. Men i en barnfamilj ska käket fram NU och det funkar inte att ha ett minimalistiskt kylskåpsinnehåll när man har hungriga ungar. Sen finns ju en viktig poäng i att samlas och sitta ner med barnen och äta en lagad middag. Kanske testa en medelväg, att äta lite mer under förmiddagen och bara en mindre portion till middag? Kvällsätande och soffmys rent generellt är lite av en viktfälla för de flesta. Det är oftast då, när man är avslappnad och tillfreds hemma, som man uppskattar god mat och gärna för mycket Handlar mer om njutning eller belöning egentligen än att man faktiskt behöver en bamsestor middag p.g.a hunger. Prexis, dvs det är lixom inte såå himla enkelt. Man bör/skall prioritera måltider med sina barn/sin partner.. allt annat är förödande.. då får man hellre offra måltiderna på jobbet. På jobbet är det oftast lättare att komma undan med att vara ett UFO! På mitt jobb är jag typ UFO iomed att jag går 200 meter till en närliggande lunchresturang och äter i det närmaste sk rikt mat.. varje dag.. bara på arbetsdagar altså! För jag får lixom inte ens för mig varför jag skall jobba om jag inte ens får lov att äta riktig mat? Nåja många är gifta osv och har matlåda med sig, som de värmer osv, det är inget fel i det, men jag är oftast tillbaka på jobbet innan de satt sig för att äta när alla står där i kön till micron osv. Oså vill jag äta min Brunch i lugn och ro i en tyst och trivsam miljö. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 6 timmar sedan, Nils Engström sade: Det brukar finnas enkla skäl bakom svårighetet med viktkontroll. Kan grafen härunder vara till någon ledning? : Man ser här sambandet mellan gram kolhydrater per dag och BMI resp. olika grad av resulterande insulinresistens. Hittar du någon form av dåligt LCHF-samvete genom grafen? Jag gillar den grafen.. men jag är lixom inte säker på att det är Saras huvudproblem, förutom att vi med stigande ålder, stress, familj, medelålder osv lättare närmar oss olika stadier av insulinresistens.. om vi framhärdar att leva/äta fel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 2 timmar sedan, Sara123 sade: Men jag kan ju köra fett-te istället på morgonen så klarar jag mig nog till lunch. Och sen köra lunch och middag som vanligt. Kan det vara ett fungerande koncept? Ja, absolut ett fungerande koncept. Det funkar även med fett-choklad. Det drack min son på morgonen och kunde därmed skippa lunchen i skolan (gymnasiet). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted December 2, 2018 Author Share Posted December 2, 2018 Räknade alla värden i lifesum i början och hade då aldrig några problem att komma upp i rätt fettmängd. Det var dock i somras när jag jobbade i stan och kunde gå på ica och ta mat i buffen. Blev då alltid typ en kycklingfile, grönsaker och en fet slev med sås. Sen började skolan om och körde då matlådor. Inser nu när jag testlägger in min mat att jag nog trappat ner fettmängden betydligt...ovetandes. varierar såklart från dag till dag men ligger nog lite lågt alltid...tycker dock inte det finns så goda såser att köpa hem, typ kall bea blir man ju less på och även aioli... hemmagjord är ju grym men de blir så hårda och konstiga när man haft dem i kylen... och skär sig när man värmer.... även om jag la in fett-te som frukost så hjälpte det inte fettmängden nämnvärt. Så hur får jag upp fettmängden? Skulle behöva dubbla om vi säger så... så lite extra olja på salladen hjälper nog knappast. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 1 timme sedan, Sara123 sade: Räknade alla värden i lifesum i början och hade då aldrig några problem att komma upp i rätt fettmängd. Det var dock i somras när jag jobbade i stan och kunde gå på ica och ta mat i buffen. Blev då alltid typ en kycklingfile, grönsaker och en fet slev med sås. Sen började skolan om och körde då matlådor. Inser nu när jag testlägger in min mat att jag nog trappat ner fettmängden betydligt...ovetandes. varierar såklart från dag till dag men ligger nog lite lågt alltid...tycker dock inte det finns så goda såser att köpa hem, typ kall bea blir man ju less på och även aioli... hemmagjord är ju grym men de blir så hårda och konstiga när man haft dem i kylen... och skär sig när man värmer.... även om jag la in fett-te som frukost så hjälpte det inte fettmängden nämnvärt. Så hur får jag upp fettmängden? Skulle behöva dubbla om vi säger så... så lite extra olja på salladen hjälper nog knappast. Jag är fortfarande inte övertygad om att den rätta E% fett är varken lösningen eller problemet, iallafall så utgår jag från att du inte är rädd för feta matvaror! Iallafall så är du i en ålder samt social situation då de flesta brukar lägga på sig kilon av väldigt vanliga skäl. Så låt oss först aproximera att din tillfälliga viktuppgång är relaterad till ditt nya liv, dvs skola och fortfarande mor med barn osv, dvs varje livsituation leder till olika saker, eremiter tenderar att vara smala av en massa skäl! Dvs det finns inte ens en aning om den ökade vikten är fett eller vatten, knappast muskler iallafall. På något sätt borde du iallafall ha märkt om du tryckt i dig cirka 14000 kcal extra under perioden då du gick upp två kilo! Dvs det är vatten.. såvida det inte fortsätter att öka.. såvida du inte är gravid! Dvs du gör så gott du kan, du äter så bra mat du kan, du tränar om du kan.. kan du göra så mycket mer? Dvs jag är inte säker på att du gör något fel, utan det handlar om sådant som händer under livets gång! När du är färdig med dina studier så kan du börja ett nytt liv, fast då får du bara nya påfrestningar iomed att du skall få någon nytta av dina studier, dvs typ karriär, eller minst iallafall så får man med sin högre utbildning mera ansvar, vilket är en annan stressfaktor! Dvs sikta på 65-67, då är dina barn vuxna, utflugna, utbildade, etablerade på arbetsmarknaden, fått barn, osv, då är det dags att ta tag i sin vikt, motion och annat.. var tid har sina specefika krav.. det är först när man är pensionär man får lov att njuta sitt Otium! Nu blev det lite väl filosofiskt här på slutet, men jag fyller snart 63, satt här i dag och diskuterade med min mor (84) om allt vi gått igenom.. väldigt mycket mins vi inte, vi mins mest lyckliga stunder eller rena trauman, allt annat är ett grått töcken! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted December 2, 2018 Author Share Posted December 2, 2018 Haha tack för tips. Men var inte sugen på vänta så länge 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted December 4, 2018 Share Posted December 4, 2018 Ett tips är att kolla din sköldkörtel. Viktuppgång och trötthet är vanliga symtom. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted December 4, 2018 Author Share Posted December 4, 2018 Tack men den är kollad massor med gånger utan anmärkning 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted December 4, 2018 Share Posted December 4, 2018 8 minuter sedan, Sara123 sade: Tack men den är kollad massor med gånger utan anmärkning Bra. Kollat B12 och järnvärden? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted December 4, 2018 Author Share Posted December 4, 2018 Yes. Har undersökt tröttheten många gånger och även nu i höst men alla värden är jämt normala 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 4, 2018 Share Posted December 4, 2018 Eftersom du har nämnt PMDS så är mitt tips att fundera på hormoner vilka är kopplade till stress och välbefinnande. Anna Sparre har mycket information om kvinnors hälsa och hennes rekommendation är att om en som kvinna har stresspåslag så ska en inte vara alltför strikt med kolhydraterna. Här en av många intressanta podintervjuer men det finns mycket mer på hennes sida och som poddar. http://4health.se/159-dr-carrie-jones-hormonella-obalanser-symtom-tester-och-behandling 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 4, 2018 Share Posted December 4, 2018 5 timmar sedan, Sara123 sade: Yes. Har undersökt tröttheten många gånger och även nu i höst men alla värden är jämt normala Då återstår i princip bara en diagnos till, dvs du är 38, kvinna, mor, läser en kvalificerande utbildning.. dvs då är mitt i den mest hektiska perioden i livet, får man hoppas iallafall! Såå med den diagnosen så får du av mig ett frikort att gå upp några kilon, så länge de lägger sig på typiskt friska kvinnor i medelålderns ställen, dvs främst på höften och eventuellt bysten! Däremot om du vore smal om höften och typ ingen byst men med typ allt lägger sig som en gubbmage, då ber jag dig att avbryta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted December 4, 2018 Author Share Posted December 4, 2018 Tröttheten kom dock många år innan barn och skola så nåt skumt är det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 4, 2018 Share Posted December 4, 2018 29 minuter sedan, Sara123 sade: Tröttheten kom dock många år innan barn och skola så nåt skumt är det. Mm, skumt är det hur som helst då. Iallafall så har jag förutom min föregående diagnos som bara den leder till en hel del trötthet/eventuell uppgång i vikt i rätt normala/friska fall, så har jag iallafall en svägerska/dvs min brors fru, som kämpar för att få en diagnos! Iallafall så är hon femtio +, hon har hypotyreos, äter levaxin, skulle behöva sova nästan hela dygnet. Hon tar en massa tillskott som reklamen säger att man skall bli piggare utav, hon uppsöker i princip alla läkare som kan tänkas diagnosticera henne rätt/ha någon som helst behandling typ mot tex ME/CFS, Fibromyalgi och sådan syndrom. Och då utan någon större framgång.. iallafall så anser min mor att det är psykiskt, dvs min mor har verkligen psykisk diagnos, hon är Bipolär, men jag ger inte särskildt mycket för hennes förmåga att diagnosticera min svägerska.. främst iomed att hon inte kunde diagnosticera sig själv, det tog för henne iallafall cirka 60 år med bipolära upps and downs, flera äktenskap innan hon själv fick rätt diagnos/mediciner för detta och numera bor hon på ett äldreboende.. då säger hon själv.. jag har alldrig varit så frisk som nu! Dvs hon är inte ens frisk utan har hypotyreos, gula fläcken/dvs hon är halvblind, hon orkar inte gå lika mycket som förut/ingen kondis, hon har ont lite var stans, främst i höger ben/fot.. men hon säger att hon alldrig varit så frisk som nu ändå! Dvs hon är mer eller mindre fri från sina bipolära episoder tack vare rätt tung medicin.. resten betraktar hon genom att kika i backspegeln som sådant man drabbas utav när man passerat 80! Men hon tjatar iallafall om att när vi kommer tillbaka hem efter jul/nyår så vill hon ha en utredning om eventuell artrit! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted December 4, 2018 Author Share Posted December 4, 2018 Zepp tipsa din svägerska om att testa jod om hon inte gjort det. I kombo med selen ska det producera T3 och T4 i kroppen som är sköldkörtelhormoner. Många som äter levaxin för hypotyreos kan trappa ner sin dos om de joddar. Finns en facebookgrupp som heter jodgruppen som är bra om ni vill veta mer. Där finns fakta och bra info om varför man kan få jodbrist och hur man ska dosera mm. Jag behandlar med jod nu. Ca 50mg om dagen har jag trappat upp till och det hjälper rätt mycket faktiskt. Vissa behöver mer, vissa mindre. Är inte stabil i orken än men märker ändå stor skillnad från innan jodet...har kört ca en månad. Jag hoppas detta ska leda till nåt mer stabilt för mig men har kört så kort ännu. Har också testat precis allt annat på marknaden som sägs ge energi men inget har fungerat förutom jodet som jag faktiskt känner skillnad med. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 4, 2018 Share Posted December 4, 2018 1 timme sedan, Sara123 sade: Zepp tipsa din svägerska om att testa jod om hon inte gjort det. I kombo med selen ska det producera T3 och T4 i kroppen som är sköldkörtelhormoner. Många som äter levaxin för hypotyreos kan trappa ner sin dos om de joddar. Finns en facebookgrupp som heter jodgruppen som är bra om ni vill veta mer. Där finns fakta och bra info om varför man kan få jodbrist och hur man ska dosera mm. Jag behandlar med jod nu. Ca 50mg om dagen har jag trappat upp till och det hjälper rätt mycket faktiskt. Vissa behöver mer, vissa mindre. Är inte stabil i orken än men märker ändå stor skillnad från innan jodet...har kört ca en månad. Jag hoppas detta ska leda till nåt mer stabilt för mig men har kört så kort ännu. Har också testat precis allt annat på marknaden som sägs ge energi men inget har fungerat förutom jodet som jag faktiskt känner skillnad med. Jag aktar mig som regel för att ge råd till nära och kära förutom min mor och far! Utifall de frågar mig så kan jag då.. lixom här på detta forum lägga ut texten om både det ena och andra samt i värsta fall ge några länkar som iallafall stöder vissa samband! Och du har rätt om Jod, men det är i princip "enligt vetenskapliga studier" inget som någon i det här landet lider utav, iomed att vi i princip har lagar som gör att man är tvungen att tillsätta jod i salt i vissa livsmedel! Ända undantaget är de som bor på äldreboenden, storkök typ skolor! Och bor man på Sveriges framsida, dvs på västkusten så får man allt jod man behöver samt mer via seafood! Dvs det är väldans ovanligt med jodbrist.. förekommer i princip inte ens i Sverige! Däremot.. och i olika länder så är det allt vanligare med hypothyreos, speciell bland kvinnor och det har garanterat inget att göra med att de inte äter Seafood eller jodberikade livsmedel, främst vanligt bordssalt som används i vanlig matlagning! Så nu är vi där igen, brist på jod är så himla ovanligt att det nästan inte förekommer ens om man till stora delar lever av bröd, iomed att saltet är jodberikat i brödet! Utan hypotyreos har mer att göra med hur kroppen omvandlar jod till att ingå i vår ämnesomsättning.. dvs i thyroidsystemet! Och av chans så råkar jag ha en liten länk som tar upp iallafall en del.. en hel del faktiskt utav problemet med att omvandla jod till olika aktiva substanser i Thyroidsystemet som är så himla viktiga för vår ämnesomsättnings funktion! "This particular pattern goes by three different names in the medical literature: Euthyroid Sick Syndrome (ESS), Non-thyroidal Illness Syndrome (NTIS), and Low T3 Syndrome. NTIS has become the term of choice in the literature. However, I’m going to use Low T3 Syndrome in these articles because it’s more descriptive and accessible to the layperson. What’s most important to understand about this condition is that, although it does involve low levels of T3 (the most active form of thyroid hormone), it is not caused by a problem with the thyroid gland. This is a crucial distinction and it’s what distinguishes Low T3 Syndrome from “garden-variety” hypothyroidism. In this series we’re going to discuss 1) what causes Low T3 Syndrome, 2) it’s clinical significance, and 3) if it should be treated, and if so, how." https://chriskresser.com/low-t3-syndrome-i-its-not-about-the-thyroid/ Dvs det är inte brist på jod.. vem har brist på jod i dag.. i sverige? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted December 5, 2018 Author Share Posted December 5, 2018 Som jag förstått det så TROR folk i sverige att vi inte kan få jodbrist men på grund av allt klor i vårt dricksvatten och flour i tandkräm och munskölj mm så hämmar det jodupptaget och det vi får i oss via saltet och annan kost kan inte kroppen ta upp lika bra. Och då får vi brist. Är ingen expert så kan inte argumentera för fakta och vad som stämmer eller inte i detalj. Men det har iaf gett mig en viss skjuts uppåt i energi redan. Och har läst i gruppen jag är med i om många med hypotyreos som kunnat gå ner i levaxindos med hjälp av jod osv. Enligt en forskning som ligger uppe i den gruppen är jodbrist rätt vanligt men det är aldrig nån läkare som kollar upp detta eftersom det är "allmänt känt" att ingen i sverige kan få jodbrist för det är den informationen som sprids. Ja du får göra vad du vill med detta. Jag är som sagt ingen expert så kan inte argumentera för vad som är rätt och fel i detalj. Men jag tror iaf själv på det jag läst om det och att det fungerar stärker trovärdigheten enligt min åsikt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 5, 2018 Share Posted December 5, 2018 Underbart när n=1 leder till att man mår bättre Gränsen för jodbrist bland befolkningen i allmänhet och optimala nivåer av jod för vissa grupper behöver ju inte heller sammanfalla. Men det Chris Kresser skriver brukar vara väl underbyggt och värt att läsa. Dessutom ytterligare en länk till Anna Sparre angående sköldkörtelproblem. Hon menar att det är ytterst få som är hjälpta i grunden av Levaxin. https://4health.se/skoldkortelproblem-ar-nastan-alltid-autoimmun-sjukdom 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted December 5, 2018 Author Share Posted December 5, 2018 Intressant! Men isf borde ju lchf hjälpa väldigt mycket då det är väldigt lite inflammatoriskt i kosten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 5, 2018 Share Posted December 5, 2018 Japp, Anna Sparre förespråkar en lågkolhydratvariant av paleo-kost men inte alltför strikt för kvinnor då det kan verka stressande för en redan stressad kropp med trötthet och hormonproblem. Botanisera på hennes web, jag tror att du kan hitta mycket intressant. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted December 5, 2018 Author Share Posted December 5, 2018 Tack jag ska ta mig en titt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 5, 2018 Share Posted December 5, 2018 3 timmar sedan, Sara123 sade: Som jag förstått det så TROR folk i sverige att vi inte kan få jodbrist men på grund av allt klor i vårt dricksvatten och flour i tandkräm och munskölj mm så hämmar det jodupptaget och det vi får i oss via saltet och annan kost kan inte kroppen ta upp lika bra. Och då får vi brist. Är ingen expert så kan inte argumentera för fakta och vad som stämmer eller inte i detalj. Men det har iaf gett mig en viss skjuts uppåt i energi redan. Och har läst i gruppen jag är med i om många med hypotyreos som kunnat gå ner i levaxindos med hjälp av jod osv. Enligt en forskning som ligger uppe i den gruppen är jodbrist rätt vanligt men det är aldrig nån läkare som kollar upp detta eftersom det är "allmänt känt" att ingen i sverige kan få jodbrist för det är den informationen som sprids. Ja du får göra vad du vill med detta. Jag är som sagt ingen expert så kan inte argumentera för vad som är rätt och fel i detalj. Men jag tror iaf själv på det jag läst om det och att det fungerar stärker trovärdigheten enligt min åsikt. Mm, fast jag har ytterligare en felkälla, dvs vi äter allt mer importerad mat, från länder där det inte är lag på att Jod skall vara tillsatt i saltet, dvs om man äter en hel del sk halv/helfabrikat!? Då räcker det förmodligen inte att det är Jod i saltströaren, om man sällan använder den.. dvs ytterligare en anledning att laga all sin mat själv/tillsätta allt salt själv. Iallafall en rätt radikal åtgärd borde då vara att man äter mycket seafood från västkusten.. som man lagar till själv och saltar själv med jodberikat salt? Jag är heller ingen expert på detta.. men dricker folk verkligen munskölj och äter tandkräm, jag spottar ut det iallafall samt sköljer munnen för det smakar apa. Dvs jag reagerar på det hela iomed att jag vet att det är väldans lätt att dra förhastade slutsatser av rätt enkla samband, dvs jod är essentiellt helt enkelt, det är därför som det är lag på att salt skall vara jodberikat iallafall i Sverige, iomed att sveriges jordar är jodfattiga. Iallafall så är det rätt lätt avhjälpt/undersökt.. utan att äta Seafood från västkusten, dvs man tar jodtabletter, får man då helt andra värden så har man kommit på något som funkar för en själv.. men inte nödvändigtvis för någon annan som kanske redan äter en massa seafood från västkusten och ändå lider utav hypothyreos! Det är prexis lika lätt att dra snabba slutsatser av LCHF, dvs sådana slutsatser som då ofta passar en själv, tada, bara jag äter LCHF så kommer min kropp automatiskt förbränna all överskottsvikt och jag får samma vikt/kroppsform som när jag var 18-20, det funkar inte så enkelt! Dvs kosten/homeostasen som LCHF inriktar sig på är en sak (1) av flera andra saker, de får man då försöka hantera för sig även om man lagt om kosten! Iallafall det är väldans sällan fel att äta riktig mat som man lagar till av de bästa råvaror man får tag i typ seafood från västkusten, gräsbetat kött, ekologiska grönsaker och liknande. iallafall så har vi här en anledning till varför allt salt skall tillsättas utav oss själva.. eller så tar man jodtabletter! Jag säger som så, vi tangerar här vårt dilemma, dvs mat köper vi i affären, snabbt och billigt skall det vara, gärna ready to eat, iallafall värmt i micron, då får man sen inte glömma att gå till hälsokostaffären för att där inhandla övrig näring, typ vitaminer, mineraler, spårämnen.. eller jodtabletter! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 6, 2018 Share Posted December 6, 2018 Två länkar jag brukar sprida när det gäller nåt med sköldkörteln: https://hypotyreos.info "När hypotyreos inte syns i dagens blodprover" Thyroid Hormones with Bryan Walsh: 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts