Jump to content

Insulin och proinsulin

Bojan markovic

Recommended Posts

Hej är en 32 årig kille som tränar regelbunden samt har en sund livstil. Gjorde nyligen blodtester via werlabs där mitt morgonvärde låg på 5,8 vilket enligt werlabs motsvarar prediabetes. Vart väldigt orolig så gick till vårdcentralen där jag fick tjata till mig alla möjliga tester.

Vill även påpeka att jag är stressad individ som haft morgonblodsocker mellan 5,3-5,8 senaste 2 åren ifall jag kollar mina werlabsprover. 

Kan detta ha något med dawnphenomen att göra?

Resultat 

insulin 7.7 vilket känns för högt om man läser vad andra har. Vet att insulinresisten börjar vid 14 men 7.7 känns för högt.

proinsulin 7.7 vilket även här känns högt även fast referensvärdet går upp till 23 pmol.

långtidblocksocker 32 

c-peptid 0,42

igf1 158

sant glukosbelastning som visar 7.3 efter glukosintag av druvsocker.

läkarna har sagt att jag inte har prediabetes med är orolig då mina insulin/Proinsulin nivåer känns höga.

någon mer som gjort proinsulin/insulin prover samt hur man kan få ner detta värde?

bästa hälsningar 

• Like 1

Undvik spannmål!

Och vad du än gör så gå inte till dietister då dom utbildas i att ge felaktiga kostråd, som exempelvis spannmål och sötningsmedel.
Bättre gå till alternativvårdens kostrådgivare som har annan syn på hälsa och kostbehandling

• Like 1

Tack Skärfläcka. Oroar mig för att jag verkar ha ett högt morgon socker. Ligger stadigt mellan 5,5-5,9 vilket känns oroande. Efter att ha ätit godis igår( En hel del) så låg blodsockret på 7.1 efter en timma och efter 2 h låg det på 7,9 vilket aldrig häng förut. Vet ju att blodsockret ska gå ner efter 2 timmar.

efter 4 timmar låg den på 5,4 igen vilket gjorde mig ytterligare orolig kring min insulin nivå

har du testat ditt egna insulin nivå?

ingen i familjen har diabetes men har på sistone experimenterat vad min kropp klarar av osv.

annars så äger jag sötsaker max en gång i veckan och tränar regelbunden.

Hälsningar

On 2018-12-01 at 14:34, Bojan markovic sade:

Hej är en 32 årig kille som tränar regelbunden samt har en sund livstil. Gjorde nyligen blodtester via werlabs där mitt morgonvärde låg på 5,8 vilket enligt werlabs motsvarar prediabetes. Vart väldigt orolig så gick till vårdcentralen där jag fick tjata till mig alla möjliga tester.

Vill även påpeka att jag är stressad individ som haft morgonblodsocker mellan 5,3-5,8 senaste 2 åren ifall jag kollar mina werlabsprover. 

Kan detta ha något med dawnphenomen att göra?

Resultat 

insulin 7.7 vilket känns för högt om man läser vad andra har. Vet att insulinresisten börjar vid 14 men 7.7 känns för högt.

proinsulin 7.7 vilket även här känns högt även fast referensvärdet går upp till 23 pmol.

långtidblocksocker 32 

c-peptid 0,42

igf1 158

sant glukosbelastning som visar 7.3 efter glukosintag av druvsocker.

läkarna har sagt att jag inte har prediabetes med är orolig då mina insulin/Proinsulin nivåer känns höga.

någon mer som gjort proinsulin/insulin prover samt hur man kan få ner detta värde?

bästa hälsningar 

Jisses vilken övertalningsförmåga du måste besitta, som lyckats få de proverna på din vårdcentral!

Dvs jag hade lixom inte ens en aning om att man kunde mäta insulin och proinsulin på vårdcentraler, då det krävs att man har ett laboratorium vägg i vägg..

Dvs, fore sure, 5,8 är inget problem i gryningen, det är gryningsfenomenet.. oså skall jag förklara själva "Dawn Phenonenon", det är för det första normalt att kroppen höjer blodsockret på morgonen, dvs i kombo/eller tack varo kombon med litta andra hormoner gör det att du vaknar.

Varför tjatar man då om detta, jo för om man är diabetiker så faller inte blodsockret tillbaka, när morgonduschen av hormoner går ner.

Iallafall så är Werlabsproverna inte ditt morgonsocker, såvida du inte sovit över på någon utav deras soffor.. utan det är ditt fastesocker på i bästa fall förmidagen.

Morgonsocker mäts sålunda.. man lägger fram sin blodsockermätare på köksbordet, man tar fram en av nålarna som fortfarande skall förvaras i kylskåpet och så fort som du börjar kunna se utan att sticka dig helt fel så mäter du då blodsockret!

I värsta fall så har man på Werlabs mätt ditt stressa till motagingen/oroa sig för olika värden blodsocker!

Men nu kommer det goda budskapet, tada mitt fastesocker har stabiliserat sig kring de värden du anger samtidigt har HBA1c sjunkit, till i mitt fall 31, senast!

Vilket säger att mitt medelblodsocker under cirka tre månader inte har varit högt alls.

En glukosbelastning skall indikera att blodsockret faller tillbaka till i bästa fall fastevärdet men hur som helst till normalintervallet inom två timmar.

Nu så är jag inte läkare, men jag lutar hur som helst mot din läkares åsikt!

• Like 1

10 timmar sedan, Bojan markovic sade:

Tack Skärfläcka. Oroar mig för att jag verkar ha ett högt morgon socker. Ligger stadigt mellan 5,5-5,9 vilket känns oroande. Efter att ha ätit godis igår( En hel del) så låg blodsockret på 7.1 efter en timma och efter 2 h låg det på 7,9 vilket aldrig häng förut. Vet ju att blodsockret ska gå ner efter 2 timmar.

efter 4 timmar låg den på 5,4 igen vilket gjorde mig ytterligare orolig kring min insulin nivå

har du testat ditt egna insulin nivå?

ingen i familjen har diabetes men har på sistone experimenterat vad min kropp klarar av osv.

annars så äger jag sötsaker max en gång i veckan och tränar regelbunden.

Hälsningar

Hur definierar du sötsaker? 

Många på det här forumet inkluderar havregrynsgröt, fullkornsbröd och frukt i sötsaker. Vissa inkluderar även vitkål 😉

• Like 1
  • Haha 1