Jump to content

Kumulativt blodsocker - varför tycks kh hanteras bra i början?

MatsWiman

Recommended Posts

Jag har kört strikt LCHF (< 10 g kolhydrater/dag) i 4½ år och har noterat att 'snedsprång' (½ pizza Vesuvio, 1-3 pepparkakor och liknande 'julförsyndelser) går bra en dag men inte två dagar i rad (och ännu värre 3 dagar i rad).

När jag insåg att jag lämnat 'den smala vägen' kommer inte mitt låga blodsocker tillbaka efter en dag. Minst 2 dagar krävs.

Man kan lätt föreställa sig hur vanliga/oskyldiga/okunniga ätare (som vi alla varit) har det med blodsockret - speciellt de med oförmåga att hantera/förbränna kolhydrater.

Vet någon mer om detta?

Mats Wiman

www.FriskaDiabetiker.se

Jag tror att när glykogen depån är nästan tom som den är med strikt LCHF, kan man fylla upp den utan större påverkan på kroppen (2000 kcal). Men sedan när den är full så blir det mer dåliga effekter.

Tack! låter logiskt!

Mats Wiman

wwww.friskadiabetiker.se

Jag tror att när glykogen depån är nästan tom som den är med strikt LCHF, kan man fylla upp den utan större påverkan på kroppen (2000 kcal). Men sedan när den är full så blir det mer dåliga effekter.

2 000 kcal gäller de som är allra mest vältränade, typ elitidrottare. Spannet ligger på mellan 1 000 och 2 000 kcal. Någonstans däremellan kommer man förmodligen finna sig själv. Vart beror på hur vältränad man är.