MatsWiman Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag har kört strikt LCHF (< 10 g kolhydrater/dag) i 4½ år och har noterat att 'snedsprång' (½ pizza Vesuvio, 1-3 pepparkakor och liknande 'julförsyndelser) går bra en dag men inte två dagar i rad (och ännu värre 3 dagar i rad). När jag insåg att jag lämnat 'den smala vägen' kommer inte mitt låga blodsocker tillbaka efter en dag. Minst 2 dagar krävs. Man kan lätt föreställa sig hur vanliga/oskyldiga/okunniga ätare (som vi alla varit) har det med blodsockret - speciellt de med oförmåga att hantera/förbränna kolhydrater. Vet någon mer om detta? Mats Wiman www.FriskaDiabetiker.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag tror att när glykogen depån är nästan tom som den är med strikt LCHF, kan man fylla upp den utan större påverkan på kroppen (2000 kcal). Men sedan när den är full så blir det mer dåliga effekter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsWiman Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Jag tror att när glykogen depån är nästan tom som den är med strikt LCHF, kan man fylla upp den utan större påverkan på kroppen (2000 kcal). Men sedan när den är full så blir det mer dåliga effekter. Tack! låter logiskt! Mats Wiman wwww.friskadiabetiker.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag tror att när glykogen depån är nästan tom som den är med strikt LCHF, kan man fylla upp den utan större påverkan på kroppen (2000 kcal). Men sedan när den är full så blir det mer dåliga effekter. 2 000 kcal gäller de som är allra mest vältränade, typ elitidrottare. Spannet ligger på mellan 1 000 och 2 000 kcal. Någonstans däremellan kommer man förmodligen finna sig själv. Vart beror på hur vältränad man är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Har hört att de mest vältränade som kh laddar "perfekt" dagen innan kan komma upp över 2000 kcal. Men jag kan ju ha fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts