Jump to content

Någon annan med väldigt lågt BS?

Jola

Recommended Posts

Hej! Vill kolla hur erat blodsocker brukar ligga? 

Jag mäter ofta värden som 3.3 eller 3.6. Ketonerna är stabilt över 1.5 så antar att hjärnan får sitt genom dessa men är det något annat som kan lida brist? Mår ju bra förutom att jag kan bli lite trött och yr ibland men det beror nog snarare på mitt låga blodtryck som jag alltid haft. När jag har så lågt som 3.3 har jag oftast ketoner över 4 trots att jag inte fastat eller så. Mäter i blod, äter keto-carnivore för tillfället.

• Like 1

1 timme sedan, Jola sade:

Jag mäter ofta värden som 3.3 eller 3.6. Ketonerna är stabilt över 1.5 så antar att hjärnan får sitt genom dessa men är det något annat som kan lida brist? Mår ju bra förutom att jag kan bli lite trött och yr ibland men det beror nog snarare på mitt låga blodtryck som jag alltid haft. När jag har så lågt som 3.3 har jag oftast ketoner över 4 trots att jag inte fastat eller så. Mäter i blod, äter keto-carnivore för tillfället.

Angående förhöjt fasteblodsocker ( morgonsocker ) så finns här lite intressant läsning från Annikas blogg.

http://annikadahlqvist.com/2016/03/28/forhojt-fasteblodsocker/comment-page-1/#comment-434757

40 minuter sedan, Jola sade:

Ja, fast nu är ju mitt lågt. Under de "vanliga" värdena på keto. :)

Kan det vara uppochnervändavärlden🙃. Skämt åsido. Kanske kan du hitta något av värde här.

https://forum.kostdoktorn.se/topic/2517-hypoglykemi-hos-icke-diabetiker/

eller här.

https://www.sats.se/magazine/mat-och-traning/kost-och-naring/har-du-lagt-blodsocker/

Fast jag behövde inte mat när jag mätte dessa värden. Hade ätit för 3 timmar sedan, lax med ghee. Jag var pigg och energifylld och mådde inte dåligt.

Är bara nyfiken på om det är fler som uppmätt liknande värden. Eller om någon kan ha tankar kring det rent allmänt. Vad det kan bero Eller om det kan tolkas negativt på något sätt osv. Farligt är det inte så länge ketonerna är höga men kanske kan vara ett symtom på något annat. 

• Like 2

7 timmar sedan, Jola sade:

Fast jag behövde inte mat när jag mätte dessa värden. Hade ätit för 3 timmar sedan, lax med ghee. Jag var pigg och energifylld och mådde inte dåligt.

Är bara nyfiken på om det är fler som uppmätt liknande värden. Eller om någon kan ha tankar kring det rent allmänt. Vad det kan bero Eller om det kan tolkas negativt på något sätt osv. Farligt är det inte så länge ketonerna är höga men kanske kan vara ett symtom på något annat. 

Själv har jag en tendens att hamna rätt stabilt mellan 5-6.

Jag har någon tanke och det är då mätaren och stickorna, mätaren bör helst kalibreras med kalibreringsvätska med jämna mellanrum, stickorna är färskvara och bör förvaras i kylskåp.

Den andra tanken jag har är att värdena är litta fel iomed att du mår bra för övrigt.

Den tredje tanken är att det är helt okej med blodsocker på ända ner mot 3,5 typ utan att man mår dåligt.. iallafall på ketogen diet.. iallafall tillfälligt.

Den fjärde tanken är då om det vore något allvarligt typ hypoglykemi/Reaktiv hypoglykemi.. så känner man det, man blir dålig.

• Like 3

3 timmar sedan, Zepp sade:

Själv har jag en tendens att hamna rätt stabilt mellan 5-6.

Jag har någon tanke och det är då mätaren och stickorna, mätaren bör helst kalibreras med kalibreringsvätska med jämna mellanrum, stickorna är färskvara och bör förvaras i kylskåp.

Den andra tanken jag har är att värdena är litta fel iomed att du mår bra för övrigt.

Den tredje tanken är att det är helt okej med blodsocker på ända ner mot 3,5 typ utan att man mår dåligt.. iallafall på ketogen diet.. iallafall tillfälligt.

Den fjärde tanken är då om det vore något allvarligt typ hypoglykemi/Reaktiv hypoglykemi.. så känner man det, man blir dålig.

Stickorna ligger var för sig i små förpackningar. Min mätare stämmer med all säkerhet, kanske kan diffa något men inte som med min förra som mätte helt galet högt jämt. Denna ska vara pålitlig och jag har tidigare testat mot andra mätare vilka gett samma resultat då. Läste nu en som hade haft 2.7 och mått helt bra. Så länge man har höga ketoner så är det helt lungt. 

Det jag tänkte var ifall någon visste om det kan vara negativt på lång sikt. Mäter som sagt väldigt ofta såna här värden. 

• Like 2

16 timmar sedan, Jola sade:

Stickorna ligger var för sig i små förpackningar. Min mätare stämmer med all säkerhet, kanske kan diffa något men inte som med min förra som mätte helt galet högt jämt. Denna ska vara pålitlig och jag har tidigare testat mot andra mätare vilka gett samma resultat då. Läste nu en som hade haft 2.7 och mått helt bra. Så länge man har höga ketoner så är det helt lungt. 

Det jag tänkte var ifall någon visste om det kan vara negativt på lång sikt. Mäter som sagt väldigt ofta såna här värden. 

Mm, slut på tankar och erfarenheter!

Nädå, det finns mer på lager, mest hörsägen och anekdoter samt litta kluriga funderingar!

Iallafall så har jag läst om typ2 diabetiker som först mätt "Dawn phenomenon", sen gått ut med hunden och kommit tillbaka med sådan värden som du beskriver utan att de har/får symptom på hypoglykemi!

Det andra jag läst är att det kan vara viss skillnad på LCHF, dvs om man är anpassad till ketolys om sådant behövs, tror det vara Bio som lade ut texen om hur blodsocker faktiskt kan sjunka litta i proportion till vilket stadium av ketogenes man befinner sig i.

Dvs det verkar finnas ett tröskelvärde för ketos.. troligen den där blodketonen man mäter med stickor, då kan även fastesocker sjunka/lägga sig lägre än normalintervallet dvs 4-6!

Nu kommer de kluriga tankarna, dvs om det är som Bio förklarar, då kan man mäta blodketoner som på något sätt korrelerar, med de lägre glukosvärdena!

Dvs det blir till att sticka dig i alla fingrarna!

Nu blir det hardcore, dvs vi ponerar att du kör hardcore LCHF/fasta/kaloribalans, dvs vi pratar den extrema ändan av LCHF/fasta/kaloribalans eventuellt även viktnedgång, kommer de celler som har förmåga till ketolys uppreglera denna!

Iallafall hjärnan som är en av våra storförbrukare av energi kan använda upp till 70% ketonkroppar för sitt energibehov, hjärtat är en annan muskel med hög ketolysisk förmåga, den kan "teoretiskt" använda 100 % ketonkroppar, vissa delar av njuren kan oxå gå över till mer ketonkroppar, dina muskler har en rätt dålig förmåga till ketolys, men iomed att de trots allt en en ansenlig del av din vikt så drar de hur som helst en del ketoner i värsta fall men de föredrar antingen fett eller kolisar!

Så stora delar av din kroppsvikt går på LCHF över till fettdrift i brist på glukos, då sjunker behovet att hålla höga glukoshalter.

Likt förbannat så strävar kroppen att hålla ett stabilt blodsocker, dvs det regleras med antingen tillförsel via munnen eller via glukogenolys/glukoneogenes!

Och det finns goda förklaringar till detta, dvs det finns celler i din kropp som har passiva Glukostransport kanaler, allmänt nämnt GLUTar!

De viktigaste är dina röda blodkroppar, de delarna av hjärnan som tarvar minimum cirka 30% glukos, delar av njuren, förmodligen även något annat internt organ.

• Like 1

On 2018-12-02 at 10:54, Jola sade:

Grattis! Du är i ketos och inte hybrid som långa andra. Ett lågt BS o höga ketoner är indikation på en riktigt djup ketos. Det är ju detta man strävar efter! Info om så lågt BS o höga ketoner finns på Martina Johanssons blogg. 

• Like 1