Christian Frisch

Inga ketogener efter strikt LCHF?

Recommended Posts

Vänner! Finns det någon som kan förklara för mig hur det kommer sig att jag inte har en enda keton i urinet efter en veckas strikt LCHF diet (mätt med Ketostix och fått neutralt / negativt utslag)? Tror inte jag fått i mig mer än mag 25 gr /dag, är 176 cm lång och väger 100 kg. Blev väldigt förvånad, eftersom jag varit strikt i 7 dygn...

Mvh Christian

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet 🙂 

Jag har aldrig mätt själv men kan tänka mig tre förklaringar

1. Fel i mätningen,  t.ex. gamla stickor eller felaktigt förvarade 

2. Du har ännu inte ställt om och producerar inga ketoner. 

3. Du producerar ketoner men de används av din kropp. 

Hur mår du? Har du känt av omställningsbesvär? Hur annorlunda har den här veckan varit angående mathållning och träning?

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Christian Frisch sade:

Vänner! Finns det någon som kan förklara för mig hur det kommer sig att jag inte har en enda keton i urinet efter en veckas strikt LCHF diet (mätt med Ketostix och fått neutralt / negativt utslag)? Tror inte jag fått i mig mer än mag 25 gr /dag, är 176 cm lång och väger 100 kg. Blev väldigt förvånad, eftersom jag varit strikt i 7 dygn...

Mvh Christian

Ioförsig så är det lite märkligt för det brukar i princip ligga rätt högt efter en vecka och öka upp mot fyra veckor om man gör allt efter boken.

Oandrasidan, var det din första mätning?

Dvs du kanske inte är helt på G ännu, inte tömt alla dina glykogendepåer?

Om så kanske är fallet, 7 dar är ju hur som helst ingen tid alls, så kan jag lova dig litta andra syndrom vad handlar om omställning till LCHF/ketogen diet, ett bra tecken är när det smakar död råtta i munnen/andas på någon nära o kär och kolla om de ryggar tillbaka, det är ett första gott tecken iallafall.

Den andra grejen är riddarrustningen, dvs det känns som att du bär full riddarrustning bara du går upp för några trappsteg, det tyder på att du dränerat dina intramuskulära glykogendepåer.

Och om du då är på LCHF, dvs inte tillför mer än nödvändigt med kolisar så kommer du att iallafall inom 3-4 veckor förse hjärnan/hjärtat med tillräckligt mycket ketoner för att du skall komma ur hjärndimman vilket oxå är ett relativt vanligt symptom i början, men det är här som det rekommenderas att man dricker 1-2 glas hemmakokt benbuljong per dag, vissa fuskar och tar såkallad saltshots, dvs då pratar vi lågt blodtryck för det mesta men med benbuljongen även om övriga elektrolyter förutom Natriumklorid!

Edit igen!

Dvs, nackdelen med urinketoner är att de späds utav av vatten, dvs ju mer vatten man dricker ju färre urinketoner per deciliter urin.. typ!

Således finns det trix att få upp urinketonerna och det är först o främst att äta en ketogen diet, banta/fasta, det andra som jag inte rekommenderar är att sluta dricka vatten!

Sådåså.. urinketoner är som regel ett bra och enkelt sätt för nybörjare att kolla litta huruvida kroppen ställer om mer mot ketos och att man lider utav glukosbrist!

För det är glukosbrist som leder till ketos.. jadajada, man får lixom börja i den ändan så man signalerar till kroppen att här blir det slut på sötebrödsdagarna och nu så är fett främsta energikällan!

Är man frisk så brukar det gå på cirka 3-4 veckor, för själva ersättningen av glukos till hjärnan.. musklerna är en liten annan historia och kan då pågå cirka 3-4 månader, såvida man inte redan var en långdistanslöpare av någon dignitet!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen!  :)

 

De troligaste förklaringarna är antagligen att ...

* Du äter mer kolhydrater än du tror

* Du mäter fel på något sätt

Jag gissar att du äter LCHF för att gå ner i vikt? Har du tappat något? Väldigt många tappar en del första veckorna, det är också ett tecken på att man äter rätt.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hur är måendet då, jag menar känner du att något är annorlunda i kroppen? Tycker dock personligen att 7 dagar är lite kort tid?  Tipsar om att det finns mycket nyttigt om ketos hos Martina Johansson ( blogg.)

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Christian Frisch sade:

Tack alla för er input. Jag fortsätter och försöker vara ännu mer strikt helt enkelt (antar att jag fått i mig mer Carbs än jag trott)...! 

Du skall inte ta ut något i förskott.. ej heller kasta ut barnet med badvattnet.

Dvs såvida du inte menar med strikt " bara riktig mat från de bästa råvaror du kan lägga vantarna på"?

Det är j*vligt strikt och kan vara en bra grej under själva omställningen.. och vi pratar såklart om LCHF, dvs vi behöver lixom inte ens nämna macronutrientfördelning hit och dit eller kalorier utan alla kan köra strikt iallafall i en månad!

Och du menar jag att man exklusivt håller sig strikt till typ sådanhär föda;

LCHF-mat

LCHF-mat

Bara som exempel på strikt LCHF!

Märk väl att det inte ingår några hel eller halvfabrikat på bilderna, inga ready to eat meals.

Och så vill jag att du fortsätter att skriva hur det går/hur du mår/dvs många newbies läser sådana trådar!

Dvs det finns lixom inga magiska komponenter i LCHF.. såvida man inte anser att färska råvaror av bästa kvalitet är magiskt vilket jag i så fall kan hålla med om.

Det finns dock en del omagiska grejer som främst handlar om biokemi, dvs glukosbrist, till skillnad mot glukosöverskott.

Dvs det kan för en hel del personer vara mödan värt att vänja kroppen vid att inte bygga stora delar av ämnesomsättningen/kaloriintaget/energiförbrukningen på kolisar!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig hjälpte det att nolla mina kolhydrater ett tag. Det blir dessutom så himla tråkigt (enkelt) med maten att sugen verklig försvinner. Har endast på nollat kost hamnat på de automatiska två måltider per dygn. Det hände inte tidigare när jag försökte gå i ketos med en mera paleo orienterad kost. Sen hjälper såklart fasta och att träna under perioden mycket att hjälpa kroppen att acceptera att det nu är fettförbränning som gäller. Sen finns förstås störningsfaktorer som t.ex stress som kan göra det så nära som omöjligt att gå i ketos. 

Till sist frågan: varför ketos? Det är ju en ganska "jobbig" kosthållning där man ska ha goda skäl att vilja vara. Läs gärna Martina johanssons blogginlägg om avsteg från kosten och processen att ketoadapteras. 

Jag har efter ett tag på mera liberalt LCHF hittat tillbaka till ketos, och då speciellt för att stabilisera hjärnan. Det är många som rapporterar kring fördelar i mental hälsa och jag kan själv känna att jag blir betydligt lugnare och mera stresstolerant

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu