Skärfläcka

Diet, Health and the Wisdom of Crowds

Recommended Posts

Avsätt 45 minuter för att titta på den här intressanta föreläsningen av Tom Naughton. Sitt någonstans där du kan skratta, gärna tillsamman med någon likasinnnad. 

Walter Willett är för övrigt med även här... 

• Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Avsätt 45 minuter

Gärna! Inte minst med samma förhoppning somTom Naughton proklamerade i slutet av videon där han gjorde jämförelser mellan alkisarnas resonemang i vadslagningen runt om den presumtive självmordmannen på taket skulle hoppa eller inte. För att inte fördärva poängen för den som aldrig hört den, liknas utgången vid de kostråd som år efter år upprepats och resultaten av dessa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iallafall, Tom är alltid rolig och dessutom värd att lyssna på.

Hur som helst ingen tråd utan Ivor Cummins;

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Zepp sade:

ingen tråd utan Ivor Cummins

En sak med föredragshållare, som man omedlebart reagerar på, är om omgivmingen känner en trivsam atmosfär skapas från podiet. Ivor Cummins är en av dessa personligheter. Ofta påpekar han ödmjukt att han själv inte har grundläggande medicinsk utbildning. Detta kunde naturligtvis riskera att det han framför inte skulle få den tyngd som de vetenskapliga giganterna har på de för oss intressanta områdena. Det  märks dock vilka vetenskapligt inriktade umgängeskretsar han har och att han därigenom inte bara har tillägnat sig den rätta kunskapen och förståelsen, utan också begåvats med stor förmåga att få fram de rätta budskapen som effektivt sätter sig i auditoriets sinnen.

I Ivor Cummins fall ser vi, vid sidan av trevlighetsaspekten, en pedagogiskt skicklig förmedlare, som med sin utgångspunkt som ingenjör levandegör  statistiska fakta bakom människans metabolism på ett lysande intressant och gripbart sätt. 

När jag under förra året började hårdstudera lågkolydratkomplexet, var Ivor Cummins en av de intressanta personligheterna, att lyssna av, på liknande sätt som vetenskapsjournalisterna Nina Teicholz, Gary Taubes och varför inte komikern Tom Naughton  - de har alla förståelse för vad de ägnar sig åt.

I trådens video visar Cummins bl.a. kalcifieringens problem och följder (förhöjt blodtryck och ökad dödlighet), främst för den insulinresistente. Han tar upp hur man reducerar problemen - bl.a. pekar på vikten av tillräckligt K2-vitamin  och samspelet mellan D-vitamin, magnesium och att hålla kroppen fri från inflammatoriska tillstånd (t.ex. undvika vegetabiliska oljor).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-12-05 at 12:59, Skärfläcka sade:

föreläsningen av Tom Naughton

Som en slags slutkläm runt denne briljante komiker, skulle jag vilja veta hur många av forumets medlemmar som missat upplevelsen att lyssna av hans Fat-head-video, som finns i Kostdoktorns videosamling:

https://www.dietdoctor.com/se/medlem/filmer/fat-head

Särskilt vänder jag mig till er som tillhör gruppen, som säger sig bara vilja läsa sig till fakta och ha svårt att ta sig tid till att lyssna av videor, som rör den metabola och historiska bakgrunden till LCHF ???

Om någon enda av er inte upplevt Tom Naughton, när han är som bäst,  är min rekommendation att direkt göra ett undantag från den dagliga tidsbristens begränsningar och lyssna av hans huvudepos. En av de filmer, som i all sin sarkastiskt, humoristiska  och intelligent sammanfogade form ger en allomfattande beskrivning av väsentliga fakta - över hela filmen interfolierad med vetenskapligt grundad kunskap utsagd av kunnigt folk med den kristallklara forskarkärnan centralt representerad av Mike Eades.

För den som letat dig fram till forumet för att ta stöd i beslutet att ändra sin kost eller funderar på det (även om du skulle vara vegan) - är min rekommendation också för dig att reservera tid  för denna film. Du kommer inte att ångra dig. Om du efter den skulle tveka mellan att vara vegan eller inte, så är risken snubblande nära att du kunde betecknas på liknade sätt som själva filmen.😇

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prexis.. är man nyfiken på LCHF och egentligen inte vet vad det handlar om/vad det syftar till/för vem osv, och man har dator samt tillgång till Internet så listar jag litta olika personer att söka på Youtube!

1. Tom Naughton, han gör det på ett lättsamt sätt, han är rolig, han driver med kostråden, när man skrattat färdig kan det vara dags att försöka förstå lite mer, då kommer;

2, Ivor Cuminns in och förklara rätt komplexa saker på ett sätt så att alla förstår och när man då börjar greppa en del så;

3, Jason Fung som är läkare, som behandlar patienter med rätt allvarliga problem, dvs dessa som inte följt Ivor Cummins råd/inte ens vet vem han är eller varför man skall följa några råd som helst!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu