JohannaT Posted December 5, 2018 Share Posted December 5, 2018 Hej! Ny på forumet med inte ny med LCHF. :-) Läser mycket om ämnet LCHF och periodisk fasta, och ibland blir man ju konfunderad. Till exempel just när det gäller fasta, Martina Johansson skriver ju bergsäkert att man inte ska dricka varken kaffe eller te/örtte under fasteperioder, medans Jason Fung och Doc skriver att det är helt ok. Låter ju lite konstigt (för mig) att man inte skulle ha någon nytta av fasta om man dricker te eller örtte... kaffe kan jag möjligtvis förstå med tanke på den högre koffeinhalten. Jag trivs själv bäst med att äta två gånger per dag, runt 11-12 och middag 17-18. Men vill gärna ha mitt te (utan något i) på morgonen. Kaffet kan jag vänta med till senare om det ska vara så. Frågan har säkert kommit upp tidigare men tar ju lite tid att gå igenom alla trådar på hela forumet... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 5, 2018 Share Posted December 5, 2018 Välkommen till forumet JohannaT Jag tror att åsikterna angående dryck och fasta är så olika pga vad man vill åstadkomma. Jason Fung har patienter som har många kilo förbränna, för honom blir fokus på att de klarar av att fasta och börjar förbränna allt de bär på. Jag antar att Martinas anledning till fasta är snarare de långsiktigt positiva effekter som fastan tillskrivs, inte att hon ska bränna en massa fett. Jag lyssnade på Sarah Hallberg och hon ryste vid tanken på att man skulle fasta längre än 18 timmar eftersom det skulle leda till att man förlorar muskelmassa. Vad är ditt mål med fastan? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaT Posted December 5, 2018 Author Share Posted December 5, 2018 22 minuter sedan, Skärfläcka sade: Välkommen till forumet JohannaT Jag tror att åsikterna angående dryck och fasta är så olika pga vad man vill åstadkomma. Jason Fung har patienter som har många kilo förbränna, för honom blir fokus på att de klarar av att fasta och börjar förbränna allt de bär på. Jag antar att Martinas anledning till fasta är snarare de långsiktigt positiva effekter som fastan tillskrivs, inte att hon ska bränna en massa fett. Jag lyssnade på Sarah Hallberg och hon ryste vid tanken på att man skulle fasta längre än 18 timmar eftersom det skulle leda till att man förlorar muskelmassa. Vad är ditt mål med fastan? Tack för välkomnandet! Visst är det så att man kan ha väldigt olika mål med fastan, för min del är det helt enkelt så att jag trivs bäst med att äta på det sättet. Är inte hungrig på morgonen, plus att jag aldrig varit någon mellanmålsmänniska (klart att man har väl tryckt i sig en och annan bulle på jobbet under åren, bara för att det har funnits där). Jag fungerar bäst med två större måltider, äter jag "lite och ofta" så blir jag bara irriterad, jag vill bli mätt!. Jag har inga specifika mål, mer än att min kropp ska må bra, hålla normalvikt och vara hälsosam , men skulle ju vara glad om jag kunde få ta del av fördelarna av fasta just på lång sikt (=år, decennier), trots den där koppen te på morgonen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 5, 2018 Share Posted December 5, 2018 Det låter som du har uppnåt det @Zepp brukar benämna som ”naturligt ätande” (dvs steget under nirvana på jorden eller något sånt ). Jag är ännu inte där Om du har hittat ett sätt att äta på (frukostte och två större måltider) så tycker jag att du ska hålla fast vid det. Varför ändra på något som fungerar bra? Det jag skulle fundera på i din situation är att ett par gånger om året fasta några dagar i rad. Enligt vissa så tar det ett par dagar innan man får fart på autofagin och risken att förlora muskler borde vara ganska marginell om man fastar på det sättet några gånger om året. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted December 5, 2018 Share Posted December 5, 2018 Välkommen Johanna! Nu pratar du om periodisk fasta, dvs 16:8. Trivs du med det så är det bara att fortsätta så. Man får bättre effekt av fastan för hälsans skull om man låter bli te och kaffe den tiden man fastar. Det är så att även te innehåller koffein (även kallad tein). Hur mycket koffein som finns i din te beror på hur svart te du kokar, dvs hur många teblad du använder. Jag har för mig att Jason Fang hade en bloggpost där han pratade om fasta för personer som inte ville gå ner i vikt men ändå ville få fördelar som kommer med fastan. Han rekommenderade att de skulle fasta 24 timmar lite då och då. Då skulle kroppen hinna börja med reparationsprocesserna som hör till fastan. Då är det också bäst att man gör en 24 timmars vattenfasta för att inte belasta kroppen med onödiga ämnen som finns i kaffe och te. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaT Posted December 5, 2018 Author Share Posted December 5, 2018 Tack Skärfläcka och Katerina för svaren! Jättebra information. Mycket bra idé att lägga in 24-48 h fasta då och då! Och då med bara vatten. Hur ofta tro? Varje vecka? 24 h varje vecka är inga problem alls, kanske inte 48 dock... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 5, 2018 Share Posted December 5, 2018 Valter Longo som gjort sig känd för sin ”fasting mimicking diet” (FMD) rekommenderar 3-4 ggr om året om man är frisk. Upp till en gång i månaden om man är metabolt sjuk. Han lägger stor fokus på att man får i sig rätt näringsämnen både under fastan och efter när fastan bryts. Man kan köpa dyra FMD kitt. Svårt attfå fram vad han har sitt dyra kitt. Min rekommendation skulle snarast vara två dagars vattenfasta (med salt) och sedan en dag med benbuljong. Detta en gång i kvartalet. Inte oftare. Allt baserat på det jag lyssnat och läst mig till. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaT Posted December 5, 2018 Author Share Posted December 5, 2018 Skärfläcka, tusen tack för bra info. Ska absolut lägga in längre fasteperioder. Och läsa på lite mer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted December 5, 2018 Share Posted December 5, 2018 Folk fastar eller halvfastar ju av olika skäl. De allra flesta gör det enbart för att äta mindre och gå ner i vikt. Då spelar det inte så stor roll om man dricker te/kaffe. Men folk fastar också för: Genväg in i ketos. Michael Mosley/Soki Choi/Food Pharmacy fans eller dylikt och besatta av tarmfloran. Är intresserade av autofagi, det vill säga fastar för att öka på den kroppsliga föryngrande process som rensar ut nedbrutna celler. I de fallen så rekommenderas inte koffeinpimplande på fastande mage(te innehåller också en form av koffein), eftersom det kan påverka resultatet och stressa kroppen. Jag skulle bli undernärd och sjuk om jag körde periodisk fasta och bara åt två gånger om dagen. Tycker man blir proppmätt så himla fort på fettrik lågkolhydratkost, så måste klämma in både frukost och kvällsmat för att få i mig tillräckligt. Men klarar man av att få i sig allt på bara 2 mål(eller vill bli av med lite kärlekshandtag), så är ju det kanonbra att äta så också. Vissa föredrar att äta lite och oftare och andra mer sällan och mer, jag tror delvis det är genetisk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaT Posted December 5, 2018 Author Share Posted December 5, 2018 26 minuter sedan, Elinor sade: Folk fastar eller halvfastar ju av olika skäl. De allra flesta gör det enbart för att äta mindre och gå ner i vikt. Då spelar det inte så stor roll om man dricker te/kaffe. Men folk fastar också för: Genväg in i ketos. Michael Mosley/Soki Choi/Food Pharmacy fans eller dylikt och besatta av tarmfloran. Är intresserade av autofagi, det vill säga fastar för att öka på den kroppsliga föryngrande process som rensar ut nedbrutna celler. I de fallen så rekommenderas inte koffeinpimplande på fastande mage(te innehåller också en form av koffein), eftersom det kan påverka resultatet och stressa kroppen. Jag skulle bli undernärd och sjuk om jag körde periodisk fasta och bara åt två gånger om dagen. Tycker man blir proppmätt så himla fort på fettrik lågkolhydratkost, så måste klämma in både frukost och kvällsmat för att få i mig tillräckligt. Men klarar man av att få i sig allt på bara 2 mål(eller vill bli av med lite kärlekshandtag), så är ju det kanonbra att äta så också. Vissa föredrar att äta lite och oftare och andra mer sällan och mer, jag tror delvis det är genetisk. Tack för ditt svar! Ska fördjupa mig mer i just autofagi. Att jag råkar äta enligt 16:8 "fasta" är inte planerat egentligen, utan min naturliga rytm, efter att jag släppt idén om att man måste äta regelbundet över dagen. Men har kanske inbillat mig att det har vissa fördelar efter att ha läst om PF. Jag klarar mig bra på två mål, mest beroende på att jag är en ganska liten kvinna, bara 156 cm lång och normalvikt. Mitt energibehov har aldrig varit stort, samtidigt som jag vill äta rejäla portioner mat när jag väl äter. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted December 5, 2018 Share Posted December 5, 2018 Apropå fasta och dryck: i detta fall benbuljong. Sabbar den fettförbränning, ketos, autofagi, insulinkänslighet? Intressant läsning för oss fastafrälsta. Mark Sisson: Does Bone Broth Break a Fast? https://www.marksdailyapple.com/does-bone-broth-break-a-fast/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 5, 2018 Share Posted December 5, 2018 1 timme sedan, JohannaT sade: Tack för ditt svar! Ska fördjupa mig mer i just autofagi. Att jag råkar äta enligt 16:8 "fasta" är inte planerat egentligen, utan min naturliga rytm, efter att jag släppt idén om att man måste äta regelbundet över dagen. Men har kanske inbillat mig att det har vissa fördelar efter att ha läst om PF. Jag klarar mig bra på två mål, mest beroende på att jag är en ganska liten kvinna, bara 156 cm lång och normalvikt. Mitt energibehov har aldrig varit stort, samtidigt som jag vill äta rejäla portioner mat när jag väl äter. Grattis, du är i LCHF-Nirvana-tillståndet! Prexis 16:8 är bara normalt.. vet inte varför någon ens kallar det för fasta.. hur gör de på natten, sätter de klockan på ringning så att de går upp och äter var fjärde timme! Andra ser det som någon mental grej att inte äta sig mätta, varför skall man då äta, man kan ju bara lukta på maten? Iallafall när man äter så finns det vissa kriterier, dvs det skall smaka gott, det skall vara nyttigt, man skall bli mätt fram tills nästa planerade måltid, man skall vara nöjd under tiden, och det är inget fel om man skulle bli hungrig strax innan nästa måltid! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaT Posted December 5, 2018 Author Share Posted December 5, 2018 1 timme sedan, Zepp sade: Grattis, du är i LCHF-Nirvana-tillståndet! Prexis 16:8 är bara normalt.. vet inte varför någon ens kallar det för fasta.. hur gör de på natten, sätter de klockan på ringning så att de går upp och äter var fjärde timme! Andra ser det som någon mental grej att inte äta sig mätta, varför skall man då äta, man kan ju bara lukta på maten? Iallafall när man äter så finns det vissa kriterier, dvs det skall smaka gott, det skall vara nyttigt, man skall bli mätt fram tills nästa planerade måltid, man skall vara nöjd under tiden, och det är inget fel om man skulle bli hungrig strax innan nästa måltid! Haha Zepp, Nirvana lät ju kul! Mår ännu bättre nu. Det där som du säger om att det inte är något fel att vara hungrig innan nästa måltid, det håller jag verkligen med om! Har lite svårt att förstå folk som säger "men tänk om jag blir hungrig!" Eller "vad ska jag äta när jag blir sugen?" Då låter man bli, OM man nu vill nå ett mål. Nu låter det som att jag aldrig gör avsteg, det gör jag verkligen, men de är alltid planerade, och därmed inget misslyckande. Så har det inte alltid varit för min del, och det ser jag som det största "framgången" i min nuvarande livsstil. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 5, 2018 Share Posted December 5, 2018 53 minuter sedan, JohannaT sade: Haha Zepp, Nirvana lät ju kul! Mår ännu bättre nu. Det där som du säger om att det inte är något fel att vara hungrig innan nästa måltid, det håller jag verkligen med om! Har lite svårt att förstå folk som säger "men tänk om jag blir hungrig!" Eller "vad ska jag äta när jag blir sugen?" Då låter man bli, OM man nu vill nå ett mål. Nu låter det som att jag aldrig gör avsteg, det gör jag verkligen, men de är alltid planerade, och därmed inget misslyckande. Så har det inte alltid varit för min del, och det ser jag som det största "framgången" i min nuvarande livsstil. Prexis, att bli hungrig strax före nästa planerade måltid är den främsta kryddan, dvs då smakar maten extra gott, man blir extra nöjd! Grejen är när man nått Nirvana-tillståndet så kan man göra lite olika val, man måste inte alltid äta vad som bjuds, men man kan ofta smaka, göra undantag.. grejen är som vi vet är att om undantagen blir för stora/för ofta så förlorar vi aptiten på den av oss redan planerade nästa måltiden. Det rubbar ens matrytm, matplaneringen, samt i värsta fall så står man sen med mer mat än vad man behöver äta. Menna.. sicket problem, dvs hur många promille av befolkningen i Sverige har problem med att få i sig tillräckligt med mat/kalorier? Oså vänder vi på det, hur många har problem med att äta upp all mat de handlat hem innan den blir gammal? Dvs om jag skall fika och snacksa stup i kvarten.. vad gör jag då med de fläskottletterna jag köpt hem och som snart passerat bäst föredatum? Lätt som en plätt, man ger f*n i bullarna på jobbet.. köper sällan snacks överhuvudtaget, då blir kotletterna väldigt sällan för gamla. Bara vetskapen om att de ligger där i kylskåpet gör att man hellre väljer dessa än bullar som serveras på jobbet. Vi gör alla avsteg.. men då skall det helst vara extra gott, eller social extra påkallat, då kan få lov att offra den sista kotletten i värsta fall, så är det bara! Dvs som du säger, Nirvana är när man har fått kontroll, man kan offra sig/göra avsteg, man kan avgöra själv vad man skall äta och när/vad, det är själva framgången! Iallalfall Nirvana är det högsta tillståndet inom Vedisk kultur/religion, det innebär i princip att själen slipper att vandra/återfödas för att söka meningen med livet.. fritt tolkat utav mig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaT Posted December 6, 2018 Author Share Posted December 6, 2018 6 timmar sedan, Zepp sade: Bara vetskapen om att de ligger där i kylskåpet gör att man hellre väljer dessa än bullar som serveras på jobbet. Vi gör alla avsteg.. men då skall det helst vara extra gott, eller social extra påkallat, då kan få lov att offra den sista kotletten i värsta fall, så är det bara! Dvs som du säger, Nirvana är när man har fått kontroll, man kan offra sig/göra avsteg, man kan avgöra själv vad man skall äta och när/vad, det är själva framgången! Det där med att man ska välja sina tillfällen, när man gör avsteg, är en viktig grej. Oavsett om man äter LCHF eller inte. Jag vill inte "äta någonting i farten", utan jag vill i så fall njuta av det i lugn och ro. Att "slänga i sig" något snabbt och litet från Pressbyrån, hur mycket hinner man njuta och hur gott är det, egentligen? Med det sagt, jag har alltid tyckt om goda, lite mer avancerade desserter (hemmalagade), och hemmagjord glass. Och detta unnar jag mig fortfarande då och då. Men utan dåligt samvete, något som många kvinnor, inklusive undertecknad, kämpat med. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaT Posted December 8, 2018 Author Share Posted December 8, 2018 Nu har jag funderat och läst en del. Jag kommer från en familj där alla mina närmaste släktingar som dött dog av cancer, några andra har haft cancer men lyckats bli friska. Min förhoppning är att i alla fall få en liten riskminskning med hjälp av fasta. Är 46 år gammal så nu börjar ju alla "riskerna" komma.... Vad jag har planerat är en 48 h fasta per månad, samt en till två 24 h fastor per vecka (24 h känns ju inte som fasta egentligen, man "får" ju ändå äta varje dag, och mitt mål är inte kalorirestriktion på något sätt). Under fasta bara vatten och mineralvatten. Förstår att man kanske har ännu bättre nytta av ännu längre fasteperioder, fast mer sällan, men jag tänkte börja så. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted December 8, 2018 Share Posted December 8, 2018 Jag har fastat 36 timmar tre gånger i veckan nu i sex veckor. Jag konstaterar förvånat att jag har inte mått så här bra på åratal! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaT Posted December 8, 2018 Author Share Posted December 8, 2018 4 timmar sedan, Tureborgaren sade: Jag har fastat 36 timmar tre gånger i veckan nu i sex veckor. Jag konstaterar förvånat att jag har inte mått så här bra på åratal! Spännande! Ser framemot att testa själv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts