andbjo

Hur kan man förbättra APO-kvoten utan att gå över helt till LCHF?

Recommended Posts

Jag har en person i min närhet som nyligen har slutat äta statiner (kolesterolmedicin). Vid det senaste testtillfället hade hen en apo-kvot på 1 vilket ju är för högt. Personen i fråga vill inte börja äta LCHF fullt ut (lite för glad i sina smörgåsar och flingor). Vilka kostförändringar skulle ni föreslå för att sänka APO-kvoten utan att konvertera helt till LCHF?

Hens kost idag:

• En hel del kolhydrater i form av smörgåsar (ofta med ost och helt utan smör) samt mjölk och flingor
  • Oftast bara ett mål lagad mat om dagen (middag) alltid med potatis eller ris till.
  • 1-2 glas mjölk
  • 1-2 frukter per dag
  • Äter/dricker aldrig juice, godis, läsk, kakor, bullar eller chips

Tack på förhand 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att vi pratar om en person som vill äta kakan och ha den kvar. Som jag ser det är det den kolhydratstinna kosten som är orsak till apo-kvoten. Osten är väl i princip det enda som är "bra" i den nuvarande kosten. Men ingenting är omöjligt.  Det finns alternativ till det mesta. Jag kunde inte tänka mej att vara utan min frukostmacka. När jag väl hittade ett recept på LCHF-bröd var det bara att köra på och det funkade. Grönsaker istället för potatis och ris. Bär och nötter istället för frukt. 

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LCHF är inget nytt. Det kan beskrivas som artegen näringsrik kost anpassad till det moderna samhället. Samhället har gått för långt ifrån den maten som människan var anpassad till och nu poppar det upp konsekvenserna - de moderna kroniska sjukdomarna.

Man föreslår att äta mer fett inom LCHF (från naturliga källor som smör, ister osv) för att man kanske åt på tok för lite av det under de senaste 50 åren och blivit sjuk på köpet. Fett=smör av bra kvalité innehåller näring - fettlösliga vitaminer och mineraler som är lättare för kroppen att ta upp än det som finns (oftast tillsatt) i bröd och pasta. Kroppen behöver näring för att vara frisk så man bör äta mer av det näringstäta maten och mindre av utfyllnadsmaten som pasta, bröd, ris och för vissa insulinresistenta även stärkelserika grönsaker.

Hur man övertalar en person beror på vika typ av argument personen lyssnar på. Det vet du bättre än vi här på forumet. Är personen bekväm och tycker att matlagning är trist? Är hen rädd om sin hälsa? Är hen intresserad av maten ur historisk perspektiv, dvs vad människa åt medan den utvecklades till människan? Är det en gammal eller ung person? Tycker hen om att läsa? Man kan hitta argument men de kan behöva skräddarsys. LCHF är en kost utformat för den moderna människan i ett försök att vrida klockan tillbaka och fokusera på det som är sunt, näringsrikt och ger matro istället för en ständig sug efter fler mackor. Så mackorna måste bort, tyvärr.

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, andbjo sade:

Jag har en person i min närhet som nyligen har slutat äta statiner

I samma läge befann jag mig för drygt ett år sedan (slutade med statiner och medicin mot diabetes 2 och förhöjt blodtryck). Om jag skulle ha fortsatt med den typ av kosthåll som din vän vill fortsätta med, skulle jag aldrig kunnat normalisera min lipidprofil framför allt med kraftigt ökad HDL-nivå och med normal nivå blodsocker och normalt blodtryck.

Möjligheten till förhöjt HDL och produktion av fluffigt LDL ligger främst i matfettet.

Några råd, som din vän sannolikt inte kommer att följa:😉

• Byt ut mjölken (med sitt socker) mot vispgrädde
  • Välj fetaste ost som finns tillgänglig
  • Använd fullsmör att steka i - på bröd lägg skurna skivor smör
  • Ät en blandning av feta nötter (en handfull om dagen)
  • Ät avokado
  • Byt potatis, ris, pasta mot blomkol, brokkoli, brysselkol eller svamp 
  • Avänd kokosnötolja och jungfruolja - aldrig andra oljor från växtriket.
  • Välj alltid kött med inspängt fett
  • Ät mycket inälvsmat
  • Ät så många ägg som möjligt

Tja... vad tror du?

P.S.

Som Erik 2 antydde: det bästa rådet man egentligen kan ge den som vill komma ett steg på vägen, är uppmaningen att skaffa sig så mycket kunskap som möjligt om kroppens metabolism. Råd som främst går ut på att överlämna matrecept, är ungefär som att tro någon få förståelse för matematik, enbart genom att uppmana till formelplugg.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om jag håller med alla då jag har en jättehög APO-kvot (över 1) och har ätit väldigt strikt keto i ca 3 år. Känner inte till mitt Apovärde innan det men jag har under flera års tid ätit väldigt "bra" mat. Mejerifritt, bara bra fetter (kokosolja, smör, avokado, olivolja), inga tillsatser, bara hemlagad mat. Mått kanon under ketoåren men mina blodfettsvärden och APO ser bedrövligt ut... Alla som har dåliga APO-värden äter inte skräp...

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Desperado sade:

Mejerifritt, bara bra fetter (kokosolja, smör, avokado, olivolja)

Men då har du missuppfattat en del - om du äter smör som är gjord på mjölkfett är du ju inte inte mejerifri. Grädde (vispgrädde), ost, smör, fet yoghurt  är just mejeriprodukter som positivt bidrar till förhöjt HDL-värde, med stor positiv betydelse för kroppens metabolism.

P.S.

Det bör påpekas att de negativa uppgifter som sprids på Internet om mejeriprodukter har sin grund i den fettskräck som Ansel Keys planterade i amerikanska folket och även i oss  europeer (kolesterolskräcken). Enda skälet till att man i den strikt ketogena kosten rekommenderar avhållsamhet med mjölk är sockret i den.

Främsta förespråkare för avhållsamhet vad gäller mejeriprodukter är i vanlig ordning vegangrupperna. Om du bland ketosivrarna hittar liknande negativa åsikter har det med stor sannolikhet samband med all kolesterolskräckpropaganda som sedan många decennier tillbaka spridits och finns kvar på nätet. Fortfarande utgör motståndarna till lågkolhydratkosten en överväldigande majoritet bland kostrådgivarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-12-06 at 09:28, andbjo sade:

Jag har en person i min närhet som nyligen har slutat äta statiner (kolesterolmedicin). Vid det senaste testtillfället hade hen en apo-kvot på 1 vilket ju är för högt. Personen i fråga vill inte börja äta LCHF fullt ut (lite för glad i sina smörgåsar och flingor). Vilka kostförändringar skulle ni föreslå för att sänka APO-kvoten utan att konvertera helt till LCHF?

Hens kost idag:

• En hel del kolhydrater i form av smörgåsar (ofta med ost och helt utan smör) samt mjölk och flingor
  • Oftast bara ett mål lagad mat om dagen (middag) alltid med potatis eller ris till.
  • 1-2 glas mjölk
  • 1-2 frukter per dag

Tack på förhand 🙂

Det är svårt att övertyga någon men man kan ju försöka knuffa lite i rätt riktning även om det inte blir LCHF fullt ut. Även en relativt liten viktnedgång och/eller minskning av snabba kolhydrater verkar ha relativt stora effekter på triglycerider, fettlever och insulinresistans. 

Smörgås: Det finns recept på ”stenåldersbröd” som framförallt innehåller nötter, frön, ägg och fett som uppskattas av många. Om bakning inte är ett alternativ så finns s.k. Proteinbröd i affärerna. Nackdel är att de är kraftigt processade och innehåller mycket gluten men det får man ta ställning till själv. Många mår bra av mer protein. 

Mjölk och flingor: Ersätt med t.ex. turkisk youghurt med müsli gjord på kokosfllakes, pumpafrön och nötter. Lite kanel, ingefära eller kardemumma kan addera smak. 

Lagad mat: Sats på att lägga till en tillagad grönsak. Frysta vaxbönor och Haricots verts kan snabbt tillagas i micron eller stekas. Med en klick smör på kan man miska på potatis och ris. 

Bär kan ersätta frukt. 

Många mår bra av att äta bönor, bra för tarmfloran. 

Rekommenderar Birgitta Höglunds mat som inspiration 

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎12‎-‎07 at 11:25, Nils Engström sade:

Men då har du missuppfattat en del - om du äter smör som är gjord på mjölkfett är du ju inte inte mejerifri.

Där finns det tydligen delade meningar. Många som äter mejerifritt äter smör.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Trollmormor sade:

Där finns det tydligen delade meningar. Många som äter mejerifritt äter smör.

Du menar sådana som tror att de äter mejerifritt. Med mejeriprodukter menas just de som tillverkats via mjölk. Den mest mejerirelaterade produkten, om man skall utgå från andelen mjölkfett är just smör. Om man undviker mjölk, är det för andelen socker i den. Bättre då att dricka vispgrädde än mjölk.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Nils Engström sade:

Du menar sådana som tror att de äter mejerifritt. Med mejeriprodukter menas just de som tillverkats via mjölk. Den mest mejerirelaterade produkten, om man skall utgå från andelen mjölkfett är just smör. Om man undviker mjölk, är det för andelen socker i den. Bättre då att dricka vispgrädde än mjölk.

Nej, det menar jag inte alls. Och jag vet mycket väl vad som menas med mejeriprodukter. Det jag menar är att det finns dom som äter mejerifri LCHF, men behåller smöret. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Trollmormor sade:

jag menar är att det finns dom som äter mejerifri LCHF, men behåller smöret. 

Först nu efter ditt svarsinlägg, förstår jag att du menade mejerifri LCHF-kost - så långt OK (fast du nämnde inte LCHF i ditt första svar till mig).

Mitt ursprungliga påpekande till Desperado gällde hans påstående om att äta mejerifritt ("bara bra fetter kokosolja, smör, avokado, olivolja").

Det jag reagerade på i din kommentar var:

" Många som äter mejerifritt äter smör"

Ditt svar till mig senare där du tillade:

"... det finns dom som äter mejerifri LCHF, men behåller smöret." 

kan jag först nu konstatera. Kontentan är likväl i Desperados fall, om han äter smör (25 liter mjölk/kilo smör, ungefär samma andel som för ost), då får i sig mer fett än genom övriga  mejeriprodukter tillsammans - knappast att betrakta som mejerifritt.😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del väljer ghee, klarifierat smör istället för vanligt smör. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ghee

Jag har får uppfattningen att det är främst mjölkproteinet som man vill undvika genom klarifieringen. Och då kommer man in på olika typer av protein i mjölk också, så kallad A1 och A2 mjölk. 

https://www.halsasomlivsstil.com/skillnad-pa-mjolk-och-mjolk/ 

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Skärfläcka sade:

främst mjölkproteinet som man vill undvika

Men de 0,6 procenten protein som smöret innehåller bör väl knappast utgöra problem för större delen av kunderna. Det proteinurlakade smöret måste rimligen ha en mycket liten kundkrets i Sverige.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Nils Engström sade:

Men de 0,6 procenten protein som smöret innehåller bör väl knappast utgöra problem för större delen av kunderna. Det proteinurlakade smöret måste rimligen ha en mycket liten kundkrets i Sverige.

Vad jag har förstått är att just mjölkproteinallergiker är MYCKET känsliga mot mjölkprotein, så även mycket små mängder kan ställa till det.

Till skillnad från mjölksockerintoleranta, som "bara" får lite magknip av laktos.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Nils Engström sade:

Först nu efter ditt svarsinlägg, förstår jag att du menade mejerifri LCHF-kost - så långt OK (fast du nämnde inte LCHF i ditt första svar till mig).

Mitt ursprungliga påpekande till Desperado gällde hans påstående om att äta mejerifritt ("bara bra fetter kokosolja, smör, avokado, olivolja").

Det jag reagerade på i din kommentar var:

" Många som äter mejerifritt äter smör"

Ditt svar till mig senare där du tillade:

"... det finns dom som äter mejerifri LCHF, men behåller smöret." 

kan jag först nu konstatera. Kontentan är likväl i Desperados fall, om han äter smör (25 liter mjölk/kilo smör, ungefär samma andel som för ost), då får i sig mer fett än genom övriga  mejeriprodukter tillsammans - knappast att betrakta som mejerifritt.😉

För det första är det väl mer eller mindre underförstått att det är LCHF som diskuteras. För det andra förstår jag inte din koppling mellan fett och mejerifritt?????

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-12-06 at 09:28, andbjo sade:

Hens kost idag:

• 1-2 glas mjölk
  • 1-2 frukter per dag

Tack på förhand 🙂

Finns en massa olika saker man kan göra utan att gå över till strikt LCHF!

Det första är att springa minst två timmar varje dag i högt tempo, 7 dar i veckan!

Det andra är att göra sig av med alla stressfaktorer.

Det tredje är att skaffa sig en socioekonomisk kontext där man kan välja vilket liv man vill leva!

Dvs om man fixar alla tre nämnda faktorer så är som regel inte APO-kvoten lika  allvarlig!

Dvs fixar man inte dessa så får man likt förbannat mickla med kosten!

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Trollmormor sade:

din koppling mellan fett och mejerifritt?????

Någon positiv koppling (som jag förmodar att du menar), har i varje fall jag aldrig hävdat - min uppfattning är den motsatta. Om en produkt som smör inkluderande  fett från mjölk ingår i födan, kan användaren knappast sägas äta mejerifritt.🥂

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, Nils Engström sade:

Om en produkt som smör inkluderande  fett från mjölk ingår i födan, kan användaren knappast sägas äta mejerifritt

Språknisse😁

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oså kommer vi osökt in på mejerifritt!

Dvs det finns de Nevbies på LCHF som får för sig att leva utav feta mejerier.. iomed att de förmodligligen levt av fettreducerade mejerier innan!

Grejen är.. att man inte skall leva utav mejerier alena även om detta säljs som convinience food i princip alla butiker inklusive pressbyrån/seven eleven/andra liknande butiker!

Dvs är man redan van att äta  convinience food.. så bör man abrubt sluta med detta, utan laga till sin mat från de bästa råvaror man har har tid och råd att få tag på!

Då helt plötsligt går det som regel bra mycket bättre att använda mejerier som tillbehör och ingredienser till en sk väl sammansatt måltid!

Dvs jag är laktosintollerant... inga som helst problem med smör, grädde i såsen, ost om så behövs som tillbehör/ingrediens!

Men när jag blivit lurad att dricka mjölk/basera min måltid på mejerier så har de nästan varit nära att ringa ambulans.. hoppas att de då lärt sig något, men jag är inte säker!

Iallafall, smör är i princip laktosfri, det finns sådana att köpa läs Valio, kan finnas rester utav kasein, det är en annan femma, dvs om man är allergisk!

Hur som helst så bör alla undvika högprocessade mejerier som är fettreducerade, för hela finessen med mejerier är att det tillför framförallt animaliskt fett, sådant som vår kropp är rätt vana att hantera/förbränna osv!

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, Zepp sade:

hela finessen med mejerier är att det tillför framförallt animaliskt fett, sådant som vår kropp är rätt vana att hantera/förbränna osv

Vår vän, kirurgen Ralf Sundberg, beskrev vid ett av sina framträdanden sina upplevelser från studietiden i USA vad gällde fett, när kolesterolhysterin var som värst. De flesta förpackningar i mathandeln hade t.ex. tydlig märkning, "non-cholesterol", även på sådant som traditionellt aldrig tidigare haft minsta beröring med fett i någon form. Han berättar med ett leende att man där t.o.m. hade tagit fram ett "fettfritt" fett (det var dock fråga om riktigt fett). För den nya produkten, efter kontakter med toppjurister, lyckades man med juridiken bakom ryggen få den klassificerad som fettfri. Med det "fettet" hade man säkert också kunnat få fram mejerifritt smör.😇

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jala sade:

Språknisse😁

Med tanke på de, jämfört med antalet forummedlemmar, tre-fyra gånger så många gäster som dygnet runt besöker forumet, anser jag dock att använd nomenklatur bör vara logisk och korrekt och skilja sig från den amerikanerna exellererar i (t.ex. tro på fettfritt fett). Tillsammans med dietisternas svårigheter att skilja på tro och vetande (t.o.m. ha svårigheter i valet mellan att vara kostrådgivare eller miljöaktivist), finns  som bekant tillräckligt många andra tankemässiga felfällor i resonemangen runt metabolism och kostrådgivning, som kan sätta griller i huvet på folk.🤺

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Nils Engström sade:

Med tanke på de, jämfört med antalet forummedlemmar, tre-fyra gånger så många gäster som dygnet runt besöker forumet, anser jag dock att använd nomenklatur bör vara logisk och korrekt och skilja sig från den amerikanerna exellererar i (t.ex. tro på fettfritt fett). Tillsammans med dietisternas svårigheter att skilja på tro och vetande (t.o.m. ha svårigheter i valet mellan att vara kostrådgivare eller miljöaktivist), finns  som bekant tillräckligt många andra tankemässiga felfällor i resonemangen runt metabolism och kostrådgivning, som kan sätta griller i huvet på folk.🤺

Alla rätt. Bra förklaring kan ibland behövas för undvikande av missförstånd. Jag menar, det är så lätt att det blir oförstånd om man inte är tydlig i sitt uttalande.🙃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu