andbjo Posted December 6, 2018 Share Posted December 6, 2018 Jag har en person i min närhet som nyligen har slutat äta statiner (kolesterolmedicin). Vid det senaste testtillfället hade hen en apo-kvot på 1 vilket ju är för högt. Personen i fråga vill inte börja äta LCHF fullt ut (lite för glad i sina smörgåsar och flingor). Vilka kostförändringar skulle ni föreslå för att sänka APO-kvoten utan att konvertera helt till LCHF? Hens kost idag: En hel del kolhydrater i form av smörgåsar (ofta med ost och helt utan smör) samt mjölk och flingor Oftast bara ett mål lagad mat om dagen (middag) alltid med potatis eller ris till. 1-2 glas mjölk 1-2 frukter per dag Äter/dricker aldrig juice, godis, läsk, kakor, bullar eller chips Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 6, 2018 Share Posted December 6, 2018 Låter som att vi pratar om en person som vill äta kakan och ha den kvar. Som jag ser det är det den kolhydratstinna kosten som är orsak till apo-kvoten. Osten är väl i princip det enda som är "bra" i den nuvarande kosten. Men ingenting är omöjligt. Det finns alternativ till det mesta. Jag kunde inte tänka mej att vara utan min frukostmacka. När jag väl hittade ett recept på LCHF-bröd var det bara att köra på och det funkade. Grönsaker istället för potatis och ris. Bär och nötter istället för frukt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted December 6, 2018 Share Posted December 6, 2018 LCHF är inget nytt. Det kan beskrivas som artegen näringsrik kost anpassad till det moderna samhället. Samhället har gått för långt ifrån den maten som människan var anpassad till och nu poppar det upp konsekvenserna - de moderna kroniska sjukdomarna. Man föreslår att äta mer fett inom LCHF (från naturliga källor som smör, ister osv) för att man kanske åt på tok för lite av det under de senaste 50 åren och blivit sjuk på köpet. Fett=smör av bra kvalité innehåller näring - fettlösliga vitaminer och mineraler som är lättare för kroppen att ta upp än det som finns (oftast tillsatt) i bröd och pasta. Kroppen behöver näring för att vara frisk så man bör äta mer av det näringstäta maten och mindre av utfyllnadsmaten som pasta, bröd, ris och för vissa insulinresistenta även stärkelserika grönsaker. Hur man övertalar en person beror på vika typ av argument personen lyssnar på. Det vet du bättre än vi här på forumet. Är personen bekväm och tycker att matlagning är trist? Är hen rädd om sin hälsa? Är hen intresserad av maten ur historisk perspektiv, dvs vad människa åt medan den utvecklades till människan? Är det en gammal eller ung person? Tycker hen om att läsa? Man kan hitta argument men de kan behöva skräddarsys. LCHF är en kost utformat för den moderna människan i ett försök att vrida klockan tillbaka och fokusera på det som är sunt, näringsrikt och ger matro istället för en ständig sug efter fler mackor. Så mackorna måste bort, tyvärr. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted December 6, 2018 Share Posted December 6, 2018 Sluta med smörgås och flingor! Det är det absolut värsta rent hälsomässigt(oavsett vad man här för problem) om man går och mumsar kolhydratrika halvfabrikat dagarna i ända. Även om man väljer det mörkaste köpebrödet och de fiberrikaste flingorna så kommer man inte ifrån sockerinnehållet, tillsatser samt det faktum att det mättar dåligt och är näringsfattigt. Ät två mål lagad mat per dag. Det blir per automatik nyttigare och mer mättande än smörgås och flingor. Om hen inte vill köra regelrätt strikt LCHF, så testa att ha kvar rotfrukter, baljväxter och en liten mängd potatis, sötpotatis eller t.ex butternut. Är fortfarande betydligt bättre än att leva på vetemjölksmat, spannmål och vitt ris. Byt ut matoljan mot smör, kallpressad kokosolja+olivolja samt välj livsmedel som är naturligt feta. Sen kan personen allt eftersom dra ner mer på kolhydrater, utifrån vad hen mäktar med. Fast att försöka övertala någon att äta LCHF som varken är motiverad eller intresserad är ofta poänglöst. Been there, done that, så att säga. Det slutar bara med att jag blir frustrerad, när de inte tar det på allvar, fuskar dagligen, inte följer kostråden för fem öre, oavsett hur mycket tid jag lägger på att förklara. Sen slutar de efter någon vecka med motiveringen att det ändå inte hjälpte Så om din vän inte är mottaglig, så tror jag rent generellt att det behövs en annan approach. Man måste liksom väcka intresset och viljan hos person först, innan man dundrar på med kostscheman och regler. Hur man klarar av att göra det har jag tyvärr ingen aning om. Skulle gärna vilja veta dock! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 6, 2018 Share Posted December 6, 2018 Det är ju ett utmärkt exempel på vilken kost som ger dålig apokvot. Vad tror människan själv att det beror på? Genetik. Vad tänker hen göra åt saken? Det jag märker är att det är först när människan börjar må riktigt dåligt som vilja till förändring finns. Istället för att tala om vad de ska göra så lyssna hur de mår och vad de oroar sig för, var frågvis och coacha till att leta och tänka själv och förstärka med att förklara varför de mår dåligt, varje dag, var tjatig. Tex, jag har så ont i magen varje morgon efter frukost. Jaha, vad åt du till frukost? En Chiabatta med salami och smör och kaffe. Jaha, tror du det kan vara nåt där som du mår dåligt av? Nja kaffet kanske. Jaha prova samma utan kaffe i morgon. Hur gick det? Nea ont idag också. Jaha ska du prova ta bort nåt annat imorgon, vet du förresten om att en mycket vanlig orsak till magproblem är vetemjöl? Ät ett ägg istället för chiabattan. Hur gick det. Konstigt idag känns det inget särskilt. Jaha varför tror du att det blev så?.. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 6, 2018 Share Posted December 6, 2018 15 timmar sedan, andbjo sade: Jag har en person i min närhet som nyligen har slutat äta statiner I samma läge befann jag mig för drygt ett år sedan (slutade med statiner och medicin mot diabetes 2 och förhöjt blodtryck). Om jag skulle ha fortsatt med den typ av kosthåll som din vän vill fortsätta med, skulle jag aldrig kunnat normalisera min lipidprofil framför allt med kraftigt ökad HDL-nivå och med normal nivå blodsocker och normalt blodtryck. Möjligheten till förhöjt HDL och produktion av fluffigt LDL ligger främst i matfettet. Några råd, som din vän sannolikt inte kommer att följa: Byt ut mjölken (med sitt socker) mot vispgrädde Välj fetaste ost som finns tillgänglig Använd fullsmör att steka i - på bröd lägg skurna skivor smör Ät en blandning av feta nötter (en handfull om dagen) Ät avokado Byt potatis, ris, pasta mot blomkol, brokkoli, brysselkol eller svamp Avänd kokosnötolja och jungfruolja - aldrig andra oljor från växtriket. Välj alltid kött med inspängt fett Ät mycket inälvsmat Ät så många ägg som möjligt Tja... vad tror du? P.S. Som Erik 2 antydde: det bästa rådet man egentligen kan ge den som vill komma ett steg på vägen, är uppmaningen att skaffa sig så mycket kunskap som möjligt om kroppens metabolism. Råd som främst går ut på att överlämna matrecept, är ungefär som att tro någon få förståelse för matematik, enbart genom att uppmana till formelplugg. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 Jag vet inte om jag håller med alla då jag har en jättehög APO-kvot (över 1) och har ätit väldigt strikt keto i ca 3 år. Känner inte till mitt Apovärde innan det men jag har under flera års tid ätit väldigt "bra" mat. Mejerifritt, bara bra fetter (kokosolja, smör, avokado, olivolja), inga tillsatser, bara hemlagad mat. Mått kanon under ketoåren men mina blodfettsvärden och APO ser bedrövligt ut... Alla som har dåliga APO-värden äter inte skräp... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 Är det bara APO-kvoten som är hög? Hur ser de andra värden ut? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 5 timmar sedan, Desperado sade: Mejerifritt, bara bra fetter (kokosolja, smör, avokado, olivolja) Men då har du missuppfattat en del - om du äter smör som är gjord på mjölkfett är du ju inte inte mejerifri. Grädde (vispgrädde), ost, smör, fet yoghurt är just mejeriprodukter som positivt bidrar till förhöjt HDL-värde, med stor positiv betydelse för kroppens metabolism. P.S. Det bör påpekas att de negativa uppgifter som sprids på Internet om mejeriprodukter har sin grund i den fettskräck som Ansel Keys planterade i amerikanska folket och även i oss europeer (kolesterolskräcken). Enda skälet till att man i den strikt ketogena kosten rekommenderar avhållsamhet med mjölk är sockret i den. Främsta förespråkare för avhållsamhet vad gäller mejeriprodukter är i vanlig ordning vegangrupperna. Om du bland ketosivrarna hittar liknande negativa åsikter har det med stor sannolikhet samband med all kolesterolskräckpropaganda som sedan många decennier tillbaka spridits och finns kvar på nätet. Fortfarande utgör motståndarna till lågkolhydratkosten en överväldigande majoritet bland kostrådgivarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 8, 2018 Share Posted December 8, 2018 On 2018-12-06 at 09:28, andbjo sade: Jag har en person i min närhet som nyligen har slutat äta statiner (kolesterolmedicin). Vid det senaste testtillfället hade hen en apo-kvot på 1 vilket ju är för högt. Personen i fråga vill inte börja äta LCHF fullt ut (lite för glad i sina smörgåsar och flingor). Vilka kostförändringar skulle ni föreslå för att sänka APO-kvoten utan att konvertera helt till LCHF? Hens kost idag: En hel del kolhydrater i form av smörgåsar (ofta med ost och helt utan smör) samt mjölk och flingor Oftast bara ett mål lagad mat om dagen (middag) alltid med potatis eller ris till. 1-2 glas mjölk 1-2 frukter per dag Äter/dricker aldrig juice, godis, läsk, kakor, bullar eller chips Tack på förhand Det är svårt att övertyga någon men man kan ju försöka knuffa lite i rätt riktning även om det inte blir LCHF fullt ut. Även en relativt liten viktnedgång och/eller minskning av snabba kolhydrater verkar ha relativt stora effekter på triglycerider, fettlever och insulinresistans. Smörgås: Det finns recept på ”stenåldersbröd” som framförallt innehåller nötter, frön, ägg och fett som uppskattas av många. Om bakning inte är ett alternativ så finns s.k. Proteinbröd i affärerna. Nackdel är att de är kraftigt processade och innehåller mycket gluten men det får man ta ställning till själv. Många mår bra av mer protein. Mjölk och flingor: Ersätt med t.ex. turkisk youghurt med müsli gjord på kokosfllakes, pumpafrön och nötter. Lite kanel, ingefära eller kardemumma kan addera smak. Lagad mat: Sats på att lägga till en tillagad grönsak. Frysta vaxbönor och Haricots verts kan snabbt tillagas i micron eller stekas. Med en klick smör på kan man miska på potatis och ris. Bär kan ersätta frukt. Många mår bra av att äta bönor, bra för tarmfloran. Rekommenderar Birgitta Höglunds mat som inspiration https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 8, 2018 Share Posted December 8, 2018 On 2018-12-07 at 11:25, Nils Engström sade: Men då har du missuppfattat en del - om du äter smör som är gjord på mjölkfett är du ju inte inte mejerifri. Där finns det tydligen delade meningar. Många som äter mejerifritt äter smör. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 8, 2018 Share Posted December 8, 2018 9 minuter sedan, Trollmormor sade: Där finns det tydligen delade meningar. Många som äter mejerifritt äter smör. Du menar sådana som tror att de äter mejerifritt. Med mejeriprodukter menas just de som tillverkats via mjölk. Den mest mejerirelaterade produkten, om man skall utgå från andelen mjölkfett är just smör. Om man undviker mjölk, är det för andelen socker i den. Bättre då att dricka vispgrädde än mjölk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 8, 2018 Share Posted December 8, 2018 5 timmar sedan, Nils Engström sade: Du menar sådana som tror att de äter mejerifritt. Med mejeriprodukter menas just de som tillverkats via mjölk. Den mest mejerirelaterade produkten, om man skall utgå från andelen mjölkfett är just smör. Om man undviker mjölk, är det för andelen socker i den. Bättre då att dricka vispgrädde än mjölk. Nej, det menar jag inte alls. Och jag vet mycket väl vad som menas med mejeriprodukter. Det jag menar är att det finns dom som äter mejerifri LCHF, men behåller smöret. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 8, 2018 Share Posted December 8, 2018 5 timmar sedan, Trollmormor sade: jag menar är att det finns dom som äter mejerifri LCHF, men behåller smöret. Först nu efter ditt svarsinlägg, förstår jag att du menade mejerifri LCHF-kost - så långt OK (fast du nämnde inte LCHF i ditt första svar till mig). Mitt ursprungliga påpekande till Desperado gällde hans påstående om att äta mejerifritt ("bara bra fetter kokosolja, smör, avokado, olivolja"). Det jag reagerade på i din kommentar var: " Många som äter mejerifritt äter smör" Ditt svar till mig senare där du tillade: "... det finns dom som äter mejerifri LCHF, men behåller smöret." kan jag först nu konstatera. Kontentan är likväl i Desperados fall, om han äter smör (25 liter mjölk/kilo smör, ungefär samma andel som för ost), då får i sig mer fett än genom övriga mejeriprodukter tillsammans - knappast att betrakta som mejerifritt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 8, 2018 Share Posted December 8, 2018 En del väljer ghee, klarifierat smör istället för vanligt smör. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ghee Jag har får uppfattningen att det är främst mjölkproteinet som man vill undvika genom klarifieringen. Och då kommer man in på olika typer av protein i mjölk också, så kallad A1 och A2 mjölk. https://www.halsasomlivsstil.com/skillnad-pa-mjolk-och-mjolk/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 8, 2018 Share Posted December 8, 2018 3 timmar sedan, Skärfläcka sade: främst mjölkproteinet som man vill undvika Men de 0,6 procenten protein som smöret innehåller bör väl knappast utgöra problem för större delen av kunderna. Det proteinurlakade smöret måste rimligen ha en mycket liten kundkrets i Sverige. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 7 timmar sedan, Nils Engström sade: Men de 0,6 procenten protein som smöret innehåller bör väl knappast utgöra problem för större delen av kunderna. Det proteinurlakade smöret måste rimligen ha en mycket liten kundkrets i Sverige. Vad jag har förstått är att just mjölkproteinallergiker är MYCKET känsliga mot mjölkprotein, så även mycket små mängder kan ställa till det. Till skillnad från mjölksockerintoleranta, som "bara" får lite magknip av laktos. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 15 timmar sedan, Nils Engström sade: Först nu efter ditt svarsinlägg, förstår jag att du menade mejerifri LCHF-kost - så långt OK (fast du nämnde inte LCHF i ditt första svar till mig). Mitt ursprungliga påpekande till Desperado gällde hans påstående om att äta mejerifritt ("bara bra fetter kokosolja, smör, avokado, olivolja"). Det jag reagerade på i din kommentar var: " Många som äter mejerifritt äter smör" Ditt svar till mig senare där du tillade: "... det finns dom som äter mejerifri LCHF, men behåller smöret." kan jag först nu konstatera. Kontentan är likväl i Desperados fall, om han äter smör (25 liter mjölk/kilo smör, ungefär samma andel som för ost), då får i sig mer fett än genom övriga mejeriprodukter tillsammans - knappast att betrakta som mejerifritt. För det första är det väl mer eller mindre underförstått att det är LCHF som diskuteras. För det andra förstår jag inte din koppling mellan fett och mejerifritt????? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 On 2018-12-06 at 09:28, andbjo sade: Jag har en person i min närhet som nyligen har slutat äta statiner (kolesterolmedicin). Vid det senaste testtillfället hade hen en apo-kvot på 1 vilket ju är för högt. Personen i fråga vill inte börja äta LCHF fullt ut (lite för glad i sina smörgåsar och flingor). Vilka kostförändringar skulle ni föreslå för att sänka APO-kvoten utan att konvertera helt till LCHF? Hens kost idag: En hel del kolhydrater i form av smörgåsar (ofta med ost och helt utan smör) samt mjölk och flingor Oftast bara ett mål lagad mat om dagen (middag) alltid med potatis eller ris till. 1-2 glas mjölk 1-2 frukter per dag Äter/dricker aldrig juice, godis, läsk, kakor, bullar eller chips Tack på förhand Finns en massa olika saker man kan göra utan att gå över till strikt LCHF! Det första är att springa minst två timmar varje dag i högt tempo, 7 dar i veckan! Det andra är att göra sig av med alla stressfaktorer. Det tredje är att skaffa sig en socioekonomisk kontext där man kan välja vilket liv man vill leva! Dvs om man fixar alla tre nämnda faktorer så är som regel inte APO-kvoten lika allvarlig! Dvs fixar man inte dessa så får man likt förbannat mickla med kosten! 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 1 timme sedan, Trollmormor sade: din koppling mellan fett och mejerifritt????? Någon positiv koppling (som jag förmodar att du menar), har i varje fall jag aldrig hävdat - min uppfattning är den motsatta. Om en produkt som smör inkluderande fett från mjölk ingår i födan, kan användaren knappast sägas äta mejerifritt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 25 minuter sedan, Nils Engström sade: Om en produkt som smör inkluderande fett från mjölk ingår i födan, kan användaren knappast sägas äta mejerifritt Språknisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 Oså kommer vi osökt in på mejerifritt! Dvs det finns de Nevbies på LCHF som får för sig att leva utav feta mejerier.. iomed att de förmodligligen levt av fettreducerade mejerier innan! Grejen är.. att man inte skall leva utav mejerier alena även om detta säljs som convinience food i princip alla butiker inklusive pressbyrån/seven eleven/andra liknande butiker! Dvs är man redan van att äta convinience food.. så bör man abrubt sluta med detta, utan laga till sin mat från de bästa råvaror man har har tid och råd att få tag på! Då helt plötsligt går det som regel bra mycket bättre att använda mejerier som tillbehör och ingredienser till en sk väl sammansatt måltid! Dvs jag är laktosintollerant... inga som helst problem med smör, grädde i såsen, ost om så behövs som tillbehör/ingrediens! Men när jag blivit lurad att dricka mjölk/basera min måltid på mejerier så har de nästan varit nära att ringa ambulans.. hoppas att de då lärt sig något, men jag är inte säker! Iallafall, smör är i princip laktosfri, det finns sådana att köpa läs Valio, kan finnas rester utav kasein, det är en annan femma, dvs om man är allergisk! Hur som helst så bör alla undvika högprocessade mejerier som är fettreducerade, för hela finessen med mejerier är att det tillför framförallt animaliskt fett, sådant som vår kropp är rätt vana att hantera/förbränna osv! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 22 minuter sedan, Zepp sade: hela finessen med mejerier är att det tillför framförallt animaliskt fett, sådant som vår kropp är rätt vana att hantera/förbränna osv Vår vän, kirurgen Ralf Sundberg, beskrev vid ett av sina framträdanden sina upplevelser från studietiden i USA vad gällde fett, när kolesterolhysterin var som värst. De flesta förpackningar i mathandeln hade t.ex. tydlig märkning, "non-cholesterol", även på sådant som traditionellt aldrig tidigare haft minsta beröring med fett i någon form. Han berättar med ett leende att man där t.o.m. hade tagit fram ett "fettfritt" fett (det var dock fråga om riktigt fett). För den nya produkten, efter kontakter med toppjurister, lyckades man med juridiken bakom ryggen få den klassificerad som fettfri. Med det "fettet" hade man säkert också kunnat få fram mejerifritt smör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 1 timme sedan, jala sade: Språknisse Med tanke på de, jämfört med antalet forummedlemmar, tre-fyra gånger så många gäster som dygnet runt besöker forumet, anser jag dock att använd nomenklatur bör vara logisk och korrekt och skilja sig från den amerikanerna exellererar i (t.ex. tro på fettfritt fett). Tillsammans med dietisternas svårigheter att skilja på tro och vetande (t.o.m. ha svårigheter i valet mellan att vara kostrådgivare eller miljöaktivist), finns som bekant tillräckligt många andra tankemässiga felfällor i resonemangen runt metabolism och kostrådgivning, som kan sätta griller i huvet på folk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 4 minuter sedan, Nils Engström sade: Med tanke på de, jämfört med antalet forummedlemmar, tre-fyra gånger så många gäster som dygnet runt besöker forumet, anser jag dock att använd nomenklatur bör vara logisk och korrekt och skilja sig från den amerikanerna exellererar i (t.ex. tro på fettfritt fett). Tillsammans med dietisternas svårigheter att skilja på tro och vetande (t.o.m. ha svårigheter i valet mellan att vara kostrådgivare eller miljöaktivist), finns som bekant tillräckligt många andra tankemässiga felfällor i resonemangen runt metabolism och kostrådgivning, som kan sätta griller i huvet på folk. Alla rätt. Bra förklaring kan ibland behövas för undvikande av missförstånd. Jag menar, det är så lätt att det blir oförstånd om man inte är tydlig i sitt uttalande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 1 timme sedan, Nils Engström sade: Med tanke på de, jämfört med antalet forummedlemmar, tre-fyra gånger så många gäster som dygnet runt besöker forumet Nu ska jag vara lite petig Visst kan det se ut som att det är många gäster, men även forummedlemmar som inte är inloggade registreras som gäster. Själv loggar jag aldrig in i mobilen. Läser enbart inlägg. Vill jag kommentera gör jag det i datorn. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 On 2018-12-09 at 16:42, Zepp sade: när jag blivit lurad att dricka mjölk/basera min måltid på mejerier så har de nästan varit nära att ringa ambulans Det är därför jag använder vispgrädde till blåbär, egen glass och som dryck! On 2018-12-09 at 16:42, Zepp sade: finessen med mejerier är att det tillför framförallt animaliskt fett Därför är smöret ett av de idealiska tillbehören vid matlagningen. Steka i instabila oljor från växtriket är förkastligt. Mig förefaller det, som om ingen vegan tycks biokemiskt kunnig, såvida inte veganismen tillåter självbedrägeri. Man kan se hur lång tid det tagit för amerikanerna att stoppa försäljningen av transfetter i form av margarin. Hur gör veganerna nu??? Jag minns vilka diskussioner som var igång på 1950-60-talen om transfetter (i familjen fanns en nära bekant som hade sitt arbete på en margarinfabrik - trots det faktiskt ärlig nog att ta upp de tveksamheter som fanns). Min sista klick margarin åt jag någon gång omkring 1965 men hade då ingen aning om att Ancel Keys redan 1961 presenterat sin 7-ländersstudie och att smöret skulle vara i farozonen. Smör har jag därför ätit i över 50 år utan att veta om att det varit nyttigt. Under större tiden av min barndom var det också smör som serverades - mina släktingar som var lantbrukare fixade sitt eget smör som vi fick del av. Margarin var sällsynt i mitt föräldrahem men det blev några år då margarin kunde finnas med i matsammanhang, t.ex. när det blev brist på smör under krigsåren 1939 - 45 (under ransoneringstiden). P.S. På 1960-talet fungerade de amerikabaserade journalisterna på Sveries Radio som huvudsaklig informationslänk. Så det blev inte mycket av det som hände på nutritionssidan som nådde oss. Journalisterna hade andra intressen än kostfrågor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 On 2018-12-09 at 19:13, Trollmormor sade: även forummedlemmar som inte är inloggade registreras som gäster. OK! Så är det naturligtvis, men tror du verkligen att flertalet forummedlemmar gör på samma sätt (inte loggar in sig)? Det har glatt mig att så många gäster registrerats - kanske får minska glädjbudskapet en del. Det finns dock något som talar för en stor övermängd besökare, som inte är medlemmar. De observationer jag gjort såväl under dag som kvälls- och nattetid visar att de två senare brukar ha en avsevärt större andel besökare. Man kan se att de som gäster angivna är aktiva läsare i trådarna. Huvuddelen av dessa bör rimligen sitta i sin hemmiljö och om de är medlemmar vara inloggade. Kunde vara intressant att höra Kostdoktorns uppfattning i frågan. Man lär knappast kunna se fördelningen eftersom medlemmar som inte loggar in är lika anonyma som övriga. P.S. Just nu (söndag 21:30) är det t.ex. tre medlemmar inloggade och 50 gästbesökare! Tio minuter senare fanns 40 gäster registrerade och på natten vid tvåtiden fanns, när jag knackade på 20 gäster och ingen medlem inloggad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 On 12/7/2018 at 11:25 AM, Nils Engström said: Men då har du missuppfattat en del - om du äter smör som är gjord på mjölkfett är du ju inte inte mejerifri. Grädde (vispgrädde), ost, smör, fet yoghurt är just mejeriprodukter som positivt bidrar till förhöjt HDL-värde, med stor positiv betydelse för kroppens metabolism. P.S. Det bör påpekas att de negativa uppgifter som sprids på Internet om mejeriprodukter har sin grund i den fettskräck som Ansel Keys planterade i amerikanska folket och även i oss europeer (kolesterolskräcken). Enda skälet till att man i den strikt ketogena kosten rekommenderar avhållsamhet med mjölk är sockret i den. Främsta förespråkare för avhållsamhet vad gäller mejeriprodukter är i vanlig ordning vegangrupperna. Om du bland ketosivrarna hittar liknande negativa åsikter har det med stor sannolikhet samband med all kolesterolskräckpropaganda som sedan många decennier tillbaka spridits och finns kvar på nätet. Fortfarande utgör motståndarna till lågkolhydratkosten en överväldigande majoritet bland kostrådgivarna. Njae, man kan undvika mejerier pga den inflammatoriska egenskaper som mjölkproteinet har och i smör är det så lite av den mängden jämfört med grädde osv. stephanie.person.com 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 15 timmar sedan, Nils Engström sade: OK! Så är det naturligtvis, men tror du verkligen att flertalet forummedlemmar gör på samma sätt (inte loggar in sig)? Det har glatt mig att så många gäster registrerats - kanske får minska glädjbudskapet en del. Det finns dock något som talar för en stor övermängd besökare, som inte är medlemmar. De observationer jag gjort såväl under dag som kvälls och nattetid visar att de två senare brukar ha en avsevärt större andel besökare. Man kan se att de som gäster angivna är aktiva läsare i trådarna. Huvuddelen av dessa bör rimligen sitta i sin hemmiljö och om de är medlemmar vara inlemmade. Kunde vara intressant att höra Kostdoktorns uppfattning i frågan. Man lär knappast kunna se fördelningen eftersom medlemmar som inte loggar in är lika anonyma som övriga. P.S. Just nu (söndag 21:30) är det t.ex. tre medlemmar inloggade och 50 gästbesökare! Tio minuter senare fanns 40 gäster registrerade och på natten vid tvåtiden fanns, när jag knackade på 20 gäster och ingen medlem inloggad. En sista kommentar på detta sidospår. Om jag läser i forumet i mobilen utan att vara inloggad är jag i stort sett alltid hemma. Jag är enbart inloggad i datorn när jag vill kommentera något jag läst i mobilen. Det kan gå veckor utan att jag är inloggad. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 3 timmar sedan, Trollmormor sade: En sista kommentar på detta sidospår. Om jag läser i forumet i mobilen utan att vara inloggad är jag i stort sett alltid hemma. Jag är enbart inloggad i datorn när jag vill kommentera något jag läst i mobilen. Det kan gå veckor utan att jag är inloggad. Håller med. Varför vara inloggad bara för att läsa här? Loggade in här nu bara för denna kommentar. Tack för ordet, nu loggar jag ut igen :)) 3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 29 minuter sedan, Angelico sade: Håller med. Varför vara inloggad bara för att läsa här? Loggade in här nu bara för denna kommentar. Tack för ordet, nu loggar jag ut igen :)) Tack för vänligheten att du håller dig borta så vi slipper se att du är här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 8 timmar sedan, Desperado sade: Njae, man kan undvika mejerier pga den inflammatoriska egenskaper som mjölkproteinet har och i smör är det så lite av den mängden jämfört med grädde osv. stephanie.person.com Japp, många som är överkänsliga mot t.ex kasein och får reaktioner som nedsatt immunförsvar, trötthet och inflammation. Ändå försöker vården mer eller mindre tvinga i dessa individer mjölk, genom skrämselpropaganda om benskörhet. Att jag inte äter grädde personligen beror på att jag har svårt att bryta ner laktos, samt att all grädde som är låglaktos och laktosfri innehåller en jäkla massa karragenan. Enbart några få märken med vanlig 40% grädde som är fria från tillsatsen och de kan jag inte använda p.g.a laktosintolerans. Jag känner verkligen av det i magen i flera dagar om jag äter laktosfri(karragenan)grädde och t.ex bär. För mig helt obegripligt hur man kan använda en tillsats som irriterar mage&tarm i produkter som främst används av folk med känslig mage. Hur tänker mejeriföretagen? Deras argument är ungefär att man enbart får cancer av icke godkänd nedbruten karragenan(för det säger livsmedelsverket), så därför är det lugnt Jag kör på smör dagligen och lite ost. Ost i mängder är väl inte så bra i och med mängden koncentrerat mjölkprotein, men tycker det är så förtvivlat gott. Är nog det godaste jag vet. Kan inte leva utan ost 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 12, 2018 Share Posted December 12, 2018 On 2018-12-10 at 17:28, Elinor sade: För mig helt obegripligt hur man kan använda en tillsats som irriterar mage&tarm i produkter som främst används av folk med känslig mage. Hur tänker mejeriföretagen? Deras argument är ungefär att man enbart får cancer av icke godkänd nedbruten karragenan(för det säger livsmedelsverket), så därför är det lugnt För mig är det lika ofattbart att karragenan är tillåtet som tillsats när gravida avråds äta det pga risk för fosterskador (nervsystemet, tror jag). Säger inte det en hel del om vad för sorts ämne det är? Sen är det ju "naturligt", utvunnet ur alger, men naturligt, det är ju flugsvamp också. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 12, 2018 Share Posted December 12, 2018 14 timmar sedan, MariaF sade: För mig är det lika ofattbart att karragenan är tillåtet som tillsats när gravida avråds äta det pga risk för fosterskador (nervsystemet, tror jag). Säger inte det en hel del om vad för sorts ämne det är? Sen är det ju "naturligt", utvunnet ur alger, men naturligt, det är ju flugsvamp också. Det är nog inte karragenan som så som är det stora problemet, för växten/algen/tången/rödalgen lär ha använts i föda sedan kristus eller före det! Och då kommer vi igen osökt in på hårt processad föda.. dvs det lär antagligen inte vara några som helst problem med att lägga till de sk rödalgerna/tången till födan/använda dessa i matlagningen? Såå, då kommer vi lixom in på hårt processad föda överhuvudtaget, varför de behöver karragenan, oså hur de får fram karagenan/eller ersätter det med antigen liknande grejer eller om de använder olika kemikalier för att utvinna karragenan, ur rödalger? Summa summarum.. använd gärna rödalger i din matlagning, iallafall om det är ekologiska och kommer från friska hav, vilka det råder brist på! Dvs använd tång i stället! Dvs, nummer 2, importerar rödalger från Irland! Jag slår vad om att Jappsen har någon annan tång/alg som funkar nästan lika bra.. i värsta fall, använda shirataki--gryn/mjöl/nudlar! Dvs nummer 3, vi pratar om konsistensstärkare/slembildare i vår matlagning! Varför köper vi sådant över huvudtaget, dvs matvaror förstärkta med koncistensbildare, varför köper vi inte bara vanliga livsmedel? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts