Jump to content

Styrketräning och strikt LCHF, funkar det?

Linto86

Recommended Posts

Jag tänkte börja med LCHF. Dock har jag funderingar kring träning. Jag gymmar tre gånger i veckan och kör mest styrka kombinerat med lite flås, en timme varje gång. Har hört att man kan tappa energin till framförallt styrketräning och att det då behövs mer kolhydrater. Helst vill jag köra strikt LCHF, men om det går ut över träning kan jag tänka mig att köra måttlig LCHF. Vad har ni för erfarenheter?

• Like 2

44 minuter sedan, Linto86 sade:

Jag tänkte börja med LCHF. Dock har jag funderingar kring träning. Jag gymmar tre gånger i veckan och kör mest styrka kombinerat med lite flås, en timme varje gång. Har hört att man kan tappa energin till framförallt styrketräning och att det då behövs mer kolhydrater. Helst vill jag köra strikt LCHF, men om det går ut över träning kan jag tänka mig att köra måttlig LCHF. Vad har ni för erfarenheter?

Det fungerar mycket bra att styrketräna och äta ketogent/LCHF. Jag har gjort det med bra resultat sedan 2012. Om du vill läsa en blogg som tar upp massor om detta så läs: https://martinajohansson.se/trana-utan-kolhydrater/

• Like 7

2 timmar sedan, Linto86 sade:

Har hört att man kan tappa energin till framförallt styrketräning

Kika då på: 

Endurance athletes who 'go against the grain' become incredible fat burners

Elite performance on a diet with minimal carbs represents a paradigm shift in sports nutrition.

https://www.sciencedaily.com/releases/2015/11/151117091234.htm

För övrigt: Följ  den mest kunnige vetenskapsmannen i ketosbranschen Stephen Phinney, som har personlig, vetenskaplig erfarenhet sedan 30 år tillbaka. Han finns på nätet bl.a. i en rad videor och andra sammanhang.

• Like 4

Jag tränar 4 dagar i veckan utan problem, både styrka, kondition och lite yoga. Styrketräning har aldrig varit jobbigt, då det är mer explosivt. Däremot upplevde jag konditionsträning/löpning som rena rama döden när jag började äta LCHF. Kraften tog slut direkt på ett sätt jag inte var van vid, så brukade grunda med lite yoghurt+halv banan eller mindre dålig kolhydrat i början bara för att orka. Men det där totala kraftlösheten gick över efter ett tag. Kroppen anpassade sig. 

Nu äter jag iofs inte superstrikt LCHF, utan mer liberalt med en del frön, nötter och lite sötpotatis. Men tror ju inte det är någon dramatisk skillnad. Har absolut inga problem idag att orka med träningen.

Enda problemet för mig är att man bör äta lite extra för muskeltillväxt, vilket är svårare för mig att göra på LCHF. Det faller sig mer naturligt att bara käka lagom och precis så man blir mätt. Så ibland måste jag nästan tvinga i mig mat om jag kört hårt på gymmet, trots att jag inte är hungrig. Något jag verkligen inte behövde göra när jag frossade i tomma kalorier och kolhydrater. Då kunde jag äta hur mycket som helst och när som helst 😁 

• Like 5

10 minuter sedan, Elinor sade:

Enda problemet för mig är att man bör äta lite extra för muskeltillväxt, vilket är svårare för mig att göra på LCHF. Det faller sig mer naturligt att bara käka lagom och precis så man blir mätt. Så ibland måste jag nästan tvinga i mig mat om jag kört hårt på gymmet, trots att jag inte är hungrig. Något jag verkligen inte behövde göra när jag frossade i tomma kalorier och kolhydrater. Då kunde jag äta hur mycket som helst och när som helst 😁 

Jag kanske borde tillägga att mitt största mål med LCHF är att gå ned 35 kg och bli fri från sockerberoende. Vill gärna gå ned i vikt OCH bygga muskler, men prioriterar det förstnämnda om jag måste välja. 😇 Vet att konditionsträning är bäst för att förbränna fett, men tycker styrketräning är så mycket roligare så har lättare för att behålla den rutinen. Vill gärna börja springa när jag inte väger så mycket också. 😊

Men vad skönt att höra att det funkar och mest är en övergångsfas. Jag vill gärna se LCHF som en livsstil och tänker mig när jag nått min målvikt att det kan vara okej att äta lite mer liberalt med rotfrukter och så. 😊

Men brukar du tänka på hur du äter före och efter träning? Ofta lägger jag träningen vid 9-10 och äter lunch sedan vid 11-12. Och frukost 2-3 timmar före.

• Like 5

4 minuter sedan, Linto86 sade:

Jag kanske borde tillägga att mitt största mål med LCHF är att gå ned 35 kg och bli fri från sockerberoende. Vill gärna gå ned i vikt OCH bygga muskler, men prioriterar det förstnämnda om jag måste välja. 😇 Vet att konditionsträning är bäst för att förbränna fett, men tycker styrketräning är så mycket roligare så har lättare för att behålla den rutinen. Vill gärna börja springa när jag inte väger så mycket också. 😊

Men vad skönt att höra att det funkar och mest är en övergångsfas. Jag vill gärna se LCHF som en livsstil och tänker mig när jag nått min målvikt att det kan vara okej att äta lite mer liberalt med rotfrukter och så. 😊

Men brukar du tänka på hur du äter före och efter träning? Ofta lägger jag träningen vid 9-10 och äter lunch sedan vid 11-12. Och frukost 2-3 timmar före.

Även där är det skillnad på om man är driven på fett eller kolhydtater. Jag fastar alltid fram till en tidig lunch vid 11.30. Tränar fastande ca 8-10 tiden. Har full energi och styrka då. Sen är min matrutin ju planerad så att det ibland är dags för lunch när jag tränat, men det kan ofta vara en-två timmars jobb innan lunch.

Om du har övervikt så finns det ju en hel del fett att bränna vid aktivitet..

• Like 5

1 timme sedan, Angelico sade:

Även där är det skillnad på om man är driven på fett eller kolhydtater. Jag fastar alltid fram till en tidig lunch vid 11.30. Tränar fastande ca 8-10 tiden. Har full energi och styrka då. Sen är min matrutin ju planerad så att det ibland är dags för lunch när jag tränat, men det kan ofta vara en-två timmars jobb innan lunch.

Om du har övervikt så finns det ju en hel del fett att bränna vid aktivitet..

Så du menar att jag borde vara fettdriven då, om jag äter enligt LCHF? Jag tänkte själv inte köra periodisk fasta, inte till en början iallafall, då jag läste på dietdoctor att det inte rekommenderas om man som jag har problem med sockerberoende och hetsätning. 

Jag gjorde ett halvhjärtat försök med LCHF för något år sedan, men upplevde hungern som så jobbig att jag gav upp alldeles för tidigt. Höll inte ut ens en vecka. Då åt jag när jag var hungrig och kom upp i nästan 3000 kcal vilket gjorde mig orolig för att jag skulle gå upp i vikt. Därför funderar jag lite över hur det kommer att funka med träning då jag helst inte vill lägga den på is under infasningen då man kan känna sig mer trött. 😕

• Like 1

13 timmar sedan, Linto86 sade:

Så du menar att jag borde vara fettdriven då, om jag äter enligt LCHF? Jag tänkte själv inte köra periodisk fasta, inte till en början iallafall, då jag läste på dietdoctor att det inte rekommenderas om man som jag har problem med sockerberoende och hetsätning. 

Jag gjorde ett halvhjärtat försök med LCHF för något år sedan, men upplevde hungern som så jobbig att jag gav upp alldeles för tidigt. Höll inte ut ens en vecka. Då åt jag när jag var hungrig och kom upp i nästan 3000 kcal vilket gjorde mig orolig för att jag skulle gå upp i vikt. Därför funderar jag lite över hur det kommer att funka med träning då jag helst inte vill lägga den på is under infasningen då man kan känna sig mer trött. 😕

Nej, jag menar när man/en /någon är fett driven :). Eftersom du skriver att du funderar på att börja med LCHF så är du troligen inte fettdriven men kan bli det om du börjar äta konsekvent LCHF en tid. Mitt svar gällde styrketräning och ketogen kost. Jag kan ingenting om sockerberoende och hetsätning, men många andra här inne kan säkert svara.

• Like 1
  • Thanks 1

16 timmar sedan, Linto86 sade:

Jag gjorde ett halvhjärtat försök med LCHF för något år sedan, men upplevde hungern som så jobbig att jag gav upp alldeles för tidigt. Höll inte ut ens en vecka.

Det innebär att du aldrig varit fettdriven. Idrottsmän, i varje fall om de ägnar sig åt långlopp och annat som kräver energi under lång period (många timmar), blir i längden, om de ägnar sig åt LCHF, genomsnittligt överlägsna kolhydratföreträdarna. Tim Noakes (den sydafrikanske idrottsprofessorn) har klart vittnat om detta, när han bytte kostsida och slutade ivra för kolhydratladdningen för sina adepter. De som lämnade kolhydratlägret slog ut sina konkurrenter och misstänktes ha använt förbjudna prestationhöjande preparat.

Med hungern är det så att den successivt reduceras mot noll när fettdriften tagit över. Vad gäller fasta har det för min egen del blivit enklast att fasta dagligen (>16 timmar per dygn) - ett suveränt sätt att konstant hålla sig i ketos. Den verkliga hungern inträder först nattetid men utan pina, eftersom man då sover.

När de fysiska kraven vid träning ökar kommer också hungern att öka på ett normalt sätt. Rådet att äta tills man blir mätt kommer även då att stämma. Här på forumet finns visserligen några få LCHF:are, som trots att mättnadskänslan inträtt vid en måltid, säger sig kunna fortsätta hetsäta. Ett märkligt fenomen som talar emot kroppens normala metabolism och anpssningsförmåga - sanningshalten i sådana uttalanden är naturligtvis total på detta  forum - alla människor är ju inte identiskt lika.

För egen del är det absolut stopp när mättnadskänslan uppkommit. Min erfarenhet, om jag skall utgå från bekantskapskretsen, är också att flertalet verkligen upplever samma långtidsverkande mättnad som jag. Om du läser om ketosens verkan - var du än läser på nätet - får du samma information.

• Like 1

Det funkar bra men det gäller att vara ihärdig och konsekvent att inte göra avsteg i kosten, när man är på väldigt strikt LCHF, alltså ketogen kost. Speciellt styrketräning borde inte vara ett problem, och det finns även sådana (som min son) som bygger bättre under ketos än under vanligt kost. 

• Like 1

On 2018-12-07 at 14:24, Nils Engström sade:

Med hungern är det så att den successivt reduceras mot noll när fettdriften tagit över. Vad gäller fasta har det för min egen del blivit enklast att fasta dagligen (>16 timmar per dygn) - ett suveränt sätt att konstant hålla sig i ketos. Den verkliga hungern inträder först nattetid men utan pina, eftersom man då sover.

När de fysiska kraven vid träning ökar kommer också hungern att öka på ett normalt sätt. Rådet att äta tills man blir mätt kommer även då att stämma. Här på forumet finns visserligen några få LCHF:are, som trots att mättnadskänslan inträtt vid en måltid, säger sig kunna fortsätta hetsäta. Ett märkligt fenomen som talar emot kroppens normala metabolism och anpssningsförmåga - sanningshalten i sådana uttalanden är naturligtvis total på detta  forum - alla människor är ju inte identiskt lika.

För egen del är det absolut stopp när mättnadskänslan uppkommit. Min erfarenhet, om jag skall utgå från bekantskapskretsen, är också att flertalet verkligen upplever samma långtidsverkande mättnad som jag. Om du läser om ketosens verkan - var du än läser på nätet - får du samma information.

Jo jag hoppas att LCHF ska hjälpa mig att slippa hunger och sötsug med tiden. Men det krävs förstås en vilja och motivation också, hetsätning handlar sällan om enbart hunger, om än det kan trigga. Det handlar mer om psykiska orsaker och är enligt mig ett självskadebeteende på många sätt. Men jag har läst mycket om folk som kommit ur sådana beteende med hjälp av LCHF, så det verkar som att kosten kan vara till stor hjälp, när blodsockret inte åker berg och dalbana. 😊

• Like 4

19 timmar sedan, Linto86 sade:

Jo jag hoppas att LCHF ska hjälpa mig att slippa hunger och sötsug med tiden. Men det krävs förstås en vilja och motivation också, hetsätning handlar sällan om enbart hunger, om än det kan trigga. Det handlar mer om psykiska orsaker och är enligt mig ett självskadebeteende på många sätt. Men jag har läst mycket om folk som kommit ur sådana beteende med hjälp av LCHF, så det verkar som att kosten kan vara till stor hjälp, när blodsockret inte åker berg och dalbana. 😊

Då kan jag avslöja så mycket som så att det finns ingen magisk komponent i LCHF, dvs det går utmärkt att träna på LCHF!

Men vis av erfarenhet.. egen och andras, det finns ett övergångstillstånd som man bör trassla sig igenom!

Iallafall när jag tränade före LCHF så var det lixom att jag kunde avsluta min träning och eventuellt göra nästan vad som helst för en banan!

Iallafall, senare och litta mer typ LCHF, så kunde jag träna i princip hur länge som helst, dvs orken tog ju aldrig slut, oså var jag totalt ohungrig, dvs fick inte i mig det minsta fören om flera timmar, fick tvinga mig att laga mat på kvällen/dvs jag tränade på gym främst efter jobbet!

Dvs i början kan man under omställningen orka lite mindre på grund av glykogenbrist.. innan man ställt om kroppen till fettförbräning/eventuellt oxå ketolys!

Grejen med LCHF är att uppnå glukosbrist, så att den ställer om till fettförbräning/eventuelt oxå ketolys, speciellt om man vill losa några kilo i fettvikt!

Dvs finns forskare som menar att cirka 50% av befolkningen lider utav metabolt syndrom, finns andra som menar att det handlar om cirka 75%, dvs det tar ett tag hur som helst att vända det förloppet.. iallafall tenderar metabolt syndrom att numera skifta namn till Insulin resistance syndrom, vilket som regel är ett bättre namn, det säger lite mer om orsak och verkan!

Hur som helst, är man drabbad utav detta så tar det iallafall minst 3-4 veckor att ställa om till ketolys, men det gäller främst hjärnan och hjärtat, musklerna har hur som helst väldigt lite ketolysensymer så de ställer om till fettförbräning och det kan ta iallafall minst tre månader!

Inte nog med detta, all fettförbräning sker med hjälp av syre, så om man framhärdar så lär ens syreupptagningsförmåga öka, iallafall om man fortsätter att träna!

Inte nog med det, träning förbränner sällan en massa kalorier, utan det ändrar ens fysiska/biokemiska/aeroba förmåga, kondition/uthållighet/homeostas!

Rent krasst översatt till svenska, det gör att man orkar använda sina muskler betydligt bättre utan att bli helt urlakad, dvs det påverkar även hur du mår när du inte tränar.. plus att du som bonus håller dig ohungrig på lagom mycket kalorier via munnen!

Edit!

LCHF och styrketräning är typ krasch kursen, dvs om man vill gå ner snabbt, samt bibehålla sina muskler!

Likt förbannat så tar det minst tre veckor att uppreglera ketolys.. iallafall så lär styrketräningen mest förbränna fett, grejen är att man bör hålla max tyngd samt få reps.. sällan mer än tio reps, per tre olika övningar med vila emellan!

Kör man typ 20 reps så tar man lite lägre vikter, men då övar man mer på uthållighet!

Grejen är att den sista övningen skall vara den sista du orkar med, du skall vara helt slut för då har du uppnått din maximala förmåga!

Iallafall om du inte blir helt slut på sista repetitionen, så har du förmodligen användt för låga vikter eller så är du redan tillräckligt stark och då kanske du skall träna litta mer cardio i stället dvs uthållighet!

Såå man får fundera vilket som är bäst för en själv, jag var typ en sådan 20 pump artist, även om jag någon gång även körde tio reps för styrka/stimulans av proteinsyntesen!

Iallafall så startade jag som regel med 20 minuter på löparbandet samt avslutade med tre kilometer på löparbandet!

Edited by Zepp

21 timmar sedan, Linto86 sade:

Visst är det delvis psykiskt, man äter för att dämpa allt från ångest&oro, sorg, utmattning till tristess. Men samtidigt är det ingen som hetsäter t.ex rå grönkål när de mår dåligt, så suget efter junkfood och sötma spelar ju också in. Man väljer snarare att guffa i sig livsmedel med belönande insmickrande egenskaper som processade snabba kolhydrater som dryper av sälta, sötma och flott. Utan dessa är det inte fullt så intressant att hetsäta. 

Med tanke på det så är LCHF hjälpsamt. Inte bara för att suget och sötsuget blir lindrigare utan också för att man(om man är smart) sanerar både skafferi och kyl från lockande skräpmat och halvfabrikat. Bort med alla triggers!

Har man bara rena nyttiga livsmedel hemma som kräver tillagning, så försvåras ju taskiga matvanor avsevärt. Måste man ställa sig och t.ex tina lax, hacka grönsaker och slå en hollandaise först, så får man ju tid att tänka till. Är jag verkligen hungrig? Varför gör jag detta, jag åt ju nyss?

Men visst, krävs motivation och mental styrka för att inte trilla dit när man är och handlar mat t.ex. Äter man nyttigare brukar man iofs börja må bättre på all fronter, vilket gör det enklare att stå emot dåliga beteenden. 

• Like 1