Linto86

LCHF och räkna kalorier

Recommended Posts

Jag tänkte börja med LCHF och planerar att hålla koll på både kolhydrater och kalorier via appen Lifesum. Jag vill gå ned ca 35 kg och har blivit tilldelad drygt 1700 kcal om dagen. Nu har jag lagt in flera recept och måltider och det mesta har väldigt högt kaloriinnehåll, många luncher/ middagar landar på 700-800 kcal om inte mer och så frukost på 400-600 kcal. Jag har läst att man ofta inte behöver äta mellanmål och att många kör 16:8, vilket såklart skulle underlätta för att hålla sig inom gränserna. Dock har jag problem med sockerberoende och hetsätning och då avråds man från periodisk fasta eftersom det kan trigga just hetsätning. 

Hur noga är det med kaloriräkning? Det handlar ju ändå om intag plus utgifter om man vill gå ned i vikt, samtidigt läser jag att man inte behöver räkna kalorier med LCHF. Några råd? 😊

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog föreslå att du struntar i kalorier i början. Fettet innehåller nästan dubbelt så många kalorier per gram än kolhydrater. Dessutom har inte kroppen någon kalorimätare den har hormoner som reglerar hunger och en massa andra saker.

Det första målet borde bli att lära om kroppen så att den går över från glukosdrift till fettdrift. Detta gör du bäst genom att välja en striktare variant av LCHF eftersom kolhydrater ökar utsöndring av insulin och insulinet håller fettet kvar i fettcellerna. Du borde sträva efter att sänka insulinet. Väljer du striktare LCHF slutar du mata sockertrollet med kolhydrater och socker. Det blir plus på det kontot också. Kroppen behöver tid för att ställa om, reglera hunger och bli anpassad till den nya sättet att leva. Fastan och räknandet av kalorier kommer senare när du är van att äta på ett nytt sätt. Du kanske kommer att upptäcka att du inte är lika hungrig längre och kan lätt hoppa över en måltid eller så. 

  • Gilla 4
  • Tack! 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte starta med tvåveckorsutmaningen?  Strunta i att räkna kalorier. Lita på att maten håller dig mätt men ha något som backup ifall du skulle behöva ett mellanmål t.ex kokt ägg eller avokado. Viktigt att det är något mättande men att det inte triggar din hetsätning. Rensa hemmet på allt som triggar din överätning. 

https://www.dietdoctor.com/se/lchf/kom-igang 

  • Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Jag får helt enkelt försöka släppa tankarna på kaloriräkning till en början då och kanske ge det en månad. Tänkte att jag ska väga mig en gång i veckan för att se att det går åt rätt håll, och börja så. 😊

  • Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också problem med hetsätande eller överätande på kolhydratrik kost. Skulle knappast säga att jag uppfyllde kriterier för en medicinsk diagnos dock. Snarare att jag hade störda matvanor. Åt minst 3+ bamseportioner pasta till middag, tills jag mådde illa. Gick alltid upp mitt i natten och tryckte i mig smörgåsar och stora skålar pasta. Vet inte hur många gånger jag vaknade med en halväten smörgås på kudden. Sen svalt jag resten av dagen för att kompensera alla kolhydratsbomber och gick runt och frös och mådde dåligt. 

Även om jag inte behövde räkna kalorier på LCHF, så var jag tvungen att hålla koll på portionsstorlekarna och vad jag åt i början. Fick lära om vad som var lagom. Numera har jag däremot inga problem med överätande eller störda matvanor överhuvudtaget. Det existerar inte. 

Men just i början av LCHF är det lätt hänt att de här beteendet med att överäta/hetsäta eller belöningsäta sitter i. Det är inlärt och inpräntat i hjärnan och har inte med hunger att göra. Samtidigt finns även en gräns inom LCHF rent närings- eller energimässigt. Man kan inte äta precis hur mycket som helst, om man vill gå ner i vikt och må bra.

Så i vissa fall kan det nog vara hjälpsamt att ha en app eller föra matdagbok t.ex bara för att få en överblick över hur mycket man faktiskt äter. Om det är för lite eller för mycket. Inte bara rent kalorimässigt utan också mängden fett, protein och kolhydrater per dygn. Sen när det blivit stabilt och man äter lagom av sig själv, så kan man ju lägga ner det där. 

  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Linto86 sade:

Tack för era svar. Jag får helt enkelt försöka släppa tankarna på kaloriräkning till en början då och kanske ge det en månad. Tänkte att jag ska väga mig en gång i veckan för att se att det går åt rätt håll, och börja så. 😊

Mm, många bra svar redan, grejen är att kalorierna finns där hur som helst!

Iallafall så vill jag att du börjar med att få till det som vi kallar för LCHF, kostdoktorns tvåveckorsutmaning är ett sätt att starta med det finns fler, men det kan behövas en start!

Dvs testa lite nya recept/macronutrient fördelningar samt även litta olika matintervaller, kolla sen huruvida kalorierna går upp eller ner!

Sen det där med att du bör hålla dig till cirka 1700 Kcal per dag för att uppnå ideal vikt stämmer säkert.. iallafall om du satt din önskade vikt till något rimligt för din läng, ålder och kön!

Dvs du får tänka tvärt om, dvs om de där 1700 Kcal stämmer, så skall du testa ut vilken mat och matintervall som gör att du hamnar där, samtidigt som du mår bra, har hälsan och slipper typ cravings och hetsätning!

Hur som helst.. låt säga att du skulle pendla kring cirka 1800 Kcal, då kanske det stämmer bättre för just dig?

Oså när du väl gått ner din vikt får du bannemig räkna med att kalorierna går upp, dvs då finns lixom inte lika mycket överskott att ta utav!

Dvs räkna du kalorierna, se hur de utvecklas, likaså måltidsintervallet, det kanske visar sig för dig att du går från hetsätare till 16;8, och det är du ett annat gott tecken!

Dvs du får av mig ett frikort att räkna kalorier för då ser du vad som händer när du äter en kaloririkare diet.

Det första som brukar hända iallafall om man drar ner på kolisar är att fett och protein samt grönsaker ökar, man brukar även hålla sig ohungrig längre, testa.. ät fritt av strikt LCHF och kolla hur aptitreglering och lite annat förändras!

Dvs kalorierna finns där hur som helst, grejen är att kalorirestriktion in absurbdum är en Tautologi!

Vi tar ett exempel, dvs om man skall komma till nordpolen så är det bara att köpa en kompass och gå dit den pekar.. alla fattar att det är svårare än så!

Likaså gäller ner det gäller att komma i kaloribalans, man får pröva sig fram!

Det finns dock tröst i eländet, dvs du blir tvungen att äta sådanhär mat;

LCHF-mat

 

LCHF-mat

 

Dvs det är lixom inte huggit i sten att det måste vara just de råvarorna, men det är bra exempel iallafall?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-12-07 at 17:08, Zepp sade:

Mm, många bra svar redan, grejen är att kalorierna finns där hur som helst!

Iallafall så vill jag att du börjar med att få till det som vi kallar för LCHF, kostdoktorns tvåveckorsutmaning är ett sätt att starta med det finns fler, men det kan behövas en start!

Dvs testa lite nya recept/macronutrient fördelningar samt även litta olika matintervaller, kolla sen huruvida kalorierna går upp eller ner!

Sen det där med att du bör hålla dig till cirka 1700 Kcal per dag för att uppnå ideal vikt stämmer säkert.. iallafall om du satt din önskade vikt till något rimligt för din läng, ålder och kön!

Dvs du får tänka tvärt om, dvs om de där 1700 Kcal stämmer, så skall du testa ut vilken mat och matintervall som gör att du hamnar där, samtidigt som du mår bra, har hälsan och slipper typ cravings och hetsätning!

Hur som helst.. låt säga att du skulle pendla kring cirka 1800 Kcal, då kanske det stämmer bättre för just dig?

Oså när du väl gått ner din vikt får du bannemig räkna med att kalorierna går upp, dvs då finns lixom inte lika mycket överskott att ta utav!

Dvs räkna du kalorierna, se hur de utvecklas, likaså måltidsintervallet, det kanske visar sig för dig att du går från hetsätare till 16;8, och det är du ett annat gott tecken!

Dvs du får av mig ett frikort att räkna kalorier för då ser du vad som händer när du äter en kaloririkare diet.

Det första som brukar hända iallafall om man drar ner på kolisar är att fett och protein samt grönsaker ökar, man brukar även hålla sig ohungrig längre, testa.. ät fritt av strikt LCHF och kolla hur aptitreglering och lite annat förändras!

Dvs kalorierna finns där hur som helst, grejen är att kalorirestriktion in absurbdum är en Tautologi!

Vi tar ett exempel, dvs om man skall komma till nordpolen så är det bara att köpa en kompass och gå dit den pekar.. alla fattar att det är svårare än så!

Likaså gäller ner det gäller att komma i kaloribalans, man får pröva sig fram!

Det finns dock tröst i eländet, dvs du blir tvungen att äta sådanhär mat;

LCHF-mat

 

LCHF-mat

 

Dvs det är lixom inte huggit i sten att det måste vara just de råvarorna, men det är bra exempel iallafall?

Så om jag förstår det rätt menar du att jag bör köra en tvåveckorsutmaning och äta fritt av strikt LCHF för att sedan se hur jag kan äta för att landa på 1700 kcal? 

Min idealvikt är 70 kg, till mina 172 cm. Så när jag använder Lifesum minskar tillåten kalorimängd ju lättare jag blir. 

Tycker att det är lite knepigt, för grönsaker är toppen att äta sig mätt på, men innehåller ju mer kolhydrater. Och fett är betydligt mindre kolhydrater, men en riktig kaloribomb. Inser att jag måste vara försiktig med ost, grädde m.m. Men ja, väldigt fräsch mat. 😁

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-12-07 at 13:56, Elinor sade:

Även om jag inte behövde räkna kalorier på LCHF, så var jag tvungen att hålla koll på portionsstorlekarna och vad jag åt i början. Fick lära om vad som var lagom. Numera har jag däremot inga problem med överätande eller störda matvanor överhuvudtaget. Det existerar inte. 

Men just i början av LCHF är det lätt hänt att de här beteendet med att överäta/hetsäta eller belöningsäta sitter i. Det är inlärt och inpräntat i hjärnan och har inte med hunger att göra. Samtidigt finns även en gräns inom LCHF rent närings- eller energimässigt. Man kan inte äta precis hur mycket som helst, om man vill gå ner i vikt och må bra.

Så i vissa fall kan det nog vara hjälpsamt att ha en app eller föra matdagbok t.ex bara för att få en överblick över hur mycket man faktiskt äter. Om det är för lite eller för mycket. Inte bara rent kalorimässigt utan också mängden fett, protein och kolhydrater per dygn. Sen när det blivit stabilt och man äter lagom av sig själv, så kan man ju lägga ner det där. 

Ja äter ju ofta min känslor och när jag känner mig stressad. Den stora utmaningen blir nog att släppa det beteendet, att söka tröst i mat, men även det sociala i mat. Att det alltid ska fikas och att man ofta umgås över mat, viket jag gillat och uppmuntrat. 

Jag har ju tänkt köra igång nu, bara en vecka före jul. Kanske dumt med allt umgänge och julmat/godis,  men känns som att jag kan hitta anledningar att skjuta fram det hur länge somhelst om jag ska anpassa mig till en period utan födelsedagar, middagar med vänner m.m. 😅

Jag har också förstått att en del som inte går ned i vikt äter för mycket mejeriprodukter, typ grädde i kaffet flera gånger om dagen, ost och ölkorv m.m. Så tror det är bra för mig att hålla lite koll på det. 😊

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man kan överäta (kalorimässigt) ganska rejält på LCHF om man äter rätt saker. Däremot känsloätandet, det ställer till det som sjutton! :( Förhoppningsvis tillhör du de som blir av med det ganska snart för att mättnaden är större än suget. Jag tillhör inte de så jag är lite avundsjuk i smyg men ändå glad för deras skull.

  • Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Linto86 sade:

Tycker att det är lite knepigt, för grönsaker är toppen att äta sig mätt på, men innehåller ju mer kolhydrater. Och fett är betydligt mindre kolhydrater, men en riktig kaloribomb. Inser att jag måste vara försiktig med ost, grädde m.m. Men ja, väldigt fräsch mat. 😁

Du kan äta ganska mycket grönsaker☺️.

Spenat, grönkål, selleri, broccoli, blomkål, sparris, vitkål, avokado mm.

Supersmidigt att köpa hem i påsar från frysdisken så är det lätt att variera.

Lyssna gärna på Eric Berg på youtube! Han har massor av kunskap och förklarar tydligt. 

Här handlar det om grönsaker och kolhydraträknande:

https://www.youtube.com/watch?v=abIwP9cOMEk

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Linto86 sade:

Så om jag förstår det rätt menar du att jag bör köra en tvåveckorsutmaning och äta fritt av strikt LCHF för att sedan se hur jag kan äta för att landa på 1700 kcal? 

Min idealvikt är 70 kg, till mina 172 cm. Så när jag använder Lifesum minskar tillåten kalorimängd ju lättare jag blir. 

Tycker att det är lite knepigt, för grönsaker är toppen att äta sig mätt på, men innehåller ju mer kolhydrater. Och fett är betydligt mindre kolhydrater, men en riktig kaloribomb. Inser att jag måste vara försiktig med ost, grädde m.m. Men ja, väldigt fräsch mat. 😁

Mnjae, då tror jag Lifesum räknar fel.. eller så missförstår du hur det funkar, dvs det här med kalorier!

Låt oss utgå från att du är frisk och har lite övervikt, du drar typ 2000 Kcal per dag i snitt, (det är ett rätt vanligt räkneexempel för någon som är medelålders och är lågaktiv på arbete och fritid).. iallafall om du då får i dig 1700 Kcal så tar du ytterligare 300 Kcal från överskottet i fettväven!

Dvs du drar fortfarande 2000 Kcal per dag, om matematiken stämmer.. och om all matematik stämmer så gör du av med 300 Kcal extra per dag, vilket enligt samma matematik gör att du går ner 3 hekto i veckan!

Dvs ett vanligt koncept är att man kan ligga 500 Kcal minus med utgångspunkt från matematiska beräkningar baserat på statistik med tanke på normalbefolkningen/dvs ett genomsnitt, så det kan lika gärna vara att Lifesum utgår från att du drar cirka 2200 Kcal per dag i snitt?

Dvs man får inte glömma att räkna de kalorier man förbrukar ur egna lager, dvs det där överskottet som du vill bli av med, för att förstå hur mycket ens kropp drar.

Dvs om vi utgår från att du i realiteten drar cirka 2000-2200 Kcal per dag, reducerar kalorierna med cirka 300-500 Kcal per dag genom att äta sk riktig mat samt lagoma måltidsintervall så går du förr eller senare ner i vikt.. grejen är fortfarande att om din kropp drar 2000-2200 Kcal per dag, så ökar din aptit allt efter att du går ner i vikt/dvs i realiteten ökar kaloriintaget ju smalare du blir iomed att du måste förse kroppen med kalorier via munnen!

Men annars så är det rätt, vill man fortsätta att gå ner i vikt trots att man redan uppnått sin idealvikt så får man sänka sitt kaloriintag ytterligare!

Dvs då lägger man in en annan idealvikt.. men det gör du väl inte?

Oså kommer vi då osökt in på macronutrieneter, dvs det är dessa som vi kan använda som kalorier, de är då utbytbara, förutom protein och alkohol, för det första så är du vuxen och förstår att alkohol (7Kcal/gram) främst är ett njutningsmedel, det andra är att protein främst är en byggsten för muskler/benstomme/hormoner/signalsubstanser/annat/det är i princip konstanten i födan, kolhydrater och fett är i princip utbytbara kalori per kalori.

Och alla macronutrienter påverkar vår homeostas/aptitreglering på olika sätt för att inte tala om alkohol som även påverkar omdömmet!

Iallafall, nu lämnar vi kalorierna men ändå inte, för om man äter riktig och fräsch mat, idealt är att laga all mat själv från de bästa råvaror.. det kan man testa iallafall i två veckor/en månad.. iallafall slopa de värsta hel- halv-fabrikaten!

Dvs man får det mesta fettet från animaliska livsmedel, steker i smör, slår lite olivolja på grönsakerna, äter rätt fritt av favo grönsaker, då finns det en rätt stor chans att man råkar äta LCHF, dvs andelen fett ökar som macronutrient för energi!

Och är man lika räknenörd på LCHF så kan styra upp att det blir 80E% fett, 15E% protein samt 5E% kolisar, det är strikt LCHF och det finns goda skäl till att fett inte bör överskrida 80E% och det handlar främst om att man bör äta sitt behov av protein samt att man åtminstone bör äta en hel del gröna blad/litta andra grönsaker för vattenlösliga vitaminer/ litta digesterbara fibrer/peralistik/prebiotika/dvs regelbunden tarmtömning/osv!

Dvs börja med att äta rätt fritt av LCHF, sträva efter att det är främst sk riktig mat, testa lite nya recept, du skall inte äta smör med sked ej heller dricka direkt ur olivoljeflaskan!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.