Jump to content

Ikaffe soya?

Richard290290

Recommended Posts

https://www.alpro.com/se/produkter/drycker/soja-naturell/i-kaffe?gclid=EAIaIQobChMI7qrCvumN3wIVCdiyCh3GrAGHEAAYASAAEgIpl_D_BwE#productrange

Hej alla, jag älskar Oatly Ikaffe men pga högt kolhydratinehåll har jag nu fått upp ögonen för denna. Inte riktigt lika god men näringsvärde ser ju väldigt bra ut. Endast 1 kolhydrat per 100ml.

Men jag tänkte kolla med er här om det verkligen stämmer och om man kan dricka denna produkt med gott samvete, den smakar nämligen lite sött och det står att den innehåller fruktos.

Ljuger näringsvärdet? Falsk marknadsföring? Eller är det ok att dricka denna på lchf? 

Tack för svar :)

16 minuter sedan, Richard290290 sade:

https://www.alpro.com/se/produkter/drycker/soja-naturell/i-kaffe?gclid=EAIaIQobChMI7qrCvumN3wIVCdiyCh3GrAGHEAAYASAAEgIpl_D_BwE#productrange

Hej alla, jag älskar Oatly Ikaffe men pga högt kolhydratinehåll har jag nu fått upp ögonen för denna. Inte riktigt lika god men näringsvärde ser ju väldigt bra ut. Endast 1 kolhydrat per 100ml.

Men jag tänkte kolla med er här om det verkligen stämmer och om man kan dricka denna produkt med gott samvete, den smakar nämligen lite sött och det står att den innehåller fruktos.

Ljuger näringsvärdet? Falsk marknadsföring? Eller är det ok att dricka denna på lchf? 

Lite info om Oatlys produkter.

http://annikadahlqvist.com/2018/11/25/oatly-en-havresmakande-sockerdryck/

Sojaprodukter tar jag inte i med tång, inte Oatly heller för den delen. Dessa ligger lite väl långt ifrån naturlig mat som är så lite bearbetat som möjligt. Jag har numera smör i kaffet eller grädde. Ekologisk grädde (40%-ig och utan karragenan) innehåller i alla fall beprövade ingredienser. Soja har visat sig innehålla ämnen som stör hormonella processer speciellt hos pojkar. Sojaprodukter har också en lång bearbetningsprocess och kan innehålla rester av olika hjälpämnen från dessa processer som tillverkaren inte är tvungen att redovisa.

• Like 4
  • Thanks 2

9 timmar sedan, Richard290290 sade:

Med gott samvete kan du garanterat dricka den om du är extra förtjust i junkfood!

Annars så finns det ett veganskt alternativ som inte är junk och det kallas bara för kaffe.

Iallafall angående LCHF, det spelar nog väldans liten roll med tre koppar av sagda junkfood eller bara kaffe!

Menna kan de inte ens låta kaffet vara i fred, eller är det junkfoodindustrin som måste öka sin vinst eller vad?

Summa summarum, är du hälsomedveten/miljömedveten så undviker du först o främst junkfood, för det andra soya som man skövlar regnskog för att odla.

Iallafall kolla på paketet om det står att soyan är ekologisk och fair trade

Hur som helst du har missupfattat det hela, du skall köpa sojabönor och göra Natto, dvs en av de hälsosamma livsmedlen som gör att Japaner är friska och lever länge!

Så här gör du;

Oså kommer här en expertpanel som gör en bedömning om hur välsmakande det är;

• Like 1

Jag skulle inte dricka det där frivilligt. Krävs nästan en kemisk labbrapport för att klura ut all processer som ligger bakom drycken. Fast främst då i mitt fall för att den innehåller soja och en massa tillsatser som ger mig problem med magen nästan direkt, som fruktos och karragenan.  

Men viss skillnad på att undvika något baserat på en princip typ "det är processat" eller(som i mitt fall) undvika någon för att man vet att man kommer må dåligt. Om man tål soja och samtliga tillsatser, så kan man säkert ta en skvätt sojadryck i kaffet då och då utan problem. Jag tror ju knappast hela ens metabolism och LCHF diet står och faller med det. 

Det viktiga är ändå att man är medveten, tycker jag. Alpro Sojadryck är ett halvfabrikat och junkfood och inte någon grön hälsodryck! Icke fermenterad soja i stora mängder kan ha negativa effekter på hälsan. Sen får man välja själv hur mycket sojadryck som är okej att konsumera. 

• Like 4
  • Thanks 2

Guest Tureborgaren

Min spontana reaktion är att det är vatten som står först i innehållsförteckningen. Sedan 8 procent sojabönor. Så hur farligt kan det vara? 🙄