ES_ Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 Hej! Jag har precis börjat med LCHF och undrade nu vilka kolhydrater som är bra att lägga till om det är så att jag vill köra måttlig lchf. Alltså mest dra ner rejält på kolhydrater. Det jag kör på nu är en veckomeny från kostdoktorn som egentligen är strikt. Det jag tänker är att jag själv ska lägga till kolhydrater för att hamna på 50--70 gram eller så. Jag har inget behov att gå ner i vikt utan vill mest hitta en bra mellan-låg nivå av kolhydrater för att ligga där om det känns bra. Tack på förhand! /E 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 21 minuter sedan, ES_ sade: Hej! Jag har precis börjat med LCHF och undrade nu vilka kolhydrater som är bra att lägga till om det är så att jag vill köra måttlig lchf. Alltså mest dra ner rejält på kolhydrater. Det jag kör på nu är en veckomeny från kostdoktorn som egentligen är strikt. Det jag tänker är att jag själv ska lägga till kolhydrater för att hamna på 50--70 gram eller så. Jag har inget behov att gå ner i vikt utan vill mest hitta en bra mellan-låg nivå av kolhydrater för att ligga där om det känns bra. Tack på förhand! /E Grönsaker först o främst, i andra hand rotfrukter, i tredje hand bär, i fjärde hand frukt! Dvs man bör främst äta mat oavsett om man vill gå ner i vikt eller har hälsoproblem! 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ES_ Posted December 7, 2018 Author Share Posted December 7, 2018 7 minuter sedan, Zepp sade: Grönsaker först o främst, i andra hand rotfrukter, i tredje hand bär, i fjärde hand frukt! Dvs man bör främst äta mat oavsett om man vill gå ner i vikt eller har hälsoproblem! Okej kanon! Hur är det med nötter? Tog ungefär en och en halv näve jordnötter till middagen nu (middagen innehöll 8g kolhydrater) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 DietDoctor har massor med nyttig information. Börja här https://www.dietdoctor.com/se/lchf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 30 minuter sedan, ES_ sade: Okej kanon! Hur är det med nötter? Tog ungefär en och en halv näve jordnötter till middagen nu (middagen innehöll 8g kolhydrater) Nötter ingår per se i sk riktig mat lixom mejerier, men bägge utav dessa skall inte ersätta sk riktiga lagade måltider! Dvs det är per se inget större fel på nötter och mandlar, de var väl din efterätt, till en i övrigt väl komponerad måltid! Dvs jag vänder på resonemanget,, fett är ju bra, speciellt på LCHF, gör det något om jag halsade flaskan med olivolja då? Jo det gör ju det iomed att det då förmodligen ersatte en i övrigt väl komponerad måltid! Lika gäller nötter, frukt, bär, som främst är godis/efterätt! Iallafall räkna inte kolisarna i nötter, utifall de var efterätt.. cashew har mest, pekannötter lägst! https://www.dietdoctor.com/se/lchf/notter 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ES_ Posted December 7, 2018 Author Share Posted December 7, 2018 1 minut sedan, Zepp sade: Nötter ingår per se i sk riktig mat lixom mejerier, men bägge utav dessa skall inte ersätta sk riktiga lagade måltider! Dvs det är per se inget större fel på nötter och mandlar, de var väl din efterätt, till en i övrigt väl komponerad måltid! Dvs jag vänder på resonemanget,, fett är ju bra, speciellt på LCHF, gör det något om jag halsade flaskan med olivolja då? Jo det gör ju det iomed att det då förmodligen ersatte en i övrigt väl komponerad måltid! Lika gäller nötter, frukt, bär, som främst är godis/efterätt! Iallafall räkna inte kolisarna i nötter, utifall de var efterätt.. cashew har mest, pekannötter lägst! https://www.dietdoctor.com/se/lchf/notter Okej, så jag bör alltså välja något annat i komplement till middagen än nötter. Om jag ska lägga till nog med kolhydrater genom exempelvis grönsaker så behöver jag en sån absurd mängd grönsaker dock.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 1 minut sedan, ES_ sade: Okej, så jag bör alltså välja något annat i komplement till middagen än nötter. Om jag ska lägga till nog med kolhydrater genom exempelvis grönsaker så behöver jag en sån absurd mängd grönsaker dock.. Det är själva finessen med grönsaker, du kan äta kopiösa mängder för några få kolisar! Så regel nummer ett, ät alla grönsaker du vill och orkar, kompletera med rotfrukter som oftas innehåller litta mer kolisar, typ ta en potatis till maten! Ta bär, frukt eller nötter till efterätt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 Tänk på att jordnötter inte är en nöt, utan en baljväxt. Kostdoktorn godkänner jordnötter, men det finns LCHF-grupper på Facebook, som inte tillåter jordnötter. Vill du äta nötter eller mandel, så finns det bättre val. :) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 54 minuter sedan, Petra183 sade: Tänk på att jordnötter inte är en nöt, utan en baljväxt. Näringsmässigt är jordnötter rätt bra - om de är färska, inte rostade. Rostning förstör näringen (lärde jag mig nyligen i boken Inflammation av Ralf Sundberg och Martina Johansson). Lite svåra att få tag i i Sverige (även de med skal är oftast rostade) men väldigt goda. Riktigt färska smakar de lite ärta och är lite sega i konsistensen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 Jordnötter = Omega6! Jag ser att jag får bli försiktigare med valnötter, de tycks vara riktiga värstingar. Hasselnötter o mandlar, cashew och pistage ät bättre val! ' 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 43 minuter sedan, kickilotta sade: Jordnötter = Omega6! ' Omega 6 behövs för inflammationens skull. Det gäller bara att balansera med omega 3 för att läka inflammationen. Jordnötter och fet fisk borde vara väldans bra. Ralf sundberg är duktig på mycket och förklarar behovet av omega 3 samt omega 6. Förklaringen kommer en bra bit in i filmen. Väl bekomme gott folk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 2 minuter sedan, jala sade: Omega 6 behövs för inflammationens skull. Det gäller bara att balansera med omega 3 för att läka inflammationen. Jordnötter och fet fisk borde vara väldans bra. Ralf sundberg är duktig på mycket och förklarar behovet av omega 3 samt omega 6. Förklaringen kommer en bra bit in i filmen. Väl bekomme gott folk. http://annikadahlqvist.com/2018/03/23/slaget-om-silvret/ Tack Jala, men hade du inte tänkt en annan länk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 6 timmar sedan, kickilotta sade: Tack Jala, men hade du inte tänkt en annan länk? Tack kickilotta. Redigerat och lagt in den rätta länken som kommer även här om nu någon skulle bli förvlrrad när jag snurrar till det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 Frisk diabetiker kommer att sjunga för er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 6 timmar sedan, MariaF sade: Näringsmässigt är jordnötter rätt bra - om de är färska, inte rostade. Rostning förstör näringen (lärde jag mig nyligen i boken Inflammation av Ralf Sundberg och Martina Johansson). Lite svåra att få tag i i Sverige (även de med skal är oftast rostade) men väldigt goda. Riktigt färska smakar de lite ärta och är lite sega i konsistensen. Har själv varit och smakat lite på jordnötterna jag använder till att mata fåglarna i brist på bättre alternativ De är varken rostade eller nersölade med äcklig solrosolja och lite sega in konsistensen. Fåglarna får nyttigare nötter än oss människor liksom, hur dumt är inte det? Fast kanske inte supersmart att äta fågelmat egentligen, i och med att den inte troligtvis är testad för toxiner, mögel och sånt som kan göra en sjuk. Finns raw jordnötter på de flesta hälsokostbutiker i vart fall. Finns däremot sällan i vanliga matbutiker tyvärr. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 1 timme sedan, Elinor sade: De är varken rostade eller nersölade med äcklig solrosolja och lite sega in konsistensen. Jag brukar passa på när jag är i USA. Där köper man de skopvis ur binge, i vanlig livsmedelsaffär. Himla goda. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 8 timmar sedan, Petra183 sade: Kostdoktorn godkänner jordnötter,... Det är ju generöst. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 38 minuter sedan, MariaF sade: Himla goda. Vad betyder himla Menade du himmelskt goda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 27 minuter sedan, Lasse-hatten sade: Det är ju generöst. Snäll kille den där kostdoktorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 2 timmar sedan, jala sade: Vad betyder himla Menade du himmelskt goda? Det heter så på landets framsida... Och till himlen lär jag aldrig komma så vad det heter eller smakar där, får jag aldrig veta..! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 I nötter finns en hel del nyttigheter som magnesium, zink, selen mm. Det går ju också att balansera omega 3 & 6 med några extra sillbitar, lax eller omega 3 kapsel. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 52 minuter sedan, DRAKULLA sade: Det går ju också att balansera omega 3 & 6 med några extra sillbitar, lax eller omega 3 kapsel. Har läst/hört nånstans (Nina Teicholz?) att det hjälper inte "att balansera omega 3 & 6". Man måste helt enkelt minska intag av omega 6 för att få bättre hälsa. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 19 timmar sedan, kickilotta sade: Jordnötter = Omega6! Jag ser att jag får bli försiktigare med valnötter, de tycks vara riktiga värstingar. Hasselnötter o mandlar, cashew och pistage ät bättre val! ' Cashew är jag lite tveksam till sen jag lästa om framtagandet av dem, på Martinas blogg... Så frätande skal att arbetarna som plockar ut dem ur skalen, får frätskador på händerna/fingrarna... https://martinajohansson.se/oetiskt-med-cashewnotter/ 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 Hos Nelins i Uppsala finns jordnötter med skal i lösvikt och jag håller med Maria F, de är himla goda! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 2 timmar sedan, iAnna sade: Har läst/hört nånstans (Nina Teicholz?) att det hjälper inte "att balansera omega 3 & 6". Man måste helt enkelt minska intag av omega 6 för att få bättre hälsa. Men om jag förstått det hela rätt så är det just balansen mellan omega3 och omega 6 som helst ska ha ett ratio på 1:1 och att balansen är viktigare än mängden. Menar du att man endast kan minska på omega6 för att få balans eller att enbart få ner det? Vad är då poängen med att få i sig omega3 om man ej kan höja Omega3- värdet till balansnivå? Förklara gärna. Jag vill förstå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 Jag för min del tänker att Omega6 brukar det finnas gott om i processad mat (oljor o annat). Om jag då slutar att inta dessa produkter så hamnar jag genast i ett bättre läge. Jag tänker mer på att få i mig mindre av Omega6 - inte att plussa på med stora tillskott av Omega3. Även om jag tänker på att äta mer av det som har en så bra fettbalans som möjligt. http://matkalkyl.se/naringsamnen-omega6.php Kostdoktorn om Omega6 och allergier. https://www.dietdoctor.com/se/vad-gor-dig-allergisk 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 4 timmar sedan, iAnna sade: Har läst/hört nånstans (Nina Teicholz?) att det hjälper inte "att balansera omega 3 & 6". Man måste helt enkelt minska intag av omega 6 för att få bättre hälsa. Vi har diskuterat det i den här tråden men kom inte till någon slutsats. Stämmer att Nina Teicholz är skeptisk till att man ska äta extra omega 3. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 22 timmar sedan, MariaF sade: Det heter så på landets framsida... Och till himlen lär jag aldrig komma så vad det heter eller smakar där, får jag aldrig veta..! OT men vi säger himla i också i Göteborg 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 On 2018-12-07 at 18:03, ES_ sade: Okej, så jag bör alltså välja något annat i komplement till middagen än nötter. Om jag ska lägga till nog med kolhydrater genom exempelvis grönsaker så behöver jag en sån absurd mängd grönsaker dock.. Nu är vi alla olika intresserade av matlagning, nötter eller inte tycker jag kan styras av rätten man äter. Håller med Zepp, att äta nötter för att bara fylla upp kolhydraterna kanske inte är det bästa valet. Hackade mandlar, jordnötter eller cashewnötter i asiatisk gryta är en god smakförstärkare eller testa Kostdoktorns Paleobröd. Det är ett jättegott bröd som vi äter här hemma (dock i måttliga mängder för vår del då vi testar Keto) Beroende på vad du äter till frukost - lite hakade nötter på yoghurten? https://www.dietdoctor.com/se/recept/paleobrod 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 2 timmar sedan, Fundersam sade: OT men vi säger himla i också i Göteborg Men var tror du Sveriges framsida ligger??? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 24 minuter sedan, Effie sade: Men var tror du Sveriges framsida ligger??? Jag tror hon tror att det är Ljungskile, men vi vet ju att det är Götet som är Sveriges framsida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ES_ Posted December 13, 2018 Author Share Posted December 13, 2018 Sjukt mycket off-topic i den här tråden.. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 13, 2018 Share Posted December 13, 2018 27 minuter sedan, ES_ sade: Sjukt mycket off-topic i den här tråden.. Det är inte så lätt för dem på framsidan att hålla sig till ämnet. Det enkla svaret på vilka kolhydrater man kan ska välja är ... de som inte är raffinerade (det finns säkert undantag ) (men mjöl, socker, juicer är exempel på raffinerade kolhydrater och de bör undvikas elller ätas i begränsade mängder oavsett om man äter LCHF eller inte) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 13, 2018 Share Posted December 13, 2018 2 timmar sedan, ES_ sade: Sjukt mycket off-topic i den här tråden.. Kallas för forumsyndromet. Lika bra att du vänjer dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monica Palmgren Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Problemet med jordnötter är att de man köper i påse som snacks innehåller ofta mycket raffinerat skit och är värmeprocessade. Dålig näring helt enkelt. Bättre se till att köpa HELA jordnötter med skal på, och så skala dom själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts