Gå till innehåll

[Recept] Recept på gott nötbröd

Recommended Posts

I början av vår LCHF-tid saknade vi bröd, så jag experimenterade med olika varianter tills jag för ett halvår sedan fastnade för detta bröd, som är lättbakat, nyttigt, hållfast, hållbart ett par veckor i kylen.

Det innehåller framför allt valnötter och linfrön vilket ger det en tydlig omega-3-profil, men även nyponskalmjöl som visserligen innehåller en del kh men är rikt på C-vitamin, ägg samt bär och kryddor efter behag. Så här gör jag det:

150 g valnötsmjöl (riv för hand eller använd mixer)

50 g krossade linfrön

50 g linfrömjöl

50 g nyponskalmjöl

50 g kärnor (solros, pumpa etc)

50 g bär el frukt (tranbär, goji, torkade aprikoser)

4 ägg

1 tsk salt

2 tsk bakpulver

brödkryddor efter smak

späd med vatten så den blir lätt att arbeta med, ska vara ganska fast

Klä en brödform med bakplåtspapper (kan återanvändas någon gång)

Lägg i smeten med slickepott

Grädda 160 grader upp och nervärme i 70-80 min

Låt svalna något

Ta försiktigt brödet ur formen och låt svalna till rumstemperatur på galler som ger luft runtom

OBS - innan brödet svalnat är det inte hållfast och bryts lätt sönder!

Min ugn rymmer tre formar i bredd så det är vad jag bakar - tredubbla då satsen.

Man kan naturligtvis variera en hel del. Alternativ till valnötsmjöl är mandel eller hasselnöt, men de har för mycket omega-6 för mitt tycke. Nyponskalmjöl kan ersättas med kokosmjöl för att reducera kh, liksom bär/frukt kan ersättas med mer frön.

Brödet innehåller cirka 80E% fett, 13E% protein och 6E% kh.

Eftersom jag arbetar i Köpenhamn var jag före LCHF såld på smörrebröd och tyckte det var trist att behöva ge upp dem - men med detta nötbröd gör jag smörrebrödsinspirerade lunchmackor och tar med. Och när vi har "fredagsbröd" med frallor och massor pålägg tar jag bara fram mitt nötbröd :) Lycka till och smaklig spis!

190266_4011889220719_891086689_n.jpg

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjell, har du provat med hela linfrön? Jag tänkte på det där med blåsyran. Visst, den lär brytas ner eller förångas, eller vad som nu sker, vid upphettning, men ändå känns hela bättre. Dessutom har jag ett recept där hela funkar bra. Jag ska försöka lägga det hit. Jag tror jag googlat det någon gång så det är inte mitt eget men jag kan ha ändrat på det lite.

Länk till inlägg

Jag använder hela linfrön i mitt bröd. Sofie Hexeberg's recept som jag modifierat genom att ersätta havreklin med fibrex. Tycker den är väldigt go och hela frön fungerar bra för mig. Brukar göra den på ca. dubblasatser för att fylla min brödform från biltema ;)

Länk till inlägg

Jo jag tar hela linfrön ibland, det går utmärkt!

Jag har aldrig tänkt på detta med Omega-6 i mandelmjöl, hur är det med Cocosmjöl innehåller det mer Omega-3? Jag har ätit LCHF i 6 år, men inte förrän nu det sista halvåret upptäckt cocosmjölet. Har upptäckt att kolhydratinnehållet i cocosmjöl kan variera mellan olika märken, från 4 till 17 gram, det har gjort mig lite tveksam och undrat om det verkligen innehåller bara 4 gram i den sort som sägs göra det.
Länk till inlägg

Jag har aldrig tänkt på detta med Omega-6 i mandelmjöl, hur är det med Cocosmjöl innehåller det mer Omega-3? Jag har ätit LCHF i 6 år, men inte förrän nu det sista halvåret upptäckt cocosmjölet. Har upptäckt att kolhydratinnehållet i cocosmjöl kan variera mellan olika märken, från 4 till 17 gram, det har gjort mig lite tveksam och undrat om det verkligen innehåller bara 4 gram i den sort som sägs göra det.

Kokos innehåller försumbara mängder fleromättade fetter, alltså varken omega-3 eller omega-6. Nästan allt fett är mättat. Varför kh-innehållet i kokosmjöl uppges variera vet jag inte. Kokosmjöl tycker jag är bra att använda!

Länk till inlägg

Kokos innehåller försumbara mängder fleromättade fetter, alltså varken omega-3 eller omega-6. Nästan allt fett är mättat. Varför kh-innehållet i kokosmjöl uppges variera vet jag inte. Kokosmjöl tycker jag är bra att använda!

Ja, jag gillar också det cocosmjöl jag använt (4gram kolhydrater/100gram), brukar baka ett bröd med ägg, ost,cocosmjöl, fiberhusk, linfrön och lite salt och bakpulver.
  • Gilla 1
Länk till inlägg