Mafishmaya Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 Jag har just sökt ett arbete inom flyget där man gjorde ett CDT prov, ett alkoholtest, som visade sig vara förhöjt. Jag hade 2,7 istället för godkända 2,0. Mitt värde motsvarar tydligen en väldigt hög konsumtion dagligen. När jag tog provet fastade jag (kaffe-te-misosoppa-injefärsjuice) och var då inne på dag 20.... Visst finns det ett samband mellan höga halter av kolhydrat fattigt tranferrin (CDT) och ketos?! Jag har gått ned drygt 10 kilo på min fasta och har mått toppen hela tiden. Nu är jag bara väldigt ledsen över att jag kanske inte kommer få jobbet.... om jag inte lyckas förklara mitt höga CDT värde. Självklart har jag inte druckit alkohol under min fasta.... Är det någon som kan förklara vad som har hänt!? 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 16 minuter sedan, Mafishmaya sade: Jag har just sökt ett arbete inom flyget där man gjorde ett CDT prov, ett alkoholtest, som visade sig vara förhöjt. Jag hade 2,7 istället för godkända 2,0. Mitt värde motsvarar tydligen en väldigt hög konsumtion dagligen. När jag tog provet fastade jag (kaffe-te-misosoppa-injefärsjuice) och var då inne på dag 20.... Visst finns det ett samband mellan höga halter av kolhydrat fattigt tranferrin (CDT) och ketos?! Jag har gått ned drygt 10 kilo på min fasta och har mått toppen hela tiden. Nu är jag bara väldigt ledsen över att jag kanske inte kommer få jobbet.... om jag inte lyckas förklara mitt höga CDT värde. Självklart har jag inte druckit alkohol under min fasta.... Är det någon som kan förklara vad som har hänt!? Nu så har jag lixom ingen koll på vad CDT står för? Nu googlade jag lite anorlunda och fick således detta svaret: "Ett förhöjt CDT-värde orsakas i regel endast av alkohol och för att nå över referensvärdet krävs det att konsumtionen är mycket hög. Det behövs ett alkoholintag på i genomsnitt minst 450 gram ren alkohol per vecka eller motsvarande 50-80 gram ren alkohol per dag under de senaste 1-4 veckorna före provtagningen för att nå över referensnivån. Det betyder att du behöver dricka en flaska vin per dag alternativt 3-4 burkar starköl per dag under en längre period för att CDT-värdet ska öka. " https://www.blodkollen.se/sv/analys/cdt Fattar fortfarande inte vad det är vad de mäter!? Iallafall, så minns jag ett omskrivet fall, dvs en pilot, som var lite rund.. nåja låt oss utgå från att han var mer än normalt rund för sin ålder.. iallafall du måste få hälsocertifikat för få fortsätta som pilot, kapten eller styrman samma oavsett för man vill inte ha piloter som får plötslig hjärtinfarkt hur som helst! Iallafall han sattes på bantning.. förmodligen någon sådandär flygvärdinnediet, typ VLCD/soppor/WW/Alevo/andra rätt dumma kostupplägg! Iallafall så gick han ner i vikt men åkte fast i alkoholkontrollen.. nu så var det här seriöst.. menna en pilot med högt utslag, så de tog han till blodkontroll, dvs då är det betydligt lättare att mäta alkohol och skilja det från olika ketoner, som han hade rätt gott utav iomed att han bantade/gick ner i vikt! Dvs jag har fortfarande ingen aning om CDT dvs kolydratfattigt transferin påverkas utav bantning/fasta/kolhydratfattig diet.. men allvarligt talat.. "kolhydratfattigt transferin" säger väl en hel del iallafall oså får man fråga de som tar proverna hur man får upp kolhydrathalterna i transferinet om man äter en kolhydratfattig diet typ en ketogen diet? iallafall så googlade jag transferrin, dvs jag blev lixom inte mycket klokare? "Transferrin är ett transportglobulin som bildar komplex med och transporterar järn i blodplasman" https://sv.wikipedia.org/wiki/Transferrin Dvs det jag känner mig mer bekväm med är HBA1c, dvs glykoliserade röda blodkroppar som per se visar hur högt medelsocker man haft under cirka tre månader.. iallafall så vill jag varna o det bestämda för LCHF/bantning/fasta/gå ner i vikt iomed att det som regel leder dels till färre glykolisaerade blodkroppar, mer ketonkroppar! Dvs det är hur lätt som helst att dels åka fast i alkoholkontroll samt få lägre glykoliserade blodkroppar! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 En snabb sökning visar att det kan finnas felkällor. Socialstyrelsen: CDT stiger lätt under graviditeten. Det finns endast ett fåtal andra orsaker förutom alkohol till ett förhöjt CDT-värde, till exempel en ytterst sällsynt grupp av medfödda metaboliska sjukdomar som kallas CDG (congenital disorders of glycosylation). Transportstyrelsen: Om CDT-värdet varierar från en provtagning till en annan, är det inte en genetisk faktor som orsakar de förhöjda värdena. Läkartidningen: CDT-mätning kan ske med HPLC (högtrycksvätskekromatografi), kapillärelektrofores eller immunokemi. Resultaten är dock inte direkt jämförbara.../ Det är känt att mätning av CDT med immunokemisk metodik kan ge falskt höga mätvärden [3]. Transportstyrelsen har stött på fall där metoden gett förhöjda värden medan omanalys med HPLC visat värden inom referensintervallet. Riskbruk: Falskt positiva värden är alltså sällsynta men förekommer vid enstaka fall av svår leversjukdom, framför allt primär biliär cirros. Även kronisk virushepatit kan ge förhöjda värden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 Välkommen till forumet, Mafishmaya Först av allt uppmanar jag dig att kolla upp dina värden inom sjukvården så att du inte har en allvarlig sjukdom oavsett orsak. Potentiellt dåliga levervärden måste kollas upp!!! Nedanstående är endast information, ska inte tas som ursäkt för att inte ta kontakt med sjukvården. Det är vanligt att man vill ta blodprover fastande men då avser man 12 timmars fastande från en standard kost. 20 dagars fastande har naturligtvis avgörande effekter på resultat av provtagning då man kommer vara i ett stabilt katabolt tillstånd. Jag har gjort lite efterforskning och hittade att CDT kan vara förhöjt vid katabolt tillstånd och i vissa fall flaggar man för det som en felkälla för CDT-prov., se t.ex. https://www.verywellmind.com/cdt-testing-detects-heavy-drinking-67675 ”There are some biological factors that can falsely increase CDT levels, such as genetic variants, female hormones, iron stores, low body mass index, catabolic states, chronic pulmonary disease, and end-stage liver disease.” Jag har hittat två vetenskapliga artiklar där man kopplat förhöjda CDT-värden till katabolt tillstånd. I den första artikeln så identifierar man 11 patienter på ett psykiatriskt sjukhus (en miljö som nutritionsforskare gillar då man har fysiskt friska personer i sjukhusmiljö) som inte drack stora mängder alkohol men hade under kort tid tappat mycket vikt pga lågt intag av mat. Av de 11 fick 6 förhöjda CDT-värden. En av dessa var en kvinna med T1-diabetes som var dåligt hanterad och som hade hamnat i ketoacidos flera gånger. ”Why is CDT elevated in catabolic states? Glycosyltrans- ferases, enzymes which are involved in the glycosylation of transferrin, are inhibited by the ethanol metabolite acetaldehyde (Ghosh et al., 1993; Xin et al., 1995). This results in decreased synthesis of fully glycosylated transferrin and contributes to the elevation of CDT in subjects with excessive alcohol intake. In catabolic states, ketones are formed, one of which is aceto- acetate (Stryer, 1988). Acetoacetate and acetaldehyde bear structural similarities (Fig. 1). Therefore, it is possible that acetoacetate could also inhibit glycosyltransferases, resulting in an increase of CDT (Scheme 1). Interestingly, patient #6 had type I diabetes with repeating ketoacidosis, which supports this theory. ” CARBOHYDRATE-DEFICIENT TRANSFERRIN IS ELEVATED IN CATABOLIC FEMALE PATIENTS ANDREAS REIF*, HEIKE KELLER, MARC SCHNEIDER, STEPHAN KAMOLZ, ARMIN SCHMIDTKE and ANDREAS J. FALLGATTER <Googla, jag får en ohanterligt lång länk till den här artikeln> Den andra artikeln är också av Andreas Reid och i det här fallet har man gått tillbaka i journaler och identifierat personer med anorexia och begränsad alkoholkonsumtion men funnit att en stor andel hade förhöjda CDT-värde. ”Abstract Carbohydrate-deficient transferrin (CDT) is a commonly used biomarker for alcohol abuse; however, recent findings questioned its diagnostic value in catabolic subjects. We have thus investigated possible changes of CDT in patients suffering from eating disorders. Retrospectively, CDT values of patients with eating disorders were identified. Twenty-four non-alcoholic subjects could be found, in which CDT was determined at least once during stationary psychotherapy. Anorexia nervosa patients had pathological CDT concentrations in 57% of cases; conversely, bulimia nervosa patients had normal CDT. Patients with initially elevated CDT tended to be more seriously ill than those without. During therapy, the body mass index of anorexia nervosa patients normalized, paralleled by declining CDT. In anorexia nervosa patients, CDT is unsuitable as a marker of alcohol abuse, but it might serve as a parameter indicating prognosis and disease severity. However, case-control studies with larger samples are warranted.” ”Clinicians thus should be aware that the differential diagnosis of CDT elevation involves both weight loss and alcohol abuse.” http://www.nervenklinik.ukw.de/fileadmin/uk/psychiatrie/Dokumente/Forschung/Psychiatric_Neurobiology_and_Bipolar_Disorder_Program/CDT_in_anorexia.pdf 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mafishmaya Posted December 10, 2018 Author Share Posted December 10, 2018 19 timmar sedan, Zepp sade: Nu så har jag lixom ingen koll på vad CDT står för? Nu googlade jag lite anorlunda och fick således detta svaret: "Ett förhöjt CDT-värde orsakas i regel endast av alkohol och för att nå över referensvärdet krävs det att konsumtionen är mycket hög. Det behövs ett alkoholintag på i genomsnitt minst 450 gram ren alkohol per vecka eller motsvarande 50-80 gram ren alkohol per dag under de senaste 1-4 veckorna före provtagningen för att nå över referensnivån. Det betyder att du behöver dricka en flaska vin per dag alternativt 3-4 burkar starköl per dag under en längre period för att CDT-värdet ska öka. " https://www.blodkollen.se/sv/analys/cdt Fattar fortfarande inte vad det är vad de mäter!? Iallafall, så minns jag ett omskrivet fall, dvs en pilot, som var lite rund.. nåja låt oss utgå från att han var mer än normalt rund för sin ålder.. iallafall du måste få hälsocertifikat för få fortsätta som pilot, kapten eller styrman samma oavsett för man vill inte ha piloter som får plötslig hjärtinfarkt hur som helst! Iallafall han sattes på bantning.. förmodligen någon sådandär flygvärdinnediet, typ VLCD/soppor/WW/Alevo/andra rätt dumma kostupplägg! Iallafall så gick han ner i vikt men åkte fast i alkoholkontrollen.. nu så var det här seriöst.. menna en pilot med högt utslag, så de tog han till blodkontroll, dvs då är det betydligt lättare att mäta alkohol och skilja det från olika ketoner, som han hade rätt gott utav iomed att han bantade/gick ner i vikt! Dvs jag har fortfarande ingen aning om CDT dvs kolydratfattigt transferin påverkas utav bantning/fasta/kolhydratfattig diet.. men allvarligt talat.. "kolhydratfattigt transferin" säger väl en hel del iallafall oså får man fråga de som tar proverna hur man får upp kolhydrathalterna i transferinet om man äter en kolhydratfattig diet typ en ketogen diet? iallafall så googlade jag transferrin, dvs jag blev lixom inte mycket klokare? "Transferrin är ett transportglobulin som bildar komplex med och transporterar järn i blodplasman" https://sv.wikipedia.org/wiki/Transferrin Dvs det jag känner mig mer bekväm med är HBA1c, dvs glykoliserade röda blodkroppar som per se visar hur högt medelsocker man haft under cirka tre månader.. iallafall så vill jag varna o det bestämda för LCHF/bantning/fasta/gå ner i vikt iomed att det som regel leder dels till färre glykolisaerade blodkroppar, mer ketonkroppar! Dvs det är hur lätt som helst att dels åka fast i alkoholkontroll samt få lägre glykoliserade blodkroppar! Tack Zepp;) Jag skall genast kolla upp det där med den runda piloten...... det låter ju som vi har haft en likartad åkomma! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mafishmaya Posted December 10, 2018 Author Share Posted December 10, 2018 18 timmar sedan, Tureborgaren sade: En snabb sökning visar att det kan finnas felkällor. Socialstyrelsen: CDT stiger lätt under graviditeten. Det finns endast ett fåtal andra orsaker förutom alkohol till ett förhöjt CDT-värde, till exempel en ytterst sällsynt grupp av medfödda metaboliska sjukdomar som kallas CDG (congenital disorders of glycosylation). Transportstyrelsen: Om CDT-värdet varierar från en provtagning till en annan, är det inte en genetisk faktor som orsakar de förhöjda värdena. Läkartidningen: CDT-mätning kan ske med HPLC (högtrycksvätskekromatografi), kapillärelektrofores eller immunokemi. Resultaten är dock inte direkt jämförbara.../ Det är känt att mätning av CDT med immunokemisk metodik kan ge falskt höga mätvärden [3]. Transportstyrelsen har stött på fall där metoden gett förhöjda värden medan omanalys med HPLC visat värden inom referensintervallet. Riskbruk: Falskt positiva värden är alltså sällsynta men förekommer vid enstaka fall av svår leversjukdom, framför allt primär biliär cirros. Även kronisk virushepatit kan ge förhöjda värden. 2 timmar sedan, Skärfläcka sade: Välkommen till forumet, Mafishmaya Först av allt uppmanar jag dig att kolla upp dina värden inom sjukvården så att du inte har en allvarlig sjukdom oavsett orsak. Potentiellt dåliga levervärden måste kollas upp!!! Nedanstående är endast information, ska inte tas som ursäkt för att inte ta kontakt med sjukvården. Det är vanligt att man vill ta blodprover fastande men då avser man 12 timmars fastande från en standard kost. 20 dagars fastande har naturligtvis avgörande effekter på resultat av provtagning då man kommer vara i ett stabilt katabolt tillstånd. Jag har gjort lite efterforskning och hittade att CDT kan vara förhöjt vid katabolt tillstånd och i vissa fall flaggar man för det som en felkälla för CDT-prov., se t.ex. https://www.verywellmind.com/cdt-testing-detects-heavy-drinking-67675 ”There are some biological factors that can falsely increase CDT levels, such as genetic variants, female hormones, iron stores, low body mass index, catabolic states, chronic pulmonary disease, and end-stage liver disease.” Jag har hittat två vetenskapliga artiklar där man kopplat förhöjda CDT-värden till katabolt tillstånd. I den första artikeln så identifierar man 11 patienter på ett psykiatriskt sjukhus (en miljö som nutritionsforskare gillar då man har fysiskt friska personer i sjukhusmiljö) som inte drack stora mängder alkohol men hade under kort tid tappat mycket vikt pga lågt intag av mat. Av de 11 fick 6 förhöjda CDT-värden. En av dessa var en kvinna med T1-diabetes som var dåligt hanterad och som hade hamnat i ketoacidos flera gånger. ”Why is CDT elevated in catabolic states? Glycosyltrans- ferases, enzymes which are involved in the glycosylation of transferrin, are inhibited by the ethanol metabolite acetaldehyde (Ghosh et al., 1993; Xin et al., 1995). This results in decreased synthesis of fully glycosylated transferrin and contributes to the elevation of CDT in subjects with excessive alcohol intake. In catabolic states, ketones are formed, one of which is aceto- acetate (Stryer, 1988). Acetoacetate and acetaldehyde bear structural similarities (Fig. 1). Therefore, it is possible that acetoacetate could also inhibit glycosyltransferases, resulting in an increase of CDT (Scheme 1). Interestingly, patient #6 had type I diabetes with repeating ketoacidosis, which supports this theory. ” CARBOHYDRATE-DEFICIENT TRANSFERRIN IS ELEVATED IN CATABOLIC FEMALE PATIENTS ANDREAS REIF*, HEIKE KELLER, MARC SCHNEIDER, STEPHAN KAMOLZ, ARMIN SCHMIDTKE and ANDREAS J. FALLGATTER <Googla, jag får en ohanterligt lång länk till den här artikeln> Den andra artikeln är också av Andreas Reid och i det här fallet har man gått tillbaka i journaler och identifierat personer med anorexia och begränsad alkoholkonsumtion men funnit att en stor andel hade förhöjda CDT-värde. ”Abstract Carbohydrate-deficient transferrin (CDT) is a commonly used biomarker for alcohol abuse; however, recent findings questioned its diagnostic value in catabolic subjects. We have thus investigated possible changes of CDT in patients suffering from eating disorders. Retrospectively, CDT values of patients with eating disorders were identified. Twenty-four non-alcoholic subjects could be found, in which CDT was determined at least once during stationary psychotherapy. Anorexia nervosa patients had pathological CDT concentrations in 57% of cases; conversely, bulimia nervosa patients had normal CDT. Patients with initially elevated CDT tended to be more seriously ill than those without. During therapy, the body mass index of anorexia nervosa patients normalized, paralleled by declining CDT. In anorexia nervosa patients, CDT is unsuitable as a marker of alcohol abuse, but it might serve as a parameter indicating prognosis and disease severity. However, case-control studies with larger samples are warranted.” ”Clinicians thus should be aware that the differential diagnosis of CDT elevation involves both weight loss and alcohol abuse.” http://www.nervenklinik.ukw.de/fileadmin/uk/psychiatrie/Dokumente/Forschung/Psychiatric_Neurobiology_and_Bipolar_Disorder_Program/CDT_in_anorexia.pdf TACK!!! Det här var väldigt användbar information..... jag skall genast hänvisa flygläkaren till de vetenskapliga artiklarna. jag har letat själv men har haft väldigt svårt att hitta någonting vetenskapligt. Kanske kan det rädda situationen tillsammans med ett lågt värde på ett PHET test:)) Jag tackar med stor ödmjukhet för alla era svar, ert engagemang och hjälpsamhet!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 4 timmar sedan, Mafishmaya sade: Tack Zepp;) Jag skall genast kolla upp det där med den runda piloten...... det låter ju som vi har haft en likartad åkomma! Nu tror jag att jag hittat artikeln? "De blev uppmärksammade på problemet sedan en 58-årig överviktig pilot kontaktat Rössner och berättat att han plötsligt hade problem med att få sin tjänstebil att starta. Alkolåset visade på 0,2 promille alkohol i blodet, trots att mannen i fråga är helnykterist. Mannens diet var orsaken till utslaget. Ett kraftigt minskat kaloriintag hade lett till ökade halter av aceton i utandningsluften, och detta fick alkolåset att visa rött." https://www.svd.se/bantare-kan-nobbas-av-alkolas Sen så begriper jag hur som helst inte det där med CDT! Och iomed att Rössner näms så är det nog typ någon form av "flygvärdinnediet", VLCD, eller pulver! Dvs den ökade halten Acceton i utandningsluften betyder i princip att han är i ketos! Inte nog med det, Epileptiker använder just Ketonix dvs ungefär en alkomätare för att mäta att de är i tillräckligt hög ketos för att undvika epileptiska anfall! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts