Jump to content

Tunga Täcken

Stackars Jack

Recommended Posts

Hej Vänner. Har läst på lite om tunga täcken. Låter nog extremt konstigt om man inte hört talas om detta tidigare. Men lite kortfattat så är det som det låter, alltså täcken som väger ganska mycket mellan 7-12 kilo är vanligt.

Och dom ska tydligen fungera bra för oss med sömnproblem av olika nivå och orsaker. Har själv lite problem med sömnen, tar tid att somna, ligger inte still när jag väl somnat, vaknar ganska ofta under natten,känner mig inte utsövd när jag vaknar. Skiftarbete hjälper nog inte heller. Tror nog att många kan känna igen sig i något av detta. 

Och nu undrar jag om någon av er har provat eller känner någon som blivit hjälpt av att använda tunga täcken. 

Är man lurad om man investerar i ett sådant täcke?  Lite respons från en pålitlig källa och inte bara försäljarens argument skulle hjälpa mig att ta ett beslut om det blir affär eller inte. Täckena är ganska dyra så lite mer information/erfarenhet av produkten skulle uppskattas.

• Like 2

8 minuter sedan, patrix sade:

Låter inte något vidare. Bättre sömn uppnås nog mer framgångsrikt med LCHF, träning och periodisk fasta.

Minns ni vattensängarna på 90-talet? :)

Hej och tack för din åsikt. Har varit ganska trogen Lchfare sen 2014 och fasta gör jag av bara naturen😁 Det kan vara så att träning skulle hjälpa. Men jag tror nog mer på att det är skiftarbetet med nattjobb som spökar för mig. Men lite mer träning skulle nog inte skada. 

• Like 6

9 minuter sedan, Wivianne sade:

Jag köpte ett tungt täcke, 8 kilo för några månader sedan. Det tar ett tag att vänja sig. Man måste ha lite tålamod innan de positiva effekterna kommer. 

Det täcke jag köpte hade ett skyddsöverdrag, som någon sorts plombering, och var den intakt gick det att skicka tillbaka täcket. Man kunde alltså prova på täcket och sova med det bara skyddet var på.

För mig tog det nästan en vecka innan jag började sova bättre. Nu sover jag 4 - 5 timmar i sträck vilket jag inte gjort på 30 år. Det känns som om man får en kram när man lägger sig. Täcket sluter om kroppen på ett lugnande sätt. Måste nog säga att reklamen om täcket stämmer. Jag kan inte vara utan det nu och rekommenderar det varmt.

Oj va bra att någon som testat svarar. Var lite tveksam om det fanns erfarenheter i detta ämne här. Men forumet levererar även i dessa frågor😄. Tycker om tanken/känslan att den ger en lugnande sätt med en kram  som avslutning på kvällen. 

Tack för svaret.

• Like 5

10 minuter sedan, AnnikaB sade:

Jag vet en del som har så kallade kedjetäcken och äntligen kan de sova. Jag kan tänka mig att ha ett - när jag var tonåring älskade jag ha tyngd på mig när jag sov och hade gärna ett par tre stycken täcken för att få tyngd. Har gärna det idag också och har funderat på att skaffa ett. 

Börjar tro mer och mer på att detta skulle hjälpa mig med min sömn. Att ha flera täcken skulle nog inte fungera för mig,skulle bli sjukt varmt tror jag. 

Tack för svaret det hjälper mycket.

• Like 5

2 minuter sedan, Stackars Jack sade:

Börjar tro mer och mer på att detta skulle hjälpa mig med min sömn. Att ha flera täcken skulle nog inte fungera för mig,skulle bli sjukt varmt tror jag. 

Tack för svaret det hjälper mycket.

Det är kallt ute, prova några nätter med att sova med öppet fönster och något tyngre än morderna täcken, t.ex. ett gammaldags vadmalstäcke, en hel packe påslakan, tunga filtar eller något liknande. 

• Like 4
  • Thanks 1

23 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Det är kallt ute, prova några nätter med att sova med öppet fönster och något tyngre än morderna täcken, t.ex. ett gammaldags vadmalstäcke, en hel packe påslakan, tunga filtar eller något liknande. 

Skulle kanske vara ett billigt sätt att testa om det skulle fungerar för mig. Men vet inte om jag får ihop 8 kg i täcken och lakan mm. 

Men ska definitivt kolla om det är möjligt. Tack för förslaget.

• Like 3

12 minuter sedan, Little Redhead sade:

Dricker du kaffe? Jag trodde att jag inte blev påverkad av kaffe men när jag slutade att dricka kaffe så blev min sömn så otroligt mycket bättre. Jag somnar fortare och sover djupare. 

Tanken har slagit mig att det kan vara kaffet som spökar. Men att sluta med det är absolut sista utvägen😋

Har druckit kaffe i minst 30 år och det släpper man inte så lätt. Har inga andra symtom som kaffet skulle kunna orsaka tex orolig mage eller liknande. 

Så jag provar lite andra saker först, men funkar inte det så måste kaffet bort😢

Tack för förslaget/rådet men hoppas att det inte går så långt😅

• Like 4

Jag fick låna ett kedjetäcke via vården för några år sedan. Skulle väl inte säga att effekten var revolutionerande, men sov i alla fall lite bättre&djupare och det kändes himla mysigt. Var dock lite bökigt när man vaknade på natten och behövde lyft 8 kilo för att dricka vatten eller gå på toa.

Tyckte dock inte täcket var så pass bra att det var värt att köpa ett för egna pengar eller dra igång projektet med att försöka fixa ett via vården. Kräves tydligen en psykiatriker eller dylikt som utskrivare och jag hade ingen sådan, då jag inte behövde hjälp med min psykiska hälsa, så blev inge täckte. 

Funkar lika bra att använda vanliga men tunga täcken tycker jag, ser får man ha ett fönster lite på glänt så det inte blir för varmt. 

Grejen med sömnproblem är att de ofta orsakas av att man lärt kroppen fel, det vill säga att man inte ska sova i sängen. Ju längre man ligger där och lider och sprattlar, desto värre blir det och desto mer inpräntat i kroppen blir det. I de fallen gör ju täcket varken till eller från. Har man sömnproblem av andra skäl dock t.ex oro, stress eller vad det nu kan vara, så kan nog täcket hjälpa. 

• Like 3
  • Thanks 1

Guest Tureborgaren
  • "Koffeinhaltiga drycker och alkohol försämrar sömnen. Både insomning, sömndjup och sömnlängd påverkas. Det kan därför vara bra att inte dricka kaffe eller andra koffeinhaltiga drycker som te, cola eller energidrycker sent på dagen. Dock är det väldigt individuellt hur sent man kan dricka koffeinhaltiga drycker. Det bästa är att du prövar dig fram vad som gäller för dig. Det kan också vara bra att tänka på att den totala mängden koffein under dagen har betydelse."

Ur SOV GOTT En liten bok  för sömnlösa  och andra som  vill sova bättre https://www.1177.se/Dokument/Kronoberg/sömnboken_2016_2.pdf?epslanguage=sv

Finns många bra tips i boken, om du är intresserad.

4 minuter sedan, Elinor sade:

Jag fick låna ett kedjetäcke via vården för några år sedan. Skulle väl inte säga att effekten var revolutionerande, men sov i alla fall lite bättre&djupare och det kändes himla mysigt. Var dock lite bökigt när man vaknade på natten och behövde lyft 8 kilo för att dricka vatten eller gå på toa.

Tyckte dock inte täcket var så pass bra att det var värt att köpa ett för egna pengar eller dra igång projektet med att försöka fixa ett via vården. Kräves tydligen en psykiatriker eller dylikt som utskrivare och jag hade ingen sådan, då jag inte behövde hjälp med min psykiska hälsa, så blev inge täckte. 

Funkar lika bra att använda vanliga men tunga täcken tycker jag, ser får man ha ett fönster lite på glänt så det inte blir för varmt. 

Grejen med sömnproblem är att de ofta orsakas av att man lärt kroppen fel, det vill säga att man inte ska sova i sängen. Ju längre man ligger där och lider och sprattlar, desto värre blir det och desto mer inpräntat i kroppen blir det. I de fallen gör ju täcket varken till eller från. Har man sömnproblem av andra skäl dock t.ex oro, stress eller vad det nu kan vara, så kan nog täcket hjälpa. 

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Har inte heller psykiska problem vad jag vet i alla fall, utan livet känns rätt så stressfritt ut. Men jobbet kräver nattskift 12 timmars så det krånglar till det hela.

Och yngre blir jag ju inte, för tidigare när man var ung så sov man ju hur som helst och var som helst. Men efter 40 så har det blivit sämre periodvis och nu vid 45 ganska så regelbundet att sömnen är dålig.

Men Jag tar till mig av vad ni skriver och är tacksam som tusan för alla tips jag får.

• Like 3

26 minuter sedan, Tureborgaren sade:
  • "Koffeinhaltiga drycker och alkohol försämrar sömnen. Både insomning, sömndjup och sömnlängd påverkas. Det kan därför vara bra att inte dricka kaffe eller andra koffeinhaltiga drycker som te, cola eller energidrycker sent på dagen. Dock är det väldigt individuellt hur sent man kan dricka koffeinhaltiga drycker. Det bästa är att du prövar dig fram vad som gäller för dig. Det kan också vara bra att tänka på att den totala mängden koffein under dagen har betydelse."

Ur SOV GOTT En liten bok  för sömnlösa  och andra som  vill sova bättre https://www.1177.se/Dokument/Kronoberg/sömnboken_2016_2.pdf?epslanguage=sv

Finns många bra tips i boken, om du är intresserad.

Ska definitivt läsa på om detta och har kollat upp länkarna du delade med dig av. Det var ganska allvarliga sjukdomar/problem som täckena används till. Men det kanske kan hjälpa mig att ligga still för det känns som det är det jag vaknar av.

Har fått mycket att tänka på, så om jag sover dåligt inatt så skyller jag på det😀

Tack.

• Like 5

2 timmar sedan, Stackars Jack sade:

Tanken har slagit mig att det kan vara kaffet som spökar. Men att sluta med det är absolut sista utvägen😋

Har druckit kaffe i minst 30 år och det släpper man inte så lätt. Har inga andra symtom som kaffet skulle kunna orsaka tex orolig mage eller liknande. 

Så jag provar lite andra saker först, men funkar inte det så måste kaffet bort😢

Tack för förslaget/rådet men hoppas att det inte går så långt😅

Jag har också varit en riktig kaffetunna, och säkert druckit i 30 år... och ständigt en kopp kaffe i handen, du vet - en på morgonen, en direkt när jag kom till jobbet, två vid 9-fikat, en efter lunch, två till 15-fikat, en direkt när jag kom hem, en efter middagen och en i bilen på väg till kidsens träningar... Ja du fattar... hela hela tiden. I februari däckade jag i influensan och åt inte mat på över en vecka. Passade då på att sluta med kaffe, ont i huvudet hade jag ju redan av flunsan så det gjorde liksom inget att få kaffeabstinensen också. Jag hade börjat få klimakteriekänningar och efter att jag slutade med kaffe så är de borta. Vilket jag inte ens i min vildaste fantasi hade kunnat gissa. Kaffe påverkade min kropp utan att jag fattade det, eller ville tro det. Och hur hemskt det än låter så går det att leva utan kaffe. 😊

Jag tror tyvärr inte du kommer till rätta med sömnproblemen utan att ta bort kaffet. Förstår att det inte är det du vill höra...

Önskar dig såklart lycka till med allt annat först! 🤩

• Like 5
  • Confused 1

17 minuter sedan, Little Redhead sade:

Jag har också varit en riktig kaffetunna, och säkert druckit i 30 år... och ständigt en kopp kaffe i handen, du vet - en på morgonen, en direkt när jag kom till jobbet, två vid 9-fikat, en efter lunch, två till 15-fikat, en direkt när jag kom hem, en efter middagen och en i bilen på väg till kidsens träningar... Ja du fattar... hela hela tiden. I februari däckade jag i influensan och åt inte mat på över en vecka. Passade då på att sluta med kaffe, ont i huvudet hade jag ju redan av flunsan så det gjorde liksom inget att få kaffeabstinensen också. Jag hade börjat få klimakteriekänningar och efter att jag slutade med kaffe så är de borta. Vilket jag inte ens i min vildaste fantasi hade kunnat gissa. Kaffe påverkade min kropp utan att jag fattade det, eller ville tro det. Och hur hemskt det än låter så går det att leva utan kaffe. 😊

Jag tror tyvärr inte du kommer till rätta med sömnproblemen utan att ta bort kaffet. Förstår att det inte är det du vill höra...

Önskar dig såklart lycka till med allt annat först! 🤩

Klart att det går att leva utan kaffe. Men hur roligt skulle det vara. En vana till som måste brytas. Man börjar ju likna en minimalist på senare år pga allt man slutat med😥

Men som sagt tidigare funkar inte försöket med täcket och kanske nått annat som kan testas. Då åker kaffet ut en period MOTVILLIGT 

• Like 2
  • Haha 1

Min sömn har förbättrats väsentligt när jag har kört LCHF ett tag. Ju striktare jag äter desto lättare går det att somna. Dock jobbar jag inte skift och försöker ha någorlunda regelbundna vanor. Att prova tunga täcken har jag inte tänkt på men däremot har både jag och min man trott att när det gjorde ont i ryggen så var det madrassens fel. Vi har blivit motbevisade eftersom det onda försvann också i och med kostomläggningen. Madrassinvesteringen var inte så smart medan investeringen i våra kroppar genom att köpa kött och smör av bra kvalité gav mycket större utdelning.  

Man kan ju tro att olika tekniska hjälpmedel spelar roll. Att madrasser har stor betydelse för sömnen har man ju läst i madrasstillverkarnas reklamblad. Hur som helst har vi genomfört ett experiment, ett ofrivilligt sådant. Vi flyttade till ett nytt hus och vår dubbelmadrass gick inte att bära upp till sovrummen på övervåningen. Trappan var helt enkelt för trång. Så jag köpte två mindre madrasser som visade sig vara de hårdaste jag har upplevt. Tja, den första natten kändes det konstigt sedan sov jag som en prinsessa i den sängen också. Tre månader senare har vi bestämt oss att börja renovera huset och trappräcket sågades bort. Så vi dammade av vår gamla dubbelmadrassen som var mjukare och baxade upp den till övervåningen. Jag har inte märkt någon skillnad. Nu sover jag i den lika bra. Kaffet dricker vi sent. Ändå går det bra att somna

• Like 3

Jag blev inspirerad av det här med tyngdtäcken igår och letade fram mammas gamla täcke som jag fick "ta hand om" när mina föräldrar flyttade från hus till lägenhet

Det väger inte 8 kilo, men kanske 3 kilo. Så inatt la jag det ovanpå mitt ordinarie täcke, och tycker att jag sov något bättre än jag gjort tidigare. Jag har svalt i mitt sovrum, så det blev inte för varmt.

• Like 5

1 timme sedan, SGK sade:

Jag blev inspirerad av det här med tyngdtäcken igår och letade fram mammas gamla täcke som jag fick "ta hand om" när mina föräldrar flyttade från hus till lägenhet

Det väger inte 8 kilo, men kanske 3 kilo. Så inatt la jag det ovanpå mitt ordinarie täcke, och tycker att jag sov något bättre än jag gjort tidigare. Jag har svalt i mitt sovrum, så det blev inte för varmt.

Hej jag gjorde ett litet försök inatt och det blev väl inte helt lyckat. Öppnade ett fönster på glänt för att det inte skulle bli för varmt, sedan tog jag fram extra täcken och försökte sova med dom.

Och det blev ett ganska värdelöst försök. Täckena låg inte still eftersom jag vrider och vänder mig så mycket. Total vikten var nog inte i närheten av vad som rekommenderas och dom satt inte ihop direkt.

Så det var en klump av täcken som fick redas ut under natten och prova att somna igen. Och det var kallt att kliva upp på morgonen eftersom fönstret var lite öppet under natten. 

Men nu är det testat i alla fall.

Tack för att du delade med dig av ditt försök. 

• Like 1
  • Sad 1

3 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Man kan ju också göra en Ernst och göra egna tyngder till täcket av t.ex. julnötter, grus, däckkedjor, harlortar, bovete eller gem.

Det är bara fantasin som sätter gränser😋.

Ernst är i en egen nivå när det gäller fantasi. Så inga egna projekt som slutar i haveri för min del🙂

• Haha 1

4 timmar sedan, Katerina sade:

Min sömn har förbättrats väsentligt när jag har kört LCHF ett tag. Ju striktare jag äter desto lättare går det att somna. Dock jobbar jag inte skift och försöker ha någorlunda regelbundna vanor. Att prova tunga täcken har jag inte tänkt på men däremot har både jag och min man trott att när det gjorde ont i ryggen så var det madrassens fel. Vi har blivit motbevisade eftersom det onda försvann också i och med kostomläggningen. Madrassinvesteringen var inte så smart medan investeringen i våra kroppar genom att köpa kött och smör av bra kvalité gav mycket större utdelning.  

Man kan ju tro att olika tekniska hjälpmedel spelar roll. Att madrasser har stor betydelse för sömnen har man ju läst i madrasstillverkarnas reklamblad. Hur som helst har vi genomfört ett experiment, ett ofrivilligt sådant. Vi flyttade till ett nytt hus och vår dubbelmadrass gick inte att bära upp till sovrummen på övervåningen. Trappan var helt enkelt för trång. Så jag köpte två mindre madrasser som visade sig vara de hårdaste jag har upplevt. Tja, den första natten kändes det konstigt sedan sov jag som en prinsessa i den sängen också. Tre månader senare har vi bestämt oss att börja renovera huset och trappräcket sågades bort. Så vi dammade av vår gamla dubbelmadrassen som var mjukare och baxade upp den till övervåningen. Jag har inte märkt någon skillnad. Nu sover jag i den lika bra. Kaffet dricker vi sent. Ändå går det bra att somna

Ja det där med madrasser är ju en historia för sig själv. Men har provat att sova på olika madrasser under korta perioder. Under fjällvandringen så var ju om man nu kan kalla det madrass(liggunderlag) stenhårt, på hotell mjuk som tusan osv. Och sömnen är oftast dålig vad jag än ligger på. Så det är bara att kämpa vidare och försöka hitta något som funkar.

lite tröstande är det att kaffet inte stör sömnen för vissa, för då finns det hopp om livet😀

• Like 2

Guest Tureborgaren
8 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Man kan ju också göra en Ernst och göra egna tyngder till täcket av t.ex. julnötter, grus, däckkedjor, harlortar, bovete eller gem.

Det är bara fantasin som sätter gränser😋.

DIY: "Jag valde att sy ett tyngdtäcke av lakansväv med fyllning av ärtor."

https://textilochtips.wordpress.com/2018/02/01/sy-ett-billigt-tyngdtacke-fyllt-med-artor/

1 timme sedan, MariaF sade:

ag köpte min innan 80-talet gått över i 90-tal...

Hur gammal är du egentligen? Det verkar som du är gammal som gatan fast du bor i ett samhälle med stigar.🙃

1 timme sedan, MariaF sade:

Sov som en prinsessa.

Dom sover ju på ärtor har jag hört.😄

1 timme sedan, Fnutt sade:

Jag såg att de säljer tunga täcken för strax under 2000  på Clas Ohlsson. Finns i vikter mellan tre till elva kilo. 

Har just skickat iväg min beställning. Fick betala 2200 för den jag ville ha.

Har funderat ganska mycket innan jag bestämde mig för att köpa.

Känns både som den skulle kunna hjälpa mig med sömnen, och att det är helt bortkastat.

Får hoppas på det förstnämnda 😅

• Like 6

On 2018-12-19 at 07:35, Stackars Jack sade:

Har just skickat iväg min beställning. Fick betala 2200 för den jag ville ha.

Har funderat ganska mycket innan jag bestämde mig för att köpa.

Känns både som den skulle kunna hjälpa mig med sömnen, och att det är helt bortkastat.

Får hoppas på det förstnämnda 😅

Har kikat på de som Clasan säljer för jag sover så himla dåligt!

Dvs det jag är mest rädd för är att täckena är tjocka och varma.

Dvs tunga täcken är en sak, men jag kan inte sova under varma täcken.

På sommaren använder jag bara lakan, på vintern vidöppet fönster och sk sommartäcken!

Dvs jag vaknar av att jag badar i svett/värme!

• Like 1
  • Sad 1

Just nu, jala sade:

Plastlakan eller????🙃

Nejdå.. jag är för övrigt extra petig när det gäller sängkläder.

Har petalat cirka 1000 sek för ett extra prima sett sängkläder på specialbutik och de motsvarade förväntningarna, fast de bästa har jag köpt på loppis, till helt andra priser!

Det finns de som menar att det handlar om sjunkande Testosteron (män) på grund av stigande ålder/minskad muskelmassa/minskad motion osv!

• Like 1

14 minuter sedan, Zepp sade:

Har kikat på de som Clasan säljer för jag sover så himla dåligt!

Dvs det jag är mest rädd för är att täckena är tjocka och varma.

Dvs tunga täcken är en sak, men jag kan inte sova under varma täcken.

På sommaren använder jag bara lakan, på vintern vidöppet fönster och sk sommartäcken!

Dvs jag vaknar av att jag badar i svett/värme!

Känner igen mig om när det gäller sommaren 😈. Men det ska finnas täcken som inte ska vara varmare än vanligt.

Den jag skickat efter ska vara fylld med sand pellets märkligt nog. Och när sommaren kommer så vet jag inte vad jag ska göra, 

Får eventuellt nöja mig vid hyfsad sömn på vinterhalvåret. 

• Like 3

2 minuter sedan, Stackars Jack sade:

Känner igen mig om när det gäller sommaren 😈. Men det ska finnas täcken som inte ska vara varmare än vanligt.

Den jag skickat efter ska vara fylld med sand pellets märkligt nog. Och när sommaren kommer så vet jag inte vad jag ska göra, 

Får eventuellt nöja mig vid hyfsad sömn på vinterhalvåret. 

De på Clasan som jag kikat på är fyllda med några andra pellets vad jag förstår, oså lär man kunna tvätta dem, i låg temperatur!

Iallafall om det funkar så är jag inte det minsta bange för att lägga ut några lusentappar!

Det finns så mycket annat Scam som man frivilligt betalar för, nu blir det of topic, 1, snöslunga som nästan är jobbigare att använda än att skotta själv, 2, diskmaskin som i EKO-läge tar 2 timmar och 45 minuter på sig för att diska några ynka tallrikar/bestick/glas/kaffekoppar, så den kör jag bara på snabbdisk, tar 29 minuter, vilket gör att jag blir en miljöbuse/en av de som bidrar till den globala uppvärmningen.

Allt denna trauma gör ju bara att jag blir tvungen att flyga bort på All inclusive i någon annan världsdel, flera gånger om året/främst på vintern, för att orka vara miljömedveten här hemma i vardagen!

Inte nog med det.. på All inclusive i andra världsdelar, så sover jag som en gris, trotts att det som oftast är betydligt varmare?

• Like 2
  • Haha 3

5 minuter sedan, Zepp sade:

De på Clasan som jag kikat på är fyllda med några andra pellets vad jag förstår, oså lär man kunna tvätta dem, i låg temperatur!

Iallafall om det funkar så är jag inte det minsta bange för att lägga ut några lusentappar!

Det finns så mycket annat Scam som man frivilligt betalar för, nu blir det of topic, 1, snöslunga som nästan är jobbigare att använda än att skotta själv, 2, diskmaskin som i EKO-läge tar 2 timmar och 45 minuter på sig för att diska några ynka tallrikar/bestick/glas/kaffekoppar, så den kör jag bara på snabbdisk, tar 29 minuter, vilket gör att jag blir en miljöbuse/en av de som bidrar till den globala uppvärmningen.

Allt denna trauma gör ju bara att jag blir tvungen att flyga bort på All inclusive i någon annan världsdel, flera gånger om året/främst på vintern, för att orka vara miljömedveten här hemma i vardagen!

Inte nog med det.. på All inclusive i andra världsdelar, så sover jag som en gris, trotts att det som oftast är betydligt varmare?

Hm har funderat mycket på det där med att det är en bluff man åker på. Men har läst på och för just mina sömnproblem så verkar det vara många som får positiva erfarenheter av just tunga täcken. Jag har svårt att somna och när jag väl gör det så ligger jag inte still, utan vaknar ofta pga av att jag rör mig så himla mycket. 

Kan absolut inte rekommendera denna produkt  innan jag provat. Men jag skriver några rader när jag väl testat.

ps kan det vara ett extra glas rött som gör att man sover bättre utomlands😎

• Like 5

1 timme sedan, Stackars Jack sade:

Hm har funderat mycket på det där med att det är en bluff man åker på. Men har läst på och för just mina sömnproblem så verkar det vara många som får positiva erfarenheter av just tunga täcken. Jag har svårt att somna och när jag väl gör det så ligger jag inte still, utan vaknar ofta pga av att jag rör mig så himla mycket. 

Kan absolut inte rekommendera denna produkt  innan jag provat. Men jag skriver några rader när jag väl testat.

ps kan det vara ett extra glas rött som gör att man sover bättre utomlands😎

Jag väntar på din recension i första läget, det vore värt 2000 om man fick en i huvudsak normal sömn.. främst insomnandet!

Tyvär tror jag inte det beror på extra glas rött, för det tar jag till även här hemma, när nöden så tarvar!

Jag ligger inte heller still, så jag har gått över till underlakan som har resårer, så de sitter fast på bäddmadrassen!

Köpte j*vligt dyra percalelakan, de låg hur som helst som ett snöre efter en natt!

Jag tror tvärt om, trots de extra glasen rött att det handlar om att man slappnar av mer, slipper vardagsbekymmer, oså rör man som regel mer på sig iomed att man dels vill gå strandpromenaden, dels göra lite utflykter/ man blir trött av nya upplevelser.

• Like 3

17 timmar sedan, Stackars Jack sade:

Pust och stön. Har varit och hämtat täcket.

Det är en promenad på ca 20 min, och det är väl inget att skryta om, men fasiken när man skulle hem med paketet.

Det var ett otympligt paket på 10 kg. Så promenaden hem tog nog en halv timme och varm/svettig blev man på köpet.

Men som ett barn på julafton rev man upp paketet och kollade in täcket och påslakanet eller som dom kallar det överdrag.

Såg ganska så lyxigt ut men lite förvånande så var täcket inte alls tjockt utan väldigt platt, och kändes inte som det skulle vara varmt alls.

Bra så.

Sen var det dags att få på överdraget på täcket och det var ingen lek. fasiken va krångligt det ska vara att få till det, vanligt täcke o påslakan byter man på ett ögonblick.

Men 10 kg täcke som inte vill lägga till sig i överdraget, utan hellre ville ligga i en klump och vägra rätta till sig var en kamp i sig. 

Men ensam är stark ibland, fast det skulle definitivt varit lättare om man var minst två😂

Så nu är det bara att testa den i natt, skulle inte förvåna mig om jag sover som ett barn i natt. Fast det skulle mycket väl bero på utmattning och inte att täcket gör underverk.

Återkommer när den är testad ett tag.

Sov gott kamrater.

Väntar som sagt på din recention.. efter minst en vecka!

• Like 3

• 2 weeks later...
On 2019-01-01 at 19:04, Stackars Jack sade:

Hej igen.

Nu är täcket testat ett tag (10 nätter/dagar) Och vet inte riktigt hur jag ska börja. Men jag försöker så gott jag kan, för det har varit blandade resultat.

Första natten var den bästa, somnade helt okey och sov ca 7 timmar utan att vakna. Vilket är rekord med hästlängder de senaste året (2018)

Men sen har det varit lite blandat, haft svårt att somna som tidigare och några 7 timmar i sträck har det inte blivit. Men när jag väl somnat så har kvalitén på sömnen varit bra fast kort.

Beror nog på att jag ligger mer stilla medans jag sover och det är positivt. Men skulle vilja somna snabbare och sova lite längre utan avbrott.

För det känns inget vidare att ligga i sängen i 8-9 timmar och bara sova 4-6 timmar totalt.

Man känner sig inte direkt utvilad om man säger så.

Men känslan är att det är lite bättre än tidigare fast inte vad jag hoppats på. Så jag får fortsätta och hoppas på att det blir bättre med tiden.

I övrigt så är täcket svalt och det känns bra att använda inte alls så tungt som man föreställer sig.

På minus sidan så är den lite krånglig när man ska byta påslakan/överdrag och bädda sängen, då känner man tyngden mycket tydligt, men det är inget stort problem💪.

Jag tror att det får gå lite mer tid, och sen skriva några rader till om hur det går.

Sov gott kamrater.

Tack för den recentionen.. speciellt att de inte var svinvarma!

Iallafall, så kan jag tänka mig att lägga cirka 2000+ på ett täcke från Clasan.. så länge de inte är svinvarma!

I  övrigt så har jag nog fundilerat ut att själva effekten är litta som du säger, första natten är något nytt, en ny förnimelse av att gå och lägga sig, sen så blir det en vana.. då återstår alla andra förutsättningar hur som helst.

Dvs det är litta samma som med LCHF.. för vissa kan det handla om underverk iomed att man tangerar något reelt problem, dvs biokemiskt/hormoniellt i fallet LCHF, psykologiskt i fallet tunga täcken?

Såå, jag har fortfarande lite svårt för att fatta finessen med tunga täcken.. men jag har reminisenser från min barndom, då man var på landet, blev nedbäddad i utdragsoffor/extrasängar av antingen mor eller farmor, med en massa extratäcken, för det var kallt på natten.

• Like 3

21 minuter sedan, Zepp sade:

Tack för den recentionen.. speciellt att de inte var svinvarma!

Iallafall, så kan jag tänka mig att lägga cirka 2000+ på ett täcke från Clasan.. så länge de inte är svinvarma!

I  övrigt så har jag nog fundilerat ut att själva effekten är litta som du säger, första natten är något nytt, en ny förnimelse av att gå och lägga sig, sen så blir det en vana.. då återstår alla andra förutsättningar hur som helst.

Dvs det är litta samma som med LCHF.. för vissa kan det handla om underverk iomed att man tangerar något reelt problem, dvs biokemiskt/hormoniellt i fallet LCHF, psykologiskt i fallet tunga täcken?

Såå, jag har fortfarande lite svårt för att fatta finessen med tunga täcken.. men jag har reminisenser från min barndom, då man var på landet, blev nedbäddad i utdragsoffor/extrasängar av antingen mor eller farmor, med en massa extratäcken, för det var kallt på natten.

Har funderat lite i samma tankar som du skriver.

Men begriper inte vad problemet skulle vara. Har inte mycket till stress eller några större bekymmer i vardagen. 

Livet kanske är lite väl lugnt om man kollar hur folk runtomkring mig har det. Men strävar inte efter att ha så mycket att göra att det bara blir jobbigt eller stress av det hela.

Många på jobbet skämtar om att det ska bli skönt att jobba för då kan dom vila upp sig.

Lite sanning tycker jag mig kunna se att det är så dom tänker.

Vi jobbar 12 timmars skift dagar och nätter med långa ledigheter som kommer ganska ofta pga dom långa skiften. 

Så hur svårt ska det vara att sova något så när anständigt?

Men har fått förslag på att träning och sluta med kaffe kan hjälpa. Så det får bli nästa steg om det inte blir bättre snart.

Köpte inte mitt täcke från Clasan. Så kan inte veta om dom är varma eller ej, men kommer jag ihåg rätt så var väl även dom fyllda med nån pellets. Så det är mycket möjligt att även dom är rätt svala.

Skriver inte vart jag köpte mitt täcke. Vill inte göra reklam för någon firma, och resultatet är väl inte heller något att skryta om. 

Men om någon frågar så svarar jag så klart.

• Like 5

3 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Tack för din recension Stackars Jack! Jag har haft mina funderingar på ett sådant täcke.

Vad jag saknar här är en liten filminspelning med hur det går till när du sätter på överdraget på täcket......😄

Det blir lätt en långfilm om den skulle göras😅

Och den skulle klassas som en komedi😁

• Like 1
  • Haha 5

• 1 month later...

Hej igen

Efter ännu en brottningsmatch med täcket/överdraget så kom jag ihåg att det var dags med en lite uppdatering om hur det varit.

Det har varit lite jobbigt på senaste tiden, så en rättvis bild av hur det tunga täcket har fungerat för min sömn får ni ta som den är.

Min far har varit sjuk och min gode granne gick bort för en tid sedan.

Så att bedöma täcket och sömnen är lite svårt att göra. Tankarna har varit lite överallt, helst när det är dags att sova.

Men jag kan säga att jag har saknat täcket när jag inte sovit hemma. Så lite nytta har jag nog haft av täcket iallafall.

Och det känns som att jag inte vaknat lika ofta under nätterna som förut. 

Så även där så är det lite positivt.

Men det har tagit väldigt lång tid att somna, men det kan ha många olika orsaker eller så har täcket inte någon effekt på insomningen.

Så jag kan bara säga, att lite tycker jag att den hjälper, men inte är det något mirakel direkt.

Sov gott kamrater.

• Like 6