Stackars Jack

Tunga Täcken

Recommended Posts

Efter flera års funderande faktiskt och nu inspirerad av denna tråd så har även jag införskaffat ett tyngdtäcke. Jag förstår precis Stackars Jacks brottningsmatch med att få på ett påslakan, jag kan säga att det är inte något jag göt själv utan det tarvar två personer till detta 💪 Mitt täcke väger 9 kilo och är förvånansvärt svalt, fyllt med glaspärlor. 

Jag har nu använt det en vecka och jag måste nog säga att det motsvarar mina förväntningar, jag sover bättre, vaknar mindre sällan och vaknar jag så somnar jag oftast om genast. Jag svettas mindre och det konstiga är att under ett vanligt täcke svettas jag floder på nätterna och sover helst utan något täcke, trots ett väldigt svalt rum på ca 12-14 grader nu på vintern, men med tyngdtäcket verkar "termostaten" i kroppen fungera 😀

På det hela taget en bra investering, man ligger där man ligger då man väl ha lagt sig, och lite styrketräning på köpet får man varje morgon vid bäddning 😜

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Stackars Jack sade:

För det är märkligt vad krångligt det ska vara att byta påslakan/överdrag.

När kommer filmen? Jag tror inte jag kommer att uppskatta boken 😁

• Haha 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, SGK sade:

När kommer filmen? Jag tror inte jag kommer att uppskatta boken 😁

Persbrandt var tillfrågad för huvudrollen.

Men manuset var för svårt och fysiskt för honom. 

Så det kan eventuellt bli en serie på 10-12 avsnitt istället bara finansiärerna skrapat ihop några miljoner😊

• Gilla 1
  • Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Övning ger färdighet.

Efter många och långa och krångliga byten av påslakan/överdrag så kan jag nu säga att det börjar likna något.

Har inte längre ångest när det är dags för byte av sängkläder🤣

Och sömnen som är det viktiga tycker jag att sakta men säkert börjar bli bättre.

Tänker inte på hur lite eller dåligt jag sovit utan är rätt nöjd när det är dags att kliva upp.

Det är väl nattjobbet som krånglar till det lite fortfarande. Har inte många sömntimmar efter ett nattskift.

Men det har nog andra förklaringar än att ett täcke ska ordna bra sömn efter 12 timmar nattskift.

Så börjar nog tycka att bytet till ett tungt täcke har varit bra för mig.

Hoppas att den fungerar lika bra när värmen kommer i sommar.

Sov gott kamrater.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. Tråden är inte direkt levande, men har man startat den så får man informera om hur det varit.

Inte ett helt år har passerat med mitt tyngdtäcke, men jag använder det fortfarande och kan nog säga att det funkar förvånansvärt bra.

Sommaren och dess värme har inte varit något större problem. Vilket var en stort frågetecken??????

Utan kan nog säga att sömnen överlag har blivit bättre, vad gäller insomningen så är den inte så mycket bättre, kanske lite.

Men när jag väl sover så sover jag längre och kvalitén känns bättre.

Tänker inte alls på att jag sovit dåligt när jag vaknar och ska påbörja en ny dag. 

Har fortfarande lite problem att sova efter ett natt skift.

Men ibland har man tur och sover bra och relativt länge vilket gör nästa natt väldigt mycket lättare att arbeta.

Det kan nog vara svårt att förstå hur jobbigt det kan var att sova lite med dålig kvalitet om man inte varit med om det själv.

Det är sjukt jobbigt i längden, och varje tips och trix är guld värt om det hjälper.

Så summa samarium så har det blivit ganska mycket bättre, men inte helt perfekt.

Hade det varit helt perfekt så skulle jag sova 8 timmar och somnat direkt när jag lägger huvudet på kudden. Men det gör väl ingen😆

Men lite bättre är ganska bra för för mig. 

Sov gott kamrater 

• Gilla 3
  • Tack! 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för uppdatering! Intressant att höra hur det går med täcket.

Väntar fortfarande på en liten filmsnutt där vi får se hur du byter lakan på tyngdtäcket?🤣

• Gilla 2
  • Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Tack för uppdatering! Intressant att höra hur det går med täcket.

Väntar fortfarande på en liten filmsnutt där vi får se hur du byter lakan på tyngdtäcket?🤣

Jag köpte ett 7 kg ekologiskt täcke. Det har mkt praktiska tygband som man använder när man tar bort eller sätter tillbaka påslakan. Det är superenkelt att skifta.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg