Julianna

När ska man byta till måttlig?

Recommended Posts

Hej.

Jag började med LCHF för 7v sedan. Jag tycker det går bra, jag har hunnit gå ner 8kg. Vet inte hur mycket/lite man ”ska” gå ner under den tiden. Jag går på den strikta LCHF varianten, mitt mål är att gå ner totalt 28kg till. 

Då lyder min fråga så här: Hur länge ska jag gå på den strikta LCHF för bäst nå mitt mål? Ska jag sedan börja med den måttliga varianten? Ska jag kanske sätta upp en dag i veckan för fasta, eller inte?

Sen dyker tanken upp om all animalisk fett jag äter, ska jag kanske minska lite på det och kanske byta ut det till advukado eller något.

Tack på förhand.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med.

Egna och andras erfarenheter säger att det är bäst att hålla sig strikt så länge man orkar och kan, helst hela vägen till målet. Då kan det vara läge att byta till en mer liberal för att hålla sig kvar där.

Periodisk fasta är bra att ta till när och om det inte längre flyter på och man har fastnat under vägen.

---

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan undra varför överhuvudtaget gå över till "måttlig". Vi behöver ju inte fylla på med kolhydrater via maten för att leva, och den del av hjärnan som behöver en aning kolisar, kan den producera själv via levern vill jag minnas. För egen del kör jag strikt (< 20g kolisar /dag) precis som många andra här även om jag inte har några direkta viktproblem, utan därför att jag mår så himla bra på strikt och 16:8. Givetvis så händer det att jag får i mig för många kolisar per dag när längtan efter en öl till maten blir för stor, som under semestern i värmen förra veckan, men det är bara att komma igen, och det brukar inte vara så svårt att få igång de goda vanorna igen, väl hemma.

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det som lockar med det måttliga? Om du har en hel del kg kvar att gå ner och om du har någon form av insulinresistens så kommer mer kolhydrater kanske leda till att viktnedgången stannar av. Man följer en väldefinierat strikt LCHF för att hålla insulinet nere och för att på det sättet få kroppen att återfå insulinkänsligheten om man lyckas med det under tillräckligt lång tid. Hur snabbt detta sker beror på hur mycket du har misshandlat kroppen innan, som @stoscha säger. När det gäller animaliskt fett tänk så här. Djuren precis som vi själva sparar undan sin mat i form av underhudsfett för att ha när mattillgången tryter. När du går ner i vikt tar du av dina inre förråd. Varför skulle det vara farligt att ta av andra djurs förråd?

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Katerina sade:

Vad är det som lockar med det måttliga? Om du har en hel del kg kvar att gå ner och om du har någon form av insulinresistens så kommer mer kolhydrater kanske leda till att viktnedgången stannar av. Man följer en väldefinierat strikt LCHF för att hålla insulinet nere och för att på det sättet få kroppen att återfå insulinkänsligheten om man lyckas med det under tillräckligt lång tid. Hur snabbt detta sker beror på hur mycket du har misshandlat kroppen innan, som @stoscha säger. När det gäller animaliskt fett tänk så här. Djuren precis som vi själva sparar undan sin mat i form av underhudsfett för att ha när mattillgången tryter. När du går ner i vikt tar du av dina inre förråd. Varför skulle det vara farligt att ta av andra djurs förråd?

Tack för svaret.

Hade bara för mig att man ska gå strikta LCHF en viss tid. Och inte hela livet ut liksom.

Och angående animaliskt fett så är det ju folk i min omgivning som är oroliga över hur bra det verkligen är med så mycket fett. Typ höj kolesterol och täppa igen blodkärlen osv.

mvh j

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Julianna sade:

Hade bara för mig att man ska gå strikta LCHF en viss tid. Och inte hela livet ut liksom.

Förr hävdade GI-metoden detta, att man kör strikt och sedan ökar på kolisar efter ett tag. Jag tror måttlig LCHF gör livet roligare för de flesta som inte äter strikt av nån speciell anledning (som träna på keto, magproblem eller annat). Mer variationsmöjligheter. Har man inte ätit sig sjuk har kroppen ett fantastiskt system för att hantera makronutrienterna.

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför byta till måttlig? Jag började med måttlig för 4 år sedan, och för varje år har det blivit mer strikt. Nu med 90 % karnivor, är det så himla skönt att slippa tänka på och planera mat hela tiden.

Animaliskt fett är ju det vårt egna fett består av, så varför skulle vi inte kunna äta det?

Kämpa på, och läs allt på Kostdoktorn och se alla filmer, intervjuer och föreläsningar. Snart kommer du att ha svar på tal till dina nära och kära.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, rylandes sade:

Fett täpper inte till blodkärlen, det är inte så processen ser ut.

När det händer om det händer så sker det alltid i eller efter hjärtats pumpfunktion, på högtrycksidan alltså. I de grövsta kärlen artärerna.

Om fett satte igen så skulle detta naturligtvis ske i de finaste blodkärlen först och långt efter hjärtat där trycket är lägst. Det där är en gammal och felaktig 50-60 tals idé, som vissa gärna vill hålla liv i. Sannolikt av kommersiella skäl.

Det som faktiskt händer är att det uppstår en skada i kärlväggen, nära hjärtat och ofta där kärlen delar på sig.

Skadan kapslas in, inflammation uppstår och kärlväggen sväller upp. Så uppstår en förträngning.

---

Är det nu det är dags för en presentation av Ivor Cummins i den här tråden också? 😁 

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det måste det ju vara. Det har ju gått flera dagar sen sist.😉

---

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, MariaF sade:

Förr hävdade GI-metoden detta, att man kör strikt och sedan ökar på kolisar efter ett tag. Jag tror måttlig LCHF gör livet roligare för de flesta som inte äter strikt av nån speciell anledning (som träna på keto, magproblem eller annat). Mer variationsmöjligheter. Har man inte ätit sig sjuk har kroppen ett fantastiskt system för att hantera makronutrienterna.

Atkins hävdade den modellen också. Nu verkar det snarare som trenden är den motsatta, dvs att man blir striktare och striktare med tiden tills dess man tagit steget över till carnivor. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-12-10 at 18:05, Julianna sade:

Hur länge ska jag gå på den strikta LCHF för bäst nå mitt mål? Ska jag sedan börja med den måttliga varianten? Ska jag kanske sätta upp en dag i veckan för fasta, eller inte?

Sen dyker tanken upp om all animalisk fett jag äter, ska jag kanske minska lite på det och kanske byta ut det till advukado eller något.

När du talar om måttlig förmodar jag att du menar - börja lite smått med att åter tillföra bröd, potatis, pasta osv. till din kost. Frågan är dock varför, när man kan byta ut dessa tillbehör mot  svamp, brysselkol, blomkol etc. Överhuvudtaget finns egentligen ingen anledning att återfalla, när LCHF-kosten med all sin variation med grönsaker ger oerhört mycket bättre och godare mat.

Vad innebär begreppet måttlig för dig?  30, 40, 50 g socker per dag? När jag räknar på det krävs ganska stor mängd grönsaker för att komma över  20 g socker.  Så håll i, det lönar sig. Jag ser inte att jag försakat något i nu över ett år - jag njuter varje dag.

Istället för att ägna mig åt olika typer av fastevarianter på vecko- eller månadsbasis, använder  jag den enklare metoden att fasta varje dag >16 timmar på dygnet. Har inte minsta problem med det (hunger eller annat). Kostdoktorn har ju redan tipsat dig:

1589644005_ScreenHunter_1774Dec_1201_31.thumb.jpg.bcbcc3775a94ed1ca035dc05826911f4.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Atkins hävdade den modellen också. Nu verkar det snarare som trenden är den motsatta, dvs att man blir striktare och striktare med tiden tills dess man tagit steget över till carnivor. 

Det går mode i allt; bönor, fasta, fakir.... 

3 timmar sedan, Nils Engström sade:

När du talar om måttlig förmodar jag att du menar - börja lite smått med att åter tillföra bröd, potatis, pasta osv. till din kost

Eller morot, kålrot, palsternacka, rödbeta, nötter, frön, klementin....?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, MariaF sade:

Det går mode i allt; bönor, fasta, fakir.... 

Precis, och just nu är det tydligen carnivore.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Nils Engström sade:

När du talar om måttlig förmodar jag att du menar - börja lite smått med att åter tillföra bröd, potatis, pasta osv. till din kost. Frågan är dock varför, när man kan byta ut dessa tillbehör mot  svamp, brysselkol, blomkol etc. Överhuvudtaget finns egentligen ingen anledning att återfalla, när LCHF-kosten med all sin variation med grönsaker ger oerhört mycket bättre och godare mat.

1589644005_ScreenHunter_1774Dec_1201_31.thumb.jpg.bcbcc3775a94ed1ca035dc05826911f4.jpg

Intressant hur man kan tolka olika. Jag tolkade som att @Julianna menade definitionen som Dietdoctor har inne på sina medlemssidor. Att äta ketogent (jo, jag gör det själv) är inget självändamål man kan självklart hålla en sund kosthållning på Dietdoctors "måttlig LCHF".  Det gäller att förstå de grundläggare principerna och därefter känna sin egen kropp och kynne.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där beror ju helt på hur kroppen svarar på LCHF och ens metabola förutsättningar. Vissa måste käka strikt för att undvika livslång övermedicinering och övervikt, medan andra kan köra måttlig eller till och med liberalt och må bra.

Vissa väljer att äta strikt ketogent, då de upplever hälsofördelar av det. Vilket förövrigt är jäkligt hypat(och kanske främst carnivore) för tillfället och småpojkar som aldrig ens hört talas om LCHF, ska köra stenhårt på bara kött och fett för de läst online att man förvandlas till Mr. Olympia på gymmet. Kan inte låta bli att undra hur länge de kommer hålla dieten. Är ju en jäkla skillnad på att äta strikt high fat keto diet för att man känner sig tvungen för att må bra, jämfört med att bara haka på ännu en trend. 

Jag körde strikt i 5-6 månader tills jag nått en vikt som kändes okej, sen blev det mer liberalt och fokuserat på att bibehålla dieten långsiktig. Jag fortsatte gå ner i vikt ändå.

Jag älskar att laga mat samt att använda så många råvaror som möjligt och kanske främst alla egenodlade grönsaker, så för mig var det ett lätt val. Kändes alltför trist att inte ens kunna äta av mina egna rödbetor, majrovor, ärtor, morötter, rotselleri o.s.v ☹️

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Elinor sade:

Jag körde strikt i 5-6 månader tills jag nått en vikt som kändes okej, sen blev det mer liberalt och fokuserat på att bibehålla dieten långsiktig. Jag fortsatte gå ner i vikt ändå.

Jag älskar att laga mat samt att använda så många råvaror som möjligt och kanske främst alla egenodlade grönsaker, så för mig var det ett lätt val. Kändes alltför trist att inte ens kunna äta av mina egna rödbetor, majrovor, ärtor, morötter, rotselleri o.s.v ☹️

Vad roligt med en till som gillar att laga mat 😄 och vad bra att du ger exempel på att det funkar med "måttlig" LCHF.

Själv har jag nu av flera skäl valt att äta keto men jag tycker inte att det får bli den nya dogmen. Matlagningen har varit en utmaning men nu börjar det falla på plats, jag börja kunna anpassa "vanliga" recept till strikt. För mig skall matlagning och äta vara  gott och lustfyllt, det är en rik del av livet.  Om jag kunde skruva tiden tillbaka 30 år skulle jag utan tvekan satsa på det du beskriver!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-12-11 at 13:38, Julianna sade:

Tack för svaret.

Och angående animaliskt fett så är det ju folk i min omgivning som är oroliga över hur bra det verkligen är med så mycket fett. Typ höj kolesterol och täppa igen blodkärlen osv.

mvh j

Mm, folk oroar sig, för att man inte äter/dricker socker som de själva/röker/super/annat!

Som regel, så sockerknarkar de utan att veta om det!

Iallafall så är det som så, att fett och kolhydrater, främst bidrar med energi/ATP, medans protein främst är en byggsten som bör behållas rätt konstant oavsett vad kostupplägg man befinner sig på!

Iallafall om folk blir oroliga så funkar det i princip lika bra med Cocosolja/olivolja.. i det senare fallet vill jag föreslå Frutato olivolja att drälla över olika grönsaker/pizzasallat/andra sallader/grönsaker!

Cocosoljan lämpar sig främst för att steka i, man kan ta en del smör oxå!

Dvs du behöver i princip alldrig lämna strikt LCHF om du inte vill, dvs strikt LCHF är främst de bästa/häsosammaste matvaror du kan få tag på, har råd med!

Det enda jag kan garantera dig är att omgivningen kommer att få dig att vilja äta det de vill äta.. dvs det spelar mindre  roll om det sker lite då och då, dvs du behöver inte ens fundera på strikt eller mer liberalt.. för det liberla smyger sig in i ditt liv oavsett om du vill det eller ej!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-12-10 at 18:05, Julianna sade:

Hej.

Jag började med LCHF för 7v sedan. Jag tycker det går bra, jag har hunnit gå ner 8kg. Vet inte hur mycket/lite man ”ska” gå ner under den tiden. Jag går på den strikta LCHF varianten, mitt mål är att gå ner totalt 28kg till. 

Då lyder min fråga så här: Hur länge ska jag gå på den strikta LCHF för bäst nå mitt mål? Ska jag sedan börja med den måttliga varianten? Ska jag kanske sätta upp en dag i veckan för fasta, eller inte?

Tack på förhand.

Hej på dig. Du har fått väldigt bra råd redan. Men jag kan berätta om mina misslyckande och mina metoder som funkat för mig. Jag körde på som fasiken med strikt lchf/keto tills jag var nöjd med min vikt. Det gick fort och bra men sen blev jag förvirrad när jag var i mål😐. För då började problemen, hur ska jag göra nu? Ska jag fuska på helgerna eller ska jag köra lite liberalare lchf eller nått annat. Det blev fusk på helgerna och efter ett tag fusk på vardagarna oxå. Men jag läste på som bara den om hur kroppen funkar, varför lchf, keto ,fasta fungerar så bra. Och det hjälpte mig mycket, för då kunde jag inte lura mig själv. Jag visste ju varför det fungerade. Och när jag väl förstod hur kroppen fungerar eller rättare sagt hormonerna fungerar och styr så kunde jag hitta en metod som fungerar för mig.

Så nu till mina förslag eller vad som funkat för mig. 

1. Läs på för då kan du felsöka om något inte fungerar.

2. Försök att hitta en nivå som är behaglig och långsiktig.

3. När inte det behagliga eller långsiktiga  NR 2  ger resultaten eller hälsan du är ute efter så. Tighta till kosten och lägg till fasta som en turbo effekt för att komma på rätt spår igen.

4.  När du väl är i något så när nöjd med vikt och hälsa så är det bara att ha koll på vikten och måendet. Och skulle vikten/hälsan gå upp/ner så har du ju kunskapen att justera detta eftersom nr 1 är det viktigaste.'

5. Så för mig funkar det att ha koll på vikt och mående och sen justera med fasta eller strikta till kosten om det behövs. Det är inte konstigare än så. 

Lycka till och läs på😜 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎12‎-‎11 at 13:38, Julianna sade:

Tack för svaret.

mvh j

Hur mycket kolhydrater din kropp tål per dag utan att du börjar gå upp i vikt igen beror på hur bra den är/blivit på att processa kolhydraterna och hur bra förbränning du har. Om du tränar flera dagar i veckan och förbränner glykogendepåer i musklerna så kan ju glykosen fylla på dessa förråd igen istället för att du fyller på fettvävnad. Det är ju individuellt. Om du var mycket insulinresistent förut så vore bra att veta om du har på de 7 månaderna hunnit reversera det eller om du behöver mer tid för det. En möjlig test när det gäller att öka mängden av kolhydrater är att se hur dina hungerkänslor kommer att förändras. Blir du mer hungrig av det du lägger till så är det ingen bra väg att gå. För det handlar oftast om sug som man får brottas med istället för att känna sig mätt och nöjd. Man får känna efter.

När det gäller rädslan för kolesterol så är det en missuppfattning som ligger i botten. Kolesterolet i sig inte är farlig. Däremot matens kvalité och näring i maten spelar större roll. Om man utsätter kroppen för skräpmat och annan icke-mat som leder till att blodkärlen oxideras, blir sköra och behöver lagas då kommer kolesterolet att användas som plåster.

Det finns en mycket intressant forskning av Matthias Rath m fl. https://www.youtube.com/watch?v=O0lEmXJD7p4 Men det är en studie gjort på möss och därför kanske inte helt beskriver hur det fungerar i en mänsklig kropp. Möss brukar nämligen inte få blodproppar. Dock visar studien att möss motarbetar kärlförträngningar genom att deras kroppar kan producera C vitamin (en antioxidant). I den studien har man testat på möss vars förmåga att producera C vitamin var förstörd. Dessa möss kunde få kärlförträngningar i artärerna där blodet färdas under högre tryck än i venerna. Man tror att det förhåller sig så eftersom blodkärlen som blir skörare och styvare av oxidering brister och behöver lagas. Alternativet är ju att kroppen förblöder invändigt.

Tillsatte man C-vitamin i mössens kost kunde man se att kärlförträngningar försvann. Det skedde inte p g a att mössen åt mindre fett utan att de fick tillbaka förmågan att hålla blodkärlen i bättre skick. Hur håller man då våra egna blodkärl i bättre skick? LCHF har visat sig sänka blodtryck hos många. Det kan man tolka som att elasticiteten i blodkärlen förbättrades. Men det kan beror på att man började äta näringsrikare och renare mat. Tillför man inte oxidanter så behövs inte så mycket antioxidanter.  

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg