Jalle Posted December 11, 2018 Share Posted December 11, 2018 Snubblade på denna (gamla) arikel: https://www.svd.se/gick-ned-60-kilo--och-slapp-insulin--med-bondiet Jag trodde man skulle undvika bönor? Eller? Är stärkelsen i dessa resistent? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted December 11, 2018 Share Posted December 11, 2018 Tillskott av resistent stärkelse är ett sätt att sänka sitt blodsocker och därmed sitt insulinpåslag, vilket är positivt för blodsockerkontrollen och vikten. Men det krävs att man har rätt sorts tarmflora, eller att man via olika åtgärder försöker skaffa sig det. Tillskott av syrade grönsaker i kosten kan hjälpa till att bygga upp tarmfloran. Kidneybönor, svarta bönor men även potatismjöl (utrört i något t.ex vatten, fet yoghurt) och som äts kallt/ej uppvärmt innehåller en stor andel resistent stärkelse. Så även om det är en stor del kolhydrater angivet på förpackningarna eller andra listor så är en del av dessa i form av resistent stärkelse som kan medverka till bättre hälsa och viktnedgång. Läs mer om detta på Dietdoktor, https://www.dietdoctor.com/se/ar-potatismjol-lchf-om-resistent-starkelse Mer detaljer kring bönor och resistent stärkelse finns i Patrik Olssons & Lars-Erik Litsfeldts bok "Låt bönor förändra ditt liv". Finns även en kokbok med snarlikt namn. Patrik är också grundare och aktiv i FB-gruppen "Smarta Diabetiker", https://www.facebook.com/groups/SmartaDiabetiker/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted December 11, 2018 Share Posted December 11, 2018 Jag tror många av de här mirakelhistorierna om just bönor, beror på att personen i fråga ätit mindre spannmål och snabba kolhydrater. Baljväxter är ju fortfarande betydligt bättre(näringsmässigt, blodsockermässigt) än t.ex vetemjölsmat. Så äter man mer bönor och mindre av de sämsta kolhydraterna så klart att man mår bättre och går ner i vikt. I just det här artikeln så hade personen också börjat styrketräna flera dagar i veckan, så kan nog inte ge böndieten hela äran. Jag kan äta nästan hur mycket som helt utan att gå upp i vikt, sen jag börjat träna 3-4 dagar i veckan. Bör dock vara lite restriktiv vad gäller bönor p.g.a innehåll som lektiner som hämma upptaget, fytoöstrogen samt att det inte är en komplett sammansättning av aminosyror. Så ersätter man animalier rätt av med bönor kan man få brister. Men att äta lite bönor för att få i sig resistent stärkelse eller för att man gillar smaken tycker i alla fall jag är helt okej! Måste inte äta just bönor för att få i sig RS dock. Min ibs flammar upp om jag äter bönor personligen, så jag brukar köra på t.ex lite rå sötpotatis i en smoothie. Många kör också med kallt potatismjöl i vatten för att få i sig RS. Dessvärre är potatismjöl inte ett naturligt livsmedel vi är helt anpassade för, så funkar inte för alla. Ibland måste man vänja magen gradvis vid kallt potatismjöl och ibland funkar det ändå inte. Man får testa sig fram. För mig gör potatismjöl varken till eller från tyvärr. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 11, 2018 Share Posted December 11, 2018 Bönor diskuterades hett förra året, se t.ex. den här tråden. Ann Fernholm skrev också http://annfernholm.se/2017/05/09/bonor-har-stabiliserat-hans-hoga-blodsocker/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 11, 2018 Share Posted December 11, 2018 Jag läste precis Låt bönor förändra ditt liv. Patrik Olsson (typ 1-diabetiker) och hans sambo Maria testade bönor och blodsocker. De konstaterade att blodsockret var mycket jämnare efter en måltid med bönor+ostmacka än med enbart ostmacka (jag tror att ostmackan enbart var demonstrationsexempel). Maria gick ner i vikt 20 kg med lchf och ytterligare 40 kg med bönor till lchf-kost Jag tycker det verkar intressant nog att testa. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted December 12, 2018 Share Posted December 12, 2018 14 timmar sedan, Elinor sade: Jag tror många av de här mirakelhistorierna om just bönor, beror på att personen i fråga ätit mindre spannmål och snabba kolhydrater. Baljväxter är ju fortfarande betydligt bättre(näringsmässigt, blodsockermässigt) än t.ex vetemjölsmat. Så äter man mer bönor och mindre av de sämsta kolhydraterna så klart att man mår bättre och går ner i vikt. I just det här artikeln så hade personen också börjat styrketräna flera dagar i veckan, så kan nog inte ge böndieten hela äran. Jag kan äta nästan hur mycket som helt utan att gå upp i vikt, sen jag börjat träna 3-4 dagar i veckan. Bör dock vara lite restriktiv vad gäller bönor p.g.a innehåll som lektiner som hämma upptaget, fytoöstrogen samt att det inte är en komplett sammansättning av aminosyror. Så ersätter man animalier rätt av med bönor kan man få brister. Men att äta lite bönor för att få i sig resistent stärkelse eller för att man gillar smaken tycker i alla fall jag är helt okej! Måste inte äta just bönor för att få i sig RS dock. Min ibs flammar upp om jag äter bönor personligen, så jag brukar köra på t.ex lite rå sötpotatis i en smoothie. Många kör också med kallt potatismjöl i vatten för att få i sig RS. Dessvärre är potatismjöl inte ett naturligt livsmedel vi är helt anpassade för, så funkar inte för alla. Ibland måste man vänja magen gradvis vid kallt potatismjöl och ibland funkar det ändå inte. Man får testa sig fram. För mig gör potatismjöl varken till eller från tyvärr. För många är det ju förstås en stor fördel att byta spannmål och socker mot bönor och genom det få en bättre tarmflora och viktnedgång, men det fungerar även bra om man som jag och många med mig ätit LCHF i flera år, själv är jag snart uppe i 10 år. Här har jag skrivit ett inlägg om hur mitt matintag och träning ser ut: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2018/10/27/enkla-frukosttips-hur-jag-mar-vad-jag-ater-idag-och-tankar-om-rorelse/ (Nu är jag ju part i målet, eftersom jag skrivit Låt bönor förändra ditt liv - Kokboken, tillsammans med Lars-Erik och Patrik, men hoppas mina rader ändå kan inspirera.) 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirFinn Posted December 12, 2018 Share Posted December 12, 2018 Efter 8 år på strikt/normal lchf, började jag så sakteliga öka i vikt. På 1 år gick jag upp 10 kilo av de 23 som jag tappat tidigare. Sen 1 år tillbaka äter jag lite böner varje dag. För övrigt äter jag fortsatt strikt/normal lchf. Min ibs håller sej lugn och jag går ner några hekto varje vecka. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 12, 2018 Share Posted December 12, 2018 On 2018-12-12 at 12:35, SirFinn sade: Efter 8 år på strikt/normal lchf, började jag så sakteliga öka i vikt. På 1 år gick jag upp 10 kilo av de 23 som jag tappat tidigare. Sen 1 år tillbaka äter jag lite böner varje dag. För övrigt äter jag fortsatt strikt/normal lchf. Min ibs håller sej lugn och jag går ner några hekto varje vecka. Mm, prexis, vem vill inte bli frisk och kunna äta litta vad de vill utan att bli sjuk igen? Sådåså.. WTF, bönor, en massa kolisar.. grejen är väl snarare om att om bönorna vore värsta grejen, så hade de främst lett till flatulens och inte till hypoglykemi! Dvs ät för sjuttton en massa bönor, lite restriktivare om du redan är konstaterad/diagnosticerad diabetiker.. jävligt mer restriktivt! Iallafall så kan jag konstatera som så att jag är en fagiollic, dvs jag gillar bönor och jag erkänner, det gäller både smak och textur, både vita, svarta, bruna, gröna, i sina lämpliga matsammanhang! Såå när jag redan avslöjat att jag är en fagiolic, levde till stora delar min studenttid på vita bönor fett fläsk och ägg! Det är nästan så att jag får snudd på hälsokostguru, iomed att det ingick ägg, iallafall emellanåt, inget jag tänkte speciellt på den tiden. Makrill på burk och köpemajo funkade oxå! Inte nog med att bönor är gott, det verkar dessutom som att de hjälper till med min peralistik, dvs så att man kan skita i normala intervall! Men jag är lixom inte bange för att det finns andra livsmedel som kan bistå med litta samma sak! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jalle Posted December 27, 2018 Author Share Posted December 27, 2018 On 2018-12-11 at 16:31, Elinor sade: Jag tror många av de här mirakelhistorierna om just bönor, beror på att personen i fråga ätit mindre spannmål och snabba kolhydrater. Baljväxter är ju fortfarande betydligt bättre(näringsmässigt, blodsockermässigt) än t.ex vetemjölsmat. Så äter man mer bönor och mindre av de sämsta kolhydraterna så klart att man mår bättre och går ner i vikt. Fast det som var intressant här var ju att personen i fråga redan körde LCHF. När han började äta bönor (resisten stärkelse) tog viktnedgången och hälsan ny fart. Egentligen är det ju helt logiskt då tarmarnas hälsa är A och O för både viktkontroll och allmänhälsan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 10 timmar sedan, Jalle sade: Fast det som var intressant här var ju att personen i fråga redan körde LCHF. När han började äta bönor (resisten stärkelse) tog viktnedgången och hälsan ny fart. Egentligen är det ju helt logiskt då tarmarnas hälsa är A och O för både viktkontroll och allmänhälsan. Prexis, äta LCHF är lixom ingen som helst garanti för att man äter en hälsosam kost i övrigt förutom själva macrokompositionen! Dvs det behöver lixom inte ens handla om RS, utan kanske en utvidgad diet/en mer varierad diet, med ökad hälsa och viktnedgång som bieffekt? Aså jag älskar bönor av alla färger.. även Harrikoverts.. men sanningen att säga så bidrar de inte i någon stor del till mina macrokomponenter, de är tillbehör. Och bönor som får lov att ersätta mjöl/ris/potatis/socker är sk långsamma kolhydrater, med fibrer/RS är en form av dessa, det går lika bra med kål och jordärtskockor/rovor/majrova/andra sk riktiga livsmedel, helst alla som man varierar mellan efter årstid! Dvs ju fler strängar på lyran ju skönare musik! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 28, 2018 Share Posted December 28, 2018 21 timmar sedan, Zepp sade: Prexis, äta LCHF är lixom ingen som helst garanti för att man äter en hälsosam kost i övrigt förutom själva macrokompositionen! Tack, Zepp! Benämningen LCHF är ett grovt ramverk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts