HelgeK

Svenskarna fetare än någonsin! En seger för SLVs kostråd

Recommended Posts

SLVs kostråd är övertagna från Swedish Nutrition Foundation, och är baserade på vad medlemsföretagen vill sälja för att få bästa möjliga vinst utveckling.SLVs roll är förmånlig för SNF företagen eftersom skattebetalarna  blir de som bekostar SLV. Men kostråden gynnar företagen.

Så rubriken https://www.svd.se/svensken-fetare-an-nagonsin är en seger för företagen. Den visar att matförsäljningen gått bra för företagen. De har slagit nya försäljningsrekord! SLV har lyckats.

Tack och lov så är det inte olagligt att strunta i SLVs kostråd. Det är inte olagligt att äta nyttig mat, så vi kan fullständigt strunta i att äta välling, bröd, och värmebehandlade omega-6 fetter, o.s.v.

Industrin måste avleda konsumenterna från att tro att maten orsakar deras fetma och andra problem, och i stället måste folk fås att tro att fetman beror på för lite träning el. dylikt.  Se:

http://nutritionsfakta.se/2018/11/28/mat-och-fysisk-aktivitet-for-att-minska-fetma-hos-barn-resultat-fran-iscole/   

De intervjuar en finsk professor, där det inte finns en stark LCHF rörelse, och medborgarna i hög grad tror på myndighets representanter.SNF känner sig tvingade att agera, för att folk inte skall tro att det är den sockerrika högkolhydratkosten som orsakar fetman o.dyl.(Finnarna är fetare än svenskarna)Se t. ex.: http://nutritionsfakta.se/2018/07/02/alternativa-fakta-ar-inget-alternativ/

P.S. Norrmänen har skatt på socker, och är följaktligen smalare än svenskarna.

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det startar tidigt:

Dubbel risk för övervikt hos femåringar som druckit välling som små. 

https://sahlgrenska.gu.se/forskning/aktuellt/nyhet/dubbel-risk-for-overvikt-hos-femaringar-som-druckit-valling-som-sma.cid1600738 (länk till originalartikeln längst ned på sidan)

• Gilla 4
  • Tack! 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, HelgeK sade:

P.S. Norrmänen har skatt på socker, och är följaktligen smalare än svenskarna.

Hur stor behöver skatten vara för att de flesta skulle avstå socker/godis? Med tanke på att en 200g chokladkaka är 3kr billigare än en 100g:are... Och lösgodiset ofta är billigare än äpplen. :( Har någon räknat på det? Jag vet inte att jag sett nån sån beräkning, nån som vet?

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om en sockerskatt mot förmodan skulle införas så skulle det inte ta lång tid innan leverantörer och butiker gick ut med erbjudanden om att de "bjuder på skatten". Godis och läsk är så billigt att tillverka så dom skulle ändå tjäna enorma pengar. För att inte tala om vilket sug efter sötsaker det skulle bli. Man ser ju redan nu vilken tillströmning av folk det blir när livsmedelsbutikerna har extrapris på lösviktsgodis. Det är det som drar folk. Även om affärerna har extrapris på annat också, så är det lösviktsgodiset som skapar köerna.  

Nä, det är nog som en debattör sa om koldioxiden och klimatet, att det är tillverkningsledet man ska reglera, inte privatpersoners konsumtion. Jag är väl medveten om att det finns risk då att man ger sig på att reglera kött- och mejeriproduktionen, så veganaktig debatten har blivit idag, men i den här tråden så struntar jag i det. 

• Gilla 4
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, MariaF sade:

Hur stor behöver skatten vara för att de flesta skulle avstå socker/godis? Med tanke på att en 200g chokladkaka är 3kr billigare än en 100g:are... Och lösgodiset ofta är billigare än äpplen. :( Har någon räknat på det? Jag vet inte att jag sett nån sån beräkning, nån som vet?

I Norge är skatten på godis ungefär 35 kronor per kilo efter nya höjningen, motsvarande i svenska pengar dårå. Räcker det? Ingen aning.

Jag köper mörk kvalitetschoklad ibland för bak och sånt. Skulle nog sluta med det om kakan kostade 10+ spänn mer faktiskt. Främst för att andra söta grejer, t.ex bär, skulle bli billigare. Men och andra sidan är ju premiumchoklad knappast billigt oavsett beskattning, eftersom det innehåller en del "normala" råvaror och inte bara färgämnen.

Mig veterligen gäller sockerskatten i andra länder enbart sockersötade drycker d.v.s läsk. I Storbritannien där det nyligen infördes är det ungefär 2 kronor litern. Tror ju knappast en sån liten extrasumma gör från eller till. Kanske tar folk en aspartam drypande light läsk istället, då dessa inte berörs av skatten? 

Finns nog ingen direkt forskning&data på hur hög en sockerskatt behöver vara för att folk ska avstå från just godis, eftersom det mestadels handlat om läsk. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte att en sockerskatt ska vara så hög att de flesta avstår från godis.
Det är helt orealistiskt. En skatt som minskar sockerkonsumtionen med omkring 10% känns rimligare.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skatt är stöld från folket. Norrmännen köper sina sötsaker skattefritt från gränsbutiket i Sverige.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man skall införa sockerskatt tycker jag att i såfall skall pengarna öronmärkas till upplysning om kostens betydelse för hälsan,  forskning inom kostområdet, inrätta kliniker för behandling av sockerberoende, övervikt och diabetes med lågkolhydratkost osv. En skatt på 1 kr per liter läsk skulle ge 500-600 miljoner per år vilket öppnar enorma möjligheter att förbättra folkhälsan om intäkten används på rätt sätt. Men att bara införa en sockerskatt och tro att konsumtionen går ned tror jag är meningslöst. Först måste våra myndigheter och Livsmedelsverket m.fl sluta att "rekommendera" socker och snabba kolhydrater så en uppdaterad kostutbildning baserad på fakta frikopplad från livsmedelsindustrin måste också till. Men pengarna borde räcka till det också

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, nilu sade:

Om en sockerskatt mot förmodan skulle införas så skulle det inte ta lång tid innan leverantörer och butiker gick ut med erbjudanden om att de "bjuder på skatten". Godis och läsk är så billigt att tillverka så dom skulle ändå tjäna enorma pengar. För att inte tala om vilket sug efter sötsaker det skulle bli. Man ser ju redan nu vilken tillströmning av folk det blir när livsmedelsbutikerna har extrapris på lösviktsgodis. Det är det som drar folk. Även om affärerna har extrapris på annat också, så är det lösviktsgodiset som skapar köerna.  

Nä, det är nog som en debattör sa om koldioxiden och klimatet, att det är tillverkningsledet man ska reglera, inte privatpersoners konsumtion. Jag är väl medveten om att det finns risk då att man ger sig på att reglera kött- och mejeriproduktionen, så veganaktig debatten har blivit idag, men i den här tråden så struntar jag i det. 

Nåja, varför skulle Sverige vara så unikt? Det har haft effekt i de länder det införts. Det fungerar på cigaretter o.s.v.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, HelgeK sade:

Nåja, varför skulle Sverige vara så unikt? Det har haft effekt i de länder det införts. Det fungerar på cigaretter o.s.v.

Är det färre som röker nu?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror kanske inte en sockerskatt skulle minska just godisförsäljningen så värst mycket även om all minskning är bra.

Däremot skulle den kanske kunna få livsmedelsproducenterna att sluta proppa socker i all sorts mat eftersom socker är billigt. Men det måste vara en skapligt hög skatt för att vara effektivt. 

Dock är jag rädd för att Veganrörelsens framgångsrika anti-kött propaganda senaste åren (Alla talar ju om att minska köttätande nu) gör att en köttskatt är mycket mer trolig....

• Gilla 3
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga till SBU:s upplysningstjänst:
Har reglering av sockerrika livsmedel effekt på folkhälsan?

"Översikterna påvisade enligt författarna inga starka samband mellan reglering av sockerrika livsmedel och utvalda hälsoutfallsmått."

https://www.sbu.se/sv/publikationer/sbus-upplysningstjanst/reglering-av-sockerrika-livsmedel2/

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är ett par intressanta studier, men den första visar, att det är bra för hälsan, att minska fruktos intaget, och den  andra visar starka samband mellan sockerintag och typ 2 diabetes.  

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4736733/

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0057873

T. ex. Mexicos sockerskatt borde väl studerats? Studier från Norge? Det behövs studier av genuint oberoende forskare.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg