Jump to content

Kändisar ratar kolhydraterna...

Rickard

Recommended Posts

Ja, snart så bör väl folk i allmänhet börja inse att man inte blir fet av fett. När kändisarna börjar göra reklam brukar det ju sprida sig snabbt.

Här är en annan artikel i expressen: http://www.expressen.se/halsa/vilse-i-dietdjungeln-sa-hittar-du-ratt-for-dig/  om olika dieter.

Tycker själv att paelo och lchf låter som de godaste och bästa, nog för att jag redan är "frälst" men ändå. Bara naturlig mat utan tillsatser borde väl vara nått de flesta människor rent intellektuellt skulle vilja äta.

Men en fråga, i beskrivningarna för både paelo och lchf står det att maten blir dyrare och att de är till för de som har råd med det. Hur är det för er, belastar lchf era matkonton mer än det ni åt innan ni ställde om kosten? 

För min del sparar jag massor med pengar. Visst, maten i sig är dyrare än att köpa makaroner men eftersom jag aldrig längre köper chips, godis, popcorn, kakor, bullar, läsk, frukt och annat som man tidigare åt utöver maten, och dessutom numera blir mätt på mycket mindre mängd mat så sparar jag nog ett par hundra varje vecka jämfört med innan. Ytterligare ett plus på kontot är att det inte är några medlemsavgifter för att få tillgång till recept och metoder som flera av de andra dieterna har. Jag skulle rekommendera lchf till de som mindre bra ställt med pengar också.

Är vi en majoritet med den uppfattningen så kanske det är på sin plats att meddela expressen det, för jag tror tyvärr att deras formuleringar kan avskräcka. 

• Like 2

Ja, snart så bör väl folk i allmänhet börja inse att man inte blir fet av fett. När kändisarna börjar göra reklam brukar det ju sprida sig snabbt.

Här är en annan artikel i expressen: http://www.expressen.se/halsa/vilse-i-dietdjungeln-sa-hittar-du-ratt-for-dig/  om olika dieter.

Tycker själv att paelo och lchf låter som de godaste och bästa, nog för att jag redan är "frälst" men ändå. Bara naturlig mat utan tillsatser borde väl vara nått de flesta människor rent intellektuellt skulle vilja äta.

Men en fråga, i beskrivningarna för både paelo och lchf står det att maten blir dyrare och att de är till för de som har råd med det. Hur är det för er, belastar lchf era matkonton mer än det ni åt innan ni ställde om kosten? 

För min del sparar jag massor med pengar. Visst, maten i sig är dyrare än att köpa makaroner men eftersom jag aldrig längre köper chips, godis, popcorn, kakor, bullar, läsk, frukt och annat som man tidigare åt utöver maten, och dessutom numera blir mätt på mycket mindre mängd mat så sparar jag nog ett par hundra varje vecka jämfört med innan. Ytterligare ett plus på kontot är att det inte är några medlemsavgifter för att få tillgång till recept och metoder som flera av de andra dieterna har. Jag skulle rekommendera lchf till de som mindre bra ställt med pengar också.

Är vi en majoritet med den uppfattningen så kanske det är på sin plats att meddela expressen det, för jag tror tyvärr att deras formuleringar kan avskräcka. 

Precis som du säger så måste man ju väga in att kvaliteten, dvs bättre näringsdensitet i LCHF-kosten, på flera sätt än ett väger upp den minskade kvantiteten i form av allt man "normalt" brukar köpa men nu inte längre äter som de exempel du tar upp i form av chips, godis etc.

Man får ju också komma ihåg att ett livsmedel som ägg alltjämt är ett väldigt billigt LCHF-alternativ så allt blir inte per automatik dyrare.

Om man däremot tidigare har definierat "mat" som havregryn till frukost, mikromat från Findus till lunch à la 5 stycken för 100 kr och så någon pasta/pesto-rätt på kvällen så kan det ju så klart bli skillnad kostnadsmässigt. Nu tror jag ju iofs att det "kompletteras" med chips och annat om man äter så här så i de flesta fall så bör det om inte gå jämnt ut i varje fall inte behöva vara så väldigt stor skillnad. Med väldigt små medel att röra sig med så kan det dock vara tungan på vågen, bokstavligen talat. Det är ju ingen hemlighet att ohälsan i USA även har en socioekonomisk aspekt, dvs det är fler i de lägre inkomstkategorierna som är överviktiga än i de övriga.

Kostnaden per måltid har gått upp men eftersom man slipper mellanmålen och äter mycket mindre extraskräp som godis, läsk och chips blir den totala kostnaden inte högre. I alla fall i vårt fall.

• Like 1

Inte dyrare här heller. Allt onödigt går ju bort och dessutom gillar jag inte alkohol så mycket längre :) ägg är ett fantastiskt livsmedel. Om Expressen vill ha ngt mer att ta till så kan de ju tillägga att man hellre lägger pengarna som blir över på ekologiska varor !! Och att lchf ökar medvetandet precis som andra kosthållningar om inte ännu mer.. .hoppas fler kända ansikten hakar på.

Vi har nog  dragit ner på våra matkostnader. Det är dyrt med läsk, frukt och godis. Övriga familjen äter inte LCHF dock, så det är ju lagom kul att inse VEM i familjen som köpte skräp.. (not me, oh no, so not me.. dont look at me..)

Jag lägger ganska mycket på specialvaror dock... överkursgrejjor som fusksocker, sjögräsnudlar osv. Men det är rätt så kul att experimentera och baka osv.

After losing 11 pounds on Atkins, Sharon Osbourne dishes up low carb diet tips:

http://www.examiner.com/article/after-losing-11-pounds-on-atkins-sharon-osbourne-dishes-up-low-carb-diet-tips

Celebrity Drew Carey Whacks Off 80 Pounds, Beats His Diabetes On A Low-Carb Diet With Exercise:

http://livinlavidalowcarb.com/blog/celebrity-drew-carey-whacks-off-80-pounds-beats-his-diabetes-on-a-low-carb-diet-with-exercise/8647

How a Low-Carb Diet Plan Changed Courtney Thorne-Smith’s Life:

http://www.lifescript.com/health/centers/diabetes/articles/how_a_lowcarb_diet_plan_changed_courtney_thornesmiths_life.aspx

Att kändisar flockas kring LCHF är ju bra ur ett uppmärksamhetsperspektiv. Det underlättar spridningen och att andra människor får upp ögonen för det.

Ur ett generellt perspektiv är jag dock väldigt skeptisk till det här med pseudoauktoriteter och ser det mest som tragiskt. Shirley Clamp är ingen expert på kost/träning/hälsa men ändå figurerar hon framgångsrikt som reklampelare för Viktväktarna...hmm...nåja, numera är det kanske inte längre så framgångsrikt. I princip helt okunniga människor på området som Sofi Farhman säljer sina böcker i ämnet. Charlotte Perelli släppte en träningsbok för några år sedan etc etc.

Så länge människor gräver guld i öknar så kommer det inte att vara så framgångsrikt.

Men igen, ur uppmärksamhetsperspektivet så kan man inte klaga. :)

Håller med - mina kostnader för mat har inte ökat. Dessutom är det så mycket enklare att handla eftersom man plötsligt har börjat se alla träd i skogen :D  ;) !

Men precis! Det går fort som bara den att handla numera; mejerier, kött/fisk, grönsaker och klart. :-) Enda gången vi knallar in i mitten på butiken är när vi ska köpa tvättmedel eller kryddor, då måste vi ta oss igenom alla räckorna med skräp"mat". Våra behov skulle rymmas i en liten kvartersbutik. Nu förstår jag hur folk klarade sig på att handla i såna butiker, förr tyckte jag att urvalet var så litet, haha.

• Like 1

Här i Karlskrona hittar jag bara någon enstaka förpackning med naturbetes-lövbiff för ca 250 kr kilot! Brukar köpa på Ängavallen, ekologiskt och nötkött på kc ranch i Tornahällestad. Men det är ju en bit hemmifrån så det blir ju inte så ofta.

Finns kanske någon som känner en naturbetesgård  i Blekinge?

Ska åka till en gård utanför Kalmar snart som hör till gruppen "jordpåtrynet" där grisarna verkar ha det alldeles utmärkt och får både böka och äta grönt sommartid.

Ingen uppfattning än om det är dyrare med lchf, men tror inte det. Märker att vi slipper handla lika ofta som tidigare vilket är trevligt. Dessutom är det mer plats i både kyl o skafferi när det mesta med kolhydrater försvunnit. Mest nöjd är jag att mitt fiberrika bröd är borta. Bara att slippa fibrerna gör lchf till rätt kost för min del.

• 2 years later...