Jump to content

Nattjobb strikt lchf

plommonbarn

Recommended Posts

Sen i somras har jag gått upp 12 kg. Började då äta onyttigt i och med att jag började jobba natt heltid.

Vill nu ändra på det och börja med strikt LCHF och gå ned i vikt som jag tidigare  gjort och funkat riktigt bra.

Tycker det är svårt att få det ihop med mat och nattjobb. Jag äter aldrig nåt på natten, men på morgon så är jag så sjukt sötsugen och då blir det lätt något godis eller annat skit jag ej ska äta.

Nån som jobbar natt här o käkar strikt LCHF får gärna komma med tips  hur man ska lägga upp de me kosten :)

Usch då, det var ingen rolig utveckling... :(
Vi har ju haft ett antal trådar om nattjobb genom åren och det som är gemensamt är att de spretar lite vad tips beträffar, dvs olika saker funkar olika bra och man får testa sig fram. Eftersom det finns flera trådar att botanisera i, rekommenderar jag att du söker via sökrutan på "nattarbete", "nattjobb", "jobbar natt" och liknande. Sedan kan det nog dyka upp tips här under också. Min man jobbar natt men han är nog tyvärr inget bra exempel på hur man gör för då kan du nog gå upp ännu mer även om han tidigare klarat det ganska bra genom att äta stadigt på kvällen och ha färdig frukost som väntar (och då slapp ta vad som fanns).

• Like 5

Guest Tureborgaren

Vetenskap & Hälsa: http://www.vetenskaphalsa.se/ratt-mat-vid-ratt-tid-ger-skiftarbetare-en-battre-halsa/

• "På natten är kroppen normalt inte inställd på att vi ska äta. Studier har visat att ju mer människor äter på natten desto sämre är det för blodfetterna och blodsockret./.../Forskning har visat att vid nattarbete är det bäst att äta någon gång före midnatt."

Kurera: https://kurera.se/mat-for-nattarbetare/

• "Nattarbetare har oftare ett sug efter mat, men är det samma sak som att vara hungrig? Suget kommer ofta från att dygnsrytmen är rubbad, tröttheten sätter in och kroppen reagerar med ett sug ofta efter sötsaker." (artikeln ger tips på mat och mattider)

Om jag förstår det rätt så äter du onyttigt för tillfället, och då är det inte konstigt att det kommer ett sug om man inte äter något under nattskiften.

Men som du kanske minns så försvinner suget efter en period på lchf/keto.

Så om du kan vara strikt under en period så ska du se att sötsuget försvinner. Och under den tiden så kan du väl prova att äta något nyttigt under nattskiften för att komma igång.

Jag själv jobbar 12 timmars nattskift och har nästan aldrig mat med mig på jobbet, utan äter innan skiftet ca 16.00 och kör en fasta innan nästa natt( 23 timmar), det funkar för mig.

(jobbar bara 2 nätter i rad)

Men det skulle aldrig funka om jag åt onyttigheter att jobba natt och fasta 23 timmar. Men fastan är ju ett val jag gör och det kan man ju göra om det funkar, annars så äter man lchf/keto

när man väl känner att man är hungrig.

Så ät inte för lite för då kan suget bli för jobbigt utan se till att suget inte kommer = strikt under en period och ät inte för lite.

Lycka till.

• Like 3
  • Thanks 1

Känner så igen det där från när jag jobbade natt. Blev nästan alltid att man köpte pizza eller hamburgare&pommes på vägen hem, p.g.a rubbad dygnsrytm, sömnbrist och allt vad det innebar ledde till ett jäkla sug. Men var ju yngre då och kunde äta junk food utan att bli tjock. Nu skulle jag svälla upp som en badboll om jag åt snabbmat 3-4 gånger veckan. 

Har aldrig jobbat natt när jag ätit LCHF, men spontant tänker jag att suget kan bli lindrigare. Däremot tror jag inte det försvinner helt, eftersom suget är delvis kopplat till kroppen inte mår helt bra, p.p.a störd rytm och sömnbrist. Jag får ju sug efter skräp även på LCHF om jag inte fått sova. 

När man jobbar natt blir det lätt så att man inte äter något alls, mår lite illa och mest sitter och stressar kroppen med kaffe o.s.v. Sen när det är över slappnar man av och hungern kommer som värsta tsunamin.

Det bästa är väl om du kan planera maten. Ta med en låda med nyttigare grejer att äta, så du inte är vrålhungrig och trillar dit när skiftet är över. Se till att det finns något färdiglagat hemma typ rester från gårdagens middag, så du inte behöver handla för att fixa lunch/frukost på hemvägen. 

• Like 5